Carlsson skrev: ↑21 jan 2025 17:55
Men det är inte samma sak. ROT-systemet och skatt på drivmedel går inte att jämföra.
Det var ett så kallat "exempel" där jag ville påvisa att en sänkt sattesats på något inte nödvändigtvis orsakar en sänkt intäkt för staten. Så var även mitt exempel på marginal vs förtjänst.
Läget är följande: Om vi behåller samma skattesatser på drivmedel om fem (eller är det om tio år vi landar på 35kr/L? Blev osäker) år som idag så kommer drivmedlet kosta 35 kronor per liter. Du argumenterar och hävdar att drivmedelspriset inte kommer att hamna på 35kr/L. Du hävdar att det kommer att bli lägre. Än har du inte lagt fram några bevis (sakliga argument med hänvisning till källa) för att så skulle vara fallet.
Sluitpriset på drivmedel är till stor del articifiellt, skapat av politiker genom diverse påhittade skattesatser och avgifter, kostnader som politiker kan skruva på om dom vill påverka priset.
Vad för "bevis" syftar du på ? ..varken du eller jag eller någon annan VET hur våra politiker väljer att göra om 5 eller 10 år.
Men för att hamna under 35kr/L så måste något hända. Alternativ 1 är ju att sänka skatten på bensin.
För att den ska hamna på 35kr måste du ju HÖJA skatten, eller lägga på mer skatt.. så det faller ju lite redan där.
Då blir det ett hål i som behöver fyllas på något sätt - tankar jag 100 liter bensin betalar jag idag 911 kr till statskassan genom skatt. Tar vi bort skatten på drivmedel helt så saknas det ju 911 kr. Ja, vi kan generera dem på andra sätt men faktum kvarstår att det blir ett hål som måste fyllas. Jag säger inte att det blir ett hål som förblir tomt - hur regeringen väljer att täcka upp för förlusten (om de tar bort skatt) vet vi ju inte.
..På samma sätt som att det uppstår ett hål i stadskassan när folk kör elektriskt och inte längre matar in skatt via bensin/diesel/fordonsskatt menar du ?
Men om du tittar på mitt exempel behöver det inte bli så, dels kan man ju flytta skatteuttaget bara, dels kan enligt ROT-exempelet en skatt generera andra inkomster, med andra ord, det är komplexare än så..
Alternativ två är att regeringen behåller skatten men subventionerar priset på något annat sätt. Hur? Det har jag inte den blekaste om. Men mellanskillnaden mellan det pris du tror drivmedlet kommer hamna på och 35kr måste täckas. För så ser avtalet med EU och utsläppsrätter ut.
..Och skillnaden mellan skatteintaget på en elbil och en bensin/dieselbil måste också täckas på något sätt..
Som jag skrivit innan, skatter är helt articifiella och politiker kan skruva på de rattarna som dom vill, OM dom vill.
Det är dessutom ett större spel än varje enskild skatt.
Exempel: När kommuner har anställda "fixare" som åker runt hos seniorerna och skruvar upp gardiner och byter lampor alldeles gratis, detta kostar kommunen en massa pengar, men ser man det stort kostar lårbensbrott och liknande samhället ännu mer pengar så det är en besparing i slutändan.
Sen finns det fler vägar att gå - högre inblanding sänker utsläppen men kostar också en del osv osv.
Att hög inblandning fungerade väldigt dåligt är väl till och med extremistpartierna eniga om numera ?