Begränsad farthållare?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Begränsad farthållare?

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev: 24 jan 2025 20:47
I kväll fungerade farthållaren klanderfritt på min vanliga väg, E4 söderut från Uppsala. Hade laddat ner en uppdatering i bilen, men mer troligt är att förklaringen består i nederbördsfritt och torra vägbanor.
Plötsligt händer det! Man blir lika förvånad varje gång. 8-)

Om det inte är några andra bilar ute så är det inga problem med att hålla avståndet heller. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Xiziz
Teslaägare

Inlägg av Xiziz »

Ja, som kan beskrev i min presentationstråd så har jag haft en himla massa problem med farthållaren. Fick tipset att montera ner kåpan runt kameran och återmontera i kylan när det är torrt sen hände januari med plus å regn istället för -20 som det brukar vara så den har fått vara demonterad ett bra tag nu och döm an min förvåning att farthållaren fungerar tusen gånger bättre utan kåpan. Fortfarande spökbromsar och sänkt hastighet till och från men jag har lyckats ta mig till eller från jobbet flera gånger utan att den vare sig bromsat eller saktat ner. Tidigare kom man knappt 3km utan att något hände.

Önskar fortfarande att en dum farthållare fanns som backup, och som fungerade i terrängläget som visat sig vara mycket bekvämare att köra i när vägen är täckt med slask eller snö.
Model Y LR AWD, 2021 | 2024-
Ioniq EV 28kWh, 2019 | 2019-2024
Kör ca 3000mil per år
Användarvisningsbild
NiV3Rt
Teslaägare

Inlägg av NiV3Rt »

Den måste skilja sig rejält bilar emellan för jag känner inte alls igen mig när folk beskriver hur dåligt det fungerar. Jag kör autopilot då jag pendlar 14 mil motorväg till jobbet och är verkligen jättenöjd med hur det fungerar. Jag blev dock galen av att inte kunna byta fil så S3XY Commander är dock ett måste.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Det är ju inte på motorväg det är stora problem, utan på mindre vägar.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Det är inga problem om man inte har bråttom:

[media]
[/media]

Bilen kör s sakta på AP att den börjar varna för att parkeringsassistansen är försämrad :lol:
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

repulsiv skrev: 02 feb 2025 20:06
Jag har lika stora problem oavsett vägtyp. Fartsänkningar och att farthållaren inte går att använda p g.a. "dålig sikt" när det inte är speciellt dålig sikt.

Totalhaverierna i Julhelgen var också på motorväg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

mikebike skrev: 02 feb 2025 20:20
Jag har lika stora problem oavsett vägtyp. Fartsänkningar och att farthållaren inte går att använda p g.a. "dålig sikt" när det inte är speciellt dålig sikt.
Ja helt bra funkar det ju inte, just det där "dålig sikt" fast det inte är det är mycket irriterande, men det har dykt upp ganska nyligen för mej, oklart om det är progamvaruuppdateringar eller något annat.

Men det är ju på småvägar det är katastrof.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

repulsiv skrev: 02 feb 2025 20:37
mikebike skrev: 02 feb 2025 20:20
Ja helt bra funkar det ju inte, just det där "dålig sikt" fast det inte är det är mycket irriterande, men det har dykt upp ganska nyligen för mej, oklart om det är progamvaruuppdateringar eller något annat.

Men det är ju på småvägar det är katastrof.
Just 7 km/h trots 60, 90 eller 100 km/h på vög eller landsväg har inträffat både med min M3P kort efter att de stängde av radarn för mer än två år sedan, och lite till och från senast i förrgår. Byte från 2021 med HW3 till 2023 med HW4 har inte gjort någon skillnad.

Körde 30 mil efter ett rejält snöfall i förrgår och då var AP/farthållare helt oanvändbar huvuddelen resan.
En ny grej var faktiskt att bilen gjorde tre st spökbromsningar före mötet. Ioffsg kort före men innan bromsade bilen alltid efter mötena dvs när man ändå hade hypotetiskt vart död om det hade behöva bromsas.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar