Re: Kan du tänka dig att köpa en ny Tesla idag?
Postat: 28 aug 2025 00:19
Tesla är med på ARNs svarta lista, dessutom flera ggr.
Räcker för mig, nej tack!
Räcker för mig, nej tack!
Blandar inte ihop något. Tesla vision är undermåligt jämfört med vad konkurrenterna erbjuder.termosen skrev: ↑27 aug 2025 20:21Basala funktioner som radar och parkeringsensorer? Du blandar ihop applikation med teknik.StureP skrev: ↑27 aug 2025 19:50Jag gillar bilar som ligger i framkant.
Tesla är långt efter numera. Saknar basala funktioner som radar och parkeringssensorer. Man har dessutom haft noll utveckling på batterisidan och laddhastighet.
Så nej. Tesla är inte aktuell och kommer nog aldrig att bli det. Man verkar satsa på billiga bilar och dra in på funktioner. Trots det erbjuder konkurrenterna bättre deals.
”Deals”, väx upp.
Visa en bättre ”deal” för en likvärdig bil, där totalkostnaden inklusive finansiering alternativt med kapitalkostnaderna är inkluderade.
Jämför du inte lite skevt nu. En Model 3 i grundutförande kostar 484 990:-, en Mercedes EQE SUV 819 000:-, 335 000:- till alltså.Electron skrev: ↑28 aug 2025 07:08Sålde Tesla Model 3 LR och gick över till Mercedes EQE SUV 350. Kommer inte gå tillbaka till Tesla.
Adaptiv farthållare som faktiskt funkar – inga plötsliga spökbromsningar.
Lane assist som är pålitlig och inte vinglar mellan filerna.
Betydligt bättre ljudisolering och komfort – tystare kupé.
Mer premiumkänsla i material och interiör.
Mjukare fjädring (visserligen luftfjädring) bilen sväljer gupp och ojämnheter bättre.
Större och rymligare, särskilt baksäte och bagage.
Bättre byggkvalitet – dörrar, paneler och knappar känns solida.
Riktiga fysiska knappar på rätt ställen, inte allt gömt i en skärm.
MBUX-systemet har bättre röststyrning och tydligare navigation.
Ingen stress med laddning – tydligare planering i navigatorn och bra stöd för laddoperatörer som visas direkt i ruttplaneringen.
Service och kundbemötande från Mercedes känns mer pålitligt än Teslas support.
Aldrig förstått detta. Vad är det får dig att resonera på det sättet. Konkurrenterna erbjuder mer och bättre utrustning till ett oftast lägre pris. Är du en sådan som aldrig testat en konkurrent och tror att Tesla är överlägset på allt och "appen bara funkar"? Fast de funkar minst lika Bra hos konkurrenterna.tesla newbie skrev: ↑28 aug 2025 12:48Eftersom jag inte hittat någon annan bil jag hellre vill ha, så ja. Gillar också Lucid, men de finns inte i Sverige och är väl dyra.
Jag är genuint nyfiken på vilka bilar som är bättre utrustade till lägre pris?StureP skrev: ↑28 aug 2025 12:55Aldrig förstått detta. Vad är det får dig att resonera på det sättet. Konkurrenterna erbjuder mer och bättre utrustning till ett oftast lägre pris. Är du en sådan som aldrig testat en konkurrent och tror att Tesla är överlägset på allt och "appen bara funkar"? Fast de funkar minst lika Bra hos konkurrenterna.tesla newbie skrev: ↑28 aug 2025 12:48Eftersom jag inte hittat någon annan bil jag hellre vill ha, så ja. Gillar också Lucid, men de finns inte i Sverige och är väl dyra.
Fast är inte just elmotor (om man haft tidigare LDU och sånt Tesla specifikt som felat) och batteriet, typ det enda man måste byta i form av en större renovering? Vanliga saker behöver man såklart byta ut, 12V, bromsar, hjulupphängning (enstaka delar vid förslitning) så där är det ingen skillnad. Vi pratat enbart drivlina.mans71 skrev: ↑27 aug 2025 21:11För mig är det mer att en 10 år gammal elbil är i princip inte värt någonting. Jag fick precis kvitto på det med inbytespris på min Tesla.
Sen specifikt Tesla med dom bilar jag har ägt och haft som lånebilar så åldras dom inte i närheten av lika bra som en ICE premiumbil. Att jag jämför med dom är pga. priset, och det kanske är orättvist.
Jag måste inte ha en ny bil. Jag behåller och vårdar gärna en bil många år, ofta en premiumbil där första ägaren har tagit en ekonomiskt smäll. Just där ligger kanske min största besvikelse med Tesla. Dom, liksom alla elbilar, funkar inte som ICE där man kan renovera precis allt och köra dom i hundra år om man vill. Efter 15 år är en elbil garanterat helt körd och behöver ett nytt batteri till en helt orimlig kostnad vilket innebär skroten. Förmodligen redan innan dess funkar inget i bilen pga. uppkopplade datorer. Jag gillar inte slit-och-släng-tänket kring elbilar. Det är liksom precis tvärt om vad jag tänkte att elbilar skulle stå för.
Fast vem lägger 3-400 000 på ett batteri till en bil som är värd 100? En ICE-bil får du en ny motor för 100k eller så kan du välja att renovera den du har för betydligt mindre. Därav att elbilar är appliance - slit & släng.Jaegaern skrev: ↑28 aug 2025 13:21Fast är inte just elmotor (om man haft tidigare LDU och sånt Tesla specifikt som felat) och batteriet, typ det enda man måste byta i form av en större renovering? Vanliga saker behöver man såklart byta ut, 12V, bromsar, hjulupphängning (enstaka delar vid förslitning) så där är det ingen skillnad. Vi pratat enbart drivlina.mans71 skrev: ↑27 aug 2025 21:11För mig är det mer att en 10 år gammal elbil är i princip inte värt någonting. Jag fick precis kvitto på det med inbytespris på min Tesla.
Sen specifikt Tesla med dom bilar jag har ägt och haft som lånebilar så åldras dom inte i närheten av lika bra som en ICE premiumbil. Att jag jämför med dom är pga. priset, och det kanske är orättvist.
Jag måste inte ha en ny bil. Jag behåller och vårdar gärna en bil många år, ofta en premiumbil där första ägaren har tagit en ekonomiskt smäll. Just där ligger kanske min största besvikelse med Tesla. Dom, liksom alla elbilar, funkar inte som ICE där man kan renovera precis allt och köra dom i hundra år om man vill. Efter 15 år är en elbil garanterat helt körd och behöver ett nytt batteri till en helt orimlig kostnad vilket innebär skroten. Förmodligen redan innan dess funkar inget i bilen pga. uppkopplade datorer. Jag gillar inte slit-och-släng-tänket kring elbilar. Det är liksom precis tvärt om vad jag tänkte att elbilar skulle stå för.
Du har lätt betalat batteribytet över 15 år om du kör en model S, jämfört med om du kört och betalat bränsle och vanlig service (filter, packningar, kamrem etc) i en fossilbil i premiumsegmentet.
Teslaappen skrev att jag sparat 50K på tre år mot att tanka vanlig bensin. Multiplicera det med 5 och släng in en nypa salt (går upp och ner med bensinpriser och el, samt körsträcka).
Lägg därtill vanlig service. Vår BMW 330D blev 8 år och behövde byta packningar, olja etc alltså en stor service, även bromsar. Det är närmre 40K på ett bräde.
Om du jämför en elbil som inte fått något service på drivlina, med en fossilbil som inte fått någon service på drivlinan börjar kalkylen matcha. Annars kommer såklart fossilbilen leva längre än elbilen.mans71 skrev: ↑28 aug 2025 14:21Fast vem lägger 3-400 000 på ett batteri till en bil som är värd 100? En ICE-bil får du en ny motor för 100k eller så kan du välja att renovera den du har för betydligt mindre. Därav att elbilar är appliance - slit & släng.Jaegaern skrev: ↑28 aug 2025 13:21Fast är inte just elmotor (om man haft tidigare LDU och sånt Tesla specifikt som felat) och batteriet, typ det enda man måste byta i form av en större renovering? Vanliga saker behöver man såklart byta ut, 12V, bromsar, hjulupphängning (enstaka delar vid förslitning) så där är det ingen skillnad. Vi pratat enbart drivlina.mans71 skrev: ↑27 aug 2025 21:11För mig är det mer att en 10 år gammal elbil är i princip inte värt någonting. Jag fick precis kvitto på det med inbytespris på min Tesla.
Sen specifikt Tesla med dom bilar jag har ägt och haft som lånebilar så åldras dom inte i närheten av lika bra som en ICE premiumbil. Att jag jämför med dom är pga. priset, och det kanske är orättvist.
Jag måste inte ha en ny bil. Jag behåller och vårdar gärna en bil många år, ofta en premiumbil där första ägaren har tagit en ekonomiskt smäll. Just där ligger kanske min största besvikelse med Tesla. Dom, liksom alla elbilar, funkar inte som ICE där man kan renovera precis allt och köra dom i hundra år om man vill. Efter 15 år är en elbil garanterat helt körd och behöver ett nytt batteri till en helt orimlig kostnad vilket innebär skroten. Förmodligen redan innan dess funkar inget i bilen pga. uppkopplade datorer. Jag gillar inte slit-och-släng-tänket kring elbilar. Det är liksom precis tvärt om vad jag tänkte att elbilar skulle stå för.
Du har lätt betalat batteribytet över 15 år om du kör en model S, jämfört med om du kört och betalat bränsle och vanlig service (filter, packningar, kamrem etc) i en fossilbil i premiumsegmentet.
Teslaappen skrev att jag sparat 50K på tre år mot att tanka vanlig bensin. Multiplicera det med 5 och släng in en nypa salt (går upp och ner med bensinpriser och el, samt körsträcka).
Lägg därtill vanlig service. Vår BMW 330D blev 8 år och behövde byta packningar, olja etc alltså en stor service, även bromsar. Det är närmre 40K på ett bräde.
Har provkört följande:StureP skrev: ↑28 aug 2025 12:55Aldrig förstått detta. Vad är det får dig att resonera på det sättet. Konkurrenterna erbjuder mer och bättre utrustning till ett oftast lägre pris. Är du en sådan som aldrig testat en konkurrent och tror att Tesla är överlägset på allt och "appen bara funkar"? Fast de funkar minst lika Bra hos konkurrenterna.tesla newbie skrev: ↑28 aug 2025 12:48Eftersom jag inte hittat någon annan bil jag hellre vill ha, så ja. Gillar också Lucid, men de finns inte i Sverige och är väl dyra.
Vi kan ju jämföra en långmilad fossilbil med en dito elbil. Hittade denna artikel från Carup om en Model 3 som rullat 60000 mil:Jaegaern skrev: ↑28 aug 2025 14:45Om du jämför en elbil som inte fått något service på drivlina, med en fossilbil som inte fått någon service på drivlinan börjar kalkylen matcha. Annars kommer såklart fossilbilen leva längre än elbilen.mans71 skrev: ↑28 aug 2025 14:21Fast vem lägger 3-400 000 på ett batteri till en bil som är värd 100? En ICE-bil får du en ny motor för 100k eller så kan du välja att renovera den du har för betydligt mindre. Därav att elbilar är appliance - slit & släng.Jaegaern skrev: ↑28 aug 2025 13:21Fast är inte just elmotor (om man haft tidigare LDU och sånt Tesla specifikt som felat) och batteriet, typ det enda man måste byta i form av en större renovering? Vanliga saker behöver man såklart byta ut, 12V, bromsar, hjulupphängning (enstaka delar vid förslitning) så där är det ingen skillnad. Vi pratat enbart drivlina.mans71 skrev: ↑27 aug 2025 21:11För mig är det mer att en 10 år gammal elbil är i princip inte värt någonting. Jag fick precis kvitto på det med inbytespris på min Tesla.
Sen specifikt Tesla med dom bilar jag har ägt och haft som lånebilar så åldras dom inte i närheten av lika bra som en ICE premiumbil. Att jag jämför med dom är pga. priset, och det kanske är orättvist.
Jag måste inte ha en ny bil. Jag behåller och vårdar gärna en bil många år, ofta en premiumbil där första ägaren har tagit en ekonomiskt smäll. Just där ligger kanske min största besvikelse med Tesla. Dom, liksom alla elbilar, funkar inte som ICE där man kan renovera precis allt och köra dom i hundra år om man vill. Efter 15 år är en elbil garanterat helt körd och behöver ett nytt batteri till en helt orimlig kostnad vilket innebär skroten. Förmodligen redan innan dess funkar inget i bilen pga. uppkopplade datorer. Jag gillar inte slit-och-släng-tänket kring elbilar. Det är liksom precis tvärt om vad jag tänkte att elbilar skulle stå för.
Du har lätt betalat batteribytet över 15 år om du kör en model S, jämfört med om du kört och betalat bränsle och vanlig service (filter, packningar, kamrem etc) i en fossilbil i premiumsegmentet.
Teslaappen skrev att jag sparat 50K på tre år mot att tanka vanlig bensin. Multiplicera det med 5 och släng in en nypa salt (går upp och ner med bensinpriser och el, samt körsträcka).
Lägg därtill vanlig service. Vår BMW 330D blev 8 år och behövde byta packningar, olja etc alltså en stor service, även bromsar. Det är närmre 40K på ett bräde.
En äldre S kostade mycket mer än en vanlig bil när den kom, så kalkylen är svår att få ihop om man räknade med att priset skulle stå sig utan batteribytet. Men nu är elbilar och fossilbilar i stort sett jämlika. Kostnad för service är dock fortfarande mycket högre på fossilbilar.
Så jag håller inte med dig om att elbilar är slit och släng. Snarare tvärtom. Fossilbilen som är låg insats (när model S var ny) och behövde kärlek för att upprätthålla värde och användning, jämfört med elbilen som bara går. Tills den behöver en större dos kärlek (som fortfarande inte kommer upp i fossilens kostnad över tid).
Men lägg av.mikebike skrev: ↑28 aug 2025 15:11Byter man till en nyare årsmodell förväntar man sig en bättre bil, med fler funktioner. Så känns det inte alls när man tittar på en nyare Model Y. Tvärtom försvinner utrustning och funktioner i Teslas spariver.
Synd på en energi- och utrymmeseffektiv bil.
Skärm i baksätet? Vem skall titta på den?
Den kan de väl ta bort om de vill spara pengar (sälj den för eftermontering). Glastaket kan de gärna byta ut mot plåt med isolering.
Om MYP eller MYL får åtminstone samma utrustning som min nuvarande kan jag överväga köp. Om de dessutom får radar och regnsensor så köper jag en direkt.
Som någon annan sade tidigare men aldrig fick ett konkret svar.StureP skrev: ↑28 aug 2025 12:55Aldrig förstått detta. Vad är det får dig att resonera på det sättet. Konkurrenterna erbjuder mer och bättre utrustning till ett oftast lägre pris. Är du en sådan som aldrig testat en konkurrent och tror att Tesla är överlägset på allt och "appen bara funkar"? Fast de funkar minst lika Bra hos konkurrenterna.tesla newbie skrev: ↑28 aug 2025 12:48Eftersom jag inte hittat någon annan bil jag hellre vill ha, så ja. Gillar också Lucid, men de finns inte i Sverige och är väl dyra.
Jag har en 2022:a med Ryzen, isolerglas i bakdörrarna, uppgraderade (eftermarknads-) dämpare och större batteri. Jag kan välja mellan traditionell och ny parkeringsvisualisering (och väljer alltid traditionell).Jaegaern skrev: ↑28 aug 2025 15:19Men lägg av.mikebike skrev: ↑28 aug 2025 15:11Byter man till en nyare årsmodell förväntar man sig en bättre bil, med fler funktioner. Så känns det inte alls när man tittar på en nyare Model Y. Tvärtom försvinner utrustning och funktioner i Teslas spariver.
Synd på en energi- och utrymmeseffektiv bil.
Skärm i baksätet? Vem skall titta på den?
Den kan de väl ta bort om de vill spara pengar (sälj den för eftermontering). Glastaket kan de gärna byta ut mot plåt med isolering.
Om MYP eller MYL får åtminstone samma utrustning som min nuvarande kan jag överväga köp. Om de dessutom får radar och regnsensor så köper jag en direkt.
Min 21 mot en 24 är en tystare och mjukare bil med snabbare infotainment och nya parkeringsvisualisering. Även lite större batteri. Byter jag idag får jag ännu mer, automatisk växling, skärm bak (om man skulle gilla det), automatisk öppning av baklucka.
Nya Y som kommer inom snar framtid får säkerligen 82KWh batteriet de fått typgodkännande för i vissa bilar.
Jag håller med om nästan allt du skriver. Såklart kalkylen är mycket bättre på en elbil hela vägen till batteriet är slut. Men den dagen, jämfört med ICE, är batteribilen slut medan ICE-bilen kan få ett nytt liv till en någorlunda rimlig kostnad.Jaegaern skrev: ↑28 aug 2025 14:45Om du jämför en elbil som inte fått något service på drivlina, med en fossilbil som inte fått någon service på drivlinan börjar kalkylen matcha. Annars kommer såklart fossilbilen leva längre än elbilen.mans71 skrev: ↑28 aug 2025 14:21Fast vem lägger 3-400 000 på ett batteri till en bil som är värd 100? En ICE-bil får du en ny motor för 100k eller så kan du välja att renovera den du har för betydligt mindre. Därav att elbilar är appliance - slit & släng.Jaegaern skrev: ↑28 aug 2025 13:21Fast är inte just elmotor (om man haft tidigare LDU och sånt Tesla specifikt som felat) och batteriet, typ det enda man måste byta i form av en större renovering? Vanliga saker behöver man såklart byta ut, 12V, bromsar, hjulupphängning (enstaka delar vid förslitning) så där är det ingen skillnad. Vi pratat enbart drivlina.mans71 skrev: ↑27 aug 2025 21:11För mig är det mer att en 10 år gammal elbil är i princip inte värt någonting. Jag fick precis kvitto på det med inbytespris på min Tesla.
Sen specifikt Tesla med dom bilar jag har ägt och haft som lånebilar så åldras dom inte i närheten av lika bra som en ICE premiumbil. Att jag jämför med dom är pga. priset, och det kanske är orättvist.
Jag måste inte ha en ny bil. Jag behåller och vårdar gärna en bil många år, ofta en premiumbil där första ägaren har tagit en ekonomiskt smäll. Just där ligger kanske min största besvikelse med Tesla. Dom, liksom alla elbilar, funkar inte som ICE där man kan renovera precis allt och köra dom i hundra år om man vill. Efter 15 år är en elbil garanterat helt körd och behöver ett nytt batteri till en helt orimlig kostnad vilket innebär skroten. Förmodligen redan innan dess funkar inget i bilen pga. uppkopplade datorer. Jag gillar inte slit-och-släng-tänket kring elbilar. Det är liksom precis tvärt om vad jag tänkte att elbilar skulle stå för.
Du har lätt betalat batteribytet över 15 år om du kör en model S, jämfört med om du kört och betalat bränsle och vanlig service (filter, packningar, kamrem etc) i en fossilbil i premiumsegmentet.
Teslaappen skrev att jag sparat 50K på tre år mot att tanka vanlig bensin. Multiplicera det med 5 och släng in en nypa salt (går upp och ner med bensinpriser och el, samt körsträcka).
Lägg därtill vanlig service. Vår BMW 330D blev 8 år och behövde byta packningar, olja etc alltså en stor service, även bromsar. Det är närmre 40K på ett bräde.
En äldre S kostade mycket mer än en vanlig bil när den kom, så kalkylen är svår att få ihop om man räknade med att priset skulle stå sig utan batteribytet. Men nu är elbilar och fossilbilar i stort sett jämlika. Kostnad för service är dock fortfarande mycket högre på fossilbilar.
Så jag håller inte med dig om att elbilar är slit och släng. Snarare tvärtom. Fossilbilen som är låg insats (när model S var ny) och behövde kärlek för att upprätthålla värde och användning, jämfört med elbilen som bara går. Tills den behöver en större dos kärlek (som fortfarande inte kommer upp i fossilens kostnad över tid).
Vad gäller farthållare så finns den även på snikversion av TM3Claes_B skrev: ↑28 aug 2025 12:28Jämför du inte lite skevt nu. En Model 3 i grundutförande kostar 484 990:-, en Mercedes EQE SUV 819 000:-, 335 000:- till alltså.Electron skrev: ↑28 aug 2025 07:08Sålde Tesla Model 3 LR och gick över till Mercedes EQE SUV 350. Kommer inte gå tillbaka till Tesla.
Adaptiv farthållare som faktiskt funkar – inga plötsliga spökbromsningar.
Lane assist som är pålitlig och inte vinglar mellan filerna.
Betydligt bättre ljudisolering och komfort – tystare kupé.
Mer premiumkänsla i material och interiör.
Mjukare fjädring (visserligen luftfjädring) bilen sväljer gupp och ojämnheter bättre.
Större och rymligare, särskilt baksäte och bagage.
Bättre byggkvalitet – dörrar, paneler och knappar känns solida.
Riktiga fysiska knappar på rätt ställen, inte allt gömt i en skärm.
MBUX-systemet har bättre röststyrning och tydligare navigation.
Ingen stress med laddning – tydligare planering i navigatorn och bra stöd för laddoperatörer som visas direkt i ruttplaneringen.
Service och kundbemötande från Mercedes känns mer pålitligt än Teslas support.
Om inte EQE hade varit bättre på precis alla punkter än en M3 hade det väl minst varit konstigt.
Ska man överhuvudtaget jämföra M3 med en Mercedes så är det väl CLA men även den kostar ju nästan 150 000:- mer än M3 i grundutförande.
Tycker inte det går att jämföra Teslas sortiment med Mercedes när jag ser vad som finns. Har man råd med EQE så förstår jag att man inte köper Model 3 igen, jag vet inte hur jag gör nästa gång, nån EQE lär det av ekonomiska skäl inte bli men det finns ju andra alternativ.
Jag är högst tveksam till att tex en BMW 7-serie eller Mercedes S-klass årsmodell 2025 kommer hålla längre än en Model S årsmodell 2025.mans71 skrev: ↑28 aug 2025 16:27Jag håller med om nästan allt du skriver. Såklart kalkylen är mycket bättre på en elbil hela vägen till batteriet är slut. Men den dagen, jämfört med ICE, är batteribilen slut medan ICE-bilen kan få ett nytt liv till en någorlunda rimlig kostnad.Jaegaern skrev: ↑28 aug 2025 14:45Om du jämför en elbil som inte fått något service på drivlina, med en fossilbil som inte fått någon service på drivlinan börjar kalkylen matcha. Annars kommer såklart fossilbilen leva längre än elbilen.mans71 skrev: ↑28 aug 2025 14:21Fast vem lägger 3-400 000 på ett batteri till en bil som är värd 100? En ICE-bil får du en ny motor för 100k eller så kan du välja att renovera den du har för betydligt mindre. Därav att elbilar är appliance - slit & släng.Jaegaern skrev: ↑28 aug 2025 13:21Fast är inte just elmotor (om man haft tidigare LDU och sånt Tesla specifikt som felat) och batteriet, typ det enda man måste byta i form av en större renovering? Vanliga saker behöver man såklart byta ut, 12V, bromsar, hjulupphängning (enstaka delar vid förslitning) så där är det ingen skillnad. Vi pratat enbart drivlina.mans71 skrev: ↑27 aug 2025 21:11För mig är det mer att en 10 år gammal elbil är i princip inte värt någonting. Jag fick precis kvitto på det med inbytespris på min Tesla.
Sen specifikt Tesla med dom bilar jag har ägt och haft som lånebilar så åldras dom inte i närheten av lika bra som en ICE premiumbil. Att jag jämför med dom är pga. priset, och det kanske är orättvist.
Jag måste inte ha en ny bil. Jag behåller och vårdar gärna en bil många år, ofta en premiumbil där första ägaren har tagit en ekonomiskt smäll. Just där ligger kanske min största besvikelse med Tesla. Dom, liksom alla elbilar, funkar inte som ICE där man kan renovera precis allt och köra dom i hundra år om man vill. Efter 15 år är en elbil garanterat helt körd och behöver ett nytt batteri till en helt orimlig kostnad vilket innebär skroten. Förmodligen redan innan dess funkar inget i bilen pga. uppkopplade datorer. Jag gillar inte slit-och-släng-tänket kring elbilar. Det är liksom precis tvärt om vad jag tänkte att elbilar skulle stå för.
Du har lätt betalat batteribytet över 15 år om du kör en model S, jämfört med om du kört och betalat bränsle och vanlig service (filter, packningar, kamrem etc) i en fossilbil i premiumsegmentet.
Teslaappen skrev att jag sparat 50K på tre år mot att tanka vanlig bensin. Multiplicera det med 5 och släng in en nypa salt (går upp och ner med bensinpriser och el, samt körsträcka).
Lägg därtill vanlig service. Vår BMW 330D blev 8 år och behövde byta packningar, olja etc alltså en stor service, även bromsar. Det är närmre 40K på ett bräde.
En äldre S kostade mycket mer än en vanlig bil när den kom, så kalkylen är svår att få ihop om man räknade med att priset skulle stå sig utan batteribytet. Men nu är elbilar och fossilbilar i stort sett jämlika. Kostnad för service är dock fortfarande mycket högre på fossilbilar.
Så jag håller inte med dig om att elbilar är slit och släng. Snarare tvärtom. Fossilbilen som är låg insats (när model S var ny) och behövde kärlek för att upprätthålla värde och användning, jämfört med elbilen som bara går. Tills den behöver en större dos kärlek (som fortfarande inte kommer upp i fossilens kostnad över tid).
Finns massor. ID7, Enyaq, ID4, Tavascan osv. Kan alla leasas mycket billigare än en my. Försök att lyfta blicken lite.Teslaaa skrev: ↑28 aug 2025 15:56Som någon annan sade tidigare men aldrig fick ett konkret svar.StureP skrev: ↑28 aug 2025 12:55Aldrig förstått detta. Vad är det får dig att resonera på det sättet. Konkurrenterna erbjuder mer och bättre utrustning till ett oftast lägre pris. Är du en sådan som aldrig testat en konkurrent och tror att Tesla är överlägset på allt och "appen bara funkar"? Fast de funkar minst lika Bra hos konkurrenterna.tesla newbie skrev: ↑28 aug 2025 12:48Eftersom jag inte hittat någon annan bil jag hellre vill ha, så ja. Gillar också Lucid, men de finns inte i Sverige och är väl dyra.
Visa en bättre ”deal” för en likvärdig bil, där totalkostnaden inklusive finansiering alternativt med kapitalkostnaderna är inkluderade.
Privatleasing har Tesla aldrig varit konkurrenskraftiga på.StureP skrev: ↑28 aug 2025 17:05Finns massor. ID7, Enyaq, ID4, Tavascan osv. Kan alla leasas mycket billigare än en my. Försök att lyfta blicken lite.Teslaaa skrev: ↑28 aug 2025 15:56Som någon annan sade tidigare men aldrig fick ett konkret svar.StureP skrev: ↑28 aug 2025 12:55Aldrig förstått detta. Vad är det får dig att resonera på det sättet. Konkurrenterna erbjuder mer och bättre utrustning till ett oftast lägre pris. Är du en sådan som aldrig testat en konkurrent och tror att Tesla är överlägset på allt och "appen bara funkar"? Fast de funkar minst lika Bra hos konkurrenterna.tesla newbie skrev: ↑28 aug 2025 12:48Eftersom jag inte hittat någon annan bil jag hellre vill ha, så ja. Gillar också Lucid, men de finns inte i Sverige och är väl dyra.
Visa en bättre ”deal” för en likvärdig bil, där totalkostnaden inklusive finansiering alternativt med kapitalkostnaderna är inkluderade.
Tystare än gamla Y. Fortfarande högljudd jämfört med konkurrenterna. Visualiseringen spelar väl ingen roll om man inte kan lita vad som visas? Finns en anledning till att Tesla gör om hela designen bak så det ska vara lättare att laga skador där man backat in i saker.Jaegaern skrev: ↑28 aug 2025 15:19Men lägg av.mikebike skrev: ↑28 aug 2025 15:11Byter man till en nyare årsmodell förväntar man sig en bättre bil, med fler funktioner. Så känns det inte alls när man tittar på en nyare Model Y. Tvärtom försvinner utrustning och funktioner i Teslas spariver.
Synd på en energi- och utrymmeseffektiv bil.
Skärm i baksätet? Vem skall titta på den?
Den kan de väl ta bort om de vill spara pengar (sälj den för eftermontering). Glastaket kan de gärna byta ut mot plåt med isolering.
Om MYP eller MYL får åtminstone samma utrustning som min nuvarande kan jag överväga köp. Om de dessutom får radar och regnsensor så köper jag en direkt.
Min 21 mot en 24 är en tystare och mjukare bil med snabbare infotainment och nya parkeringsvisualisering. Även lite större batteri. Byter jag idag får jag ännu mer, automatisk växling, skärm bak (om man skulle gilla det), automatisk öppning av baklucka.
Nya Y som kommer inom snar framtid får säkerligen 82KWh batteriet de fått typgodkännande för i vissa bilar.
Lägg till dyr service, tveksam kvalitet, endast 2 års nybilsgaranti.manneson skrev: ↑28 aug 2025 17:09Privatleasing har Tesla aldrig varit konkurrenskraftiga på.StureP skrev: ↑28 aug 2025 17:05Finns massor. ID7, Enyaq, ID4, Tavascan osv. Kan alla leasas mycket billigare än en my. Försök att lyfta blicken lite.Teslaaa skrev: ↑28 aug 2025 15:56Som någon annan sade tidigare men aldrig fick ett konkret svar.StureP skrev: ↑28 aug 2025 12:55Aldrig förstått detta. Vad är det får dig att resonera på det sättet. Konkurrenterna erbjuder mer och bättre utrustning till ett oftast lägre pris. Är du en sådan som aldrig testat en konkurrent och tror att Tesla är överlägset på allt och "appen bara funkar"? Fast de funkar minst lika Bra hos konkurrenterna.tesla newbie skrev: ↑28 aug 2025 12:48Eftersom jag inte hittat någon annan bil jag hellre vill ha, så ja. Gillar också Lucid, men de finns inte i Sverige och är väl dyra.
Visa en bättre ”deal” för en likvärdig bil, där totalkostnaden inklusive finansiering alternativt med kapitalkostnaderna är inkluderade.
Men… vill man verkligen ha någon av de du listade?
Inga dåliga bilar, men ack så tråkiga.