Sida 3 av 3
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Postat: 31 okt 2024 08:55
av spacecoin
holden skrev: ↑31 okt 2024 08:53
spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 08:47
holden skrev: ↑31 okt 2024 08:39
Motivatorerna för mig är att bilen är tyst, bekväm, bra prestanda, ganska fin att titta på, rolig teknik, behöver inte åka och tanka, behöver inga oljebyten eller annan service (så länge jag leasar den åtminstone). Jag kör dock alldeles för få mil för att det vara ekonomiskt försvarbart, det är en lyx jag kostar på mig samtidigt som jag får något värde för pengar jag annars hade skattat bort i företaget.
I vilka hastigheter menar du att Tesla är tyst? Jag hyrde en ICE nyligen som var betydligt tystare än min Tesla på motorvägen. I övrigt har du bra poänger.
Har haft en dieselbil parallellt och lägerelden under huven låter hela tiden, även stillastående. Mycket störande både för föraren och omgivningen.
Jag kör mest motorväg och där tycker jag att motorn verkar göra nära noll skillnad. Byggkvalitet och ljudisolering däremot.
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Postat: 31 okt 2024 09:03
av holden
spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 08:55
holden skrev: ↑31 okt 2024 08:53
spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 08:47
holden skrev: ↑31 okt 2024 08:39
Motivatorerna för mig är att bilen är tyst, bekväm, bra prestanda, ganska fin att titta på, rolig teknik, behöver inte åka och tanka, behöver inga oljebyten eller annan service (så länge jag leasar den åtminstone). Jag kör dock alldeles för få mil för att det vara ekonomiskt försvarbart, det är en lyx jag kostar på mig samtidigt som jag får något värde för pengar jag annars hade skattat bort i företaget.
I vilka hastigheter menar du att Tesla är tyst? Jag hyrde en ICE nyligen som var betydligt tystare än min Tesla på motorvägen. I övrigt har du bra poänger.
Har haft en dieselbil parallellt och lägerelden under huven låter hela tiden, även stillastående. Mycket störande både för föraren och omgivningen.
Jag kör mest motorväg och där tycker jag att motorn verkar göra nära noll skillnad. Byggkvalitet och ljudisolering däremot.
Så är det säkert och där är väl inte M3 det bästa valet utan kanske någon tysk. Just för min del och de saker jag värderar är M3 den bästa bilen man kan få givet priset, tittar man på enskilda faktorer finns det säkert bilar som toppar den men inte som helhet.
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Postat: 31 okt 2024 09:04
av spacecoin
holden skrev: ↑31 okt 2024 09:03
spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 08:55
holden skrev: ↑31 okt 2024 08:53
spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 08:47
holden skrev: ↑31 okt 2024 08:39
Motivatorerna för mig är att bilen är tyst, bekväm, bra prestanda, ganska fin att titta på, rolig teknik, behöver inte åka och tanka, behöver inga oljebyten eller annan service (så länge jag leasar den åtminstone). Jag kör dock alldeles för få mil för att det vara ekonomiskt försvarbart, det är en lyx jag kostar på mig samtidigt som jag får något värde för pengar jag annars hade skattat bort i företaget.
I vilka hastigheter menar du att Tesla är tyst? Jag hyrde en ICE nyligen som var betydligt tystare än min Tesla på motorvägen. I övrigt har du bra poänger.
Har haft en dieselbil parallellt och lägerelden under huven låter hela tiden, även stillastående. Mycket störande både för föraren och omgivningen.
Jag kör mest motorväg och där tycker jag att motorn verkar göra nära noll skillnad. Byggkvalitet och ljudisolering däremot.
Så är det säkert och där är väl inte M3 det bästa valet utan kanske någon tysk. Just för min del och de saker jag värderar är M3 den bästa bilen man kan få givet priset, tittar man på enskilda faktorer finns det säkert bilar som toppar den men inte som helhet.
Ja, det är en fin bil, och behov och vad man prioriterar är olika.
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Postat: 31 okt 2024 09:08
av tesla newbie
spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 08:47
holden skrev: ↑31 okt 2024 08:39
Motivatorerna för mig är att bilen är tyst, bekväm, bra prestanda, ganska fin att titta på, rolig teknik, behöver inte åka och tanka, behöver inga oljebyten eller annan service (så länge jag leasar den åtminstone). Jag kör dock alldeles för få mil för att det vara ekonomiskt försvarbart, det är en lyx jag kostar på mig samtidigt som jag får något värde för pengar jag annars hade skattat bort i företaget.
I vilka hastigheter menar du att Tesla är tyst? Jag hyrde en ICE nyligen som var betydligt tystare än min Tesla på motorvägen. I övrigt har du bra poänger.
För de flesta tror jag elbilen är ett bra alternativ om de kör mycket och man kan ladda i anslutning till bostaden och/eller arbeter med billig el. Annars blir det dyrt och opraktiskt.
Jo en bensinbil kan var tystare på motorvägen. Mina föräldrars E-klass är tystare än min MY i motorvägsfart. Dock så låter den mer i låga hastigheter eftersom man då hör motorn. Blir också mer vibrationer från drivlinan i låg fart. Men håller med om att tysthet inte är det främsta argumentet för en elbil eftersom den främsta bullerkällan i en bil oftast är däcken. Det är väl den ljudlösa, vibrationsfria accelerationen som lockar med en elbil.
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Postat: 31 okt 2024 09:27
av mikebike
Det känns oerhört primitivt att köra ICE om man kört elbil.
Främst när motorn startar. Även på tomgång. Mina två senaste avgasbilar hade raka sexor och var hyfsat vibrationsfria, men jämfört med elbilar känns det ändå skramligt.
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Postat: 31 okt 2024 16:57
av repulsiv
SwedishAdvocate skrev: ↑30 okt 2024 22:39
repulsiv skrev: ↑30 okt 2024 22:32
Man kanske ska lägga krutet där det gör nytta..
Koldioxidhalten i atmosfären är ca 427 PPM. Var tycker du att den bör ligga? När bör vi nå den nivå du tycker är rimlig? Kommer vi lyckas med att sänka koldioxidhalten i tid om vi inte gör något åt fossilförbrännande bilar?
Var tror du den hade legat om sverige helt upphörde med personbilstrafik ? ..427ppm..
Jag tror inte du förstod min poäng, ska man satsa pengar så ska man förstås göra det där det gör mest nytta, och det är knappast på att få folk i lägenhet att byta till elbil.
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Postat: 31 okt 2024 17:06
av SwedishAdvocate
repulsiv skrev: ↑31 okt 2024 16:57
SwedishAdvocate skrev: ↑30 okt 2024 22:39
repulsiv skrev: ↑30 okt 2024 22:32
Man kanske ska lägga krutet där det gör nytta..
Koldioxidhalten i atmosfären är ca 427 PPM. Var tycker du att den bör ligga? När bör vi nå den nivå du tycker är rimlig? Kommer vi lyckas med att sänka koldioxidhalten i tid om vi inte gör något åt fossilförbrännande bilar?
Var tror du den hade legat om sverige helt upphörde med personbilstrafik ? ..427ppm..
Jag tror inte du förstod min poäng, ska man satsa pengar så ska man förstås göra det där det gör mest nytta, och det är knappast på att få folk i lägenhet att byta till elbil.
Och jag tror inte du förstår min poäng. Om vi ska lyckas sänka koldioxidhalten tillräckligt mycket och tillräckligt snabbt så kommer det inte räcka att
endast göra det det som du anser "gör mest nytta".
Alla betydande utsläppskällor måste adresseras.
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Postat: 31 okt 2024 17:14
av repulsiv
SwedishAdvocate skrev: ↑31 okt 2024 17:06
Och jag tror inte du förstår min poäng. Om vi ska lyckas sänka koldioxidhalten tillräckligt mycket och tillräckligt snabbt så kommer det inte räcka att endast göra det det som du anser "gör mest nytta". Alla betydande utsläppskällor måste adresseras.
Gör vi det på det här sättet ? NEJ.
Vi har inte oändliga resurser och absolut makt, alltså måste man lägga krutet där det gör mest nytta.
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Postat: 31 okt 2024 17:23
av SwedishAdvocate
repulsiv skrev: ↑31 okt 2024 17:14
SwedishAdvocate skrev: ↑31 okt 2024 17:06
Och jag tror inte du förstår min poäng. Om vi ska lyckas sänka koldioxidhalten tillräckligt mycket och tillräckligt snabbt så kommer det inte räcka att endast göra det det som du anser "gör mest nytta". Alla betydande utsläppskällor måste adresseras.
Gör vi det på det här sättet ? NEJ.
Vi har inte oändliga resurser och absolut makt, alltså måste man lägga krutet där det gör mest nytta.
Vi kommer
uppenbarligen inte kunna enas i den här frågan.
Andra som läser i den här tråden kan göra sin egen research och dra sina egna slutsater.
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Postat: 31 okt 2024 17:51
av mikebike
repulsiv skrev: ↑31 okt 2024 16:57
SwedishAdvocate skrev: ↑30 okt 2024 22:39
repulsiv skrev: ↑30 okt 2024 22:32
Man kanske ska lägga krutet där det gör nytta..
Koldioxidhalten i atmosfären är ca 427 PPM. Var tycker du att den bör ligga? När bör vi nå den nivå du tycker är rimlig? Kommer vi lyckas med att sänka koldioxidhalten i tid om vi inte gör något åt fossilförbrännande bilar?
Var tror du den hade legat om sverige helt upphörde med personbilstrafik ? ..427ppm..
Jag tror inte du förstod min poäng, ska man satsa pengar så ska man förstås göra det där det gör mest nytta, och det är knappast på att få folk i lägenhet att byta till elbil.
Det är inte koldioxiden som luktar illa och gör folk sjuka. Just där folk bor i lägenhet blir luftförbättringen störst om många kör elbil.
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Postat: 01 nov 2024 14:52
av Sportbilsentusiasten
holden skrev: ↑31 okt 2024 08:53
spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 08:47
holden skrev: ↑31 okt 2024 08:39
Motivatorerna för mig är att bilen är tyst, bekväm, bra prestanda, ganska fin att titta på, rolig teknik, behöver inte åka och tanka, behöver inga oljebyten eller annan service (så länge jag leasar den åtminstone). Jag kör dock alldeles för få mil för att det vara ekonomiskt försvarbart, det är en lyx jag kostar på mig samtidigt som jag får något värde för pengar jag annars hade skattat bort i företaget.
I vilka hastigheter menar du att Tesla är tyst? Jag hyrde en ICE nyligen som var betydligt tystare än min Tesla på motorvägen. I övrigt har du bra poänger.
Har haft en dieselbil parallellt och lägerelden under huven låter hela tiden, även stillastående. Mycket störande både för föraren och omgivningen.
Vilken dieselbil?
Min E-klass 2018 är nästan helt tyst och vibrerar inte.
Hörs bara liiite vid kallstart, aldrig varm eller i fart
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Postat: 01 nov 2024 14:56
av Sportbilsentusiasten
mikebike skrev: ↑31 okt 2024 09:27
Det känns oerhört primitivt att köra ICE om man kört elbil.
Främst när motorn startar. Även på tomgång. Mina två senaste avgasbilar hade raka sexor och var hyfsat vibrationsfria, men jämfört med elbilar känns det ändå skramligt.
Ja elbil är klart mjukare o trevligare att köra, men det lilla oväsen vid start som ICE har...är inga problem. Problemet är buller o brus i landsvägfart i de flesta elbilar. Är ju där man befinner sig.
EQS ör tyst. Tyvärr dyr.
Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Postat: 01 nov 2024 16:09
av holden
Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 nov 2024 14:52
holden skrev: ↑31 okt 2024 08:53
spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 08:47
holden skrev: ↑31 okt 2024 08:39
Motivatorerna för mig är att bilen är tyst, bekväm, bra prestanda, ganska fin att titta på, rolig teknik, behöver inte åka och tanka, behöver inga oljebyten eller annan service (så länge jag leasar den åtminstone). Jag kör dock alldeles för få mil för att det vara ekonomiskt försvarbart, det är en lyx jag kostar på mig samtidigt som jag får något värde för pengar jag annars hade skattat bort i företaget.
I vilka hastigheter menar du att Tesla är tyst? Jag hyrde en ICE nyligen som var betydligt tystare än min Tesla på motorvägen. I övrigt har du bra poänger.
Har haft en dieselbil parallellt och lägerelden under huven låter hela tiden, även stillastående. Mycket störande både för föraren och omgivningen.
Vilken dieselbil?
Min E-klass 2018 är nästan helt tyst och vibrerar inte.
Hörs bara liiite vid kallstart, aldrig varm eller i fart
Spelar ju ingen roll, en elbil som står still är helt tyst vilket ingen fossil med motorn igång är. Lägg till detta avgaser, växellåda och andra anakronismer så blir ju valet enkelt

Re: Många byter tillbaka till fossilbil???
Postat: 01 nov 2024 16:51
av mikebike
Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 nov 2024 14:56
mikebike skrev: ↑31 okt 2024 09:27
Det känns oerhört primitivt att köra ICE om man kört elbil.
Främst när motorn startar. Även på tomgång. Mina två senaste avgasbilar hade raka sexor och var hyfsat vibrationsfria, men jämfört med elbilar känns det ändå skramligt.
Ja elbil är klart mjukare o trevligare att köra, men det lilla oväsen vid start som ICE har...är inga problem. Problemet är buller o brus i landsvägfart i de flesta elbilar. Är ju där
man befinner sig.
EQS ör tyst. Tyvärr dyr.
Ja, för dig som kör hörs inte motorn mycket.