Däcken är inte runda, går att kolla med laser. Andrs tillverkare ställer bilen på styltor under transport / förvaring. Tror ej Tesla gör det och med detta däcket gick det inte bra ha bilen stående lång tid utan att trådarna deformeras.
Med tanke på att folk i Tyskland rapporterar att de testat att byta ut hela hjulen utan att det löste vibrationerna så låter det osannolikt att däcken skulle lösa allt. Kan såklart vara flera olika fel som gett samma symptom där vissa beror på däcken men det verkar finnas problem med vibration som inte beror på däcken också.
Är det någon som fått ordning på vibrationerna från sin Highland? Är det någon som testat att balansera om hjulen? Eftersom Tesla själva är så dåliga på att göra något åt problemet (sämsta kundupplevelse jag haft som nybilsägare) så funderar jag på att låta Euromaster balansera om hjulen.
Jag fick balanserat om hjulen och då försvann vibrationerna. Nu när däcken rullat 200 mil är det helt borta (Michelin E-primacy 18 tum).
Så i mitt fall var det däcken det berodde på och inget annat.
Re: Vibrationer i Highland
Postat: 22 maj 2024 12:13
av MatsM3
Hej Har balanserat mina 18" hos Euromaster
Enligt dem var hjulen bra balanserade men problemet kvarstår, dvs vibrationer som kommer vid 115-120 km/h Deras teori var "plattor" i däcken men.....?
Har kört ca 160mil så får se om det blir bättre
Jag har en bokad service på Tesla i Malmö i mitten av juni
Återkommer
Re: Vibrationer i Highland
Postat: 22 maj 2024 12:24
av current
Det finns en video på Youtube som visar detta problem där man kör med laser-ljus mot kontaktytan på däcket på en highland och det är supertydligt att däcket inte är helt runt, det kan också variera mycket från hjul till hjul.
Felet är kopplat till det nya däcket Tesla använder, därför folk inte har problem med vinterdäcken men att problemet kommer direkt man byter till sommardäck.
Kollar väldigt mycket på Youtube men ska gå igenom min visnings-historik och se om jag kan hitta videon.
Det finns en video på Youtube som visar detta problem där man kör med laser-ljus mot kontaktytan på däcket på en highland och det är supertydligt att däcket inte är helt runt, det kan också variera mycket från hjul till hjul.
Felet är kopplat till det nya däcket Tesla använder, därför folk inte har problem med vinterdäcken men att problemet kommer direkt man byter till sommardäck.
Kollar väldigt mycket på Youtube men ska gå igenom min visnings-historik och se om jag kan hitta videon.
Den här videon?
I den videon verkar bilen så vitt jag kan se ha något slags vinterdäck från Pirelli.
Rekommenderar även beskrivningen till den här videon.
Re: Vibrationer i Highland
Postat: 22 maj 2024 14:04
av SwedishAdvocate
Forts.
Läste om det här någon annanstans också när jag sökte på ståplattor igår.
Från beskrivningen till videon ovan:
There are possibilities to reduce the flatspot by reducing the pressure, drive the tire hot, go imedently onto a lift and highen the pressure and let the car hung up for a while. Sounds funny, but this works.
Står dock inte hur länge "a while" är, men någon annan kanske vet. Framgår heller inte ifall det här kan lösa problemet helt.
Det finns en video på Youtube som visar detta problem där man kör med laser-ljus mot kontaktytan på däcket på en highland och det är supertydligt att däcket inte är helt runt, det kan också variera mycket från hjul till hjul.
Felet är kopplat till det nya däcket Tesla använder, därför folk inte har problem med vinterdäcken men att problemet kommer direkt man byter till sommardäck.
Kollar väldigt mycket på Youtube men ska gå igenom min visnings-historik och se om jag kan hitta videon.
Och hur förklarar du att folk säger sig ha kvar samma problem trots att de byter till helt andra sommardäck och fälgar?
EDIT: Finns tydligen de som fått däcken utbytta av Tesla flera gånger och problemet kvarstår ändå.
En tysk fick svar från Tesla Service som i grova drag sa att det är ett känt problem för Highland och att det idag inte finns en lösning men att det är ett angeläget problem för ingenjörerna att lösa.
Läste om det här någon annanstans också när jag sökte på ståplattor igår.
Från besrivningen till videon ovan:
There are possibilities to reduce the flatspot by reducing the pressure, drive the tire hot, go imedently onto a lift and highen the pressure and let the car hung up for a while. Sounds funny, but this works.
Står dock inte hur länge [a while] är, men någon annan kanske vet. Framgår heller inte ifall det här kan lösa problemet helt.
En tekniker på Tesla Mölndal sa något liknande om min S med 19”
Köra den varm med lågt tryck och sen fyll på, men inget om att den skulle hänga
Re: Vibrationer i Highland
Postat: 22 maj 2024 21:56
av Syntax
AT-Zimmermann: Nervige Vibration im Tesla Lenkrad! Serienproblem?
[media] [/media]
Re: Vibrationer i Highland
Postat: 23 maj 2024 10:50
av current
Har läst på mer. Verkar inte vara däcken egentligen även om det kan göra problemet mindre / större beroende på hur dom är balanserade / inställda.
Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
Har läst på mer. Verkar inte vara däcken egentligen även om det kan göra problemet mindre / större beroende på hur dom är balanserade / inställda.
Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
Vet inte om det är lika vanligt men det finns även skrivet om samma problematik på bakhjulsdrivna:
Har läst på mer. Verkar inte vara däcken egentligen även om det kan göra problemet mindre / större beroende på hur dom är balanserade / inställda.
Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
Min är bakhjulsdriven och vibrationerna försvann efter ombalansering av sommardäcken. Inga vibrationer med vinterdäcken heller.
Har läst på mer. Verkar inte vara däcken egentligen även om det kan göra problemet mindre / större beroende på hur dom är balanserade / inställda.
Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
Min är bakhjulsdriven och vibrationerna försvann efter ombalansering av sommardäcken. Inga vibrationer med vinterdäcken heller.
För Teslas skull får man väl hoppas att de kommit på vad de här problemen beror på och att de efter bästa förmåga åtgärdat det i produktionsledet. I så fall återstår 'bara' att fixa de bilar som har felet 'inbyggt'. Men det här är endast spekulationer från min sida.
Har läst på mer. Verkar inte vara däcken egentligen även om det kan göra problemet mindre / större beroende på hur dom är balanserade / inställda.
Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
Min är bakhjulsdriven och vibrationerna försvann efter ombalansering av sommardäcken. Inga vibrationer med vinterdäcken heller.
För Teslas skull får man väl hoppas att de kommit på vad de här problemen beror på och att de efter bästa förmåga åtgärdat det i produktionsledet. I så fall återstår 'bara' att fixa de bilar som har felet 'inbyggt'. Men det här är endast spekulationer från min sida.
Jag blev väldigt sugen på en Highland efter provkörning (som såklart inte hade vibrationer) men väljer nog att avvakta. Det hade varit bra att veta hur många bilar som är drabbade, pratar vi om en av tio bilar eller varannan bil?
Har läst på mer. Verkar inte vara däcken egentligen även om det kan göra problemet mindre / större beroende på hur dom är balanserade / inställda.
Men i alla poster jag sett gäller detta Long range-modellen? Alltså där man även har motor fram. Är det någon med bakhjulsdriven Model 3 Highland som har problem. Eller sett någon post på en balhjulsdriven som har probelm.
Min är bakhjulsdriven och vibrationerna försvann efter ombalansering av sommardäcken. Inga vibrationer med vinterdäcken heller.
För Teslas skull får man väl hoppas att de kommit på vad de här problemen beror på och att de efter bästa förmåga åtgärdat det i produktionsledet. I så fall återstår 'bara' att fixa de bilar som har felet 'inbyggt'. Men det här är endast spekulationer från min sida.
Jag blev väldigt sugen på en Highland efter provkörning (som såklart inte hade vibrationer) men väljer nog att avvakta. Det hade varit bra att veta hur många bilar som är drabbade, pratar vi om en av tio bilar eller varannan bil?
Min på 19 sommarsulor är problemfri, vet inte hur vinterdäcken (18) är än dock.
Re: Vibrationer i Highland
Postat: 29 maj 2024 21:34
av Vindens
Jag har svårt att landa i ett beslut.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?
Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
Jag har svårt att landa i ett beslut.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?
Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
Har du själv provkört en Highland RWD/SR?
Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...
Re: Vibrationer i Highland
Postat: 29 maj 2024 22:56
av current
Det är väl bara köpa. Om du har fel på bilen så fixar Tesla det på garanti. Jag provkörde före köp och var inga vibrationer alls. 380 är väldigt dyrt för en bil som gått 5500 mil om man får en ny för 496k där du kan köra halvförsäkring samt få en mycket bättre produkt.
Sett flera tester av bilen ingen där dom nämner något om vibrationer i ratten.
Jag har svårt att landa i ett beslut.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?
Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
Har du själv provkört en Highland RWD/SR?
Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...
Jag provkörde en Highland LR, noterade att den hade friktionsdäck på. Vet dock ej om det var av lathet eller medvetet då vibrationer tydligen är vanligare på sommardäck. Jag visste inte så mkt om eventuella vibrationsproblem vid provkörningen men noterade ingenting avvikande på provkörningsbilen. Den var låst till 140 så snabbare än så gick det inte
Det är väl bara köpa. Om du har fel på bilen så fixar Tesla det på garanti. Jag provkörde före köp och var inga vibrationer alls. 380 är väldigt dyrt för en bil som gått 5500 mil om man får en ny för 496k där du kan köra halvförsäkring samt få en mycket bättre produkt.
Sett flera tester av bilen ingen där dom nämner något om vibrationer i ratten.
Ja den för 380 är dock en LR medan om det blir Highland blir det SR. Men ja oavsett ingen stor skillnad för en tystare bil med nyare teknik.
Jag har svårt att landa i ett beslut.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?
Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
Har du själv provkört en Highland RWD/SR?
Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...
Jag provkörde en Highland LR, noterade att den hade friktionsdäck på. Vet dock ej om det var av lathet eller medvetet då vibrationer tydligen är vanligare på sommardäck. Jag visste inte så mkt om eventuella vibrationsproblem vid provkörningen men noterade ingenting avvikande på provkörningsbilen. Den var låst till 140 så snabbare än så gick det inte
Om jag vore dig skulle jag nog velat provköra igen. Och helst den version du vill beställa – en RWD/SR. Nu är du ju inläst på problemet och vet vilka hastighetsintervall du ska testa extra noga. Eftersom du ännu inte provkört en Highland RWD/SR så kan jag ju inte se varför Tesla skulle få för sig att neka dig att provköra en sån...
Jag har svårt att landa i ett beslut.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?
Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
Har du själv provkört en Highland RWD/SR?
Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...
Jag provkörde en Highland LR, noterade att den hade friktionsdäck på. Vet dock ej om det var av lathet eller medvetet då vibrationer tydligen är vanligare på sommardäck. Jag visste inte så mkt om eventuella vibrationsproblem vid provkörningen men noterade ingenting avvikande på provkörningsbilen. Den var låst till 140 så snabbare än så gick det inte
Om jag vore dig skulle jag nog velat provköra igen. Och helst den version du vill beställa – en RWD/SR. Nu är du ju inläst på problemet och vet vilka hastighetsintervall du ska testa extra noga. Eftersom du ännu inte provkört en Highland RWD/SR så kan jag ju inte se varför Tesla skulle få för sig att neka dig att provköra en sån...
Vad spelar det för roll med ytterligare en provkörning?
Det är ju bara vissa bilar som har vibrationer. Om provbilen är vibrationsfri, ska han köpa det exemplaret då? Eller vad menar du?
Jag har svårt att landa i ett beslut.
Plöjde igenom tyska tråden på 1900+ inlägg och det var lagom ångestframkallande.
Ni som har vibrationer hur illa är det? Skulle ni köpt samma bil igen?
Står och velar mellan antingen beställa ny SR för 496 eller en sen 2021 LR med 5500 mil på mätaren för strax över 380. Den senare har jag provkört så man vet ju vad man får. Prisskillnaden är däremot inte så stor så hade det inte varit för risken för vibrationer så hade det varit en ni brainer. Speciellt då teslas finansiering dessutom är billigare vid 40% kontantinsats.
Har du själv provkört en Highland RWD/SR?
Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...
Jag provkörde en Highland LR, noterade att den hade friktionsdäck på. Vet dock ej om det var av lathet eller medvetet då vibrationer tydligen är vanligare på sommardäck. Jag visste inte så mkt om eventuella vibrationsproblem vid provkörningen men noterade ingenting avvikande på provkörningsbilen. Den var låst till 140 så snabbare än så gick det inte
Om jag vore dig skulle jag nog velat provköra igen. Och helst den version du vill beställa – en RWD/SR. Nu är du ju inläst på problemet och vet vilka hastighetsintervall du ska testa extra noga. Eftersom du ännu inte provkört en Highland RWD/SR så kan jag ju inte se varför Tesla skulle få för sig att neka dig att provköra en sån...
Vad spelar det för roll med ytterligare en provkörning?
Det är ju bara vissa bilar som har vibrationer. Om provbilen är vibrationsfri, ska han köpa det exemplaret då? Eller vad menar du?
Som jag minns det här Bilar med sladd-avsnittet...
Jag hörde precis i ”Bilar med sladd” att alla Highland lider av besvärande vibrationer i motorvägsfart. [...
...så provkörde de en Highland som hade vibrationer... Ett vibrationsfritt provkörningsex. borde väl åtm. kunna ses som en indikation på att Tesla nu har identifierat och åtgärdat problemet i produktionen. Om inte ens provkörningsex:et är vibrationsfritt – är det då ngn idé att lägga tid på att beställa en bil? Som jag förstått Vindens här ovan så testade han inte specifikt i det hastighetsintervall (-intervaller?) som inrapporterats som problematiskt, eftersom han inte kände till den här problematiken vid provkörningstillfället.
Spekulation: Om de har åtgärdat problemet i produktionen så kanske man törs beställa ifall provkörningsexemplaret är vibrationsfritt. Men direkt när man tagit leverans och genomfört en leveransinspektion så måste man ju genast ut och provköra noga i 120 km/h (samt ev. andra problematiska hastighetsintervall – är inte själv 100%-igt insatt i den här problematiken). Om det ex. man själv tagit leverans av skulle ha vibrationer så kan man väl kostnadsfritt lämna tillbaka bilen – eller?...
Jag provkörde en Highland LR, noterade att den hade friktionsdäck på. Vet dock ej om det var av lathet eller medvetet då vibrationer tydligen är vanligare på sommardäck. Jag visste inte så mkt om eventuella vibrationsproblem vid provkörningen men noterade ingenting avvikande på provkörningsbilen. Den var låst till 140 så snabbare än så gick det inte
Om jag vore dig skulle jag nog velat provköra igen. Och helst den version du vill beställa – en RWD/SR. Nu är du ju inläst på problemet och vet vilka hastighetsintervall du ska testa extra noga. Eftersom du ännu inte provkört en Highland RWD/SR så kan jag ju inte se varför Tesla skulle få för sig att neka dig att provköra en sån...
Vad spelar det för roll med ytterligare en provkörning?
Det är ju bara vissa bilar som har vibrationer. Om provbilen är vibrationsfri, ska han köpa det exemplaret då? Eller vad menar du?
Som jag minns det här Bilar med sladd-avsnittet...
Jag hörde precis i ”Bilar med sladd” att alla Highland lider av besvärande vibrationer i motorvägsfart. [...
...så provkörde de en Highland som hade vibrationer... Ett vibrationsfritt provkörningsex. borde väl åtm. kunna ses som en indikation på att Tesla nu har identifierat och åtgärdat problemet i produktionen. Om inte ens provkörningsex:et är vibrationsfritt – är det då ngn idé att lägga tid på att beställa en bil? Som jag förstått Vindens här ovan så testade han inte specifikt i det hastighetsintervall (-intervaller?) som inrapporterats som problematiskt, eftersom han inte kände till den här problematiken vid provkörningstillfället.
Det finns både problemfria bilar/ägare i denna tråd/den tyska och en del på TMC.
Samtidigt finns det folk som skriver att vissa kanske inte ens märker vibrationerna exempelvis om man inte aktivt letar efter dessa.
Ni som har/märker vibrationer i er Highland får gärna kommentera om det är en deal breaker.
Givetsvis kan man beställa och lämna tillbaka om man inte är nöjd men hade varit gött med en känsla över vad att förvänta sig om man drar nitlotten.