Tror nog de flesta lokala, oberoende, verkstäder kan hantera elbilar redan idag.Fredrik j skrev: ↑24 nov 2024 13:10Ja, du har rätt. Man betalar för tillgång till ett lokalt verkstadsnät genom att serva bilen där. Det är så beredskapen betalas.mussla skrev: ↑24 nov 2024 13:01Jag tycker att det är jätteskönt att Tesla inte har krav på service för att garantier skall gälla. Jag har haft sådana bilar förut och det krävde planering att hinna med att boka tid innan tid eller mil blev överskridna. I bland hamnade det mitt i semestern också. Så skönt att slippa det momentet.
Anledningen till att Tesla inte kräver service och att de andra gör det antar jag är att andra tillverkare har byggt sina affärsmodeller kring det. Eftersom de har ett förflutet i ICE som verkligen kräver service så fortsätter de med det. De har ju redan byggt upp en serviceorganisation som är lönsam. Dessutom kan de minska försäljningspriset på bilarna och ta igen det på servicen. Alltså egentligen en dold kostnad som tillkommer bilköpet.
Alternativet är ju att åka längre bort den dagen bilen behöver repareras.
Stora risker utan service
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Stora risker utan service
Re: Stora risker utan service
Nu är där en annan tråd om just facket och strejken.repulsiv skrev: ↑24 nov 2024 12:24Eller..
Problemet just nu är väl elon - blir svårt att starta nya verkstäder så länge tesla inte tar sitt förnuft tillfånga.
..Skulle man kunna säga..
Men jag håller med i övrigt, när alla dagens bilar behöver service och reparationer om säg 5 år kommer det att vara ett stort problem om man inte börjar åtgärda problemet NU, vilket ju visat sig vara lite svårt.
Men jag håller med - Tesla bör teckna avtal.
Men som facket beter sig nu är jag mer benägen att gå ur facket efter 25år som medlem än att ställa mig på deras sida…
Re: Stora risker utan service
Säkert. Men inte sällan är det märkesverkstad som gäller. Inte minst om det kan finnas goodwill eller t.o.m. garanti. Även lite klurigare intermitenta problem kan kräva märkesspecialist.manneson skrev: ↑24 nov 2024 13:25Tror nog de flesta lokala, oberoende, verkstäder kan hantera elbilar redan idag.Fredrik j skrev: ↑24 nov 2024 13:10Ja, du har rätt. Man betalar för tillgång till ett lokalt verkstadsnät genom att serva bilen där. Det är så beredskapen betalas.mussla skrev: ↑24 nov 2024 13:01Jag tycker att det är jätteskönt att Tesla inte har krav på service för att garantier skall gälla. Jag har haft sådana bilar förut och det krävde planering att hinna med att boka tid innan tid eller mil blev överskridna. I bland hamnade det mitt i semestern också. Så skönt att slippa det momentet.
Anledningen till att Tesla inte kräver service och att de andra gör det antar jag är att andra tillverkare har byggt sina affärsmodeller kring det. Eftersom de har ett förflutet i ICE som verkligen kräver service så fortsätter de med det. De har ju redan byggt upp en serviceorganisation som är lönsam. Dessutom kan de minska försäljningspriset på bilarna och ta igen det på servicen. Alltså egentligen en dold kostnad som tillkommer bilköpet.
Alternativet är ju att åka längre bort den dagen bilen behöver repareras.
Men jag håller med dig. Dyra märkesverkstäder i storstäderna undviker jag. Jag vill ha dom där jag bor.
Re: Stora risker utan service
Det handlar inte om det är en elbil eller inte.
Fixa bromsar, sätta dit lösa saker och byta vätskor kan väl vilken verkstad som helst göra, men när du får nåt krångligt fel så fixar ofta inte allbilsverkstaden det.
Re: Stora risker utan service
Jag var också ute efter en sådan koll när garantin gick ut på vår förra bil men var ett stort ointresse att utföra det.Gustafsson skrev: ↑24 nov 2024 13:24Det svåra är att få rätt service tycker jag.
Jag önskade inför utköp av min gamla leasade bil få kontrollerat vanliga/dyra saker som länkarmar, luftfjädring batterventilation och 12 v batteri, men när jag fick offert ingick bara vanligt trams som man kan göra själv.
Men ja, mycket är sådant du kan göra själv utan att du behöver betala en dyr serviceorganisation för det, lysen, däcktryck, spolarvätskenivå, oljenivå, bromsvätskenivå, kylarvätskenivå, byta torkarblad m.m.
Visst, en del kan tycka det är skönt att de slipper, men onödigt att betala för.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Stora risker utan service
Det finns inget krav på att en märkesverkstad måste utföra service för att garantin skall gälla. Sluta sprid den myten! Dessutom måste biltillverkare tillhandahålla manualer för service och reparationer till alla verkstäder.
De mycket goda och helgonförklarade KIA blev fällda i domstol för detta. De som är så goda..
De mycket goda och helgonförklarade KIA blev fällda i domstol för detta. De som är så goda..
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: Stora risker utan service
Vem menar du sprider den myten samt hävdar att KIA skulle vara helgonförklarade?Holve skrev: ↑24 nov 2024 18:17Det finns inget krav på att en märkesverkstad måste utföra service för att garantin skall gälla. Sluta sprid den myten! Dessutom måste biltillverkare tillhandahålla manualer för service och reparationer till alla verkstäder.
De mycket goda och helgonförklarade KIA blev fällda i domstol för detta. De som är så goda..
Re: Stora risker utan service
Ja du bland annat sprider ju den myten.Fredrik j skrev: ↑24 nov 2024 18:30Vem menar du sprider den myten samt hävdar att KIA skulle vara helgonförklarade?Holve skrev: ↑24 nov 2024 18:17Det finns inget krav på att en märkesverkstad måste utföra service för att garantin skall gälla. Sluta sprid den myten! Dessutom måste biltillverkare tillhandahålla manualer för service och reparationer till alla verkstäder.
De mycket goda och helgonförklarade KIA blev fällda i domstol för detta. De som är så goda..
Säkert. Men inte sällan är det märkesverkstad som gäller. Inte minst om det kan finnas goodwill eller t.o.m. garanti.
Så sluta upp med det är du snäll.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: Stora risker utan service
Det jag skrev var att naturligtvis måste du åka till märkesverkstad om du ska få något reparerat på goodwill eller garanti.Holve skrev: ↑24 nov 2024 19:15Ja du bland annat sprider ju den myten.Fredrik j skrev: ↑24 nov 2024 18:30Vem menar du sprider den myten samt hävdar att KIA skulle vara helgonförklarade?Holve skrev: ↑24 nov 2024 18:17Det finns inget krav på att en märkesverkstad måste utföra service för att garantin skall gälla. Sluta sprid den myten! Dessutom måste biltillverkare tillhandahålla manualer för service och reparationer till alla verkstäder.
De mycket goda och helgonförklarade KIA blev fällda i domstol för detta. De som är så goda..
Säkert. Men inte sällan är det märkesverkstad som gäller. Inte minst om det kan finnas goodwill eller t.o.m. garanti.
Så sluta upp med det är du snäll.
Det där servicekrav på märkesverkstad hittade du ju på själv.
Dock är det ju inte heller ovanligt att man vill BÅDE göra service OCH anmäla ett garantiärende vid samma tillfälle.
Re: Stora risker utan service
Det är väl snarare så att för att lagstadgad reklamationsrätt ska gälla så kan man serva var som helst, men garanti är något tillverkaren lovar utöver lagen, det är ett avtal och då kan dom ställa vilka krav som helst, men vanligen att bilen ska vara servad hos dom.
Det har tex varit fall med dyra framlyktor som blivit dåliga efter kanske 6 år, och generalagenter då har bytt dom på goodwill enbart på helservade bilar, helservade som i servade hos dom enligt schema.
Det fallet jag tänker på var det xenonlyktor där ballasten var inbyggd i lyktan, så lyktorna var riktigt dyra
Det har tex varit fall med dyra framlyktor som blivit dåliga efter kanske 6 år, och generalagenter då har bytt dom på goodwill enbart på helservade bilar, helservade som i servade hos dom enligt schema.
Det fallet jag tänker på var det xenonlyktor där ballasten var inbyggd i lyktan, så lyktorna var riktigt dyra
Re: Stora risker utan service
Det jag läst om är om goodwill, alltså efter att garantin har upphört, att det ibland kan göras på goodwill om man gjort servicen i märkesvärkstäder, typ motorn behöver bytas.repulsiv skrev: ↑24 nov 2024 20:57Det är väl snarare så att för att lagstadgad reklamationsrätt ska gälla så kan man serva var som helst, men garanti är något tillverkaren lovar utöver lagen, det är ett avtal och då kan dom ställa vilka krav som helst, men vanligen att bilen ska vara servad hos dom.
Det har tex varit fall med dyra framlyktor som blivit dåliga efter kanske 6 år, och generalagenter då har bytt dom på goodwill enbart på helservade bilar, helservade som i servade hos dom enligt schema.
Det fallet jag tänker på var det xenonlyktor där ballasten var inbyggd i lyktan, så lyktorna var riktigt dyra
Personligen brukar jag köpa bilar med så kort garanti som möjligt om de är kända för att ha väldigt få fel och gå sönder väldigt sällan, då jag behåller bilarna själv väldigt länge och då blir inbytes priset helt utan intresse
Re: Stora risker utan service
Mitt inlägg går mest ut på att om jag inte servar försvinner alla garantier och fortsatt är inte 2 000 kr/år för mycket. Jag har inget intresse att själv kolla högspänningskablars skick. Det finns proffs för det. Laddlucksuttaget hade inte gått på maskinskadeförsäkringen om jag inte servat med VW:s digitala stämplar. Jag upptäckte att kabeln kunde dras ur under pågående laddning, vem som upptäckte felet är inte relevant.frippe skrev: ↑24 nov 2024 11:06Vad är det servicen upptäckt som du inte själv skulle hittat i ditt normala användande?Bo99 skrev: ↑24 nov 2024 10:32Jag köpte min bil som begagnad demobil med 300 mil på mätaren. Hade jag köpt en ny bil hade jag kunnat välja både serviceavtal och förlängd fabriksgaranti. Min hade två års fabriksgaranti där jag bara kunde utnyttja 6 mån. Jag tycker inte att 2 000 kr/år är mycket för service med tanke på att jag får hela bilen kollad och har sinnesro att batterigarantin kommer att gälla om något händer (har redan sparat 50 000 kr då jag utnyttjat batterigarantin). Snart ska hela laddlucksuttaget antagligen bytas på maskinskadeförsäkringen då jag i vissa lägen kan dra ut laddkabeln under pågående laddning. Stiftet som låset laddkabeln går ibland inte ut hela vägen.martinot skrev: ↑09 jun 2024 15:42Det blir 6000 kr för tre år? Det tycker jag är extremt dyrt om det stämmer.Bo99 skrev: ↑06 jun 2024 08:45Något som är märkligt är att ju dyrare och exklusivare en elbil är ju dyrare är servicen. Det borde inte vara någon skillnad för kontrollpunkterna skiljer inte sig åt. Skillnaden borde inte heller finnas för fossilbilar. Min VW e-up 2020 har 42 kontrollpunkter där hands-on är byte av kupéluftfilter varje år och byte av bromsvätskan vartannat. De kollar även ljusinställningen. Övriga punkter är typ att rycka i 12-voltsbatteriet för att kolla om det är fastskruvat och att kontrollera så att alla oranga kablar är hela.
Ca: 2 000 kr betalar jag en gång om året vilket är billigt i jämförelse med dyrare bilar.
Betalar ca hälften, 2900 för Mini Cooper SE för tre års fri service, och själv tycker jag att redan det är lite av en scam och orimligt högt för en ren elbil med så lite som görs.
Hade det varit en ICE-bil med byte av motorolja och filter en gång om året så hade jag köpt det. Upplever att "service" på elbilar är generellt överprisat för att man är van vide service på förbränningsmotorer. Däcksparkande för en tusenlapp om året kan jag vara utan, och göra själv.
Ladduttaget är en sådan sak du upplever själv utan service så den behövs det knappast service för att veta att den är sönder.
Re: Stora risker utan service
Jag ser ingen uppenbar fördel med att man tvingas serva för att garantin och maskinskadeförsäkringen inte skall förverkas.Bo99 skrev: ↑27 nov 2024 13:51Mitt inlägg går mest ut på att om jag inte servar försvinner alla garantier och fortsatt är inte 2 000 kr/år för mycket. Jag har inget intresse att själv kolla högspänningskablars skick. Det finns proffs för det. Laddlucksuttaget hade inte gått på maskinskadeförsäkringen om jag inte servat med VW:s digitala stämplar. Jag upptäckte att kabeln kunde dras ur under pågående laddning, vem som upptäckte felet är inte relevant.frippe skrev: ↑24 nov 2024 11:06Vad är det servicen upptäckt som du inte själv skulle hittat i ditt normala användande?Bo99 skrev: ↑24 nov 2024 10:32Jag köpte min bil som begagnad demobil med 300 mil på mätaren. Hade jag köpt en ny bil hade jag kunnat välja både serviceavtal och förlängd fabriksgaranti. Min hade två års fabriksgaranti där jag bara kunde utnyttja 6 mån. Jag tycker inte att 2 000 kr/år är mycket för service med tanke på att jag får hela bilen kollad och har sinnesro att batterigarantin kommer att gälla om något händer (har redan sparat 50 000 kr då jag utnyttjat batterigarantin). Snart ska hela laddlucksuttaget antagligen bytas på maskinskadeförsäkringen då jag i vissa lägen kan dra ut laddkabeln under pågående laddning. Stiftet som låset laddkabeln går ibland inte ut hela vägen.martinot skrev: ↑09 jun 2024 15:42Det blir 6000 kr för tre år? Det tycker jag är extremt dyrt om det stämmer.Bo99 skrev: ↑06 jun 2024 08:45Något som är märkligt är att ju dyrare och exklusivare en elbil är ju dyrare är servicen. Det borde inte vara någon skillnad för kontrollpunkterna skiljer inte sig åt. Skillnaden borde inte heller finnas för fossilbilar. Min VW e-up 2020 har 42 kontrollpunkter där hands-on är byte av kupéluftfilter varje år och byte av bromsvätskan vartannat. De kollar även ljusinställningen. Övriga punkter är typ att rycka i 12-voltsbatteriet för att kolla om det är fastskruvat och att kontrollera så att alla oranga kablar är hela.
Ca: 2 000 kr betalar jag en gång om året vilket är billigt i jämförelse med dyrare bilar.
Betalar ca hälften, 2900 för Mini Cooper SE för tre års fri service, och själv tycker jag att redan det är lite av en scam och orimligt högt för en ren elbil med så lite som görs.
Hade det varit en ICE-bil med byte av motorolja och filter en gång om året så hade jag köpt det. Upplever att "service" på elbilar är generellt överprisat för att man är van vide service på förbränningsmotorer. Däcksparkande för en tusenlapp om året kan jag vara utan, och göra själv.
Ladduttaget är en sådan sak du upplever själv utan service så den behövs det knappast service för att veta att den är sönder.
Tvingande service kostar pengar, tid och planering och kan skada andrahandsvärdet väsentligt om man missar en service. Kia ör stenhårda med detta. Minsta överträdelse på tid eller mil och garantin är förverkad. Varför skulle man vilja ha det så som konsument?
Model Y LR AWD -24
Re: Stora risker utan service
Det håller jag med om att det är surt att det är som det är men det gäller att "gilla läget" och inse de otroligt stora nackdelarna med kostnader som man kanske inte mäktar med som kan komma om man protesterar och struntar i service. Själv har jag ju fått batteriet fixat på VW:s garanti. 50 000 kr hade det kostat mig annars. Ladduttaget som nu ska bytas lär inte vara billigt det heller utan gällande försäkring. Fick en genomgång av en ny elbuss på jobbet och de tryckte på att vara försiktiga med att koppla in/ur laddkabeln så att uttaget inte går sönder. Det kostar tydligen 72 000 kr att byta ut.mussla skrev: ↑27 nov 2024 16:52Jag ser ingen uppenbar fördel med att man tvingas serva för att garantin och maskinskadeförsäkringen inte skall förverkas.Bo99 skrev: ↑27 nov 2024 13:51Mitt inlägg går mest ut på att om jag inte servar försvinner alla garantier och fortsatt är inte 2 000 kr/år för mycket. Jag har inget intresse att själv kolla högspänningskablars skick. Det finns proffs för det. Laddlucksuttaget hade inte gått på maskinskadeförsäkringen om jag inte servat med VW:s digitala stämplar. Jag upptäckte att kabeln kunde dras ur under pågående laddning, vem som upptäckte felet är inte relevant.frippe skrev: ↑24 nov 2024 11:06Vad är det servicen upptäckt som du inte själv skulle hittat i ditt normala användande?Bo99 skrev: ↑24 nov 2024 10:32Jag köpte min bil som begagnad demobil med 300 mil på mätaren. Hade jag köpt en ny bil hade jag kunnat välja både serviceavtal och förlängd fabriksgaranti. Min hade två års fabriksgaranti där jag bara kunde utnyttja 6 mån. Jag tycker inte att 2 000 kr/år är mycket för service med tanke på att jag får hela bilen kollad och har sinnesro att batterigarantin kommer att gälla om något händer (har redan sparat 50 000 kr då jag utnyttjat batterigarantin). Snart ska hela laddlucksuttaget antagligen bytas på maskinskadeförsäkringen då jag i vissa lägen kan dra ut laddkabeln under pågående laddning. Stiftet som låset laddkabeln går ibland inte ut hela vägen.martinot skrev: ↑09 jun 2024 15:42
Det blir 6000 kr för tre år? Det tycker jag är extremt dyrt om det stämmer.
Betalar ca hälften, 2900 för Mini Cooper SE för tre års fri service, och själv tycker jag att redan det är lite av en scam och orimligt högt för en ren elbil med så lite som görs.
Hade det varit en ICE-bil med byte av motorolja och filter en gång om året så hade jag köpt det. Upplever att "service" på elbilar är generellt överprisat för att man är van vide service på förbränningsmotorer. Däcksparkande för en tusenlapp om året kan jag vara utan, och göra själv.
Ladduttaget är en sådan sak du upplever själv utan service så den behövs det knappast service för att veta att den är sönder.
Tvingande service kostar pengar, tid och planering och kan skada andrahandsvärdet väsentligt om man missar en service. Kia ör stenhårda med detta. Minsta överträdelse på tid eller mil och garantin är förverkad. Varför skulle man vilja ha det så som konsument?
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1169
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Stora risker utan service
KIA har såklart gjort ett business case på detta med 7 års garanti. Hur många bilar lever upp till villkoren det sista året i garantiperioden? Säkert ytterst få, hur många av dessa ytterst få välservade bilar har garantiåtgärder? Jag gissar ytterst få...mussla skrev: ↑27 nov 2024 16:52Jag ser ingen uppenbar fördel med att man tvingas serva för att garantin och maskinskadeförsäkringen inte skall förverkas.
Tvingande service kostar pengar, tid och planering och kan skada andrahandsvärdet väsentligt om man missar en service. Kia ör stenhårda med detta. Minsta överträdelse på tid eller mil och garantin är förverkad. Varför skulle man vilja ha det så som konsument?
Det är lite som de butiker som kör med 365 dagars öppet köp vid obruten förpackning, hur många kunder har en obruten förpackning och kvittot kvar efter ett halvår? Hur många av dessa är intresserade av att åberopa öppet köp?

Tesla Model Y Performance
Re: Stora risker utan service
Kollade med KIA hur mycket det skulle kosta med obligatoriska servicen för att få 7 års garanti, gällde en EV3. Ungefär 14000 enligt serviceplan. Det får man lägga till inköpspriset.
Re: Stora risker utan service
Nej, jag tror inte det.repulsiv skrev: ↑24 nov 2024 20:57Det är väl snarare så att för att lagstadgad reklamationsrätt ska gälla så kan man serva var som helst, men garanti är något tillverkaren lovar utöver lagen, det är ett avtal och då kan dom ställa vilka krav som helst, men vanligen att bilen ska vara servad hos dom.
EU-lagen som kom med början 2002 är till för att öka konkurrensen och bilägaren ska få göra service var han vill utan att garantin påverkas.
Den lagen uppdaterades senare så att tillverkarna blev tvungna att tillhandahålla serviceplaner etc så att vilken firma som helst skulle kunna göra servicen så att bilens garanti fortfarande gäller.
Jag har inte lusläst lagen men jag minns vad som har sagts och vad man menade var sytet med lagen.
https://ec.europa.eu/commission/pressc ... emo_02_174
https://ec.europa.eu/commission/pressc ... /ip_10_619
Populättext från fristående verkstad:
Did you know that servicing your car with an independent workshop like our own does not, and cannot, in any way violate or nullify any manufacturer’s warranty or guarantee, due to EU law?
This law, which is part of EU Block Exemption Regulations, makes it illegal for any manufacturer (or vehicle importer / distributor / main dealer) to suggest or insist on any vehicle being serviced in their respective main dealer network in order to keep valid a cars manufacturer based warranty.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Stora risker utan service
För mig handlar det om en osäkerhet om vad som kan hända om jag servar någon annanstans än hos en auktoriserad VW-verkstad. Lämnar verkligen VW ut alla serviceplaner till vilken verkstad som helst? De ska göra det men hur fungerar det i verklighet? VW kan med några pennstreck inkludera en serviceåtgärd som endast de kan göra med utrustning som en annan verkstad helt enkelt inte har råd att köpa licens för.AAKEE skrev: ↑03 dec 2024 17:44Nej, jag tror inte det.repulsiv skrev: ↑24 nov 2024 20:57Det är väl snarare så att för att lagstadgad reklamationsrätt ska gälla så kan man serva var som helst, men garanti är något tillverkaren lovar utöver lagen, det är ett avtal och då kan dom ställa vilka krav som helst, men vanligen att bilen ska vara servad hos dom.
EU-lagen som kom med början 2002 är till för att öka konkurrensen och bilägaren ska få göra service var han vill utan att garantin påverkas.
Den lagen uppdaterades senare så att tillverkarna blev tvungna att tillhandahålla serviceplaner etc så att vilken firma som helst skulle kunna göra servicen så att bilens garanti fortfarande gäller.
Jag har inte lusläst lagen men jag minns vad som har sagts och vad man menade var sytet med lagen.
https://ec.europa.eu/commission/pressc ... emo_02_174
https://ec.europa.eu/commission/pressc ... /ip_10_619
Populättext från fristående verkstad:Did you know that servicing your car with an independent workshop like our own does not, and cannot, in any way violate or nullify any manufacturer’s warranty or guarantee, due to EU law?
This law, which is part of EU Block Exemption Regulations, makes it illegal for any manufacturer (or vehicle importer / distributor / main dealer) to suggest or insist on any vehicle being serviced in their respective main dealer network in order to keep valid a cars manufacturer based warranty.
Lagar vs. verkligheten är vad som gör att jag betalar till VW för att ha alla försäkringar fullt användbara.
Re: Stora risker utan service
Det är skyldiga att lämna ut.Bo99 skrev: ↑13 dec 2024 13:18För mig handlar det om en osäkerhet om vad som kan hända om jag servar någon annanstans än hos en auktoriserad VW-verkstad. Lämnar verkligen VW ut alla serviceplaner till vilken verkstad som helst? De ska göra det men hur fungerar det i verklighet? VW kan med några pennstreck inkludera en serviceåtgärd som endast de kan göra med utrustning som en annan verkstad helt enkelt inte har råd att köpa licens för.AAKEE skrev: ↑03 dec 2024 17:44Nej, jag tror inte det.repulsiv skrev: ↑24 nov 2024 20:57Det är väl snarare så att för att lagstadgad reklamationsrätt ska gälla så kan man serva var som helst, men garanti är något tillverkaren lovar utöver lagen, det är ett avtal och då kan dom ställa vilka krav som helst, men vanligen att bilen ska vara servad hos dom.
EU-lagen som kom med början 2002 är till för att öka konkurrensen och bilägaren ska få göra service var han vill utan att garantin påverkas.
Den lagen uppdaterades senare så att tillverkarna blev tvungna att tillhandahålla serviceplaner etc så att vilken firma som helst skulle kunna göra servicen så att bilens garanti fortfarande gäller.
Jag har inte lusläst lagen men jag minns vad som har sagts och vad man menade var sytet med lagen.
https://ec.europa.eu/commission/pressc ... emo_02_174
https://ec.europa.eu/commission/pressc ... /ip_10_619
Populättext från fristående verkstad:Did you know that servicing your car with an independent workshop like our own does not, and cannot, in any way violate or nullify any manufacturer’s warranty or guarantee, due to EU law?
This law, which is part of EU Block Exemption Regulations, makes it illegal for any manufacturer (or vehicle importer / distributor / main dealer) to suggest or insist on any vehicle being serviced in their respective main dealer network in order to keep valid a cars manufacturer based warranty.
Lagar vs. verkligheten är vad som gör att jag betalar till VW för att ha alla försäkringar fullt användbara.
Jag hsr köpt inlogg på Erwin några ggr och tankat hem original verkstadsmanualer för allt på mina Audis, inkl några bekantas bilar.
Det är samma Erwin för vw också.
Det finns mycket efter marknadsprogram för att göra saker som VAG gör med bilarna. Jag har ett sånt sedan år 2000 (uppdaterat modell några ggr för att hänga med mot nyare bilar).
När min A5 behövde bärgas och motor/maskinskadeförsäkringen skulle nyttjas frågade Trygg-Hansa efter serviceprotokoll, jag lämnade de jag själv fyllt i och då ville de ha kvitton på inköp av tex motorolja/filter/stift etc vilket hag såklart hade. Efter att T&H fick det var det helt grönt, inga problem.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Stora risker utan service
Jag vill inte hamna emellan om de inte lämnar ut och det uppstår en tvist och stå där utan garantierna jag har. 2 000 kr betalar jag hellre en gång om året. Jag läser och fattar vad du skriver men tvekar ändå att gå den vägen så länge batterigarantin och maskinskadegarantin gäller. Sen känns det tryggt på något sätt hos Moses bil och lack i Tollarp som är auktoriserade för alla bilar under VAG.AAKEE skrev: ↑13 dec 2024 13:56Det är skyldiga att lämna ut.Bo99 skrev: ↑13 dec 2024 13:18För mig handlar det om en osäkerhet om vad som kan hända om jag servar någon annanstans än hos en auktoriserad VW-verkstad. Lämnar verkligen VW ut alla serviceplaner till vilken verkstad som helst? De ska göra det men hur fungerar det i verklighet? VW kan med några pennstreck inkludera en serviceåtgärd som endast de kan göra med utrustning som en annan verkstad helt enkelt inte har råd att köpa licens för.AAKEE skrev: ↑03 dec 2024 17:44Nej, jag tror inte det.repulsiv skrev: ↑24 nov 2024 20:57Det är väl snarare så att för att lagstadgad reklamationsrätt ska gälla så kan man serva var som helst, men garanti är något tillverkaren lovar utöver lagen, det är ett avtal och då kan dom ställa vilka krav som helst, men vanligen att bilen ska vara servad hos dom.
EU-lagen som kom med början 2002 är till för att öka konkurrensen och bilägaren ska få göra service var han vill utan att garantin påverkas.
Den lagen uppdaterades senare så att tillverkarna blev tvungna att tillhandahålla serviceplaner etc så att vilken firma som helst skulle kunna göra servicen så att bilens garanti fortfarande gäller.
Jag har inte lusläst lagen men jag minns vad som har sagts och vad man menade var sytet med lagen.
https://ec.europa.eu/commission/pressc ... emo_02_174
https://ec.europa.eu/commission/pressc ... /ip_10_619
Populättext från fristående verkstad:Did you know that servicing your car with an independent workshop like our own does not, and cannot, in any way violate or nullify any manufacturer’s warranty or guarantee, due to EU law?
This law, which is part of EU Block Exemption Regulations, makes it illegal for any manufacturer (or vehicle importer / distributor / main dealer) to suggest or insist on any vehicle being serviced in their respective main dealer network in order to keep valid a cars manufacturer based warranty.
Lagar vs. verkligheten är vad som gör att jag betalar till VW för att ha alla försäkringar fullt användbara.
Re: Stora risker utan service
Nej, absolut!Bo99 skrev: ↑22 dec 2024 10:36Jag vill inte hamna emellan om de inte lämnar ut och det uppstår en tvist och stå där utan garantierna jag har. 2 000 kr betalar jag hellre en gång om året. Jag läser och fattar vad du skriver men tvekar ändå att gå den vägen så länge batterigarantin och maskinskadegarantin gäller. Sen känns det tryggt på något sätt hos Moses bil och lack i Tollarp som är auktoriserade för alla bilar under VAG.AAKEE skrev: ↑13 dec 2024 13:56Det är skyldiga att lämna ut.Bo99 skrev: ↑13 dec 2024 13:18För mig handlar det om en osäkerhet om vad som kan hända om jag servar någon annanstans än hos en auktoriserad VW-verkstad. Lämnar verkligen VW ut alla serviceplaner till vilken verkstad som helst? De ska göra det men hur fungerar det i verklighet? VW kan med några pennstreck inkludera en serviceåtgärd som endast de kan göra med utrustning som en annan verkstad helt enkelt inte har råd att köpa licens för.AAKEE skrev: ↑03 dec 2024 17:44Nej, jag tror inte det.repulsiv skrev: ↑24 nov 2024 20:57Det är väl snarare så att för att lagstadgad reklamationsrätt ska gälla så kan man serva var som helst, men garanti är något tillverkaren lovar utöver lagen, det är ett avtal och då kan dom ställa vilka krav som helst, men vanligen att bilen ska vara servad hos dom.
EU-lagen som kom med början 2002 är till för att öka konkurrensen och bilägaren ska få göra service var han vill utan att garantin påverkas.
Den lagen uppdaterades senare så att tillverkarna blev tvungna att tillhandahålla serviceplaner etc så att vilken firma som helst skulle kunna göra servicen så att bilens garanti fortfarande gäller.
Jag har inte lusläst lagen men jag minns vad som har sagts och vad man menade var sytet med lagen.
https://ec.europa.eu/commission/pressc ... emo_02_174
https://ec.europa.eu/commission/pressc ... /ip_10_619
Populättext från fristående verkstad:Did you know that servicing your car with an independent workshop like our own does not, and cannot, in any way violate or nullify any manufacturer’s warranty or guarantee, due to EU law?
This law, which is part of EU Block Exemption Regulations, makes it illegal for any manufacturer (or vehicle importer / distributor / main dealer) to suggest or insist on any vehicle being serviced in their respective main dealer network in order to keep valid a cars manufacturer based warranty.
Lagar vs. verkligheten är vad som gör att jag betalar till VW för att ha alla försäkringar fullt användbara.
Litar man på företaget så är det ju aldrig fel att låta någon annan serva ens bil.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Stora risker utan service
Litar man inte på att VW följer lagen om detta (och historiskt har de ju inte varit så bra på det när det gäller utsläpp i alla fall), så kanske man inte vill serva någon annanstans, men då kan jag ju undra varför man ens vill ha en VW.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Stora risker utan service
Nu blir det ju bara fel när dieselgate dras in i diskussionen om att serva hos märkesverkstaden eller inte. Jag köpte en VW men det kunde lika gärna kunnat vara ett helt annat bilmärke (tänkte både Seat och Skoda) för jag har aldrig någonsin varit märkesbunden när det gäller nya bilar. Och med ett annat bilmärke hade jag betett mig på precis samma sätt när det gäller att till 100% ha gällande garantier utan möjlighet till diskussioner. När garantier inte gäller längre så är det en helt annan sak och jag hittar det billigaste sättet att reparera min bil på där service görs av mig själv som jag alltid gjort med gamla bilar.
Dessutom kan ingen säga att 2 000 kr/år hos VW är dyrt för en digital stämpel oavsett om 99% av serviceåtgärderna bara är visuella inspektioner där en tre år gammal bil inte har några problem. Vid varje service förlängs också mobilitetsgarantin vilken jag har utnyttjat en gång. Från en bil som inte fungerar här hemma tills att jag satt i en gratis hyrbil tog det en timme inkl betald taxiresa två mil till hyrbilen. Det hade annars blivit skit utan bil och utan möjlighet att komma till jobbet.
Re: Stora risker utan service
Så skönt det är med Tesla - garantierna gäller oavsett om bilen är servad eller inte.Bo99 skrev: ↑31 dec 2024 12:13Nu blir det ju bara fel när dieselgate dras in i diskussionen om att serva hos märkesverkstaden eller inte. Jag köpte en VW men det kunde lika gärna kunnat vara ett helt annat bilmärke (tänkte både Seat och Skoda) för jag har aldrig någonsin varit märkesbunden när det gäller nya bilar. Och med ett annat bilmärke hade jag betett mig på precis samma sätt när det gäller att till 100% ha gällande garantier utan möjlighet till diskussioner. När garantier inte gäller längre så är det en helt annan sak och jag hittar det billigaste sättet att reparera min bil på där service görs av mig själv som jag alltid gjort med gamla bilar.
Dessutom kan ingen säga att 2 000 kr/år hos VW är dyrt för en digital stämpel oavsett om 99% av serviceåtgärderna bara är visuella inspektioner där en tre år gammal bil inte har några problem. Vid varje service förlängs också mobilitetsgarantin vilken jag har utnyttjat en gång. Från en bil som inte fungerar här hemma tills att jag satt i en gratis hyrbil tog det en timme inkl betald taxiresa två mil till hyrbilen. Det hade annars blivit skit utan bil och utan möjlighet att komma till jobbet.
Model Y LR AWD -24
Re: Stora risker utan service
Det håller jag absolut med om.mussla skrev: ↑31 dec 2024 13:08Så skönt det är med Tesla - garantierna gäller oavsett om bilen är servad eller inte.Bo99 skrev: ↑31 dec 2024 12:13Nu blir det ju bara fel när dieselgate dras in i diskussionen om att serva hos märkesverkstaden eller inte. Jag köpte en VW men det kunde lika gärna kunnat vara ett helt annat bilmärke (tänkte både Seat och Skoda) för jag har aldrig någonsin varit märkesbunden när det gäller nya bilar. Och med ett annat bilmärke hade jag betett mig på precis samma sätt när det gäller att till 100% ha gällande garantier utan möjlighet till diskussioner. När garantier inte gäller längre så är det en helt annan sak och jag hittar det billigaste sättet att reparera min bil på där service görs av mig själv som jag alltid gjort med gamla bilar.
Dessutom kan ingen säga att 2 000 kr/år hos VW är dyrt för en digital stämpel oavsett om 99% av serviceåtgärderna bara är visuella inspektioner där en tre år gammal bil inte har några problem. Vid varje service förlängs också mobilitetsgarantin vilken jag har utnyttjat en gång. Från en bil som inte fungerar här hemma tills att jag satt i en gratis hyrbil tog det en timme inkl betald taxiresa två mil till hyrbilen. Det hade annars blivit skit utan bil och utan möjlighet att komma till jobbet.