Sida 3 av 10
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 12:54
av Lerumsexpressen
Även om ni eller Youtube kanaler inte tror på mig om lönsamheten, så väntar jag att någon supertyckare ska visa upp sina lönsamhetskalkyler för att motbevisa mig. Jag har skrivit många ggr vad som ingår i kalkylerna.
Sedan kan ni använda Chargefinder och kolla på laddstationer runt om i landet, där ser vi när ett ladduttag senast användes. Tyvärr inte Tesla.
Ta nybyggda Recharge i Mariestad med massa ladduttag, några har inte använts på flera dygn och majoriteten inte använts senaste 20 timmarna.
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 14:24
av Verdi_
Att bygga ett laddnätverk som klarar topparna i efterfrågan är omöjligt om man vill ha en rimlig beläggning och lönsamhet.
Jag slår återigen ett slag för seriell hybrid a la i3 Rex. Då man göra batteriet mindre också. Plus att det inte behöver ladda lika snabbt vilket gör att det håller bättre. Bilen blir lättare och man kan dra husvagn osv som med en fossilbil om man vill.
Ja det kommer gå åt några liter flytande bränsle men man kan inte låta det bästa bli det godas fiende.
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 14:39
av Xanthopteryx
Ännu bättre:
Räckviddsförlängare.
En högeffektiv dieselmotor som rullar på HVO100 och har en uppgift: Generera ström.
Då kan den byggas extremt effektiv då den bara har ett uppdrag: Generera ström.
Bateriet i bilen tänker vi kanske klarar max tio riktiga mil vintertid.
När du behöver mer så startar förlängaren och laddar upp batteriet.
Effekten är inget problem för normal effekt när du rullar är tämligen låg och topparna tar ju batteriet hand om.
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 15:00
av chaffis75
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 12:54
Även om ni eller Youtube kanaler inte tror på mig om lönsamheten, så väntar jag att någon supertyckare ska visa upp sina lönsamhetskalkyler för att motbevisa mig. Jag har skrivit många ggr vad som ingår i kalkylerna.
Sedan kan ni använda Chargefinder och kolla på laddstationer runt om i landet, där ser vi när ett ladduttag senast användes. Tyvärr inte Tesla.
Ta nybyggda Recharge i Mariestad med massa ladduttag, några har inte använts på flera dygn och majoriteten inte använts senaste 20 timmarna.
Kanske du skulle vilja visa upp en kalkyl istället eftersom du tydligen har alla siffror så blir de ju inte fel.
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 15:04
av Jerka
Det finns två problem med hybriddrift:
1) Kostnaden för att sätta in en extra motor, bränsletank, generator och alla tillhörande system gör att skillnaden i kostnad inte blir så stor jämfört med att bara öka batteristorleken.
2) Man går miste om flera av elbilens fördelar: mindre servicebehov, inga lokala utsläpp, slippa tanka osv.
Jag kan köpa att det finns problem med affärsmodellen kring snabbladdare, men det kan lösas på andra sätt som offentligt stöd eller stöd från affärsverksamheter i området (restauranger och butiker).
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 15:20
av Lerumsexpressen
chaffis75 skrev: ↑04 maj 2024 15:00
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 12:54
Även om ni eller Youtube kanaler inte tror på mig om lönsamheten, så väntar jag att någon supertyckare ska visa upp sina lönsamhetskalkyler för att motbevisa mig. Jag har skrivit många ggr vad som ingår i kalkylerna.
Sedan kan ni använda Chargefinder och kolla på laddstationer runt om i landet, där ser vi när ett ladduttag senast användes. Tyvärr inte Tesla.
Ta nybyggda Recharge i Mariestad med massa ladduttag, några har inte använts på flera dygn och majoriteten inte använts senaste 20 timmarna.
Kanske du skulle vilja visa upp en kalkyl istället eftersom du tydligen har alla siffror så blir de ju inte fel.
Jag säger att det behövs 8 kr/kWh för en snabbladdstation på 6 snabbladdare a 150 kW vid en beläggning på 18% för att betala investeringar, underhåll, reinvesteringar och löner till alla involverade.
Säg att den kostar 4,5 miljoner att bygga inklusive elservis.
Sedan lägg till elpriset, energiskatt, elnätsavgifter, markhyra, löner åt de som jobbar med laddningen IT-drift, kartor, appar, status uppdateringarna,
DoU/renhållning 24/7, kundtjänst 24/7, fakturering, avgifter för IT program, CPO, e-MSP, bankavgifter, transaktionsavgifter, serviceavtal 24/7, reinvestering efter max 5 år + ta bort momsen på utpriset till kunderna
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 15:27
av chaffis75
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 15:20
chaffis75 skrev: ↑04 maj 2024 15:00
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 12:54
Även om ni eller Youtube kanaler inte tror på mig om lönsamheten, så väntar jag att någon supertyckare ska visa upp sina lönsamhetskalkyler för att motbevisa mig. Jag har skrivit många ggr vad som ingår i kalkylerna.
Sedan kan ni använda Chargefinder och kolla på laddstationer runt om i landet, där ser vi när ett ladduttag senast användes. Tyvärr inte Tesla.
Ta nybyggda Recharge i Mariestad med massa ladduttag, några har inte använts på flera dygn och majoriteten inte använts senaste 20 timmarna.
Kanske du skulle vilja visa upp en kalkyl istället eftersom du tydligen har alla siffror så blir de ju inte fel.
Jag säger att det behövs 8 kr/kWh för en snabbladdstation på 6 snabbladdare a 150 kW vid en beläggning på 18% för att betala investeringar, underhåll, reinvesteringar och löner till alla involverade.
Ok.. de var inte mycket till kalkyl utan bara ett påstående.
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 15:34
av Lerumsexpressen
chaffis75 skrev: ↑04 maj 2024 15:27
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 15:20
chaffis75 skrev: ↑04 maj 2024 15:00
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 12:54
Även om ni eller Youtube kanaler inte tror på mig om lönsamheten, så väntar jag att någon supertyckare ska visa upp sina lönsamhetskalkyler för att motbevisa mig. Jag har skrivit många ggr vad som ingår i kalkylerna.
Sedan kan ni använda Chargefinder och kolla på laddstationer runt om i landet, där ser vi när ett ladduttag senast användes. Tyvärr inte Tesla.
Ta nybyggda Recharge i Mariestad med massa ladduttag, några har inte använts på flera dygn och majoriteten inte använts senaste 20 timmarna.
Kanske du skulle vilja visa upp en kalkyl istället eftersom du tydligen har alla siffror så blir de ju inte fel.
Jag säger att det behövs 8 kr/kWh för en snabbladdstation på 6 snabbladdare a 150 kW vid en beläggning på 18% för att betala investeringar, underhåll, reinvesteringar och löner till alla involverade.
Ok.. de var inte mycket till kalkyl utan bara ett påstående.
Affärshemligheter men du kan väl själv räkna baklänges?
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 15:41
av fth
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 15:20
Jag säger att det behövs 8 kr/kWh för en snabbladdstation på 6 snabbladdare a 150 kW vid en beläggning på 18% för att betala investeringar, underhåll, reinvesteringar och löner till alla involverade.
Enligt Tinuccis presentation så är Teslas motsvarande kostnad (dvs allt utom elkostnad) $0.12/kWh.
Vilka och hur stora påslag räknar du med när du kommer fram till en siffra som är c:a 5 ggr Teslas kostnader?
/fth
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 15:52
av Lerumsexpressen
fth skrev: ↑04 maj 2024 15:41
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 15:20
Jag säger att det behövs 8 kr/kWh för en snabbladdstation på 6 snabbladdare a 150 kW vid en beläggning på 18% för att betala investeringar, underhåll, reinvesteringar och löner till alla involverade.
Enligt Tinuccis presentation så är Teslas motsvarande kostnad (dvs allt utom elkostnad) $0.12/kWh.
Vilka och hur stora påslag räknar du med när du kommer fram till en siffra som är c:a 5 ggr Teslas kostnader?
/fth
Mina siffror är med allt inräknat, med ett snittpris på elen på 75 öre/kWh. Och elnät, energiskatt och momsen.
Och att priset ska täcka alla kostnader (opex och capex) betala löner till alla anställda och med reinvesteringar efter 5+ år.
Tveksamt om laddarna håller så länge ens? Tesla V3 kom oktober 2020 till Sverige.
Tesla har större stordriftsfördelar och lägre kostnader för hårdvaran än resten av branschen.
Men oavsett så lägger de nu ner sina expansionsplaner, det betyder att deras affär inte är lönsam, att kostnaderna är högre än intäkterna med de priserna de har till konsumenterna.
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 15:56
av spacecoin
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 15:52
fth skrev: ↑04 maj 2024 15:41
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 15:20
Jag säger att det behövs 8 kr/kWh för en snabbladdstation på 6 snabbladdare a 150 kW vid en beläggning på 18% för att betala investeringar, underhåll, reinvesteringar och löner till alla involverade.
Enligt Tinuccis presentation så är Teslas motsvarande kostnad (dvs allt utom elkostnad) $0.12/kWh.
Vilka och hur stora påslag räknar du med när du kommer fram till en siffra som är c:a 5 ggr Teslas kostnader?
/fth
Mina siffror är med allt inräknat, med ett snittpris på elen på 75 öre/kWh.
Och att priset ska täcka alla kostnader (opex och capex) betala löner till alla anställda och med reinvesteringar efter 5+ år.
Tveksamt om laddarna håller så länge ens? Tesla V3 kom oktober 2020 till Sverige.
Tesla har större stordriftsfördelar och lägre kostnader för hårdvaran än resten av branschen.
Men oavsett så lägger de nu ner sina expansionsplaner, det betyder att deras affär inte är lönsam, att kostnaderna är högre än intäkterna med de priserna de har till konsumenterna.
Under SuC:s utbyggnad har det väl varit snarare 3-4 år än 5 år per generation. Det är ju inte bara att grejerna ska "hålla" de ska vara moderna med.
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 15:58
av Lerumsexpressen
spacecoin skrev: ↑04 maj 2024 15:56
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 15:52
fth skrev: ↑04 maj 2024 15:41
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 15:20
Jag säger att det behövs 8 kr/kWh för en snabbladdstation på 6 snabbladdare a 150 kW vid en beläggning på 18% för att betala investeringar, underhåll, reinvesteringar och löner till alla involverade.
Enligt Tinuccis presentation så är Teslas motsvarande kostnad (dvs allt utom elkostnad) $0.12/kWh.
Vilka och hur stora påslag räknar du med när du kommer fram till en siffra som är c:a 5 ggr Teslas kostnader?
/fth
Mina siffror är med allt inräknat, med ett snittpris på elen på 75 öre/kWh.
Och att priset ska täcka alla kostnader (opex och capex) betala löner till alla anställda och med reinvesteringar efter 5+ år.
Tveksamt om laddarna håller så länge ens? Tesla V3 kom oktober 2020 till Sverige.
Tesla har större stordriftsfördelar och lägre kostnader för hårdvaran än resten av branschen.
Men oavsett så lägger de nu ner sina expansionsplaner, det betyder att deras affär inte är lönsam, att kostnaderna är högre än intäkterna med de priserna de har till konsumenterna.
Under SuC:s utbyggnad har det väl varit snarare 3-4 år än 5 år per generation. Det är ju inte bara att grejerna ska "hålla" de ska vara moderna med.
Exakt, de blev nog kallsvettiga när de började räkna på hur mycket pengar som krävs för att bygga nytt och hålla laddare moderna och tillförlitliga.
Och kostnader för markavtal för laddplatser. "Bra" laddplatser börjar bli väldigt få, nu får en bygga nytt ute på vischan och det blir enorma kostnader för elservisen och risk med låg nyttjandegrad.
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 16:25
av fth
spacecoin skrev: ↑04 maj 2024 15:56
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 15:52
fth skrev: ↑04 maj 2024 15:41
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 15:20
Jag säger att det behövs 8 kr/kWh för en snabbladdstation på 6 snabbladdare a 150 kW vid en beläggning på 18% för att betala investeringar, underhåll, reinvesteringar och löner till alla involverade.
Enligt Tinuccis presentation så är Teslas motsvarande kostnad (dvs allt utom elkostnad) $0.12/kWh.
Vilka och hur stora påslag räknar du med när du kommer fram till en siffra som är c:a 5 ggr Teslas kostnader?
/fth
Mina siffror är med allt inräknat, med ett snittpris på elen på 75 öre/kWh.
Och att priset ska täcka alla kostnader (opex och capex) betala löner till alla anställda och med reinvesteringar efter 5+ år.
Tveksamt om laddarna håller så länge ens? Tesla V3 kom oktober 2020 till Sverige.
Tesla har större stordriftsfördelar och lägre kostnader för hårdvaran än resten av branschen.
Men oavsett så lägger de nu ner sina expansionsplaner, det betyder att deras affär inte är lönsam, att kostnaderna är högre än intäkterna med de priserna de har till konsumenterna.
Under SuC:s utbyggnad har det väl varit snarare 3-4 år än 5 år per generation. Det är ju inte bara att grejerna ska "hålla" de ska vara moderna med.
Nja, i vilken utsträckning har Tesla
uppgraderat stationer?
I princip alla v2 tuffar väl vidare, det är ju nya stationer som får v3/v4.
Att man bygger nya stationer med nyare hårdvara säger ju inget om livslängden för befintliga, den tror jag är betydligt längre än fem år.
/fth
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 16:31
av spacecoin
fth skrev: ↑04 maj 2024 16:25
Att man bygger nya stationer med nyare hårdvara säger ju inget om livslängden för befintliga, den tror jag är betydligt längre än fem år.
Ja kanske det. Hur som helst har Elon tagit vad jag tror är ett affärsmässigt beslut. Så det lär ju inte vara en lysande affär.
Jag antar at Tesla är fast i 400V-arkitektur för volymmodellerna till dess att de uppgraderat SuC i alla fall?
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 16:38
av fth
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 15:52
Tesla har större stordriftsfördelar och lägre kostnader för hårdvaran än resten av branschen.
Men oavsett så lägger de nu ner sina expansionsplaner, det betyder att deras affär inte är lönsam, att kostnaderna är högre än intäkterna med de priserna de har till konsumenterna.
Som sagt ovan, vi vet ju öht inte vad orsaken till den här turbulensen är, och jag är mycket skeptisk till många av slutsatserna som florerar just nu, t.ex. ovanstående.
Jag tror detta mest handlar om Elon i "beast mode" som svingar sin d-k för att skrämma företaget till besparingar och åtstramning, och att det mer var tillfälligheter som gjorde att det var just charging-divisionen som hamnade i skottlinjen.
Jag tror det blir en kort fas med turbulens och konsolidering, varefter utbyggnaden fortsätter, troligen med all tillverkning flyttad till Kina.
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 15:58
Exakt, de blev nog kallsvettiga när de började räkna på hur mycket pengar som krävs för att bygga nytt och hålla laddare moderna och tillförlitliga.
Jag är 100% säker på att Tesla sedan dag 1 har haft
järnkoll på kostnader, intäkter, och lönsamhet för SuC, att dom helt plötsligt skulle ha "börjat räkna" på detta och blivit "kallsvettiga" är helt absurt.
Nätverket är inte och kommer aldrig bli en kassako, men jag är rätt säker på att kostnader och intäkter har motsvarat Teslas ambitioner i dom olika faserna, från "gratis"-perioden till dagens hyfsat höga priser.
/fth
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 16:42
av chaffis75
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 15:34
chaffis75 skrev: ↑04 maj 2024 15:27
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 15:20
chaffis75 skrev: ↑04 maj 2024 15:00
Lerumsexpressen skrev: ↑04 maj 2024 12:54
Även om ni eller Youtube kanaler inte tror på mig om lönsamheten, så väntar jag att någon supertyckare ska visa upp sina lönsamhetskalkyler för att motbevisa mig. Jag har skrivit många ggr vad som ingår i kalkylerna.
Sedan kan ni använda Chargefinder och kolla på laddstationer runt om i landet, där ser vi när ett ladduttag senast användes. Tyvärr inte Tesla.
Ta nybyggda Recharge i Mariestad med massa ladduttag, några har inte använts på flera dygn och majoriteten inte använts senaste 20 timmarna.
Kanske du skulle vilja visa upp en kalkyl istället eftersom du tydligen har alla siffror så blir de ju inte fel.
Jag säger att det behövs 8 kr/kWh för en snabbladdstation på 6 snabbladdare a 150 kW vid en beläggning på 18% för att betala investeringar, underhåll, reinvesteringar och löner till alla involverade.
Ok.. de var inte mycket till kalkyl utan bara ett påstående.
Affärshemligheter men du kan väl själv räkna baklänges?
Men då finns inget att diskutera, vem vet de kanske räknar i din kalkyl att allt ska vara betalt på 2 år eller att de ska vara 100% påslag på på avgiften..
Men ja vi släpper de för uppenbarligen finns inget att diskutera utan bara påståenden och en affärs modell som kanske är helt orimlig.
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 16:45
av fth
spacecoin skrev: ↑04 maj 2024 16:31
Ja kanske det. Hur som helst har Elon tagit vad jag tror är ett affärsmässigt beslut. Så det lär ju inte vara en lysande affär.
Det har aldrig varit tanken att det skall vara en lysande affär, Tesla har haft en målsättning på 10% marginal för SuC, vilket dom sannolikt (minst) har haft.
Vad gäller "beslutet" så tror jag som jag skrev ovan inte alls detta främst handlar om charging-divisionens lönsamhet, det är andra faktorer som spelar in.
/fth
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 17:08
av mikebike
Jerka skrev: ↑04 maj 2024 15:04
Det finns två problem med hybriddrift:
1) Kostnaden för att sätta in en extra motor, bränsletank, generator och alla tillhörande system gör att skillnaden i kostnad inte blir så stor jämfört med att bara öka batteristorleken.
2) Man går miste om flera av elbilens fördelar: mindre servicebehov, inga lokala utsläpp, slippa tanka osv.
Jag kan köpa att det finns problem med affärsmodellen kring snabbladdare, men det kan lösas på andra sätt som offentligt stöd eller stöd från affärsverksamheter i området (restauranger och butiker).
3) Har man kört elbil ett tag vill man inte ha en avgasmotor i sin nästa bil.
4) Både tanken och batteriet brukar vara ganska små i laddhybrider, så man måste både ladda och tanka oftare. Det senare slipper jag gärna.
Min svågers BMW 330e har ett pinsamt litet bagageutrymne och max 6 mils räckvidd på el. En helt ointressant bil för vår del.
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 17:36
av Lerumsexpressen
fth skrev: ↑04 maj 2024 16:45
spacecoin skrev: ↑04 maj 2024 16:31
Ja kanske det. Hur som helst har Elon tagit vad jag tror är ett affärsmässigt beslut. Så det lär ju inte vara en lysande affär.
Det har aldrig varit tanken att det skall vara en lysande affär, Tesla har haft en målsättning på 10% marginal för SuC, vilket dom sannolikt (minst) har haft.
Vad gäller "beslutet" så tror jag som jag skrev ovan inte alls detta främst handlar om charging-divisionens lönsamhet, det är andra faktorer som spelar in.
/fth
Hittade ytterligare en länk med 200 kWh per ladduttag.
Och deras gissningar är också 10 % lönsamhet och räknar med ett utpris på $0,40 per kWh.
https://www.bloomberg.com/news/newslett ... s-business
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 17:37
av Verdi_
Xanthopteryx skrev: ↑04 maj 2024 14:39
Ännu bättre:
Räckviddsförlängare.
En högeffektiv dieselmotor som rullar på HVO100 och har en uppgift: Generera ström.
Då kan den byggas extremt effektiv då den bara har ett uppdrag: Generera ström.
Bateriet i bilen tänker vi kanske klarar max tio riktiga mil vintertid.
När du behöver mer så startar förlängaren och laddar upp batteriet.
Effekten är inget problem för normal effekt när du rullar är tämligen låg och topparna tar ju batteriet hand om.
Det var ju det jag skrev. Har haft en i3 med Rex i 5 år. Funkar hur bra dom helst. Servicekostnaderna är försumbara, ca 2 tusen spänn vartannat år, och motorn kommer gå väldigt lite och utsätts inte för hård körning. På fem år kanske vi tankade 20-30 liter. Men Rex gjorde att man aldrig behövde tänka på var nån laddare fanns.
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 17:40
av Verdi_
mikebike skrev: ↑04 maj 2024 17:08
Jerka skrev: ↑04 maj 2024 15:04
Det finns två problem med hybriddrift:
1) Kostnaden för att sätta in en extra motor, bränsletank, generator och alla tillhörande system gör att skillnaden i kostnad inte blir så stor jämfört med att bara öka batteristorleken.
2) Man går miste om flera av elbilens fördelar: mindre servicebehov, inga lokala utsläpp, slippa tanka osv.
Jag kan köpa att det finns problem med affärsmodellen kring snabbladdare, men det kan lösas på andra sätt som offentligt stöd eller stöd från affärsverksamheter i området (restauranger och butiker).
3) Har man kört elbil ett tag vill man inte ha en avgasmotor i sin nästa bil.
4) Både tanken och batteriet brukar vara ganska små i laddhybrider, så man måste både ladda och tanka oftare. Det senare slipper jag gärna.
Min svågers BMW 330e har ett pinsamt litet bagageutrymne och max 6 mils räckvidd på el. En helt ointressant bil för vår del.
Det går inte att jämföra en parallell hybrid med en seriell. En i3 Rex som vi hade är en elbil fullt ut. Sen har den en liten generator monterad som laddar batteriet vid behov.
En 330e är ju något helt annat.
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 18:21
av mikebike
Verdi_ skrev: ↑04 maj 2024 17:40
mikebike skrev: ↑04 maj 2024 17:08
Jerka skrev: ↑04 maj 2024 15:04
Det finns två problem med hybriddrift:
1) Kostnaden för att sätta in en extra motor, bränsletank, generator och alla tillhörande system gör att skillnaden i kostnad inte blir så stor jämfört med att bara öka batteristorleken.
2) Man går miste om flera av elbilens fördelar: mindre servicebehov, inga lokala utsläpp, slippa tanka osv.
Jag kan köpa att det finns problem med affärsmodellen kring snabbladdare, men det kan lösas på andra sätt som offentligt stöd eller stöd från affärsverksamheter i området (restauranger och butiker).
3) Har man kört elbil ett tag vill man inte ha en avgasmotor i sin nästa bil.
4) Både tanken och batteriet brukar vara ganska små i laddhybrider, så man måste både ladda och tanka oftare. Det senare slipper jag gärna.
Min svågers BMW 330e har ett pinsamt litet bagageutrymne och max 6 mils räckvidd på el. En helt ointressant bil för vår del.
Det går inte att jämföra en parallell hybrid med en seriell. En i3 Rex som vi hade är en elbil fullt ut. Sen har den en liten generator monterad som laddar batteriet vid behov.
En 330e är ju något helt annat.
Jo, det går utmärkt att jämföra en seriehybrid med en parallellhybrid.
Bottom line är att på långfärd kör man på fossilbränsle, sedan avgör batteristorleken hur långt man kommer innan avgasmotorn drar igång.
i3 Rex är nedlagd sedan länge, så det var inte tillräckligt många som tyckte att den var en bra idé.
Dessutom var den bensinmotorn tydligen ingen höjdare.
Det är bättre att använda kostnaden för avgasmotorn med kringutrustning till att stoppa in ett större batteri.
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 18:26
av Verdi_
mikebike skrev: ↑04 maj 2024 18:21
Verdi_ skrev: ↑04 maj 2024 17:40
mikebike skrev: ↑04 maj 2024 17:08
Jerka skrev: ↑04 maj 2024 15:04
Det finns två problem med hybriddrift:
1) Kostnaden för att sätta in en extra motor, bränsletank, generator och alla tillhörande system gör att skillnaden i kostnad inte blir så stor jämfört med att bara öka batteristorleken.
2) Man går miste om flera av elbilens fördelar: mindre servicebehov, inga lokala utsläpp, slippa tanka osv.
Jag kan köpa att det finns problem med affärsmodellen kring snabbladdare, men det kan lösas på andra sätt som offentligt stöd eller stöd från affärsverksamheter i området (restauranger och butiker).
3) Har man kört elbil ett tag vill man inte ha en avgasmotor i sin nästa bil.
4) Både tanken och batteriet brukar vara ganska små i laddhybrider, så man måste både ladda och tanka oftare. Det senare slipper jag gärna.
Min svågers BMW 330e har ett pinsamt litet bagageutrymne och max 6 mils räckvidd på el. En helt ointressant bil för vår del.
Det går inte att jämföra en parallell hybrid med en seriell. En i3 Rex som vi hade är en elbil fullt ut. Sen har den en liten generator monterad som laddar batteriet vid behov.
En 330e är ju något helt annat.
Jo, det går utmärkt att jämföra en seriehybrid med en parallellhybrid.
Bottom line är att på långfärd måste man köra på fossilbränsle, sedan avgör batteristorleken hur långt man kommer innan avgasmotorn drar igång.
i3 Rex är nedlagd sedan länge, så du är rätt ensam om att tycka att det var en bra idé.
Dessutom var den bensinmotorn tydligen ingen höjdare.
Måste och måste. Den med Rex gick precis lika bra att snabbladda som den utan.
Ja jag tycker det är en bra idé. En 200 kg lättare bil och mycket smidigare.
Mazda Mx-30 eller vad den heter har en liten wankelmotor som laddar batteriet så helt dött är det inte. Oändligt mycket bättre än de andra hybriderna iaf.
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 18:27
av Xanthopteryx
mikebike skrev: ↑04 maj 2024 18:21
Verdi_ skrev: ↑04 maj 2024 17:40
mikebike skrev: ↑04 maj 2024 17:08
Jerka skrev: ↑04 maj 2024 15:04
Det finns två problem med hybriddrift:
1) Kostnaden för att sätta in en extra motor, bränsletank, generator och alla tillhörande system gör att skillnaden i kostnad inte blir så stor jämfört med att bara öka batteristorleken.
2) Man går miste om flera av elbilens fördelar: mindre servicebehov, inga lokala utsläpp, slippa tanka osv.
Jag kan köpa att det finns problem med affärsmodellen kring snabbladdare, men det kan lösas på andra sätt som offentligt stöd eller stöd från affärsverksamheter i området (restauranger och butiker).
3) Har man kört elbil ett tag vill man inte ha en avgasmotor i sin nästa bil.
4) Både tanken och batteriet brukar vara ganska små i laddhybrider, så man måste både ladda och tanka oftare. Det senare slipper jag gärna.
Min svågers BMW 330e har ett pinsamt litet bagageutrymne och max 6 mils räckvidd på el. En helt ointressant bil för vår del.
Det går inte att jämföra en parallell hybrid med en seriell. En i3 Rex som vi hade är en elbil fullt ut. Sen har den en liten generator monterad som laddar batteriet vid behov.
En 330e är ju något helt annat.
Jo, det går utmärkt att jämföra en seriehybrid med en parallellhybrid.
Bottom line är att på långfärd måste man köra på fossilbränsle, sedan avgör batteristorleken hur långt man kommer innan avgasmotorn drar igång.
i3 Rex är nedlagd sedan länge, så det var inte tillräckligt många som tyckte att den var en bra idé.
Dessutom var den bensinmotorn tydligen ingen höjdare.
Jag missade att i3 rex var en med räckviddsförlängare. Dock borde den gå på disel i stället..
Att den lades ner har nog mest med subventioner att göra.
Batteribilar subventioneras utav h-vete vilket i princip är enda anledningen till att de sålt så pass "bra".
Och jag pratar inte bara i sverige utan i alla länder där batteribilar sålt "bra".
Och ja, batteribilar subventioneras fortfarande grymt mycket i sverige, på olika plan.
När skall folk fatta det?
Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda
Postat: 04 maj 2024 18:30
av mikebike
Verdi_ skrev: ↑04 maj 2024 18:26
mikebike skrev: ↑04 maj 2024 18:21
Verdi_ skrev: ↑04 maj 2024 17:40
mikebike skrev: ↑04 maj 2024 17:08
Jerka skrev: ↑04 maj 2024 15:04
Det finns två problem med hybriddrift:
1) Kostnaden för att sätta in en extra motor, bränsletank, generator och alla tillhörande system gör att skillnaden i kostnad inte blir så stor jämfört med att bara öka batteristorleken.
2) Man går miste om flera av elbilens fördelar: mindre servicebehov, inga lokala utsläpp, slippa tanka osv.
Jag kan köpa att det finns problem med affärsmodellen kring snabbladdare, men det kan lösas på andra sätt som offentligt stöd eller stöd från affärsverksamheter i området (restauranger och butiker).
3) Har man kört elbil ett tag vill man inte ha en avgasmotor i sin nästa bil.
4) Både tanken och batteriet brukar vara ganska små i laddhybrider, så man måste både ladda och tanka oftare. Det senare slipper jag gärna.
Min svågers BMW 330e har ett pinsamt litet bagageutrymne och max 6 mils räckvidd på el. En helt ointressant bil för vår del.
Det går inte att jämföra en parallell hybrid med en seriell. En i3 Rex som vi hade är en elbil fullt ut. Sen har den en liten generator monterad som laddar batteriet vid behov.
En 330e är ju något helt annat.
Jo, det går utmärkt att jämföra en seriehybrid med en parallellhybrid.
Bottom line är att på långfärd måste man köra på fossilbränsle, sedan avgör batteristorleken hur långt man kommer innan avgasmotorn drar igång.
i3 Rex är nedlagd sedan länge, så du är rätt ensam om att tycka att det var en bra idé.
Dessutom var den bensinmotorn tydligen ingen höjdare.
Måste och måste. Ja jag tycker det är en bra idé. En 200 kg lättare bil och mycket smidigare.
Mazda Mx-30 eller vad den heter har en liten wankelmotor som laddar batteriet så helt dött är det inte. Oändligt mycket bättre än de andra hybriderna iaf.
Nä, måste är att ta i, men stannar man och laddar sitt relativt lilla batteri när det tar slut eller fortsätter man köra på bensin?
Mazdan har sålt dåligt som elbil och den lär inte sälja speciellt bra som seriehybrid heller. Dock lär den motorn vibrera mycket mindre än den i i3 Rex.