326 000kr.slugger75 skrev: ↑03 jul 2025 13:12Ja!
Och nej.
Man kan egentligen säga att vi hade facit hela tiden. Bilen är "värd" 350 000 kr, dvs det restvärde som Autoplan hela tiden ville ha, efter tre år.
Men så här har det i alla fall gått:
I början av juni påbörjade jag ett så kallat försäljningsuppdrag. Dvs jag skulle få fram en värdering/inköpsoffert samt ett testprotokoll. Dessa underlag skickar Autoplan sedan in i sin online-bilauktion, där bilhandlare får bjuda på bilen under några dagar. När auktionen är klar så blir jag erbjuden att köpa loss bilen till högsta budet.
Första problemet var att värdera och testa bilen. Man ska göra detta hos bilens återförsäljare, dvs Tesla. Men, riktigt så enkelt var det inte. Först gjorde jag en värdering online, men det gick bara att få en inbytesoffert. Tesla erbjöd ca 310 000 kr (i början av juni). Detta var alltså om jag skulle byta in den till en ny bil hos dem. Jag åkte då förbi Tesla och pratade med dem för att se om de kunde utföra test samt värderingsintyg. Nej det kunde de inte göra.
Jag fick kolla vidare hos andra handlare. Nästan alla sa nej. Jag kollade med Carla och de var villiga att bjuda 310 000 kr för att köpa den. Men jag behövde ju ett testprotokoll.
Till slut lyckades jag få en motvillig handlare att utfärda det. Han yrade om Musk och facket hit och dit bla bla bla. Han var tydlig med att han absolut inte tänkte köpa in bilen, men han kunde i alla fall hjälpa mig med dokumenten. Relativt stor firma. De testade grundligt och protokollet visar inga fel utan det handlar om enstaka stenskott samt något fälgskrap. Handlaren skrev en inköpsoffert på ca 275 000 kr. De skulle sen lägga på ca 60 000 kr, dvs deras förväntade försäljningspris var ca 340 000 kr, enligt dem.
Hur som helst, nu hade jag dokumenten, och skickade i slutet av juni in dem till Autoplan. Auktionen började och efter några dagar plingade det till. Högsta budet var 326 000 kr. Dvs någon bilhandlare ville köpa den för det priset. Jag tackade då ja till att köpa loss den för det priset.
Men - eftersom Autoplans restvärde är 350 000 kr så måste jag betala mellanskillnaden till Autoplan. Är lite osäker på exakt hur det funkar med moms hit och dit, men kontentan blir väl att kostnaden för mig ändå blir ca 350 000 kr. Jag har betalat 326 000 kr och väntar på att få sista fakturan också (den borde väl vara på ca 24 000 kr då antar jag).
Jag har funderat mycket på alternativ till att köpa loss den. Vilken bil, tre år gammal, är bättre än min Model Y? Jag har haft bilen sen ny, det är inga fel på den, den har gått ca 5800 mil, den har dragkrok, fyrhjulsdrift, låg förbrukning, tillräckligt snabb laddning mm. Hur många bilar med den prestandan får man för samma pris?
Någon kanske tycker att det är dyrt med 350 000 kr för en tre år gammal MY LR. Men jag har hållt ögonen öppna på KVD och Blocket mm och inte lyckats hitta någon billigare. I alla fall inte om man begränsar till max 6000 mil. Visst, någon enstaka kanske har gått billigare på auktion, men ofta har de då inte dragkrok och vinterdäck. Eller så har de varit i sämre skick.
Dessutom, om en bil går för säg 330 000 kr på KVD, så betyder inte det att just jag skulle ha fått den för det priset. Dels är det förmedlingsavgift på några tusen, samt kostnad för resa för upphämtning av bilen. Sen måste jag ju också vinna auktionen, dvs jag måste bjuda mer än den som lagt det högsta budet. Om den personen höjer några tusen måste jag göra samma sak, osv.
Nåja, nu är bilen privatägd av mig och det känns bra. Försäkringskostnaden för helförsäkring blir nu 1 300 kr per månad (LF).
Så vad säger ni, vad blev priset?
- 310 000 kr, som Carla ville ge?
- 326 000 kr, som jag fick betala?
- 350 000 kr, som jag till slut kommer att ha betalat?
Restvärdet kunde varit både 150 000 eller 500 000, säger inget om priset.