Model Y L Juniper 6-sits (och 7-sits?)

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Re: Model Y L Juniper 6-sits (och 7-sits?)

Inlägg av Maw »

flamman skrev: 19 aug 2025 12:18
Ser ut att vara helt ok med plats i bakre raden (bild på 187 snubbe längre ner). Smidigt med utfällbar dryckeshållare för rad 2. Misstänker att vissa features av dessa kommer till MYP (t.ex. svart tak, större skärm, utfällbar dryckeshållare, luftkyld mobil-laddare).

Person som är 187cm
IMG_2149.jpeg
Ser dock inte ut som att han får något stöd alls för låren. Jag skulle inte vilja sitta så mer än kortare sträckor, stolens sits behöver vara högre över golvet.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
velig
Teslaägare

Inlägg av velig »

Jag har väldigt lite erfarenhet av 6/7 sitsiga bilar.
Hur säkrar man lasten när man har den bakre sätesraden nedfälld? På bilderna ser det ju ut som att man kommer att få allt som ligger i skuffen rakt i nacken vid en lite kraftigare inbromsning. För att inte tala om hur det skulle bli vid en krock.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

velig skrev: 19 aug 2025 13:17
Jag har väldigt lite erfarenhet av 6/7 sitsiga bilar.
Hur säkrar man lasten när man har den bakre sätesraden nedfälld? På bilderna ser det ju ut som att man kommer att få allt som ligger i skuffen rakt i nacken vid en lite kraftigare inbromsning. För att inte tala om hur det skulle bli vid en krock.
För 6-sitsiga Model X finns det ett antal tredjepartslösningar på detta problem, det är som du säger annars fritt fram mellan stolarna i mittraden.

Jag har själv 7-sitsig X, där är problemet mindre/obefintligt, andra raden bildar en hög "vägg" mot bagageutrymmet, och det finns även lastsäkringsöglor.

Jag har dock inte sett några bilder el dyl på 7-sitsig Model Y L ännu, har någon hittat det?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

.
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Maw skrev: 19 aug 2025 12:57
flamman skrev: 19 aug 2025 12:18
Ser ut att vara helt ok med plats i bakre raden (bild på 187 snubbe längre ner). Smidigt med utfällbar dryckeshållare för rad 2. Misstänker att vissa features av dessa kommer till MYP (t.ex. svart tak, större skärm, utfällbar dryckeshållare, luftkyld mobil-laddare).

Person som är 187cm
IMG_2149.jpeg
Ser dock inte ut som att han får något stöd alls för låren. Jag skulle inte vilja sitta så mer än kortare sträckor, stolens sits behöver vara högre över golvet.
Ja långa person har det nog bättre i någon av de 4 främre stolarna. Framstolarna har också förlängbar sits med extra lårstöd.
Här en till film med en 179cm person: (ta bort mellanslag, verkar kräva X-konto för att se)
h ttps://x.com/Teslarati/status/1957755175181156756
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Skriv svar