fth skrev: ↑14 nov 2024 12:58
AAKEE skrev: ↑14 nov 2024 12:29
Effektiviteten på regen i sig är i storleksordningen >90% (sannolikt ofta 90-95% i en tesla) och förlusten i batteriet (laddning/urladdning i storleksordningen 5%).
Turnaround ligger vi absolut inte under 80% och snarare runt 90% totalt.
Har du någon källa till det?
Den allmänna bilden om detta (som absolut kan vara fel, det är ju inte alls ovanligt) säger ju att round trip för regen ligger under 70%, och vissa hävdar betydligt lägre siffror än så.
/fth
Om vi börjar med den allmänna bilden, så är den även satt 100% SOC är akut dåligt för batteriet och att batteriet mår akut dåligt under 20% samt att ladda till 80% SOC är som att smeka batteriet medhårs…
- Vilket är ganska så fel, alla tre. Nuff said…
Det är lite svårt att hitta en enkel kortfattad källa som bevisar det. Jag hittade en väldigt bra bild på effektiviteten på en model S i regenerering i en forskningsrapport men jag lyckas inte hitta den igen.
Tesla kör ju med permanentmagnetmotorn (PMSM) för regenerering.
Vill man kan man googla på PMSM och PMSG vilket är exakt samma motorenhet principiellt, det är bara frågan om man kör den som motor eller generstor.
Man kallar det Permanent Magnet Synchronous
Motor resp. Permanent Magnet Synchronous
Generator.
Man behöver inte bygga en optimerad PMSG eller en optimerad PMSM, de kan fungera väldigt effektivt åt bägge hållen.
Vindkraftverk ligger på 97.5% effektivitet i hela systemet med PSMG, inverter och växellåda. De går såklart på ett optimalt varvtal och har tex invertern optimerad för ett exakt varvtal inte lika stort omfång i effekt/varvtal som en EV.
PMSM-motorn kommer fungera med väldigt hög verkningsgrad i regenereringen. Jag har ingen exakt skillnad på motordrift vs regen i en tesla permanentmotor men det finns ganska mycket forskning att hitta på regenerering-generatordrift av PMSM’s. Överlag är det relativt enkla PSMS som testas, och inte just teslas starka motorer.
Detta är en kort bromspuls med gissningsvis ganska optimala förhållanden, och energin/verkningsgraden som anges är den andel energi man fyllde på i en kondensator.
Har inte koll på förluster i en konding, men det lär vara mer än 0%. Batteriet har inte sämre än 5% förluster från in -> ut.
Här har vi spektrat på effektivitet vid olika varvtal:
En model 3 ligger runt 7500 rpm vid 100 km/h.
Det ger ett motormoment på 100Nm för att ge 80kW regen. När farten minskar ökar vridmomentet för att ge samma regen-effekt. Halverad fart = dubbelt vridmoment.
Jag la in en linje på regen-torque från det som motsvarar 100 km/h till ungefär 60 km/h för att visa ungefär var i verkningsgradsområdet vi regenererar. Har inte 100 koll på när regeneffekten minskar i en 3, har data på det men inte tagit fram det. (OBS! Denna bild är verkningsgrad för motor, inte regen).
Jag har full möjlighet att köra min Plaid med regen helt avstängd eller i steg om 25%.
Jag tänkte köra en liten runda med full regen, ingen regen och kanske 25%.
Hur ska det köras för att anses vara en korrekt test? (Det finns ju redan många videos på nätet men det går testa igen).