Sida 3 av 30

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 okt 2024 16:17
av TeslaLeo
Carlsson skrev: 15 okt 2024 15:19
GustavG skrev: 15 okt 2024 14:56
jonasl skrev: 15 okt 2024 14:54
Var kan jag leasa en ID4/ID5 för 3000 kr i månaden?
Nu missförstod du nog, du kan ha två olika bilar i 5-6 år för 6 k i månaden, istället för att ha en i 5-6 år. Alltså inte samtidigt utan efter varandra.
Vilka bilar får du till 6 000 i månaden som är jämlika en Model Y? För det är ju det vi diskuterar. Återkom gärna med konkreta exempel.
En Skoda Enyaq 85 kan du privatleasa från 5300kr/mån nu.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 okt 2024 16:28
av GustavG
Carlsson skrev: 15 okt 2024 15:19
GustavG skrev: 15 okt 2024 14:56
jonasl skrev: 15 okt 2024 14:54
Var kan jag leasa en ID4/ID5 för 3000 kr i månaden?
Nu missförstod du nog, du kan ha två olika bilar i 5-6 år för 6 k i månaden, istället för att ha en i 5-6 år. Alltså inte samtidigt utan efter varandra.
Vilka bilar får du till 6 000 i månaden som är jämlika en Model Y? För det är ju det vi diskuterar. Återkom gärna med konkreta exempel.
En Enyaq tex. Finns att privatleasa för 5k. Lägger man sedan på försäkring på båda blir skillnaden ännu större.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 okt 2024 16:29
av GustavG
TeslaLeo skrev: 15 okt 2024 16:17
Carlsson skrev: 15 okt 2024 15:19
GustavG skrev: 15 okt 2024 14:56
jonasl skrev: 15 okt 2024 14:54
Var kan jag leasa en ID4/ID5 för 3000 kr i månaden?
Nu missförstod du nog, du kan ha två olika bilar i 5-6 år för 6 k i månaden, istället för att ha en i 5-6 år. Alltså inte samtidigt utan efter varandra.
Vilka bilar får du till 6 000 i månaden som är jämlika en Model Y? För det är ju det vi diskuterar. Återkom gärna med konkreta exempel.
En Skoda Enyaq 85 kan du privatleasa från 5300kr/mån nu.
Finns ännu billigare.

"Skoda Enyaq 85 solid edtion privatleasing för pangpris!
Begränsat antal lagerbilar ring eller maila oss för info.

Det som ingår i bilen :
Pluspaket
vinterpaket
dragkrok
metalliclack

privatleasing 36 månader 1000 mil per år för endast 4925:- kampanjen gäller enbart för lagerbilar.
går att utöka mil!"

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 okt 2024 16:33
av GustavG
qnx skrev: 15 okt 2024 15:15
GustavG skrev: 15 okt 2024 14:30
Fast då har du ju betalat 6 k i månaden som minst om man tar med handpenningen, det är ju mycket dyrare än vad du kan få en en MEB bil för idag som ett exempel och då hinner du ha två bilar under samma tid i stort sett istället för att köra med en gammal halvt utdaterad.
Jag anser att de minst är lika bra men det är väl subjektivt då jag antar att du är väldigt pro tesla så inget annat kanske duger för dig.
Jag var inte intresserad av privatleasing, då månadskostnaden (medräknad handpenningen, utslagen på två år) var jämförbar med den jag nu får för att äga en bil. Om man har möjlighet att avvara ~120 tkr i kontantinsats, så ser jag inte hur privatleasingen kan anses vara mer fördelaktig.

Gällande VAG-bilarna: vi tittade på två och fick finansieringsförslag från tre olika försäljare. Samtliga översteg månadskostnaden för Tesla med råge – även om bilarna nominellt (efter sedvanlig "rabatt" som traditionella försäljare ju måste applicera på de väl tilltagna listpriserna) kostade ungefär samma som Model Y (~600 tkr, +/-50 tkr). Men det är ju förstås väntat, när man utöver amorteringen även måste medräkna 6-7% ränta.

Vet inte om jag är väldigt "pro Tesla" - aldrig ägt någon ännu. :) Men efter att ha provkört de flesta konkurenterna har i alla fall jag en klar åsikt om vilka av bilarna som kommer att kännas "halvt uttdaterade" om fem år.
Finns bara fördelar med att privatleasa om priset är rätt. Dels kostar dig det mindre (läs bara i tråden om att privatleasa en Model Y när det gick. Klart billigare). Sedan slipper du binda kapital,du slipper oroa dig för andrahandsvärdet,du slipper sitta med ett lån som tex påverkar hur mycket får låna för bostad hos banken.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 okt 2024 17:11
av Carlsson
GustavG skrev: 15 okt 2024 16:29

Finns ännu billigare.

"Skoda Enyaq 85 solid edtion privatleasing för pangpris!
Begränsat antal lagerbilar ring eller maila oss för info.

Det som ingår i bilen :
Pluspaket
vinterpaket
dragkrok
metalliclack

privatleasing 36 månader 1000 mil per år för endast 4925:- kampanjen gäller enbart för lagerbilar.
går att utöka mil!"
Onekligen ett bra pris. De flesta kör dock mer än 1000 mil per år, något man måste räkna med i sin kalkyl. Det ser ju så himla billigt ut vid första anblick. Nu vet inte jag vart den här dealen finns, men det känns som om att det är en bilhandlare lokalt? Man undrar hur många bilar de har råd att slänga ut till detta pris innan de drar tillbaka dealen. Inget standardpris direkt.
GustavG skrev: 15 okt 2024 16:33

Finns bara fördelar med att privatleasa om priset är rätt. Dels kostar dig det mindre (läs bara i tråden om att privatleasa en Model Y när det gick. Klart billigare). Sedan slipper du binda kapital,du slipper oroa dig för andrahandsvärdet,du slipper sitta med ett lån som tex påverkar hur mycket får låna för bostad hos banken.
Det känns som om du har knäckt koden. :D
Leasingföretagen och bilhandlarna räknar såklart mycket noga på vilket pris de sätter, detta så att de ska tjäna pengar på bilarna. Oftast kostar det dig mer att leasa, ibland kanske man hittar en riktig gulddeal men oftast inte. I tråden om att privatleasa MY framgick det att det inte alls var helt solklart att det var billigare att leasa än att köpa. Det beror på flera faktorer.

Lägger till en reflektion. Även den billigaste bilen kostar typ 5 000:- i månaden. I drift och värdeminskning och service och allt lixom. Med det i åtanke inser man vilken dålig deal bilhandlaren som leasar ut en Enyaq för 5000 i månaden. Min vilda spekulering är att man köpt på sig bilar man inte får sålt. De står och tar plats i bilhallen och måste nu ut på vägen i hopp om att inte ta hela värdeminskningen själv. Och för att kunna sälja andra bilar.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 okt 2024 18:32
av GustavG
Carlsson skrev: 15 okt 2024 17:11
GustavG skrev: 15 okt 2024 16:29

Finns ännu billigare.

"Skoda Enyaq 85 solid edtion privatleasing för pangpris!
Begränsat antal lagerbilar ring eller maila oss för info.

Det som ingår i bilen :
Pluspaket
vinterpaket
dragkrok
metalliclack

privatleasing 36 månader 1000 mil per år för endast 4925:- kampanjen gäller enbart för lagerbilar.
går att utöka mil!"
Onekligen ett bra pris. De flesta kör dock mer än 1000 mil per år, något man måste räkna med i sin kalkyl. Det ser ju så himla billigt ut vid första anblick. Nu vet inte jag vart den här dealen finns, men det känns som om att det är en bilhandlare lokalt? Man undrar hur många bilar de har råd att slänga ut till detta pris innan de drar tillbaka dealen. Inget standardpris direkt.
GustavG skrev: 15 okt 2024 16:33

Finns bara fördelar med att privatleasa om priset är rätt. Dels kostar dig det mindre (läs bara i tråden om att privatleasa en Model Y när det gick. Klart billigare). Sedan slipper du binda kapital,du slipper oroa dig för andrahandsvärdet,du slipper sitta med ett lån som tex påverkar hur mycket får låna för bostad hos banken.
Det känns som om du har knäckt koden. :D
Leasingföretagen och bilhandlarna räknar såklart mycket noga på vilket pris de sätter, detta så att de ska tjäna pengar på bilarna. Oftast kostar det dig mer att leasa, ibland kanske man hittar en riktig gulddeal men oftast inte. I tråden om att privatleasa MY framgick det att det inte alls var helt solklart att det var billigare att leasa än att köpa. Det beror på flera faktorer.

Lägger till en reflektion. Även den billigaste bilen kostar typ 5 000:- i månaden. I drift och värdeminskning och service och allt lixom. Med det i åtanke inser man vilken dålig deal bilhandlaren som leasar ut en Enyaq för 5000 i månaden. Min vilda spekulering är att man köpt på sig bilar man inte får sålt. De står och tar plats i bilhallen och måste nu ut på vägen i hopp om att inte ta hela värdeminskningen själv. Och för att kunna sälja andra bilar.
Kan nog anmäla dig till VM i killgissning. 😊

Det är en handlare i Stockholm. De har alltid bra deals. Tror det var 320 kr för 500 mil till.

Betydligt billigare än att köra Tesla. Och så får man parkeringssensorer och radar på köpet. 😊


Det är alltid billigare att leasa än att köpa. Svamlet om att de måste tjäna pengar är just det. Svammel. När de leasar ut en bil får de sälja bil två gånger och kan tjäna pengar två gånger. Alltså kan de tjäna lite mindre vid varje tillfälle.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 okt 2024 18:44
av jonasl
Det är inte alltid billigare att leasa, men det brukar gå att hitta bra deals. Det är dock jobbigt att behöva lämna tillbaka bilen plötsligt, det är en osäkerhetsfaktor med vad man får betala för ev mindre skador (finns mardrömshistorier men oftast går det ju bra).


Jag har själv leasat billigt. Den kostade 3000 kr, de flesta handlare ville ha nästan 5000 för den. De hade köpt på sig bilar för att nå något slags försäljningsmål, så den var påställd en gång redan och "utleasad" i en dag innan den ställdes av och stod i hallen ett par månader. Det är ett ganska vanligt sätt att ge rabatt utan att sänka listpriset, Audi eTron 55 är ju en klassiker på den fronten.

Man kan också åka på att betala två uppsättningar nya däck i värsta fall. Jag hade superkoll och roterade sommarhjulen så det var 4.5 mm runtom när jag lämnade tillbaka, och köpte egna vinterhjul som jag sålde. Extra utrustning behöver man också betala helt själv utslaget på leasingperioden, likaså roligare färg.

Det går att hitta jättedåliga privatleasingaffärer också, man måste ha lite koll. Precis tvärt mot vad man kan tro.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 okt 2024 19:44
av Elof
GustavG skrev: 15 okt 2024 18:32
Carlsson skrev: 15 okt 2024 17:11
GustavG skrev: 15 okt 2024 16:29

Finns ännu billigare.

"Skoda Enyaq 85 solid edtion privatleasing för pangpris!
Begränsat antal lagerbilar ring eller maila oss för info.

Det som ingår i bilen :
Pluspaket
vinterpaket
dragkrok
metalliclack

privatleasing 36 månader 1000 mil per år för endast 4925:- kampanjen gäller enbart för lagerbilar.
går att utöka mil!"
Onekligen ett bra pris. De flesta kör dock mer än 1000 mil per år, något man måste räkna med i sin kalkyl. Det ser ju så himla billigt ut vid första anblick. Nu vet inte jag vart den här dealen finns, men det känns som om att det är en bilhandlare lokalt? Man undrar hur många bilar de har råd att slänga ut till detta pris innan de drar tillbaka dealen. Inget standardpris direkt.
GustavG skrev: 15 okt 2024 16:33

Finns bara fördelar med att privatleasa om priset är rätt. Dels kostar dig det mindre (läs bara i tråden om att privatleasa en Model Y när det gick. Klart billigare). Sedan slipper du binda kapital,du slipper oroa dig för andrahandsvärdet,du slipper sitta med ett lån som tex påverkar hur mycket får låna för bostad hos banken.
Det känns som om du har knäckt koden. :D
Leasingföretagen och bilhandlarna räknar såklart mycket noga på vilket pris de sätter, detta så att de ska tjäna pengar på bilarna. Oftast kostar det dig mer att leasa, ibland kanske man hittar en riktig gulddeal men oftast inte. I tråden om att privatleasa MY framgick det att det inte alls var helt solklart att det var billigare att leasa än att köpa. Det beror på flera faktorer.

Lägger till en reflektion. Även den billigaste bilen kostar typ 5 000:- i månaden. I drift och värdeminskning och service och allt lixom. Med det i åtanke inser man vilken dålig deal bilhandlaren som leasar ut en Enyaq för 5000 i månaden. Min vilda spekulering är att man köpt på sig bilar man inte får sålt. De står och tar plats i bilhallen och måste nu ut på vägen i hopp om att inte ta hela värdeminskningen själv. Och för att kunna sälja andra bilar.
Kan nog anmäla dig till VM i killgissning. 😊

Det är en handlare i Stockholm. De har alltid bra deals. Tror det var 320 kr för 500 mil till.

Betydligt billigare än att köra Tesla. Och så får man parkeringssensorer och radar på köpet. 😊


Det är alltid billigare att leasa än att köpa. Svamlet om att de måste tjäna pengar är just det. Svammel. När de leasar ut en bil får de sälja bil två gånger och kan tjäna pengar två gånger. Alltså kan de tjäna lite mindre vid varje tillfälle.
Du kan dock inte sälja bilen. Är väl ganska självklart att det inte alltid är en bättre affär leasa bilar? Men leasa på du om det är din grej.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 okt 2024 20:00
av GustavG
Elof skrev: 15 okt 2024 19:44
GustavG skrev: 15 okt 2024 18:32
Carlsson skrev: 15 okt 2024 17:11
GustavG skrev: 15 okt 2024 16:29

Finns ännu billigare.

"Skoda Enyaq 85 solid edtion privatleasing för pangpris!
Begränsat antal lagerbilar ring eller maila oss för info.

Det som ingår i bilen :
Pluspaket
vinterpaket
dragkrok
metalliclack

privatleasing 36 månader 1000 mil per år för endast 4925:- kampanjen gäller enbart för lagerbilar.
går att utöka mil!"
Onekligen ett bra pris. De flesta kör dock mer än 1000 mil per år, något man måste räkna med i sin kalkyl. Det ser ju så himla billigt ut vid första anblick. Nu vet inte jag vart den här dealen finns, men det känns som om att det är en bilhandlare lokalt? Man undrar hur många bilar de har råd att slänga ut till detta pris innan de drar tillbaka dealen. Inget standardpris direkt.
GustavG skrev: 15 okt 2024 16:33

Finns bara fördelar med att privatleasa om priset är rätt. Dels kostar dig det mindre (läs bara i tråden om att privatleasa en Model Y när det gick. Klart billigare). Sedan slipper du binda kapital,du slipper oroa dig för andrahandsvärdet,du slipper sitta med ett lån som tex påverkar hur mycket får låna för bostad hos banken.
Det känns som om du har knäckt koden. :D
Leasingföretagen och bilhandlarna räknar såklart mycket noga på vilket pris de sätter, detta så att de ska tjäna pengar på bilarna. Oftast kostar det dig mer att leasa, ibland kanske man hittar en riktig gulddeal men oftast inte. I tråden om att privatleasa MY framgick det att det inte alls var helt solklart att det var billigare att leasa än att köpa. Det beror på flera faktorer.

Lägger till en reflektion. Även den billigaste bilen kostar typ 5 000:- i månaden. I drift och värdeminskning och service och allt lixom. Med det i åtanke inser man vilken dålig deal bilhandlaren som leasar ut en Enyaq för 5000 i månaden. Min vilda spekulering är att man köpt på sig bilar man inte får sålt. De står och tar plats i bilhallen och måste nu ut på vägen i hopp om att inte ta hela värdeminskningen själv. Och för att kunna sälja andra bilar.
Kan nog anmäla dig till VM i killgissning. 😊

Det är en handlare i Stockholm. De har alltid bra deals. Tror det var 320 kr för 500 mil till.

Betydligt billigare än att köra Tesla. Och så får man parkeringssensorer och radar på köpet. 😊


Det är alltid billigare att leasa än att köpa. Svamlet om att de måste tjäna pengar är just det. Svammel. När de leasar ut en bil får de sälja bil två gånger och kan tjäna pengar två gånger. Alltså kan de tjäna lite mindre vid varje tillfälle.
Du kan dock inte sälja bilen. Är väl ganska självklart att det inte alltid är en bättre affär leasa bilar? Men leasa på du om det är din grej.
Varför skulle jag sälja bilen? Med förlust som de som köpt. Enklare och billigare att bara lämna tillbaka den.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 okt 2024 20:16
av enoch85
GustavG skrev: 15 okt 2024 09:31
enoch85 skrev: 13 okt 2024 16:56
TeslaLeo skrev: 13 okt 2024 16:37
pejvic skrev: 13 okt 2024 15:48
@tellus det var roligare förr! jag har också sålt Y under 22 och fått lön för att åka.
Den sista kostade dessvärre 10.000 i månaden att äga. Lite dyrt för skattade pengar.

Riktigt bra tråd! Följer med intresse
Det vänder igen. Vi hoppas på ETS2 som kommer 2027. Det kan ge bränslepriser på 30-35kr/L i bästa fall enligt experter.

Då lär fossilerna fly till el snabbare. = högre andrahandsvärden.
Längtar!
Från dagens Media... Du som vill kasta ut oss i lågkonjunktur igen med skenande inflation. Det är säkert jättebra för elbilsförsäljningen.

"– Inflationstakten sjönk i september, vilket framför allt kan förklaras av att drivmedelspriserna har gått ned, säger Filip Hellberg, prisstatistiker på SCB."
Lägg ner nu, sluta trolla!

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 okt 2024 21:31
av Elof
GustavG skrev: 15 okt 2024 20:00
Elof skrev: 15 okt 2024 19:44
GustavG skrev: 15 okt 2024 18:32
Carlsson skrev: 15 okt 2024 17:11
GustavG skrev: 15 okt 2024 16:29

Finns ännu billigare.

"Skoda Enyaq 85 solid edtion privatleasing för pangpris!
Begränsat antal lagerbilar ring eller maila oss för info.

Det som ingår i bilen :
Pluspaket
vinterpaket
dragkrok
metalliclack

privatleasing 36 månader 1000 mil per år för endast 4925:- kampanjen gäller enbart för lagerbilar.
går att utöka mil!"
Onekligen ett bra pris. De flesta kör dock mer än 1000 mil per år, något man måste räkna med i sin kalkyl. Det ser ju så himla billigt ut vid första anblick. Nu vet inte jag vart den här dealen finns, men det känns som om att det är en bilhandlare lokalt? Man undrar hur många bilar de har råd att slänga ut till detta pris innan de drar tillbaka dealen. Inget standardpris direkt.
GustavG skrev: 15 okt 2024 16:33

Finns bara fördelar med att privatleasa om priset är rätt. Dels kostar dig det mindre (läs bara i tråden om att privatleasa en Model Y när det gick. Klart billigare). Sedan slipper du binda kapital,du slipper oroa dig för andrahandsvärdet,du slipper sitta med ett lån som tex påverkar hur mycket får låna för bostad hos banken.
Det känns som om du har knäckt koden. :D
Leasingföretagen och bilhandlarna räknar såklart mycket noga på vilket pris de sätter, detta så att de ska tjäna pengar på bilarna. Oftast kostar det dig mer att leasa, ibland kanske man hittar en riktig gulddeal men oftast inte. I tråden om att privatleasa MY framgick det att det inte alls var helt solklart att det var billigare att leasa än att köpa. Det beror på flera faktorer.

Lägger till en reflektion. Även den billigaste bilen kostar typ 5 000:- i månaden. I drift och värdeminskning och service och allt lixom. Med det i åtanke inser man vilken dålig deal bilhandlaren som leasar ut en Enyaq för 5000 i månaden. Min vilda spekulering är att man köpt på sig bilar man inte får sålt. De står och tar plats i bilhallen och måste nu ut på vägen i hopp om att inte ta hela värdeminskningen själv. Och för att kunna sälja andra bilar.
Kan nog anmäla dig till VM i killgissning. 😊

Det är en handlare i Stockholm. De har alltid bra deals. Tror det var 320 kr för 500 mil till.

Betydligt billigare än att köra Tesla. Och så får man parkeringssensorer och radar på köpet. 😊


Det är alltid billigare att leasa än att köpa. Svamlet om att de måste tjäna pengar är just det. Svammel. När de leasar ut en bil får de sälja bil två gånger och kan tjäna pengar två gånger. Alltså kan de tjäna lite mindre vid varje tillfälle.
Du kan dock inte sälja bilen. Är väl ganska självklart att det inte alltid är en bättre affär leasa bilar? Men leasa på du om det är din grej.
Varför skulle jag sälja bilen? Med förlust som de som köpt. Enklare och billigare att bara lämna tillbaka den.
Förklara gärna med ett räkneexempel hur det kan vara en bättre affär för såväl bilföretaget som kunden med en leasingdeal istället för ett köp.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 okt 2024 22:37
av danielalmestal
ett konkret räkneexempel (dock ej enligt ovanstående förslag, detta är positivt för köp, ej leasing).
Köpte en ny bil 2017.
leasingkostnad hade varit 6100 kr/mån efter avdragen miljöbilsbonus (40000 kr) men exklusive försäkring.
Nu efter 10000 mil och drygt 7 år så har jag räknat ihop kostnader för besiktning, nya däck, försäkringskostnader, nya skivor och belägg runtom, nya fjäderbenslager, torkarblad m.m.
Om jag till detta sätter bilens nuvarande värde till 0 kr så får jag mina totala kostnader inklusive värdeminskning till 5600 kr/månad.
Om jag räknar med att bilen faktiskt fortfarande har ett värde enligt exempelvis blocket så hamnar min månadskostnad hittils på cirka 3800 kr/månad vilket gett mig ett plus i kassan på 2300 kr.

Hade jag hittat ett väldigt bra leasingerbjudande både då och 3 år senare, och nu än en gång så hade jag fått en ny bil två-tre gånger på köpet, men då får man ha tur med erbjudanden. Nu kan jag istället se det som att jag kan njuta av billiga mil tills jag känner för att byta bil eller att reparationskostnader börjar fylla upp mellanrummet upp till motsvarande leasingpris.

Min åsikt är att om man vill försäkra sig mot eventuellt dåligt andrahandsvärde så är leasing en bra ide, men det är oftast inte billigaste sättet att ha bil, annars får man helt enkelt vara inställd på att ha bilen tills det känns ekonomiskt försvarbart att byta. Mycket kan hända på marknaden som man ej kan råda över.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 okt 2024 23:02
av GustavG
danielalmestal skrev: 15 okt 2024 22:37
ett konkret räkneexempel (dock ej enligt ovanstående förslag, detta är positivt för köp, ej leasing).
Köpte en ny bil 2017.
leasingkostnad hade varit 6100 kr/mån efter avdragen miljöbilsbonus (40000 kr) men exklusive försäkring.
Nu efter 10000 mil och drygt 7 år så har jag räknat ihop kostnader för besiktning, nya däck, försäkringskostnader, nya skivor och belägg runtom, nya fjäderbenslager, torkarblad m.m.
Om jag till detta sätter bilens nuvarande värde till 0 kr så får jag mina totala kostnader inklusive värdeminskning till 5600 kr/månad.
Om jag räknar med att bilen faktiskt fortfarande har ett värde enligt exempelvis blocket så hamnar min månadskostnad hittils på cirka 3800 kr/månad vilket gett mig ett plus i kassan på 2300 kr.

Hade jag hittat ett väldigt bra leasingerbjudande både då och 3 år senare, och nu än en gång så hade jag fått en ny bil två-tre gånger på köpet, men då får man ha tur med erbjudanden. Nu kan jag istället se det som att jag kan njuta av billiga mil tills jag känner för att byta bil eller att reparationskostnader börjar fylla upp mellanrummet upp till motsvarande leasingpris.

Min åsikt är att om man vill försäkra sig mot eventuellt dåligt andrahandsvärde så är leasing en bra ide, men det är oftast inte billigaste sättet att ha bil, annars får man helt enkelt vara inställd på att ha bilen tills det känns ekonomiskt försvarbart att byta. Mycket kan hända på marknaden som man ej kan råda över.
Vi pratar över tre år, ska man bara ha det billigaste ska man inte ha en ny bil överhuvudtaget.
Ny bil var tredje år, då är leasing i 97% av fallen billigare och bättre.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 okt 2024 23:07
av GustavG
Elof skrev: 15 okt 2024 21:31
Förklara gärna med ett räkneexempel hur det kan vara en bättre affär för såväl bilföretaget som kunden med en leasingdeal istället för ett köp.
För kunden? Det är ju ren matte, du får en Enyaq för 5 lök i månaden över tre år, du får motsvarande MY (RWD LR) från 4500 kr i månaden och lägger man på handpenningen så blir kostnaden 7800 kr i månaden, sedan tillkommer också en dyrare försäkring för teslan. Så du sparar minst ca 3000 kr i månaden på att Leasa en Enyaq över att köpa en Model Y över 36 månader, sedan kommer andrahandsvärdet där du kan förlora ännu mer...

Det krävs knappt lågstadiematte för att se hur fördelaktigt leasing är.

För bilbolaget är väl det egentlige irrelevant för en som kund, men de subventionerar. Precis som tesla gör med räntan t ex.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 okt 2024 23:14
av Nicke Nyfiken
GustavG skrev: 15 okt 2024 23:02

Vi pratar över tre år, ska man bara ha det billigaste ska man inte ha en ny bil överhuvudtaget.
Ny bil var tredje år, då är leasing i 97% av fallen billigare och bättre.

Procentsatsen sjunker.
Från 100% till 97% på bara några timmar. :lol:
GustavG skrev: 15 okt 2024 18:32
Det är alltid billigare att leasa än att köpa. Svamlet om att de måste tjäna pengar är just det. Svammel.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 okt 2024 23:24
av Freez
GustavG skrev: 15 okt 2024 23:07
Elof skrev: 15 okt 2024 21:31
Förklara gärna med ett räkneexempel hur det kan vara en bättre affär för såväl bilföretaget som kunden med en leasingdeal istället för ett köp.
För kunden? Det är ju ren matte, du får en Enyaq för 5 lök i månaden över tre år, du får motsvarande MY (RWD LR) från 4500 kr i månaden och lägger man på handpenningen så blir kostnaden 7800 kr i månaden, sedan tillkommer också en dyrare försäkring för teslan. Så du sparar minst ca 3000 kr i månaden på att Leasa en Enyaq över att köpa en Model Y över 36 månader, sedan kommer andrahandsvärdet där du kan förlora ännu mer...

Det krävs knappt lågstadiematte för att se hur fördelaktigt leasing är.

För bilbolaget är väl det egentlige irrelevant för en som kund, men de subventionerar. Precis som tesla gör med räntan t ex.
Om man vill ha en Tesla MY får man betala vad den kostar. Har man inte råd får man köpa en Skoda😉.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 okt 2024 23:27
av GustavG
Freez skrev: 15 okt 2024 23:24

Om man vill ha en Tesla MY får man betala vad den kostar. Har man inte råd får man köpa en Skoda😉.
Nu är ju Skodan dyrare att köpa kontant. Men billigare att leasa. Så win win! Men skoda var bara ett exempel, du kan nog snart få en ID.7 billigare också.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 15 okt 2024 23:32
av danielalmestal
GustavG skrev: 15 okt 2024 23:02
danielalmestal skrev: 15 okt 2024 22:37
ett konkret räkneexempel (dock ej enligt ovanstående förslag, detta är positivt för köp, ej leasing).
Köpte en ny bil 2017.
leasingkostnad hade varit 6100 kr/mån efter avdragen miljöbilsbonus (40000 kr) men exklusive försäkring.
Nu efter 10000 mil och drygt 7 år så har jag räknat ihop kostnader för besiktning, nya däck, försäkringskostnader, nya skivor och belägg runtom, nya fjäderbenslager, torkarblad m.m.
Om jag till detta sätter bilens nuvarande värde till 0 kr så får jag mina totala kostnader inklusive värdeminskning till 5600 kr/månad.
Om jag räknar med att bilen faktiskt fortfarande har ett värde enligt exempelvis blocket så hamnar min månadskostnad hittils på cirka 3800 kr/månad vilket gett mig ett plus i kassan på 2300 kr.

Hade jag hittat ett väldigt bra leasingerbjudande både då och 3 år senare, och nu än en gång så hade jag fått en ny bil två-tre gånger på köpet, men då får man ha tur med erbjudanden. Nu kan jag istället se det som att jag kan njuta av billiga mil tills jag känner för att byta bil eller att reparationskostnader börjar fylla upp mellanrummet upp till motsvarande leasingpris.

Min åsikt är att om man vill försäkra sig mot eventuellt dåligt andrahandsvärde så är leasing en bra ide, men det är oftast inte billigaste sättet att ha bil, annars får man helt enkelt vara inställd på att ha bilen tills det känns ekonomiskt försvarbart att byta. Mycket kan hända på marknaden som man ej kan råda över.
Vi pratar över tre år, ska man bara ha det billigaste ska man inte ha en ny bil överhuvudtaget.
Ny bil var tredje år, då är leasing i 97% av fallen billigare och bättre.
Det var billigare för mig att köpa även om jag räknar på de tre första åren. Men vi har nog inte räknat på samma bilar men när jag räknat på de bilar jag vill köpa (när man kryssat i en del utrustning) så sticker månadskostnaden iväg väldigt högt för leasingen. Men min statistik över faktiska köp gäller bara 3 bilar så det blir ju inte så statistiskt korrekt även om 100
% av mina bilar blivit billigare att äga själv. Har nog haft tur vid försäljning.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 16 okt 2024 05:49
av TeslaLeo
Freez skrev: 15 okt 2024 23:24
GustavG skrev: 15 okt 2024 23:07
Elof skrev: 15 okt 2024 21:31
Förklara gärna med ett räkneexempel hur det kan vara en bättre affär för såväl bilföretaget som kunden med en leasingdeal istället för ett köp.
För kunden? Det är ju ren matte, du får en Enyaq för 5 lök i månaden över tre år, du får motsvarande MY (RWD LR) från 4500 kr i månaden och lägger man på handpenningen så blir kostnaden 7800 kr i månaden, sedan tillkommer också en dyrare försäkring för teslan. Så du sparar minst ca 3000 kr i månaden på att Leasa en Enyaq över att köpa en Model Y över 36 månader, sedan kommer andrahandsvärdet där du kan förlora ännu mer...

Det krävs knappt lågstadiematte för att se hur fördelaktigt leasing är.

För bilbolaget är väl det egentlige irrelevant för en som kund, men de subventionerar. Precis som tesla gör med räntan t ex.
Om man vill ha en Tesla MY får man betala vad den kostar. Har man inte råd får man köpa en Skoda😉.
Jag kanske ska inflika att vi var uppe och vände på 8000kr/mån för vår Skoda Enyaq RWD leasing.

Vår nuvarande Model Y ligger mycket lägre i månadskostnad.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 16 okt 2024 06:34
av GustavG
TeslaLeo skrev: 16 okt 2024 05:49
Freez skrev: 15 okt 2024 23:24
GustavG skrev: 15 okt 2024 23:07
Elof skrev: 15 okt 2024 21:31
Förklara gärna med ett räkneexempel hur det kan vara en bättre affär för såväl bilföretaget som kunden med en leasingdeal istället för ett köp.
För kunden? Det är ju ren matte, du får en Enyaq för 5 lök i månaden över tre år, du får motsvarande MY (RWD LR) från 4500 kr i månaden och lägger man på handpenningen så blir kostnaden 7800 kr i månaden, sedan tillkommer också en dyrare försäkring för teslan. Så du sparar minst ca 3000 kr i månaden på att Leasa en Enyaq över att köpa en Model Y över 36 månader, sedan kommer andrahandsvärdet där du kan förlora ännu mer...

Det krävs knappt lågstadiematte för att se hur fördelaktigt leasing är.

För bilbolaget är väl det egentlige irrelevant för en som kund, men de subventionerar. Precis som tesla gör med räntan t ex.
Om man vill ha en Tesla MY får man betala vad den kostar. Har man inte råd får man köpa en Skoda😉.
Jag kanske ska inflika att vi var uppe och vände på 8000kr/mån för vår Skoda Enyaq RWD leasing.

Vår nuvarande Model Y ligger mycket lägre i månadskostnad.
Vad har du för månadskostnad över 36 månader inklusive handpenning och försäkring?

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 16 okt 2024 07:18
av themax
GustavG skrev: 15 okt 2024 09:33
TorbenTorben skrev: 15 okt 2024 09:20
Galna månadskostnader att köpa en ny Tesla privat för skattade pengar.......
Ha ha ja. Även med 0% ränta är det ett väldigt dåligt ekonomiskt beslut att köpa en Tesla som privatperson.
Jag privatleasar. Är helt överlägset.
Ja, om man inte kör nåt kanske (och riskerar stenskott, fälgskrap och övermil). Tesla är en dyr bil, men i och med att vi kör 5000 mil per år skulle det vara vansinne att leasa den.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 16 okt 2024 07:37
av GustavG
themax skrev: 16 okt 2024 07:18
GustavG skrev: 15 okt 2024 09:33
TorbenTorben skrev: 15 okt 2024 09:20
Galna månadskostnader att köpa en ny Tesla privat för skattade pengar.......
Ha ha ja. Även med 0% ränta är det ett väldigt dåligt ekonomiskt beslut att köpa en Tesla som privatperson.
Jag privatleasar. Är helt överlägset.
Ja, om man inte kör nåt kanske (och riskerar stenskott, fälgskrap och övermil). Tesla är en dyr bil, men i och med att vi kör 5000 mil per år skulle det vara vansinne att leasa den.
Ja kör man sådana extrema mängder bil varje år (fem gånger längre än medelbilen) så tillhör man en liten grupp som valt att leva livet i en bil. Då är det nog bäst att köpa.

Stenskott kan man få på alla bilar. Fälgskrap däremot får man bara om man är dålig på att köra bil. Inte skrapat en fälg på 20 år.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 16 okt 2024 08:23
av Freez
GustavG skrev: 15 okt 2024 23:27
Freez skrev: 15 okt 2024 23:24

Om man vill ha en Tesla MY får man betala vad den kostar. Har man inte råd får man köpa en Skoda😉.
Nu är ju Skodan dyrare att köpa kontant. Men billigare att leasa. Så win win! Men skoda var bara ett exempel, du kan nog snart få en ID.7 billigare också.
Tveksamt att du får. Privatleasa en Skoda E85 Solid Edition 1500 mil, med panorama, vinterdäck och försäkring kostar 6838 kr/mån, Betydligt tråkigare bil än MY. ID7 har jag provkört och den imponerar inte, för lik en ID4/Skoda.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 16 okt 2024 09:12
av GustavG
Freez skrev: 16 okt 2024 08:23
GustavG skrev: 15 okt 2024 23:27
Freez skrev: 15 okt 2024 23:24

Om man vill ha en Tesla MY får man betala vad den kostar. Har man inte råd får man köpa en Skoda😉.
Nu är ju Skodan dyrare att köpa kontant. Men billigare att leasa. Så win win! Men skoda var bara ett exempel, du kan nog snart få en ID.7 billigare också.
Tveksamt att du får. Privatleasa en Skoda E85 Solid Edition 1500 mil, med panorama, vinterdäck och försäkring kostar 6838 kr/mån, Betydligt tråkigare bil än MY. ID7 har jag provkört och den imponerar inte, för lik en ID4/Skoda.
Öh nej, det kostar inte i närheten av det. Den börjar på 4900 med Pluspaket, vinterpaket, dragkrok, metalliclack.
Sedan tog de 320 kr för 500 mil till och försäkringen låg på 390 kr för mig och vinterdäcken var också runt 360.

MY är ingen vidare bil att köra, stötig, plastig, dålig kvalitetskänsla allmänt, trä på insidan som en gammal jänkare.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 16 okt 2024 09:22
av mikebike
GustavG skrev: 16 okt 2024 09:12
Freez skrev: 16 okt 2024 08:23
GustavG skrev: 15 okt 2024 23:27
Freez skrev: 15 okt 2024 23:24

Om man vill ha en Tesla MY får man betala vad den kostar. Har man inte råd får man köpa en Skoda😉.
Nu är ju Skodan dyrare att köpa kontant. Men billigare att leasa. Så win win! Men skoda var bara ett exempel, du kan nog snart få en ID.7 billigare också.
Tveksamt att du får. Privatleasa en Skoda E85 Solid Edition 1500 mil, med panorama, vinterdäck och försäkring kostar 6838 kr/mån, Betydligt tråkigare bil än MY. ID7 har jag provkört och den imponerar inte, för lik en ID4/Skoda.
Öh nej, det kostar inte i närheten av det. Den börjar på 4900 med Pluspaket, vinterpaket, dragkrok, metalliclack.
Sedan tog de 320 kr för 500 mil till och försäkringen låg på 390 kr för mig och vinterdäcken var också runt 360.

MY är ingen vidare bil att köra, stötig, plastig, dålig kvalitetskänsla allmänt, trä på insidan som en gammal jänkare.
Han menar nog att den är tråkig eftersom man inte konstant blir överraskad av att bilen bromsar eller att torkarna startar. :lol: