bjornnilsson skrev: ↑21 mar 2024 14:38
AAKEE skrev: ↑21 mar 2024 14:26
Stora cykler sliter inte LFP mätbart, så laddar man sent och kör ut strömmen utan att bilen står med hög SOC kommer calendar aging inte slita mätbart.
Vid något tillfälle ha jag laddat fullt men så har resplanerna ändrats. I detta fallet så har jag förbrukat strömmingen i batteriet rätt snabbt ändå men det har fått mig att fundera kring vad som är bäst att göra om man laddar fullt av "olyckshändelse". Att lägga nonsens-mil på bilen är ju ingen höjdare det heller..
Skulle du AAKEE ge dig ut och köra upp milen hellre än att konsumera av milen under under de närmaste (säg två-tre) dagarnas vardagskörning? Eller hur skulle du tänka där?
För att det ska bli nämnvärd skillnad måste ju SOC ner på 55% eller mindre.
Jag ser ofta folk skriva att man måste nödköra ned till 90%.
Det hjälper inte mätbart.
Vi har så mycket data, från så många forskningstester att vi vet att myten om 100%
är, just en myt.
Jämfört med 70-90% skiljer inte 100% speciellt mycket.
Är det vinter och svalt/kallt ute skulle jag ställa bilen ute bara.
Är det sommar och varmt skulle den stå i garaget som vanligt tills jag körde.
För mig som ändå kör en del så skulle det nog lösa sig automatiskt. Kan tänka mig att jag skulle planera in en körning till grannstaden som har alla bra affärer nästa dag (jag skulle inte ens hinna ställa frågan klart innan frun skulle svara ”Japp, det gör vi”.

).
Jag lämnade faktiskt min M3P på jobbet en gång med 80% i tre dygn, medvetet. Det var vinter och kallt ute så bra förhållanden, men iom att 80% är ungefär lika som 100% så ser du min inställning.
Jag kan tönka mig att du sett denna: (model S celler tsgna ur en nästan ny S)
Panasonic NCR18650, väldigt nära besläktade med model S.
Jag brukar föreslå att man ska tänka som denna bild visar, dvs att 70-100% är ungefär samma sak, även om många tester visar att 80% är värre:
Överlag är det ungefär sak samma med SOC över ”steget” vid 55-60% för tex NCA.
Är det varmt då sliter 100% kanske mer än 80% men inte mer än kanske att en natt med 100% motsvarar att man har 80% en natt + lite av morgonen.