Sida 3 av 9

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 06:47
av pejvic
Precis, det är egentligen en helt orimlig värdering idag, trots fallet. Gick själv in i aktien 2015 men har senaste två åren varit mkt utanför.
Förstår ej riktigt vad som motiverar kursen idag, om det nu inte skulle vara Elon. Försvinner förtroendet för honom så är fallhöjden ganska stor. Och det verkar som det vacklar... vi får se

Sen är jag även orolig för dollarn, Det var inte jättelänge sen den kostade 6kr...
Mkt svenska pengar är investerade globalt just nu...

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 06:54
av Electron
NEO skrev: 06 mar 2025 22:20
Electron skrev: 06 mar 2025 20:40
JockeX skrev: 06 mar 2025 17:58
Elon Musks desinformationskrig mot Ukraina är helt oacceptabel för mig. Såg fram emot att köpa en Juniper men nu blir det ett annat märke.
Helt rätt inställning.
Hade tänkt byta ut Plaiden mot nya S när den kommer, blir aldrig mer en Tesla för mig. Behåller plaiden (har tyvärr redan bidragit med att muppen tagit sig in i politiken tyvärr) men kommer inte köpa en ny.

Läste Tibors artikel om att det finns ”förklarliga skäl” till försäljningsras, tveksamt, hör mer och mer i omgivningen att folk ångrar köp av Tesla och att man inte kommer köpa ny Tesla tack vare musken.
Pöbeln var inte imponerad av Tesla innan. Men nu när VD’n visat sitt rätta jag, då är det svårt att fortsätta stödja hans agenda.
Ser allt fler Teslor på stadens gator som fått diverse ”styling” på bakluckan.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 08:20
av Freez
ReNewAble skrev: 06 mar 2025 22:43
pejvic skrev: 06 mar 2025 22:29
Om försäljningen rasat så mkt så måste folk ändå ÄLSKA mr MUSK.
Eller varför är annars aktien upp 50% på ett år??

50% är väldigt väldigt stor uppgång på ett år.
Har du sett hur den har gått sen den 20:e januari?
Inget konstigt att det svänger tror jag alla vet som investerat i Tesla genom åren. Det är inte första gången. I april förra året stod kursen i 142.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 08:38
av AAKEE
pejvic skrev: 07 mar 2025 06:47
Precis, det är egentligen en helt orimlig värdering idag, trots fallet. Gick själv in i aktien 2015 men har senaste två åren varit mkt utanför.
Förstår ej riktigt vad som motiverar kursen idag, om det nu inte skulle vara Elon. Försvinner förtroendet för honom så är fallhöjden ganska stor. Och det verkar som det vacklar... vi får se

Sen är jag även orolig för dollarn, Det var inte jättelänge sen den kostade 6kr...
Mkt svenska pengar är investerade globalt just nu...
Efter att världsekonomin rasat totalt pga Trumps göromål och dollarn kanske gjort lika kommer väl både världsekonomin ovh dollarn hämta sig långsiktigt?

Trump får ju bara sitta de här fyra åren, och om han sen kliver av som han ska, utan tjafs (jag är inte alls säker på det) så är nog den dr eran över.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 08:57
av velig
AAKEE skrev: 07 mar 2025 08:38
Trump får ju bara sitta de här fyra åren, och om han sen kliver av som han ska, utan tjafs (jag är inte alls säker på det) så är nog den dr eran över.
Eftersom Vance verkar minst lika tokig som Trump så behöver tokerierna inte sluta då, tyvärr. Hoppas att du har rätt dock.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 09:12
av 69Qwerty69
Är väl främst siffrorna nu i mars och framåt som kommer visa hurvida Europa avstår Tesla/US. I januari och halva februari hade inte Vance hållit sitt tal i Munchen och Trump hade inte visat sin avsikt med Ukraina...

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 10:18
av Orpon
Slutar man använda FB när Meta introducerar Community Notes (skapad av Musk?) av samma anledning som man väljer bort Tesla?
https://about.meta.com/technologies/community-notes/
Eller är det långsökt?

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 10:45
av Franz
69Qwerty69 skrev: 07 mar 2025 09:12
Är väl främst siffrorna nu i mars och framåt som kommer visa hurvida Europa avstår Tesla/US. I januari och halva februari hade inte Vance hållit sitt tal i Munchen och Trump hade inte visat sin avsikt med Ukraina...
Svårigheterna med januari- och februari-siffrorna är ju att Tesla sålde mycket mer av sina inventarier i december 2024 än man gjorde i december 2023 och verkar ha dragit ner på produktionen mycket tidigare i december än man gjorde året tidigare. Den produktionen hade ju annars normalt gått ut i januari och februari vilket gör det svårt att dra slutsatser redan nu.
Normalt skulle Mars månads leveranser ha inletts med bilar tillverkade i början av februari men då hade man i praktiken stängt ner produktionen av gamla Model Y och bara tillverkat ett fåtal testfordon av refreshen. Det är först i andra halvan av februari som produktionen av de nya Model Y drog igång. Till det får du också räkna med att produktionen inte når 100% dag 1 heller. Jag har väldigt svårt att tro att journalister kan eller vill ta hänsyn till något sådant när mars-siffrorna i år ska jämföras med förra årets siffror.

Men ja, ditt resonemang stärker ju tesen att man vill visa på ett samband som skulle ha ägt rum innan ett sådant skulle ha skett.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 11:14
av spacecoin
Jag såg en uppgift i går att Tesla skulle ha 200k reservationer i Kina på Juniper.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 11:22
av DSV
d3marcus skrev: 06 mar 2025 17:00
...
Ang. efterfrågan vs utbud så finns det idag 96 osålda legacy-MY på Teslas hemsida och leveranstiden för en ny AWD är <= 3 veckor (leverans i mars).
Det tänkte jag också på. Svårt att förklara försäljningsnedgången med produktionsstopp när de fortfarande har så många leveransklara bilar i lager.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 11:31
av Franz
DSV skrev: 07 mar 2025 11:22
d3marcus skrev: 06 mar 2025 17:00
...
Ang. efterfrågan vs utbud så finns det idag 96 osålda legacy-MY på Teslas hemsida och leveranstiden för en ny AWD är <= 3 veckor (leverans i mars).
Det tänkte jag också på. Svårt att förklara försäljningsnedgången med produktionsstopp när de fortfarande har så många leveransklara bilar i lager.
Är det inte ganska rimligt att folk inte köper den gamla bilen när det är känt att det redan finns en förbättrad variant för i stort sett samma pengar? De verkar dock portioneras ut några om dagen av de befintliga men än så länge ser man ingen direkt prissänkning på dem annat än för prov/visningsbilar (åtminstone inte när jag tittade precis).

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 11:35
av Vindens
Franz skrev: 07 mar 2025 11:31
DSV skrev: 07 mar 2025 11:22
d3marcus skrev: 06 mar 2025 17:00
...
Ang. efterfrågan vs utbud så finns det idag 96 osålda legacy-MY på Teslas hemsida och leveranstiden för en ny AWD är <= 3 veckor (leverans i mars).
Det tänkte jag också på. Svårt att förklara försäljningsnedgången med produktionsstopp när de fortfarande har så många leveransklara bilar i lager.
Är det inte ganska rimligt att folk inte köper den gamla bilen när det är känt att det redan finns en förbättrad variant för i stort sett samma pengar? De verkar dock portioneras ut några om dagen av de befintliga men än så länge ser man ingen direkt prissänkning på dem annat än för prov/visningsbilar (åtminstone inte när jag tittade precis).
MYP lagerbilar har sänkts med nästan 10%. Dock ingen ränterabatt på dessa.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 11:46
av Franz
Vindens skrev: 07 mar 2025 11:35
Franz skrev: 07 mar 2025 11:31
DSV skrev: 07 mar 2025 11:22
d3marcus skrev: 06 mar 2025 17:00
...
Ang. efterfrågan vs utbud så finns det idag 96 osålda legacy-MY på Teslas hemsida och leveranstiden för en ny AWD är <= 3 veckor (leverans i mars).
Det tänkte jag också på. Svårt att förklara försäljningsnedgången med produktionsstopp när de fortfarande har så många leveransklara bilar i lager.
Är det inte ganska rimligt att folk inte köper den gamla bilen när det är känt att det redan finns en förbättrad variant för i stort sett samma pengar? De verkar dock portioneras ut några om dagen av de befintliga men än så länge ser man ingen direkt prissänkning på dem annat än för prov/visningsbilar (åtminstone inte när jag tittade precis).
MYP lagerbilar har sänkts med nästan 10%. Dock ingen ränterabatt på dessa.
Tack!

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 12:03
av vigge50
Levererade elbilar levererade i Norge sorterade på Mars månad. Intressant att Model 3 ligger i toppen och Model Y ligger på tredje plats om nu norrmännen överger Tesla som man hört…
IMG_4838.png

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 12:24
av DSV
Franz skrev: 07 mar 2025 11:31
DSV skrev: 07 mar 2025 11:22
d3marcus skrev: 06 mar 2025 17:00
...
Ang. efterfrågan vs utbud så finns det idag 96 osålda legacy-MY på Teslas hemsida och leveranstiden för en ny AWD är <= 3 veckor (leverans i mars).
Det tänkte jag också på. Svårt att förklara försäljningsnedgången med produktionsstopp när de fortfarande har så många leveransklara bilar i lager.
Är det inte ganska rimligt att folk inte köper den gamla bilen när det är känt att det redan finns en förbättrad variant för i stort sett samma pengar? De verkar dock portioneras ut några om dagen av de befintliga men än så länge ser man ingen direkt prissänkning på dem annat än för prov/visningsbilar (åtminstone inte när jag tittade precis).
Jo absolut. Men artikeln kopplar samman nedgången med brist på produktion och det får jag inte ihop med mängden tillgängliga lagerbilar.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 12:46
av Thed75
Såg 2 tradare med nya MY igår så helt tvärstopp verkar det inte vara

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 13:00
av Teslasemitruck
vigge50 skrev: 07 mar 2025 12:03
Levererade elbilar levererade i Norge sorterade på Mars månad. Intressant att Model 3 ligger i toppen och Model Y ligger på tredje plats om nu norrmännen överger Tesla som man hört…

IMG_4838.png
Om 3 ligger etta så kommer Y ligga etta snart.
Tydligt att en stor del av nedgången beror på Y juniper. Ner i Kina 10% januari och 50 februari trots 200 000 bokade Y Juniper …

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 13:09
av Teslasemitruck
Thed75 skrev: 07 mar 2025 12:46
Såg 2 tradare med nya MY igår så helt tvärstopp verkar det inte vara
Mest sålda Elbil blir den nog med marginal . Men xc60 kanske blir svår att klå i år.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 13:20
av T4s
Model Y Juniper har sålts i över 200 000 exemplar i Kina nu enligt 36kr.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 13:30
av Whykingsweden
Tråkigt att folk är så tröga att de går på gammelmedias rubriker helt klippta ur kontext.

För oss som följer Tesla så går de toppen, men man styrde om Kinas leveranser till Europa för att man öppnade 2 helt nya marknader med Australien och Thailand förra och förr förra året där de finns ytterligare 100 miljoner som är sugna. De handlar bara kortsiktigt om att plocka siffror ur luften. För Tesla går de bra, alla fabrikerna går linjärt uppåt i sin produktion som de gjort i +10 år nu. Är inga konstigheter alls.

Tappar Skandinaviska marknaden halva försäljningen handlar de inte om mer än 3-5% av hela Teslas marknad, den ökar med 10-15% eller mer på andra platser samtidigt. Så är egentligen bara korkat att punkta ner någon plats och välja siffror som passar ens agenda.

Alla här borde numer istället vara informerade om att vår Elektronikskatt ligger riktigt rejält pyrt till inom en månad, sånt som faktiskt är nyheter.

Trump sade i sitt långa tal inför kongressen att 2a april, vissa får till mars på sig, men alltså inom en månad så börjar de med att mota Olle i grind, alla som har skatter mot deras produkter får precis samma tillbaka eller mer, ups.. där ryker runt 100-120.000 kr vi idag plockar per Tesla in eller får Scania och Volvo ta de med 500-800.000 kr extra per lastbil på deras marknad som är halva som de har totalt. Sandvik, IKEA, Atlas Copco, LKAB osv ligger på samma chans att få smällar bland många fler.

Vi har +50 produkter här som säljs i stor utsträckning till jänkarna och de har knappt inget till oss förutom nu då Teslorna, de vi plockat 24-26 miljarder på statligt de sista 5-6 åren om man räknar med superladdarnas växelriktare. Känns som den pungsparken kommer lämpligt faktiskt och den sidan lär om vi försöker med något inte förlora de slaget.

Så vi har en månad, sen går Teslorna ner runt 100 papp som minst per enhet i pris. Då lär de andra säkert kunna haka på vidare :)

Samtidigt har produktionen av Semi Lastbilarna i USA dragit igång i nya fabriken vid Giga One i Nevada som inom 3 år är uppe i +250.000 lastbilar per år ut ur den fabriken. Den skalas upp precis som Cybertruck och de är där nu redan, de ligger idag på 5000 ut i veckan vilket ger till och med mer än de. De tog för bilarna 18 månader och vi kan då kallt räkna med 36 för lastbilarna.

Så om 3 år gör de fler lastbilar än Scania och Volvo gör ihop ur en fabrik. De första att få smällarna redan nu är våra befintliga lastbilar som Tesla idag använder +10.000 av, när de byts ut redan iår och nästa så går priserna ner markant för dom när de byter diesel mot de egna laddnätverkets el. Så vill man bråka så kommer snart svaret.

Alla pratar om bilarna men ingen om bakgrunden. Var ligger Giga 2 och vad har där +1000 anställda tillverkat de senaste +10 åren nu.. ups, solpaneler i New York. Aha.. Tesla säljer mer el årligen än de använder i alla sina fabriker och genom sitt laddnätverk, de gör alltså pengar på elen, inte betalar.

Detta för att de årligen matar in all vinst i nyproduktion och utbyggnad, de syns inte förens de året de stoppar den utbyggnaden helt och visar hur många solpaneler de faktiskt har, vilket idag lär ligga på ganska många miljoner.. Alla där har 5-8 års återbetalningstid, sen är de ren vinst för företaget i minst 25-30 år.. allt där beror på om de kan sälja den, å nu balanserar de mot sålda bilar så de vet att inget stort överflöd skapas.

Elon ligger 10 år före alla andra och de kommer vi snart få märka även här. Prisa gud nu kommer skatteåterbäringen!

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 13:40
av Earplugged
Teslasemitruck skrev: 07 mar 2025 13:00
vigge50 skrev: 07 mar 2025 12:03
Levererade elbilar levererade i Norge sorterade på Mars månad. Intressant att Model 3 ligger i toppen och Model Y ligger på tredje plats om nu norrmännen överger Tesla som man hört…

IMG_4838.png
Om 3 ligger etta så kommer Y ligga etta snart.
Tydligt att en stor del av nedgången beror på Y juniper. Ner i Kina 10% januari och 50 februari trots 200 000 bokade Y Juniper …
Undrar hur media kommer hantera detta i såfall? Undrar om det blir lika stora rubriker kring försäljningen och med samma koppling till Elons person? Stor rubrik att Tesla nu ligger etta igen pga att norrmännen plötsligt börjat älskar Elon igen :lol:

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 13:42
av -AG-
vigge50 skrev: 07 mar 2025 12:03
Levererade elbilar levererade i Norge sorterade på Mars månad. Intressant att Model 3 ligger i toppen och Model Y ligger på tredje plats om nu norrmännen överger Tesla som man hört…

IMG_4838.png
Har bara gått sju dagar i mars. Misstänker att det är ganska stora fluktuationer veckovis. Q1 siffrorna mera intressanta.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 13:44
av -AG-
Teslasemitruck skrev: 07 mar 2025 13:00
vigge50 skrev: 07 mar 2025 12:03
Levererade elbilar levererade i Norge sorterade på Mars månad. Intressant att Model 3 ligger i toppen och Model Y ligger på tredje plats om nu norrmännen överger Tesla som man hört…

IMG_4838.png
Om 3 ligger etta så kommer Y ligga etta snart.
Tydligt att en stor del av nedgången beror på Y juniper. Ner i Kina 10% januari och 50 februari trots 200 000 bokade Y Juniper …
Etta under sju dagar i mars. På plats 8 summerat över Q1 2025 om jag läser tabellen rätt.

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 13:45
av Arctic Drifter
Thed75 skrev: 07 mar 2025 12:46
Såg 2 tradare med nya MY igår så helt tvärstopp verkar det inte vara
Det är bara att titta på car.info, det börjar lossna nu för Y "1st Generation Facelift":
2025-03-07.jpg
92 st Juniper LR AWD inregistrerade...

Källa: https://www.car.info/sv-se/tela/model%2 ... mulative=0

Re: Teslas försäljningsras

Postat: 07 mar 2025 16:40
av backe
Whykingsweden skrev: 07 mar 2025 13:30
Tråkigt att folk är så tröga att de går på gammelmedias rubriker helt klippta ur kontext.

För oss som följer Tesla så går de toppen, men man styrde om Kinas leveranser till Europa för att man öppnade 2 helt nya marknader med Australien och Thailand förra och förr förra året där de finns ytterligare 100 miljoner som är sugna. De handlar bara kortsiktigt om att plocka siffror ur luften. För Tesla går de bra, alla fabrikerna går linjärt uppåt i sin produktion som de gjort i +10 år nu. Är inga konstigheter alls.

Tappar Skandinaviska marknaden halva försäljningen handlar de inte om mer än 3-5% av hela Teslas marknad, den ökar med 10-15% eller mer på andra platser samtidigt. Så är egentligen bara korkat att punkta ner någon plats och välja siffror som passar ens agenda.

Alla här borde numer istället vara informerade om att vår Elektronikskatt ligger riktigt rejält pyrt till inom en månad, sånt som faktiskt är nyheter.

Trump sade i sitt långa tal inför kongressen att 2a april, vissa får till mars på sig, men alltså inom en månad så börjar de med att mota Olle i grind, alla som har skatter mot deras produkter får precis samma tillbaka eller mer, ups.. där ryker runt 100-120.000 kr vi idag plockar per Tesla in eller får Scania och Volvo ta de med 500-800.000 kr extra per lastbil på deras marknad som är halva som de har totalt. Sandvik, IKEA, Atlas Copco, LKAB osv ligger på samma chans att få smällar bland många fler.

Vi har +50 produkter här som säljs i stor utsträckning till jänkarna och de har knappt inget till oss förutom nu då Teslorna, de vi plockat 24-26 miljarder på statligt de sista 5-6 åren om man räknar med superladdarnas växelriktare. Känns som den pungsparken kommer lämpligt faktiskt och den sidan lär om vi försöker med något inte förlora de slaget.

Så vi har en månad, sen går Teslorna ner runt 100 papp som minst per enhet i pris. Då lär de andra säkert kunna haka på vidare :)

Samtidigt har produktionen av Semi Lastbilarna i USA dragit igång i nya fabriken vid Giga One i Nevada som inom 3 år är uppe i +250.000 lastbilar per år ut ur den fabriken. Den skalas upp precis som Cybertruck och de är där nu redan, de ligger idag på 5000 ut i veckan vilket ger till och med mer än de. De tog för bilarna 18 månader och vi kan då kallt räkna med 36 för lastbilarna.

Så om 3 år gör de fler lastbilar än Scania och Volvo gör ihop ur en fabrik. De första att få smällarna redan nu är våra befintliga lastbilar som Tesla idag använder +10.000 av, när de byts ut redan iår och nästa så går priserna ner markant för dom när de byter diesel mot de egna laddnätverkets el. Så vill man bråka så kommer snart svaret.

Alla pratar om bilarna men ingen om bakgrunden. Var ligger Giga 2 och vad har där +1000 anställda tillverkat de senaste +10 åren nu.. ups, solpaneler i New York. Aha.. Tesla säljer mer el årligen än de använder i alla sina fabriker och genom sitt laddnätverk, de gör alltså pengar på elen, inte betalar.

Detta för att de årligen matar in all vinst i nyproduktion och utbyggnad, de syns inte förens de året de stoppar den utbyggnaden helt och visar hur många solpaneler de faktiskt har, vilket idag lär ligga på ganska många miljoner.. Alla där har 5-8 års återbetalningstid, sen är de ren vinst för företaget i minst 25-30 år.. allt där beror på om de kan sälja den, å nu balanserar de mot sålda bilar så de vet att inget stort överflöd skapas.

Elon ligger 10 år före alla andra och de kommer vi snart få märka även här. Prisa gud nu kommer skatteåterbäringen!
För Tesla går de bra, alla fabrikerna går linjärt uppåt i sin produktion som de gjort i +10 år nu. Är inga konstigheter alls.
Ändå sålde man mindre bilar 2024 än 2023, och troligen ännu mindre 2025 än 2024.

Nånting går inte ihop och du får gärna förklara hur man producerar linjärt mer i alla fabriker?