Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Postat: 26 jan 2025 12:42
I kina är skillnaden 5%. Jag tror att det kommer vara liknande här och så kommer tesla utvärdera pris och ränta beroende på hur den säljer.RobbanRob skrev: ↑26 jan 2025 13:48Funderar på vad man kan förvänta sig för prissättning på en AWD Long Range efter att Launch-serien är slut. Kan det vara så att det blir en generell prisökning med tanke på alla förbättringar som trots att gjort på Juniper. Vi är ändå inne på att välja AWD, Quicksilver och 20 tums fälgar och då är frågan om Launchbilen ändå kan vara skapligt prisvärd. Vad tror/tycker ni?
Det kommer. När alla 2024 Y är sålda så försvinner launch edition och nya y blir mer prismässigt som tidigare. Snackas också om att det kommer mer avskalade varianter på 3 och y. Då Tesla inte fullföljer med sin småbil model 2 just nu.Jerka skrev: ↑25 jan 2025 09:48Höjt pris med nästan 100 000 kronor? Luktar fiasko lång väg.
Okej att man får mer för pengarna, men jag är övertygad om att Model Ys framgångar till största delen beror på att man fått en rejäl, bra elbil för någorlunda vettiga pengar. Dessutom med förmånliga villkor som 0% ränta. Det har inte funnits så många vassa konkurrenter i det prissegmentet. Nu är det stor risk att de kinesiska elbilarna tar Teslas plats om de inte kommer med billigare alternativ snart.
Vad jag förstått så har man använt finare material och rent allmänt kostar på bilen mer, tror man då verkligen att den kommer säljas tillsammans pris som gamla? Jag tror denna bilen kommer att vara något dyrare än gamla modellen eftersom den tagit ett halvt steg upp i kvalite och lyx.Teslasemitruck skrev: ↑26 jan 2025 14:59Det kommer. När alla 2024 Y är sålda så försvinner launch edition och nya y blir mer prismässigt som tidigare. Snackas också om att det kommer mer avskalade varianter på 3 och y. Då Tesla inte fullföljer med sin småbil model 2 just nu.Jerka skrev: ↑25 jan 2025 09:48Höjt pris med nästan 100 000 kronor? Luktar fiasko lång väg.
Okej att man får mer för pengarna, men jag är övertygad om att Model Ys framgångar till största delen beror på att man fått en rejäl, bra elbil för någorlunda vettiga pengar. Dessutom med förmånliga villkor som 0% ränta. Det har inte funnits så många vassa konkurrenter i det prissegmentet. Nu är det stor risk att de kinesiska elbilarna tar Teslas plats om de inte kommer med billigare alternativ snart.
Den väger mindre och de har gjort det den kan för att hålla kostnaderna nere. Ja de har lagt till mer kvalite och lyx men de vill fortfarande sälja minst lika mycket bilar i lågkonjunktur så mer än 5% tror inte jag på. De har kört med 0 ränta hela hösten så marginaler finns ändå på bilen.chaffis75 skrev: ↑26 jan 2025 15:02Vad jag förstått så har man använt finare material och rent allmänt kostar på bilen mer, tror man då verkligen att den kommer säljas tillsammans pris som gamla? Jag tror denna bilen kommer att vara något dyrare än gamla modellen eftersom den tagit ett halvt steg upp i kvalite och lyx.Teslasemitruck skrev: ↑26 jan 2025 14:59Det kommer. När alla 2024 Y är sålda så försvinner launch edition och nya y blir mer prismässigt som tidigare. Snackas också om att det kommer mer avskalade varianter på 3 och y. Då Tesla inte fullföljer med sin småbil model 2 just nu.Jerka skrev: ↑25 jan 2025 09:48Höjt pris med nästan 100 000 kronor? Luktar fiasko lång väg.
Okej att man får mer för pengarna, men jag är övertygad om att Model Ys framgångar till största delen beror på att man fått en rejäl, bra elbil för någorlunda vettiga pengar. Dessutom med förmånliga villkor som 0% ränta. Det har inte funnits så många vassa konkurrenter i det prissegmentet. Nu är det stor risk att de kinesiska elbilarna tar Teslas plats om de inte kommer med billigare alternativ snart.
Finns alltid dom som är villiga att betala lite mer för att vara först ut. Jag tror dock denna paketering kommer framstå som prisvärd när de vanliga modellerna släpps.RobbanRob skrev: ↑26 jan 2025 15:54Om man bygger en AWD Long Range med Quicksilver, 20 tums fälgar och vinterdäck landar det på 715. Med 5% prisökning så skulle det ge 751. Launch kostar 756. Sen vet man ju inte vilka färger som kostar extra, idag kostar ju just Quicksilver 30 men det vet man ju inte om den gör på nya Model Y.
Och tillbaka till grundfrågan, kan det ändå vara så att Launch-bilen kan anses vara skapligt prisvärd om man ändå vill ha de valen som ges med den bilen? Det blir ju mycket spekulationer när ingen av oss riktigt vet vad som kommer hända om x antal veckor eller månader.
Du får ACC boost också. Kostar väl runt 20 annars?RobbanRob skrev: ↑26 jan 2025 15:54Om man bygger en AWD Long Range med Quicksilver, 20 tums fälgar och vinterdäck landar det på 715. Med 5% prisökning så skulle det ge 751. Launch kostar 756. Sen vet man ju inte vilka färger som kostar extra, idag kostar ju just Quicksilver 30 men det vet man ju inte om den gör på nya Model Y.
Och tillbaka till grundfrågan, kan det ändå vara så att Launch-bilen kan anses vara skapligt prisvärd om man ändå vill ha de valen som ges med den bilen? Det blir ju mycket spekulationer när ingen av oss riktigt vet vad som kommer hända om x antal veckor eller månader.
Mjukvara lär knappast förändras unikt för Juniper då det är samma över hela linjen mer eller mindre. Regnsensor har dom ingen så den är svår att förbättra, och den automatiken man har via kamera lär inte vara annorlunda mot åtminstone Highland.frippe skrev: ↑27 jan 2025 08:07Finns det några uppgifter om förändringar under skalet? Mycket av de förbättringar som presenterats är visserligen nice to have, men få saker är need to have. Jag hade gärna sett förbättringar under skalet också.
Dvs, förbättrad regnsensor till torkarautomatiken, förbättrad/förenklad farthållare, en skärm med fler möjligheter att styra vad som syns, var samt hur.
Men information om detta kanske dyker upp när bilen börjar testas lite mer seriöst?
Nej de har ingen dedikerad regnsensor, men en liten definitionsfråga kanske. Men oavsett så hade det varit önskvärt med en klart förbättrad funktion som regnesensorn/kamerorna ska ge för torkarautomatiken.backe skrev: ↑27 jan 2025 08:14Mjukvara lär knappast förändras unikt för Juniper då det är samma över hela linjen mer eller mindre. Regnsensor har dom ingen så den är svår att förbättra, och den automatiken man har via kamera lär inte vara annorlunda mot åtminstone Highland.frippe skrev: ↑27 jan 2025 08:07Finns det några uppgifter om förändringar under skalet? Mycket av de förbättringar som presenterats är visserligen nice to have, men få saker är need to have. Jag hade gärna sett förbättringar under skalet också.
Dvs, förbättrad regnsensor till torkarautomatiken, förbättrad/förenklad farthållare, en skärm med fler möjligheter att styra vad som syns, var samt hur.
Men information om detta kanske dyker upp när bilen börjar testas lite mer seriöst?
Håller med, men jag tror inte att det kommer något unikt för just Juniper, blir det någon förbättring så kommer den nog över hela linjen.frippe skrev: ↑27 jan 2025 08:53Nej de har ingen dedikerad regnsensor, men en liten definitionsfråga kanske. Men oavsett så hade det varit önskvärt med en klart förbättrad funktion som regnesensorn/kamerorna ska ge för torkarautomatiken.backe skrev: ↑27 jan 2025 08:14Mjukvara lär knappast förändras unikt för Juniper då det är samma över hela linjen mer eller mindre. Regnsensor har dom ingen så den är svår att förbättra, och den automatiken man har via kamera lär inte vara annorlunda mot åtminstone Highland.frippe skrev: ↑27 jan 2025 08:07Finns det några uppgifter om förändringar under skalet? Mycket av de förbättringar som presenterats är visserligen nice to have, men få saker är need to have. Jag hade gärna sett förbättringar under skalet också.
Dvs, förbättrad regnsensor till torkarautomatiken, förbättrad/förenklad farthållare, en skärm med fler möjligheter att styra vad som syns, var samt hur.
Men information om detta kanske dyker upp när bilen börjar testas lite mer seriöst?
Och, ge fan i att slå på den automatiskt när AP startas.
Det kan knappast bli bättre med befintlig hårdvara. De har filat på mjukvaran i 6 år och detta är vad de kommit fram till.frippe skrev: ↑27 jan 2025 08:53Nej de har ingen dedikerad regnsensor, men en liten definitionsfråga kanske. Men oavsett så hade det varit önskvärt med en klart förbättrad funktion som regnesensorn/kamerorna ska ge för torkarautomatiken.backe skrev: ↑27 jan 2025 08:14Mjukvara lär knappast förändras unikt för Juniper då det är samma över hela linjen mer eller mindre. Regnsensor har dom ingen så den är svår att förbättra, och den automatiken man har via kamera lär inte vara annorlunda mot åtminstone Highland.frippe skrev: ↑27 jan 2025 08:07Finns det några uppgifter om förändringar under skalet? Mycket av de förbättringar som presenterats är visserligen nice to have, men få saker är need to have. Jag hade gärna sett förbättringar under skalet också.
Dvs, förbättrad regnsensor till torkarautomatiken, förbättrad/förenklad farthållare, en skärm med fler möjligheter att styra vad som syns, var samt hur.
Men information om detta kanske dyker upp när bilen börjar testas lite mer seriöst?
Och, ge fan i att slå på den automatiskt när AP startas.
Precis, måste nog vara världens längsta "Beta-test", i alla fall inom bilindustrin.mikebike skrev: ↑27 jan 2025 10:15Det kan knappast bli bättre med befintlig hårdvara. De har filat på mjukvaran i 6 år och detta är vad de kommit fram till.frippe skrev: ↑27 jan 2025 08:53Nej de har ingen dedikerad regnsensor, men en liten definitionsfråga kanske. Men oavsett så hade det varit önskvärt med en klart förbättrad funktion som regnesensorn/kamerorna ska ge för torkarautomatiken.backe skrev: ↑27 jan 2025 08:14Mjukvara lär knappast förändras unikt för Juniper då det är samma över hela linjen mer eller mindre. Regnsensor har dom ingen så den är svår att förbättra, och den automatiken man har via kamera lär inte vara annorlunda mot åtminstone Highland.frippe skrev: ↑27 jan 2025 08:07Finns det några uppgifter om förändringar under skalet? Mycket av de förbättringar som presenterats är visserligen nice to have, men få saker är need to have. Jag hade gärna sett förbättringar under skalet också.
Dvs, förbättrad regnsensor till torkarautomatiken, förbättrad/förenklad farthållare, en skärm med fler möjligheter att styra vad som syns, var samt hur.
Men information om detta kanske dyker upp när bilen börjar testas lite mer seriöst?
Och, ge fan i att slå på den automatiskt när AP startas.
När det gäller förbättringar/förändringar för Juniper så kan man nog snegla på Highland och se vad den fick.
Lite synd att det var nästan 0% om hur den byggs och mest reklam