Och vem är så ivrig att faxa att han vill betala mer i frakt än vad faxrullen kostar?tor skrev: ↑20 sep 2024 22:12Jag måste tyvärr opponera mig mot denna vetenskapliga analys. Jag mistror inte Herr X för att vara partisk och att det skulle kunna färga slutsatsen. Däremot vänder jag mig mot grundansatsen, själva antagandet som hela analysen bygger på. Vem vill köpa faxpapper idag och i synnerhet i framtiden?Herr X skrev: ↑19 sep 2024 23:12Jag är inte säker på att paketskåp är överlägset omedelbar hemleverans med förarlös transportbil.mikebike skrev: ↑19 sep 2024 13:16Det är ju inte bara leverantören som kan misslyckas med att pricka leveransfönstret, även mottagaren kan ju misslyckas.
Måste jobba över, inställt tåg, o.s.v.
Nä, paketskåp är överlägset, förutsatt att man har ett i närheten. Vi har skåp från fyra olika operatörer inom en radie på 500 meter. Postnord har två, så totalt fem paketskåp i närområdet.
Ställer vi alternativen mot varandra så framstår inte paketskåp-alternativet som särskilt attraktivt:
Steg 1:
Du klickar hem en rulle faxpapper från en ehandelsbutik. Rullen finns på ett lokalt autonomt lager i närheten av där du bor. Du får ett meddelande om att det är 13 minuter beräknad leveranstid.
Steg 2:
Paketskåpsleverans:
Den autonoma transportbilen kör till paketskåpet 800 meter från ditt hus. 12 minuter efter att du beställt faxrullen plingar det till i mobilen. Du går ut, trots snöstormen som piskar dig i ansiktet. Snö tränger in i kragen medan du kämpar dig bort till paketskåpet i blåsten. Du låser upp skåpet från mobilen med halvt förfrysta fingertoppar och tar ut din faxrulle. Dessvärre slinter du med vänsterhanden som håller upp den hårt fjädrade luckan och den smäller igen rakt på dina fingrar på högerhanden som precis greppat om din nyinköpta faxrulle. Blod sipprar fram och du försöker kyla handen med snö för att blodet snabbt ska stelna. Du vänder dig om för att återigen kämpa dig genom snöstormen hem. Du snubblar och skrapar i knät. Svär när du reser dig upp. Faxpappret har blivit blött av snön.
Förfluten tid från att beställningen lades: 43 minuter.
Torktid för blöt faxpappersrulle: 2t 15 minuter.
Total tid innan du kan faxa: Nästan 3 timmar.
Betyg: Undermåligt
Leverans av autonom transportbil:
Det plingar till i mobilen 10 minuter efter att du lagt din beställning, och när du går ut, står den autonoma transportbilen precis utanför – så nära det är möjligt att komma. Du går ner i morgonrocken och visslar för dig själv. Det är vackert väder och solen värmer medan du kilar fram till transportbilen. Du låser upp den från mobilen och tar ut din faxrulle. Leverantören har lämnat en liten chokladbit i transportbilen som tack för din beställning. Du tuggar på din chokladbit på väg in i huset och ler medan den autonoma leveranspodden ljudlöst surrar iväg.
Förfluten tid från att beställningen lades: 10 minuter.
Total tid innan du kan faxa: 10 minuter.
Betyg: Mycket bra
Som du ser i den vetenskapliga uppställningen ovan så vinner autonom transportbil stort.
Tack för en bra podd!
Så blir Tesla Cybercab
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Så blir Tesla Cybercab
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Så blir Tesla Cybercab
Det måste vara någon som har så dyr bil att hen inte har råd med den extra sträckan det blir att svänga förbi den lokala faxpapper-affären på väg hem från jobbetmikebike skrev: ↑21 sep 2024 09:16Och vem är så ivrig att faxa att han vill betala mer i frakt än vad faxrullen kostar?tor skrev: ↑20 sep 2024 22:12Jag måste tyvärr opponera mig mot denna vetenskapliga analys. Jag mistror inte Herr X för att vara partisk och att det skulle kunna färga slutsatsen. Däremot vänder jag mig mot grundansatsen, själva antagandet som hela analysen bygger på. Vem vill köpa faxpapper idag och i synnerhet i framtiden?Herr X skrev: ↑19 sep 2024 23:12Jag är inte säker på att paketskåp är överlägset omedelbar hemleverans med förarlös transportbil.mikebike skrev: ↑19 sep 2024 13:16Det är ju inte bara leverantören som kan misslyckas med att pricka leveransfönstret, även mottagaren kan ju misslyckas.
Måste jobba över, inställt tåg, o.s.v.
Nä, paketskåp är överlägset, förutsatt att man har ett i närheten. Vi har skåp från fyra olika operatörer inom en radie på 500 meter. Postnord har två, så totalt fem paketskåp i närområdet.
Ställer vi alternativen mot varandra så framstår inte paketskåp-alternativet som särskilt attraktivt:
Steg 1:
Du klickar hem en rulle faxpapper från en ehandelsbutik. Rullen finns på ett lokalt autonomt lager i närheten av där du bor. Du får ett meddelande om att det är 13 minuter beräknad leveranstid.
Steg 2:
Paketskåpsleverans:
Den autonoma transportbilen kör till paketskåpet 800 meter från ditt hus. 12 minuter efter att du beställt faxrullen plingar det till i mobilen. Du går ut, trots snöstormen som piskar dig i ansiktet. Snö tränger in i kragen medan du kämpar dig bort till paketskåpet i blåsten. Du låser upp skåpet från mobilen med halvt förfrysta fingertoppar och tar ut din faxrulle. Dessvärre slinter du med vänsterhanden som håller upp den hårt fjädrade luckan och den smäller igen rakt på dina fingrar på högerhanden som precis greppat om din nyinköpta faxrulle. Blod sipprar fram och du försöker kyla handen med snö för att blodet snabbt ska stelna. Du vänder dig om för att återigen kämpa dig genom snöstormen hem. Du snubblar och skrapar i knät. Svär när du reser dig upp. Faxpappret har blivit blött av snön.
Förfluten tid från att beställningen lades: 43 minuter.
Torktid för blöt faxpappersrulle: 2t 15 minuter.
Total tid innan du kan faxa: Nästan 3 timmar.
Betyg: Undermåligt
Leverans av autonom transportbil:
Det plingar till i mobilen 10 minuter efter att du lagt din beställning, och när du går ut, står den autonoma transportbilen precis utanför – så nära det är möjligt att komma. Du går ner i morgonrocken och visslar för dig själv. Det är vackert väder och solen värmer medan du kilar fram till transportbilen. Du låser upp den från mobilen och tar ut din faxrulle. Leverantören har lämnat en liten chokladbit i transportbilen som tack för din beställning. Du tuggar på din chokladbit på väg in i huset och ler medan den autonoma leveranspodden ljudlöst surrar iväg.
Förfluten tid från att beställningen lades: 10 minuter.
Total tid innan du kan faxa: 10 minuter.
Betyg: Mycket bra
Som du ser i den vetenskapliga uppställningen ovan så vinner autonom transportbil stort.
Tack för en bra podd!
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)