Acceptera eller vägra leverans vid eventuella brister?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5995
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Acceptera eller vägra leverans vid eventuella brister?

Inlägg av AAKEE »

Newgusa skrev: 26 okt 2024 17:51
Justin Time skrev: 26 okt 2024 17:19
När du beställde din bil måste du väl ändå ha förstått att Tesla inte har någon flashig bilhall där de levererar nya bilar. Jag tog pendeln till Huddinge och tog en långpromenad till utlämningsplatsen, bilen stod på laddning under ett skärmtak. Det var i februari, kallt som fan var det. Vinterhjulen var monterade, sommarhjulen låg i sina påsar i bilen. Jag beställde givetvis vinterdäck med bilen, att beställa själv och forsla med dem på något vis är ju inte värt besväret och de få tusenlappar man eventuellt sparar. Lägger man över 600 000 på en bil så är 26 000 för vinterhjulen en piss i Mississippi. Du måste ju ändå lägga ca 20 000 för andra hjul.
Har inte beställt ännu, väntar på Junipers release och tar höjd för vinterleverans. Att beställa ett par orginal vinterdäck i 21” för 36.000 kommer aldrig hända av flera anledningar. Ett par 19” kostar inte närmelesvis så mycket och sen går dom till och med att köra med i norra Sverige.
Exakt.

Jag har köpt egna vinterhjul till bägge Teslor Och då inte av ekonomiska skäl varken på första eller andra plats i prio.

Tesla säljer bara hjul i de dimensioner som bilen är WLTP/helbilsgodkänd med. För prestandateslor är de onödigt stora och onödigt breda för vinter.

Går man ned i tex fälgdiameter minskar sannolikt förbrukningen och man kompenserar lite av de stora hjulens förluster.

I nysnö är det inte optimalt med jättebreda hjul, eftersom bilen gärna vill flyta uppe på snön.
Det finns en vinst för säkerhet och stabilitet + framkomlighet med smalare däck.

Bägge gångerna har det vart med kvalitetsfälgar + ngt av de bästa däcken + original tesla däcktryckssensorer och summan har inte vart avgörande under Teslas pris för originalhjul.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Newgusa
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Re: Acceptera eller vägra leverans vid eventuella brister?

Inlägg av Newgusa »

AAKEE skrev: 26 okt 2024 19:30
Newgusa skrev: 26 okt 2024 17:51
Justin Time skrev: 26 okt 2024 17:19
När du beställde din bil måste du väl ändå ha förstått att Tesla inte har någon flashig bilhall där de levererar nya bilar. Jag tog pendeln till Huddinge och tog en långpromenad till utlämningsplatsen, bilen stod på laddning under ett skärmtak. Det var i februari, kallt som fan var det. Vinterhjulen var monterade, sommarhjulen låg i sina påsar i bilen. Jag beställde givetvis vinterdäck med bilen, att beställa själv och forsla med dem på något vis är ju inte värt besväret och de få tusenlappar man eventuellt sparar. Lägger man över 600 000 på en bil så är 26 000 för vinterhjulen en piss i Mississippi. Du måste ju ändå lägga ca 20 000 för andra hjul.
Har inte beställt ännu, väntar på Junipers release och tar höjd för vinterleverans. Att beställa ett par orginal vinterdäck i 21” för 36.000 kommer aldrig hända av flera anledningar. Ett par 19” kostar inte närmelesvis så mycket och sen går dom till och med att köra med i norra Sverige.
Exakt.

Jag har köpt egna vinterhjul till bägge Teslor Och då inte av ekonomiska skäl varken på första eller andra plats i prio.

Tesla säljer bara hjul i de dimensioner som bilen är WLTP/helbilsgodkänd med. För prestandateslor är de onödigt stora och onödigt breda för vinter.

Går man ned i tex fälgdiameter minskar sannolikt förbrukningen och man kompenserar lite av de stora hjulens förluster.

I nysnö är det inte optimalt med jättebreda hjul, eftersom bilen gärna vill flyta uppe på snön.
Det finns en vinst för säkerhet och stabilitet + framkomlighet med smalare däck.

Bägge gångerna har det vart med kvalitetsfälgar + ngt av de bästa däcken + original tesla däcktryckssensorer och summan har inte vart avgörande under Teslas pris för originalhjul.
Tack min herre! Precis den slutsatsen har jag kommit fram till efter timmar på Youtube och här på forumet. Inte priset primärt utan galenskapen med breda, lågprofils 21” Uberturbine som vinterdäck i Norden, utan möjlighet till andra lämpligare orginalalternativ. Varför inte bara typgodkänna LR’s 19” som fullgott alternativ till P modellen. Ja ja, det är som det är, får helt enkelt se till att ta leverans April till Oktober
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 419
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Acceptera eller vägra leverans vid eventuella brister?

Inlägg av Earplugged »

Newgusa skrev: 26 okt 2024 21:15
AAKEE skrev: 26 okt 2024 19:30
Newgusa skrev: 26 okt 2024 17:51
Justin Time skrev: 26 okt 2024 17:19
När du beställde din bil måste du väl ändå ha förstått att Tesla inte har någon flashig bilhall där de levererar nya bilar. Jag tog pendeln till Huddinge och tog en långpromenad till utlämningsplatsen, bilen stod på laddning under ett skärmtak. Det var i februari, kallt som fan var det. Vinterhjulen var monterade, sommarhjulen låg i sina påsar i bilen. Jag beställde givetvis vinterdäck med bilen, att beställa själv och forsla med dem på något vis är ju inte värt besväret och de få tusenlappar man eventuellt sparar. Lägger man över 600 000 på en bil så är 26 000 för vinterhjulen en piss i Mississippi. Du måste ju ändå lägga ca 20 000 för andra hjul.
Har inte beställt ännu, väntar på Junipers release och tar höjd för vinterleverans. Att beställa ett par orginal vinterdäck i 21” för 36.000 kommer aldrig hända av flera anledningar. Ett par 19” kostar inte närmelesvis så mycket och sen går dom till och med att köra med i norra Sverige.
Exakt.

Jag har köpt egna vinterhjul till bägge Teslor Och då inte av ekonomiska skäl varken på första eller andra plats i prio.

Tesla säljer bara hjul i de dimensioner som bilen är WLTP/helbilsgodkänd med. För prestandateslor är de onödigt stora och onödigt breda för vinter.

Går man ned i tex fälgdiameter minskar sannolikt förbrukningen och man kompenserar lite av de stora hjulens förluster.

I nysnö är det inte optimalt med jättebreda hjul, eftersom bilen gärna vill flyta uppe på snön.
Det finns en vinst för säkerhet och stabilitet + framkomlighet med smalare däck.

Bägge gångerna har det vart med kvalitetsfälgar + ngt av de bästa däcken + original tesla däcktryckssensorer och summan har inte vart avgörande under Teslas pris för originalhjul.
Tack min herre! Precis den slutsatsen har jag kommit fram till efter timmar på Youtube och här på forumet. Inte priset primärt utan galenskapen med breda, lågprofils 21” Uberturbine som vinterdäck i Norden, utan möjlighet till andra lämpligare orginalalternativ. Varför inte bara typgodkänna LR’s 19” som fullgott alternativ till P modellen. Ja ja, det är som det är, får helt enkelt se till att ta leverans April till Oktober
Klart det vore bra om det fanns lite olika alternativ, men att det skulle vara galenskap låter väl hårt. Jag kör med 21 tummarna och kan inte säga att jag märker någon skillnad mot de smala 19 tummarna jag hade på Passaten.
Kan säkert finnas situationer där det ena är bättre än det andra men det kommer definitivt fungera fint med originaldimensionen.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5995
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Acceptera eller vägra leverans vid eventuella brister?

Inlägg av AAKEE »

Newgusa skrev: 26 okt 2024 21:15
AAKEE skrev: 26 okt 2024 19:30
Newgusa skrev: 26 okt 2024 17:51
Justin Time skrev: 26 okt 2024 17:19
När du beställde din bil måste du väl ändå ha förstått att Tesla inte har någon flashig bilhall där de levererar nya bilar. Jag tog pendeln till Huddinge och tog en långpromenad till utlämningsplatsen, bilen stod på laddning under ett skärmtak. Det var i februari, kallt som fan var det. Vinterhjulen var monterade, sommarhjulen låg i sina påsar i bilen. Jag beställde givetvis vinterdäck med bilen, att beställa själv och forsla med dem på något vis är ju inte värt besväret och de få tusenlappar man eventuellt sparar. Lägger man över 600 000 på en bil så är 26 000 för vinterhjulen en piss i Mississippi. Du måste ju ändå lägga ca 20 000 för andra hjul.
Har inte beställt ännu, väntar på Junipers release och tar höjd för vinterleverans. Att beställa ett par orginal vinterdäck i 21” för 36.000 kommer aldrig hända av flera anledningar. Ett par 19” kostar inte närmelesvis så mycket och sen går dom till och med att köra med i norra Sverige.
Exakt.

Jag har köpt egna vinterhjul till bägge Teslor Och då inte av ekonomiska skäl varken på första eller andra plats i prio.

Tesla säljer bara hjul i de dimensioner som bilen är WLTP/helbilsgodkänd med. För prestandateslor är de onödigt stora och onödigt breda för vinter.

Går man ned i tex fälgdiameter minskar sannolikt förbrukningen och man kompenserar lite av de stora hjulens förluster.

I nysnö är det inte optimalt med jättebreda hjul, eftersom bilen gärna vill flyta uppe på snön.
Det finns en vinst för säkerhet och stabilitet + framkomlighet med smalare däck.

Bägge gångerna har det vart med kvalitetsfälgar + ngt av de bästa däcken + original tesla däcktryckssensorer och summan har inte vart avgörande under Teslas pris för originalhjul.
Tack min herre! Precis den slutsatsen har jag kommit fram till efter timmar på Youtube och här på forumet. Inte priset primärt utan galenskapen med breda, lågprofils 21” Uberturbine som vinterdäck i Norden, utan möjlighet till andra lämpligare orginalalternativ. Varför inte bara typgodkänna LR’s 19” som fullgott alternativ till P modellen. Ja ja, det är som det är, får helt enkelt se till att ta leverans April till Oktober
Det finns inget hinder i Sverige att använda andra dimensioner själv. Det är lagligt/tillåtet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Newgusa
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Re: Acceptera eller vägra leverans vid eventuella brister?

Inlägg av Newgusa »

AAKEE skrev: 26 okt 2024 22:00
Newgusa skrev: 26 okt 2024 21:15
AAKEE skrev: 26 okt 2024 19:30
Newgusa skrev: 26 okt 2024 17:51
Justin Time skrev: 26 okt 2024 17:19
När du beställde din bil måste du väl ändå ha förstått att Tesla inte har någon flashig bilhall där de levererar nya bilar. Jag tog pendeln till Huddinge och tog en långpromenad till utlämningsplatsen, bilen stod på laddning under ett skärmtak. Det var i februari, kallt som fan var det. Vinterhjulen var monterade, sommarhjulen låg i sina påsar i bilen. Jag beställde givetvis vinterdäck med bilen, att beställa själv och forsla med dem på något vis är ju inte värt besväret och de få tusenlappar man eventuellt sparar. Lägger man över 600 000 på en bil så är 26 000 för vinterhjulen en piss i Mississippi. Du måste ju ändå lägga ca 20 000 för andra hjul.
Har inte beställt ännu, väntar på Junipers release och tar höjd för vinterleverans. Att beställa ett par orginal vinterdäck i 21” för 36.000 kommer aldrig hända av flera anledningar. Ett par 19” kostar inte närmelesvis så mycket och sen går dom till och med att köra med i norra Sverige.
Exakt.

Jag har köpt egna vinterhjul till bägge Teslor Och då inte av ekonomiska skäl varken på första eller andra plats i prio.

Tesla säljer bara hjul i de dimensioner som bilen är WLTP/helbilsgodkänd med. För prestandateslor är de onödigt stora och onödigt breda för vinter.

Går man ned i tex fälgdiameter minskar sannolikt förbrukningen och man kompenserar lite av de stora hjulens förluster.

I nysnö är det inte optimalt med jättebreda hjul, eftersom bilen gärna vill flyta uppe på snön.
Det finns en vinst för säkerhet och stabilitet + framkomlighet med smalare däck.

Bägge gångerna har det vart med kvalitetsfälgar + ngt av de bästa däcken + original tesla däcktryckssensorer och summan har inte vart avgörande under Teslas pris för originalhjul.
Tack min herre! Precis den slutsatsen har jag kommit fram till efter timmar på Youtube och här på forumet. Inte priset primärt utan galenskapen med breda, lågprofils 21” Uberturbine som vinterdäck i Norden, utan möjlighet till andra lämpligare orginalalternativ. Varför inte bara typgodkänna LR’s 19” som fullgott alternativ till P modellen. Ja ja, det är som det är, får helt enkelt se till att ta leverans April till Oktober
Det finns inget hinder i Sverige att använda andra dimensioner själv. Det är lagligt/tillåtet.
Förstår det men Tesla säljer inte andra alternativ än 21” till MYP, antar att dom inte skulle sätta på LR’s 19” om jag bad dom leverera MYP’n med dom?
Newgusa
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Re: Acceptera eller vägra leverans vid eventuella brister?

Inlägg av Newgusa »

Earplugged skrev: 26 okt 2024 21:55
Newgusa skrev: 26 okt 2024 21:15
AAKEE skrev: 26 okt 2024 19:30
Newgusa skrev: 26 okt 2024 17:51
Justin Time skrev: 26 okt 2024 17:19
När du beställde din bil måste du väl ändå ha förstått att Tesla inte har någon flashig bilhall där de levererar nya bilar. Jag tog pendeln till Huddinge och tog en långpromenad till utlämningsplatsen, bilen stod på laddning under ett skärmtak. Det var i februari, kallt som fan var det. Vinterhjulen var monterade, sommarhjulen låg i sina påsar i bilen. Jag beställde givetvis vinterdäck med bilen, att beställa själv och forsla med dem på något vis är ju inte värt besväret och de få tusenlappar man eventuellt sparar. Lägger man över 600 000 på en bil så är 26 000 för vinterhjulen en piss i Mississippi. Du måste ju ändå lägga ca 20 000 för andra hjul.
Har inte beställt ännu, väntar på Junipers release och tar höjd för vinterleverans. Att beställa ett par orginal vinterdäck i 21” för 36.000 kommer aldrig hända av flera anledningar. Ett par 19” kostar inte närmelesvis så mycket och sen går dom till och med att köra med i norra Sverige.
Exakt.

Jag har köpt egna vinterhjul till bägge Teslor Och då inte av ekonomiska skäl varken på första eller andra plats i prio.

Tesla säljer bara hjul i de dimensioner som bilen är WLTP/helbilsgodkänd med. För prestandateslor är de onödigt stora och onödigt breda för vinter.

Går man ned i tex fälgdiameter minskar sannolikt förbrukningen och man kompenserar lite av de stora hjulens förluster.

I nysnö är det inte optimalt med jättebreda hjul, eftersom bilen gärna vill flyta uppe på snön.
Det finns en vinst för säkerhet och stabilitet + framkomlighet med smalare däck.

Bägge gångerna har det vart med kvalitetsfälgar + ngt av de bästa däcken + original tesla däcktryckssensorer och summan har inte vart avgörande under Teslas pris för originalhjul.
Tack min herre! Precis den slutsatsen har jag kommit fram till efter timmar på Youtube och här på forumet. Inte priset primärt utan galenskapen med breda, lågprofils 21” Uberturbine som vinterdäck i Norden, utan möjlighet till andra lämpligare orginalalternativ. Varför inte bara typgodkänna LR’s 19” som fullgott alternativ till P modellen. Ja ja, det är som det är, får helt enkelt se till att ta leverans April till Oktober
Klart det vore bra om det fanns lite olika alternativ, men att det skulle vara galenskap låter väl hårt. Jag kör med 21 tummarna och kan inte säga att jag märker någon skillnad mot de smala 19 tummarna jag hade på Passaten.
Kan säkert finnas situationer där det ena är bättre än det andra men det kommer definitivt fungera fint med originaldimensionen.
Ok, vad bra att du har erfarenhet av dom och kan tala konkret. Vad jag sett, läst och hört så ska det vara stor skillnad på ett par smala 18-19” med mycket gummi vs lågprofils och breda Uberturbinerna, speciellt vid ishål och andra härliga och vanliga vinteråkommor här i Dalarna.
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 jan 2020 20:59
Referralkod: ts.la/jacob88004

Re: Acceptera eller vägra leverans vid eventuella brister?

Inlägg av qnx »

Vill inflika med att jag frågade om de kunde montera vinterhjul åt mig vid leverans (för en vecka sedan), men fick svaret att "tyvärr, inte än, men för bilar som levereras under november där man beställt vinterhjul, så kommer de sitta på bilen vid leverans". Så ni kan nog vara lugna, ni som hämtar ut i vinter.
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
Newgusa
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Re: Acceptera eller vägra leverans vid eventuella brister?

Inlägg av Newgusa »

qnx skrev: 28 okt 2024 09:27
Vill inflika med att jag frågade om de kunde montera vinterhjul åt mig vid leverans (för en vecka sedan), men fick svaret att "tyvärr, inte än, men för bilar som levereras under november där man beställt vinterhjul, så kommer de sitta på bilen vid leverans". Så ni kan nog vara lugna, ni som hämtar ut i vinter.
Det låter ju som ett minimum att leverera bilen med de av Tesla inköpta vinterdäcken, men bra att få det bekräftat att dom inte är behjälpliga utöver det.
Skriv svar