"Måsten" för nyblivna ägare

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av Niklas Z »

Nicke Nyfiken skrev: 14 okt 2024 08:28
Zkronk skrev: 14 okt 2024 06:53
Niklas Z skrev: 13 okt 2024 18:08
Jag har ställt in S3XY buttons så att jag låser upp laddkabeln genom att hålla ut dörrhandtaget vänster bak några sekunder. Det fungerar smidigt tycker jag och är klart mer bekvämt än att plocka fram mobilen när det är kallt och eländigt väder. Men det är bara en av flera bra funktioner i kitet.
På nyare modeller fungerar väl tyvärr inte detta? Jag har för mig att jag läst att handtagen inte längre kan detektera "halvöppet" läge, utan att man nu måste hålla handtaget helt öppet (vilket öppnar dörren) en stund för att SEXY commander ska kunna t.ex. låsa upp laddkabeln.
Vad är problemet med att dörren öppnas?
Man håller ju redan i handtaget så det är en minimal ansträngning att stänga den.

Funkar hur bra som helst tycker jag.
Ja, det är min uppfattning också. Jag har dessutom skaffat en mycket kort laddkabel, som jag vanligen förvarar i baksätet, så dörren ska ändå upp. Men det är mycket ovanligt att någon sitter i baksätet i min bil. Har man ofta baksätespassagerare förvarar man nog inte lika gärna laddkabeln där
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av Earplugged »

Nicke Nyfiken skrev: 14 okt 2024 08:28
Zkronk skrev: 14 okt 2024 06:53
Niklas Z skrev: 13 okt 2024 18:08
Jag har ställt in S3XY buttons så att jag låser upp laddkabeln genom att hålla ut dörrhandtaget vänster bak några sekunder. Det fungerar smidigt tycker jag och är klart mer bekvämt än att plocka fram mobilen när det är kallt och eländigt väder. Men det är bara en av flera bra funktioner i kitet.
På nyare modeller fungerar väl tyvärr inte detta? Jag har för mig att jag läst att handtagen inte längre kan detektera "halvöppet" läge, utan att man nu måste hålla handtaget helt öppet (vilket öppnar dörren) en stund för att SEXY commander ska kunna t.ex. låsa upp laddkabeln.
Vad är problemet med att dörren öppnas?
Man håller ju redan i handtaget så det är en minimal ansträngning att stänga den.

Funkar hur bra som helst tycker jag.
I mitt fall så laddar jag i princip bara hemma och på SC och har vant mig vid att ha tex datorväskan och/eller paraply i ena handen och ta tag i kabeln med andra handen och samtidigt trycka på knappen och dra ur, så jag har inga fler händer lediga som kan dra i handtag, trycka på mobiler osv, hänger tillbaka handsken på väggen och har nu handen fri att öppna förardörren och hoppa in, går givetvis gör saker i annan ordning men för mig är detta det snabbaste och mest logiskt sett till hur bilen är parkerad, placering på ladddaren osv
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Earplugged skrev: 14 okt 2024 08:44
Nicke Nyfiken skrev: 14 okt 2024 08:28
Zkronk skrev: 14 okt 2024 06:53
Niklas Z skrev: 13 okt 2024 18:08
Jag har ställt in S3XY buttons så att jag låser upp laddkabeln genom att hålla ut dörrhandtaget vänster bak några sekunder. Det fungerar smidigt tycker jag och är klart mer bekvämt än att plocka fram mobilen när det är kallt och eländigt väder. Men det är bara en av flera bra funktioner i kitet.
På nyare modeller fungerar väl tyvärr inte detta? Jag har för mig att jag läst att handtagen inte längre kan detektera "halvöppet" läge, utan att man nu måste hålla handtaget helt öppet (vilket öppnar dörren) en stund för att SEXY commander ska kunna t.ex. låsa upp laddkabeln.
Vad är problemet med att dörren öppnas?
Man håller ju redan i handtaget så det är en minimal ansträngning att stänga den.

Funkar hur bra som helst tycker jag.
I mitt fall så laddar jag i princip bara hemma och på SC och har vant mig vid att ha tex datorväskan och/eller paraply i ena handen och ta tag i kabeln med andra handen och samtidigt trycka på knappen och dra ur, så jag har inga fler händer lediga som kan dra i handtag, trycka på mobiler osv, hänger tillbaka handsken på väggen och har nu handen fri att öppna förardörren och hoppa in, går givetvis gör saker i annan ordning men för mig är detta det snabbaste och mest logiskt sett till hur bilen är parkerad, placering på ladddaren osv
Man behöver inte fler händer. Man håller INTE i handtaget samtidigt som man tar bort laddkabeln.

Man håller ut handtaget några sekunder för att avbryta laddningen och låsa upp kabeln, sedan stänger man dörren och drar ut sladden efter det. Så det går alldeles utmärkt att hålla paraply/dataväska eller whatever i andra handen samtidigt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av Niklas Z »

Precis. Man håller några sekunder i dörrhandtaget, tills man hör klickljudet då laddkabellåsningen lossar, släpper dörrhandtaget och tar tag i laddkabeln och drar ut den. Klart!
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av Earplugged »

Nicke Nyfiken skrev: 14 okt 2024 09:04
Earplugged skrev: 14 okt 2024 08:44
Nicke Nyfiken skrev: 14 okt 2024 08:28
Zkronk skrev: 14 okt 2024 06:53
Niklas Z skrev: 13 okt 2024 18:08
Jag har ställt in S3XY buttons så att jag låser upp laddkabeln genom att hålla ut dörrhandtaget vänster bak några sekunder. Det fungerar smidigt tycker jag och är klart mer bekvämt än att plocka fram mobilen när det är kallt och eländigt väder. Men det är bara en av flera bra funktioner i kitet.
På nyare modeller fungerar väl tyvärr inte detta? Jag har för mig att jag läst att handtagen inte längre kan detektera "halvöppet" läge, utan att man nu måste hålla handtaget helt öppet (vilket öppnar dörren) en stund för att SEXY commander ska kunna t.ex. låsa upp laddkabeln.
Vad är problemet med att dörren öppnas?
Man håller ju redan i handtaget så det är en minimal ansträngning att stänga den.

Funkar hur bra som helst tycker jag.
I mitt fall så laddar jag i princip bara hemma och på SC och har vant mig vid att ha tex datorväskan och/eller paraply i ena handen och ta tag i kabeln med andra handen och samtidigt trycka på knappen och dra ur, så jag har inga fler händer lediga som kan dra i handtag, trycka på mobiler osv, hänger tillbaka handsken på väggen och har nu handen fri att öppna förardörren och hoppa in, går givetvis gör saker i annan ordning men för mig är detta det snabbaste och mest logiskt sett till hur bilen är parkerad, placering på ladddaren osv
Man behöver inte fler händer. Man håller INTE i handtaget samtidigt som man tar bort laddkabeln.

Man håller ut handtaget några sekunder för att avbryta laddningen och låsa upp kabeln, sedan stänger man dörren och drar ut sladden efter det. Så det går alldeles utmärkt att hålla paraply/dataväska eller whatever i andra handen samtidigt.
Ja jag är helt med på att det fungerar och laddar man dessutom på offentliga ställen med lösa kablar måste man ändå in i bilen, dock skulle jag inte välja det som huvudlösning för min laddning hemma då det blir en lösning man definitivt kan lära sig men som inte blir helt logisk för fler än sig själv, lite samma princip om du skulle ställa in att du måste öppna kylskåpsdörren för att starta kaffebryggaren, öppna diskmaskinen för att dra ur sladden till dammsugaren osv :-)
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Earplugged skrev: 14 okt 2024 09:23
Nicke Nyfiken skrev: 14 okt 2024 09:04
Earplugged skrev: 14 okt 2024 08:44
Nicke Nyfiken skrev: 14 okt 2024 08:28
Zkronk skrev: 14 okt 2024 06:53

På nyare modeller fungerar väl tyvärr inte detta? Jag har för mig att jag läst att handtagen inte längre kan detektera "halvöppet" läge, utan att man nu måste hålla handtaget helt öppet (vilket öppnar dörren) en stund för att SEXY commander ska kunna t.ex. låsa upp laddkabeln.
Vad är problemet med att dörren öppnas?
Man håller ju redan i handtaget så det är en minimal ansträngning att stänga den.

Funkar hur bra som helst tycker jag.
I mitt fall så laddar jag i princip bara hemma och på SC och har vant mig vid att ha tex datorväskan och/eller paraply i ena handen och ta tag i kabeln med andra handen och samtidigt trycka på knappen och dra ur, så jag har inga fler händer lediga som kan dra i handtag, trycka på mobiler osv, hänger tillbaka handsken på väggen och har nu handen fri att öppna förardörren och hoppa in, går givetvis gör saker i annan ordning men för mig är detta det snabbaste och mest logiskt sett till hur bilen är parkerad, placering på ladddaren osv
Man behöver inte fler händer. Man håller INTE i handtaget samtidigt som man tar bort laddkabeln.

Man håller ut handtaget några sekunder för att avbryta laddningen och låsa upp kabeln, sedan stänger man dörren och drar ut sladden efter det. Så det går alldeles utmärkt att hålla paraply/dataväska eller whatever i andra handen samtidigt.
Ja jag är helt med på att det fungerar och laddar man dessutom på offentliga ställen med lösa kablar måste man ändå in i bilen, dock skulle jag inte välja det som huvudlösning för min laddning hemma då det blir en lösning man definitivt kan lära sig men som inte blir helt logisk för fler än sig själv, lite samma princip om du skulle ställa in att du måste öppna kylskåpsdörren för att starta kaffebryggaren, öppna diskmaskinen för att dra ur sladden till dammsugaren osv :-)
Jag förstår inte argumenten mot denna lösning.

Bilen är som den är och det behövs en mer praktiskt lösning än att ta upp telefonen och fippla med appen. Eller att först behöva hoppa in i bilen för att trycka på skärmen.

Hemma har jag en Tesla Wall Connector så då är det inga problem. På jobbet har vi laddboxar med kabel utan Teslaknapp. Där använder jag mig av funktionen att hålla ut hantaget i ett par sekunder för att avsluta laddning/låsa upp laddkabeln. Kan bara konstatera att tidstappet är 2-3 sekunder i jämförelse med att använda Teslaknappen. Skulle lätt klara mig med denna lösning även hemma, även om det inte är mitt förstaval.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 jan 2020 20:59
Referralkod: ts.la/jacob88004

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av qnx »

Tack för alla svar. Jag har uppdaterad originalinlägget överst i tråden med flera länkar till era inlägg.

Men en sak jag önskar få lite klarhet i: hjul- och ljusinställning vid leverans och behov att justera. Det kan väl inte vara så att man förväntas att första turen från leveransen ska vara till en däckfirma och verkstad? :o Ska man acceptera att bilen levereras så? (Hur kollar man om det är felinställt innan man kör iväg…) Var vänder man sig? Jag ska hämta bilen i Göteborg – finns det ingen Teslaservice där som kan kolla ljuset och hjulen på plats innan man ger sig av?
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
SwedishAdvocate
Inlägg: 7332
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av SwedishAdvocate »

qnx skrev: 10 okt 2024 08:42
Hjullås? (Är det inte standard?)
Rätt säker på att hjullås inte är standard.

Har diskuterat det här en del tidigare på forumet. Vet inte om du hittar just de diskussionerna, men om du t.ex. matar in det här i google så verkar det returnera en del...

site:teslaclubsweden.se låsbultar

Som jag minns de här diskussionerna jag själv deltagit i:
Rätt många som verkar vara mekansikt bevandrade är av uppfattningen att det inte gör så stor skillnad.
Av ditt första inlägg kan jag dock inte se vilken modell av Y det är du beställt... Men oavsett: Originallåsbultar (eller vad nu den korrekta termen är) kostar väl 'bara' ca 600kr. Om det var min bil för ~600K så hade jag kostat på det. Har alltid haft det på mina egna bättre beg bilar i ~160K-klassen. De har visserligen bara haft 16''-fälgar från 'mellanpremium-märke'. Och jag har typ aldrig parkerat bilen på något sketchy ställe – så det är kanske inte så förvånande att jag aldrig blivit av med mina fälgar...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 14 okt 2024 10:32
qnx skrev: 10 okt 2024 08:42
Hjullås? (Är det inte standard?)
Rätt säker på att hjullås inte är standard.

Har diskuterat det här en del tidigare på forumet. Vet inte om du hittar just de diskussionerna, men om du t.ex. matar in det här i google så verkar det returnera en del...

site:teslaclubsweden.se låsbultar

Som jag minns de här diskussionerna jag själv deltagit i:
Rätt många som verkar vara mekansikt bevandrade är av uppfattningen att det inte gör så stor skillnad.
Av ditt första inlägg kan jag dock inte se vilken modell av Y det är du beställt... Men oavsett: Låsbultar (eller vad nu den korrekta termen är) kostar väl 'bara' ca 600kr. Om det var min bil för ~600K så hade jag kostat på det. Har alltid haft det på mina egna bättre beg bilar i ~160K-klassen. De har visserligen bara haft 16''-fälgar från 'mellanpremium-märke'. Och jag har typ aldrig parkerat bilen på något sketchy ställe – så det är kanske inte så förvånande att jag aldrig blivit av med mina fälgar...
Korrekt benämning är låsmuttrar.
En ledtråd för de som inte vet skillnaden mellan en mutter och en skruv/bult är att Mor på tyska heter Mutter. 8-)

Och, nej, de ingår inte.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 14 okt 2024 10:36
SwedishAdvocate skrev: 14 okt 2024 10:32
qnx skrev: 10 okt 2024 08:42
Hjullås? (Är det inte standard?)
Rätt säker på att hjullås inte är standard.

Har diskuterat det här en del tidigare på forumet. Vet inte om du hittar just de diskussionerna, men om du t.ex. matar in det här i google så verkar det returnera en del...

site:teslaclubsweden.se låsbultar

Som jag minns de här diskussionerna jag själv deltagit i:
Rätt många som verkar vara mekansikt bevandrade är av uppfattningen att det inte gör så stor skillnad.
Av ditt första inlägg kan jag dock inte se vilken modell av Y det är du beställt... Men oavsett: Låsbultar (eller vad nu den korrekta termen är) kostar väl 'bara' ca 600kr. Om det var min bil för ~600K så hade jag kostat på det. Har alltid haft det på mina egna bättre beg bilar i ~160K-klassen. De har visserligen bara haft 16''-fälgar från 'mellanpremium-märke'. Och jag har typ aldrig parkerat bilen på något sketchy ställe – så det är kanske inte så förvånande att jag aldrig blivit av med mina fälgar...
Korrekt benämning är låsmuttrar.

Låsmutter ;)
Screenshot_20241014_104338_Chrome.jpg
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 jan 2020 20:59
Referralkod: ts.la/jacob88004

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av qnx »

SwedishAdvocate skrev: 14 okt 2024 10:32
Men oavsett: Originallåsbultar (eller vad nu den korrekta termen är) kostar väl 'bara' ca 600kr.
Du tänker på de här? Spännande sak, aldrig sett muttrar och funderar på hur man sätter in dem. Tidigare bilar jag haft har haft en skruv (dvs bult), precis som de här. Man tog ut en originalbult och satte dit en sådan med låshylsa istället. Men hur gör man med de här låsmuttarna?
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av mikebike »

qnx skrev: 14 okt 2024 10:55
SwedishAdvocate skrev: 14 okt 2024 10:32
Men oavsett: Originallåsbultar (eller vad nu den korrekta termen är) kostar väl 'bara' ca 600kr.
Du tänker på de här? Spännande sak, aldrig sett muttrar och funderar på hur man sätter in dem. Tidigare bilar jag haft har haft en skruv (dvs bult), precis som de här. Man tog ut en originalbult och satte dit en sådan med låshylsa istället. Men hur gör man med de här låsmuttarna?
Likadant fast tvärtom.
Skruvarna sitter fast i navet och man sätter på muttrar.
Fördelen med detta system är att hjulet hänger på skruvarna när man skall skruva fast det.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7332
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av SwedishAdvocate »

qnx skrev: 14 okt 2024 10:55
SwedishAdvocate skrev: 14 okt 2024 10:32
Men oavsett: Originallåsbultar (eller vad nu den korrekta termen är) kostar väl 'bara' ca 600kr.
Du tänker på de här? [...
Yes.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 jan 2020 20:59
Referralkod: ts.la/jacob88004

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av qnx »

SwedishAdvocate skrev: 14 okt 2024 11:09
qnx skrev: 14 okt 2024 10:55
SwedishAdvocate skrev: 14 okt 2024 10:32
Men oavsett: Originallåsbultar (eller vad nu den korrekta termen är) kostar väl 'bara' ca 600kr.
Du tänker på de här? [...
Yes.
Svarar mig själv kring hur man monterar låsmuttrarna: https://service.tesla.com/docs/Public/d ... 074FF.html
Det ser ut som den saken som sitter i mitten, den ljusgråa, i navet: det är väl det som är låsmuttern?
Bild

Eller så har jag helt fel - rätta gärna!
Senast redigerad av qnx, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
Användarvisningsbild
bj0rnis
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 aug 2024 11:57
Referralkod: ts.la/bjrn97

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av bj0rnis »

Någon som har tips på någon bra lösning för att hindra kabeln från att ligga och skräpa på marken? Jag laddar bara publikt och vissa stolpar har ingen anordning för att hänga upp kabeln. Tänker mig någon universell hängare?
M3 RW Quicksilver 2024 - Nuvarande
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4187
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av Maw »

qnx skrev: 14 okt 2024 10:09
Tack för alla svar. Jag har uppdaterad originalinlägget överst i tråden med flera länkar till era inlägg.

Men en sak jag önskar få lite klarhet i: hjul- och ljusinställning vid leverans och behov att justera. Det kan väl inte vara så att man förväntas att första turen från leveransen ska vara till en däckfirma och verkstad? :o Ska man acceptera att bilen levereras så? (Hur kollar man om det är felinställt innan man kör iväg…) Var vänder man sig? Jag ska hämta bilen i Göteborg – finns det ingen Teslaservice där som kan kolla ljuset och hjulen på plats innan man ger sig av?
Hjulinställning vet jag om man kan få gjort men ljusinställning går nog att få genom att boka en tid på Teslas verkstad. Jag hade dock drygt 20 mil enkel resa och hade inte lust att köra så långt för en ljusinställning som jag tycker att Tesla borde kontrollerat och gjort före leverans. Efter lite tjat fick jag en Tesla Mobile Service att göra inställningen. De ville inte först eftersom de inte hade utrustning för att göra en korrekt ljusinställning. Det slutade med att mobila servicen hyrde en lokal i närheten och gjorde ljusinställningen där.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av mikebike »

qnx skrev: 14 okt 2024 11:10
SwedishAdvocate skrev: 14 okt 2024 11:09
qnx skrev: 14 okt 2024 10:55
SwedishAdvocate skrev: 14 okt 2024 10:32
Men oavsett: Originallåsbultar (eller vad nu den korrekta termen är) kostar väl 'bara' ca 600kr.
Du tänker på de här? [...
Yes.
Svarar mig själv kring hur man monterar låsmuttrarna: https://service.tesla.com/docs/Public/d ... 074FF.html
Det ser ut som den saken som sitter i mitten, den ljusgråa, i navet: det är väl det som är låsmuttern?
Bild

Eller så har jag helt fel - rätta gärna!
Du har helt fel.
Extra pedagogiskt:
Varje hjulnav har 5 skruvar som sticker ut
Man trär på hjulet på skruvarna.
Varje skruv behöver en mutter.
En sats med låsmuttrar består av 4 muttrar.
Låsmuttern är en mutter som kräver specialverktyg (nyckel) för att kunna demontetas.
Man byter ut en av originalmuttrarna på varje hjul mot en låsmutter.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av Earplugged »

Nicke Nyfiken skrev: 14 okt 2024 09:50
Earplugged skrev: 14 okt 2024 09:23
Nicke Nyfiken skrev: 14 okt 2024 09:04
Earplugged skrev: 14 okt 2024 08:44
Nicke Nyfiken skrev: 14 okt 2024 08:28


Vad är problemet med att dörren öppnas?
Man håller ju redan i handtaget så det är en minimal ansträngning att stänga den.

Funkar hur bra som helst tycker jag.
I mitt fall så laddar jag i princip bara hemma och på SC och har vant mig vid att ha tex datorväskan och/eller paraply i ena handen och ta tag i kabeln med andra handen och samtidigt trycka på knappen och dra ur, så jag har inga fler händer lediga som kan dra i handtag, trycka på mobiler osv, hänger tillbaka handsken på väggen och har nu handen fri att öppna förardörren och hoppa in, går givetvis gör saker i annan ordning men för mig är detta det snabbaste och mest logiskt sett till hur bilen är parkerad, placering på ladddaren osv
Man behöver inte fler händer. Man håller INTE i handtaget samtidigt som man tar bort laddkabeln.

Man håller ut handtaget några sekunder för att avbryta laddningen och låsa upp kabeln, sedan stänger man dörren och drar ut sladden efter det. Så det går alldeles utmärkt att hålla paraply/dataväska eller whatever i andra handen samtidigt.
Ja jag är helt med på att det fungerar och laddar man dessutom på offentliga ställen med lösa kablar måste man ändå in i bilen, dock skulle jag inte välja det som huvudlösning för min laddning hemma då det blir en lösning man definitivt kan lära sig men som inte blir helt logisk för fler än sig själv, lite samma princip om du skulle ställa in att du måste öppna kylskåpsdörren för att starta kaffebryggaren, öppna diskmaskinen för att dra ur sladden till dammsugaren osv :-)
Jag förstår inte argumenten mot denna lösning.

Bilen är som den är och det behövs en mer praktiskt lösning än att ta upp telefonen och fippla med appen. Eller att först behöva hoppa in i bilen för att trycka på skärmen.

Hemma har jag en Tesla Wall Connector så då är det inga problem. På jobbet har vi laddboxar med kabel utan Teslaknapp. Där använder jag mig av funktionen att hålla ut hantaget i ett par sekunder för att avsluta laddning/låsa upp laddkabeln. Kan bara konstatera att tidstappet är 2-3 sekunder i jämförelse med att använda Teslaknappen. Skulle lätt klara mig med denna lösning även hemma, även om det inte är mitt förstaval.
Kanske skrev otydligt men jag argumenterar absolut inte mot lösningen, argumenten var varför jag som förstaval vill ha knapp hemma, som alternativ 2 väljer jag lösningen med handtaget, däremot det sista alternativet att snåla och förlita sig enbart på telefonen går bort helt för min del 😃
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 jan 2020 20:59
Referralkod: ts.la/jacob88004

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av qnx »

mikebike skrev: 14 okt 2024 12:00
Du har helt fel.
Extra pedagogiskt:
Varje hjulnav har 5 skruvar som sticker ut
Man trär på hjulet på skruvarna.
Varje skruv behöver en mutter.
En sats med låsmuttrar består av 4 muttrar.
Låsmuttern är en mutter som kräver specialverktyg (nyckel) för att kunna demontetas.
Man byter ut en av originalmuttrarna på varje hjul mot en låsmutter.
Tack, då är jag med (förhoppningsvis). Har aldrig sett hjulnav med skruvar som sticker ut - de bilar jag haft har haft hjulnav med hål, så fick man göra sitt bästa vid hjulbyte med att pricka in hålen i fälgen så de passade in på hålen bakom, sen in men en skruv fort som attans.

Låter klar bättre att hjulnav har skruvar numera!
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 jan 2020 20:59
Referralkod: ts.la/jacob88004

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av qnx »

Maw skrev: 14 okt 2024 11:39
Hjulinställning vet jag om man kan få gjort men ljusinställning går nog att få genom att boka en tid på Teslas verkstad. Jag hade dock drygt 20 mil enkel resa och hade inte lust att köra så långt för en ljusinställning som jag tycker att Tesla borde kontrollerat och gjort före leverans. Efter lite tjat fick jag en Tesla Mobile Service att göra inställningen. De ville inte först eftersom de inte hade utrustning för att göra en korrekt ljusinställning. Det slutade med att mobila servicen hyrde en lokal i närheten och gjorde ljusinställningen där.
Tog de kostnaden eller fick du betala? (Jag har ca 16 min till närmaste Tesla-service, så jag hade gärna fått sådant kollat VID leverans, inte efter…)
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4187
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av Maw »

qnx skrev: 14 okt 2024 14:05
Maw skrev: 14 okt 2024 11:39
Hjulinställning vet jag om man kan få gjort men ljusinställning går nog att få genom att boka en tid på Teslas verkstad. Jag hade dock drygt 20 mil enkel resa och hade inte lust att köra så långt för en ljusinställning som jag tycker att Tesla borde kontrollerat och gjort före leverans. Efter lite tjat fick jag en Tesla Mobile Service att göra inställningen. De ville inte först eftersom de inte hade utrustning för att göra en korrekt ljusinställning. Det slutade med att mobila servicen hyrde en lokal i närheten och gjorde ljusinställningen där.
Tog de kostnaden eller fick du betala? (Jag har ca 16 min till närmaste Tesla-service, så jag hade gärna fått sådant kollat VID leverans, inte efter…)
Nej, ingen debitering för ljusinställningen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 jan 2020 20:59
Referralkod: ts.la/jacob88004

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av qnx »

Hur upptäcker man att det är fel på ljus- och hjulinställningen vid leverans? Är det inte först på besiktningen som det framkommer (hjulinställningen kan ju så klart märkas om det är grovt fel, men ljuset?). Relaterat: ska man vänta 3 år med besiktning, eller är det bättre att göra direkt, se vad som framkommer och eventuellt kräva åtgärd?
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av holden »

Om man, liksom jag, tycker det är bekvämt med knappen på laddkabeln - varför inte bara köpa en Tesla Wall Connector? Att istället köpa någon annan typ av hemmaladdning och sen behöva kladda med dom där plastiga eftermarknadsknapparna makes no sense.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av mikebike »

holden skrev: 14 okt 2024 15:24
Om man, liksom jag, tycker det är bekvämt med knappen på laddkabeln - varför inte bara köpa en Tesla Wallcharger? Att istället köpa någon annan typ av hemmaladdning och sen behöva kladda med dom där plastiga eftermarknadsknapparna makes no sense.
Det heter Wall Connector och många har inte möjlighet att bara ladda hemma.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av Niklas Z »

holden skrev: 14 okt 2024 15:24
Om man, liksom jag, tycker det är bekvämt med knappen på laddkabeln - varför inte bara köpa en Tesla Wall Connector? Att istället köpa någon annan typ av hemmaladdning och sen behöva kladda med dom där plastiga eftermarknadsknapparna makes no sense.
Vet inte vad du menar med kladda med eftermarknadsknappar, men man använder ingen av knapparna i S3XY buttons för att låsa upp laddkabeln. Man programmerar commandern via appen i telefonen för att få den funktionen. Vitsen med att skaffa S3XY buttons eller knob är att det finns så många bra funktioner, varav upplåsning av laddporten är en (vilket fungar även på andra laddare än hemma eller på SuC). Man kan t ex starta förvärmning av batteriet innan snabbladdning om laddstationen inte finns i Teslas navigator, man kan enkelt öppna handskfacket, man göra filbyten enklare på motorväg med AP, man lätt starta Terräng-läget på Model 3 och mycket annat. Jag skulle säga att få saker man kan köpa till sin Tesla ger så mycket för pengarna som denna produkt. Jag satte knapparna på baksidan av bildskärmen, så eventuell plastighet stör inte ögat.
Vi som bor i Brf får ofta inte välja vilken laddbox som ska installeras, utan vi får den som föreningen beslutar om, i mitt fall blev det Garo. Visst kan jag köpa en lös kabel med knapp, men det kostar ju mer änhela kitet med S3XY buttons/knob och då löser kabeln bara ett problem, medan den andra produkten löser många.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Skriv svar