Sida 3 av 4

Re: Batteriet slut...

Postat: 24 jul 2025 10:28
av Gustafsson
Ja det verkar så. Samtidigt har batteripriserna dykt över den tidsperioden, så jag hade hoppats på mer.

Re: Batteriet slut...

Postat: 24 jul 2025 10:39
av Jerker
Det är väl först nu som elbilarna blivit tillräckligt vanliga för att det ska bli intressant både för tredjepartsleverantörer att komma med produkter och för bilverkstäder att utveckla metoder att laga batterier och elmotorer. Jag tror att detta kommer att bli betydligt vanligare från nu och framåt.

Re: Batteriet slut...

Postat: 24 jul 2025 11:11
av Lurkern
Behövs nog volymer för att få till tredjeparts eller fabrikslösningar för begagnade batterier. 3 och y har potential, kanske EV6 etc också.

Re: Batteriet slut...

Postat: 24 jul 2025 12:17
av HenrikC
Problemet är att nu är marknaden uppdelad på många olika tillverkare och modeller. Då blir det ingen enskild modell som säljer miljoner.

Re: Batteriet slut...

Postat: 24 jul 2025 12:22
av Niklas Z
Electron skrev: 23 jul 2025 16:46
Och miljön? Att skrota fullt fungerande bilar och tillverka nya med enorm resursförbrukning, för att få Netflix i mittkonsolen – känns inte heller superklimatsmart.
Jag vet inte hur du tänker, men det är så med bensin– och dieselbilar att deras påverkan på miljön är mycket större efter att de tillverkats. Produktionen av en sådan bil står bara för 10-15 % av den totala klimatpåverkan under bilens livstid. Resten kommer då den körs. Bilar är på det sättet ganska olika många andra produkter vi konsumerar.
I normalfallet är det är faktiskt bättre för miljön att skrota en fullt fungerande bensin/diesel-bil och ersätta den med en nutillverkad ebil.
Och nej, produktionen av batteriet till elbilen är inte i närheten av att vara ett så stort miljöproblem att det överskuggar utsläppen då bensin/dieselbilen körs.

Re: Batteriet slut...

Postat: 24 jul 2025 12:29
av Maetlarv
Gustafsson skrev: 24 jul 2025 09:16
Volvo är inte bättre än andra bilar när det gäller dyra fel.
Jag brukar referera till denna tillnyktrande länk
https://www.lansforsakringar.se/49aedf/ ... t_2020.pdf

Tyvärr hittar jag ingen nyare statistik där Tesla ingår, Känner inte till någon bra statistik som avser bilar där maskinskadegarantin inte gäller längre. Men sk kvalitetsbilar är definitivt inte gratis att hålla rullande.

När jag började köpa ”bilar med batteri” 2012 så såg jag för mig en utveckling av tredjepartsalternativ tex. när det gäller batterier. Det tycks gå väldigt långsamt dock.
Fast dokumentet du länkade till säger att Volvo har nästan samma skadefrekvens som medelbilen men klart lägre kostnad per tillfälle. Så jo Volvo är lite bättre än medelbilen i alla fall.

Re: Batteriet slut...

Postat: 24 jul 2025 12:44
av mans71
EU och/eller bilbranschen borde enas om ett protokoll/standard mellan bil och batteri så att man möjliggör för 3:e part att tillverka ersättningsbatterier. Först då kan elbilen på riktigt bli miljösmart. Skrota en fullt fungerande bil pga ockerpriser på en properitär del om den ens erbjuds är inte smart.

Re: Batteriet slut...

Postat: 24 jul 2025 13:16
av jans
Jerker skrev: 24 jul 2025 10:39
Det är väl först nu som elbilarna blivit tillräckligt vanliga för att det ska bli intressant både för tredjepartsleverantörer att komma med produkter och för bilverkstäder att utveckla metoder att laga batterier och elmotorer. Jag tror att detta kommer att bli betydligt vanligare från nu och framåt.
Ja , det borde ju redan vara verklighet. Men Teslastrejken har naturligtvis också hämmat utveckligen. Nu är det ju närmast en monopolsituation tack vare den....

Re: Batteriet slut...

Postat: 24 jul 2025 14:06
av Jwe
Vill tipsa om Automove söder om Jönköping som reparerar batterier.
Verkar seriösa!?
Någon som har erfarenhet?
Bytte själv gasstötdämpare fram där igår.

Re: Batteriet slut...

Postat: 24 jul 2025 19:52
av Electron
Ni missar poängen här killar…. En model s från 2014 är tydligen helt förbrukad…. Volvo var enbart ett exempel…. Ser dagligen fossilare som är äldre än 2014.

Re: Batteriet slut...

Postat: 24 jul 2025 20:00
av jonasl
Electron skrev: 23 jul 2025 19:15
Jaoo joo nu handlar ämnet delvis om att skrota en bil som är från 2014……..
Snacka om waste… ni snackar om bilen ska ha räserprestanda…. Batteribilar borde ha en längre hållbarhet.
Genomsnittliga bilen som skrotas torde ha gått ungefär 20 000 mil så någon monumental katastrof är det inte. De flesta bilar rullar dock mindre per år (ca 1100 mil per år är genomsnittet) och är äldre när de skrotas.

Re: Batteriet slut...

Postat: 24 jul 2025 20:00
av HenrikC
En Volvo från 2014 med skuren motor är också nästan värdelös. En fungerande bil från 2014 är däremot ganska värdefull, oavsett om det är Volvo eller Tesla.

Re: Batteriet slut...

Postat: 24 jul 2025 20:38
av Electron

Re: Batteriet slut...

Postat: 24 jul 2025 20:47
av krabbanidag
Electron skrev: 24 jul 2025 19:52
Ni missar poängen här killar…. En model s från 2014 är tydligen helt förbrukad…. Volvo var enbart ett exempel…. Ser dagligen fossilare som är äldre än 2014.
Lätt att bagatellisera. Hört om finnen som sprängde sin Model S där batteriet hade gett upp?

Klart du kan få en S att rulla i 25 år. Om du är villig att ha en reparationsbudget på 1 000 000kr att använda mellan år 8 och 25.

Nånstans förstår ju alla att en bil inte är värd att reparera längre. Man får väga löpande kostnader mot värdet per körd mil bilen tillför i detta nu.

Kan du laga ett 11 år gammalt batteri för 80 000kr so go for it, men ingen garanti att det håller mer än 500? 1000? 4000 mil? Innan batteriet eller något annat (en motor?) rasar igen.

Re: Batteriet slut...

Postat: 24 jul 2025 22:28
av d3marcus
mans71 skrev: 24 jul 2025 12:44
EU och/eller bilbranschen borde enas om ett protokoll/standard mellan bil och batteri så att man möjliggör för 3:e part att tillverka ersättningsbatterier. Först då kan elbilen på riktigt bli miljösmart. Skrota en fullt fungerande bil pga ockerpriser på en properitär del om den ens erbjuds är inte smart.
Många i detta forum har hånat NIO:s batteribytesstationer men det finns ju en uppenbar fördel med de…

Re: Batteriet slut...

Postat: 24 jul 2025 22:45
av Gustafsson
Nån som vet om det finns sökbar/filtrerbar statistik (från bilprovning/försäkringsbolag eller annat) om hur många mil registrerade bilar har gått?

Re: Batteriet slut...

Postat: 24 jul 2025 23:11
av Vindens
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-p85-261639

2014 med fungerande batteri för 162.
Det är ändå bra betalt för en bil där batteriet kan ge upp vilken dag som helst, eller rulla flera år till.

Det är väl ändå ett bra andrahandsvärde ändå med tanke på att man får en bil med nästan 2 års batterigaranti för cirka 243, https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-100d-261524

Tråkig och svår sits oavsett, kanske går att hitta något billigare batteri på något annat sätt än Tesla även om det är en vild chansning.

Re: Batteriet slut...

Postat: 24 jul 2025 23:30
av Electron
Vindens skrev: 24 jul 2025 23:11
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-p85-261639

2014 med fungerande batteri för 162.
Det är ändå bra betalt för en bil där batteriet kan ge upp vilken dag som helst, eller rulla flera år till.

Det är väl ändå ett bra andrahandsvärde ändå med tanke på att man får en bil med nästan 2 års batterigaranti för cirka 243, https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-100d-261524

Tråkig och svår sits oavsett, kanske går att hitta något billigare batteri på något annat sätt än Tesla även om det är en vild chansning.
Absolut, toppen!

162 000 kr för en 10 år gammal bil där batteriet kan dö imorgon – eller om tre år. Låter som ett tryggt köp. Extra mysigt att det kan bli 80 000 - 100 000 kr till om det smäller, och då har man ändå ingen garanti att resten fungerar
Och för bara 243 000 kr får man en något nyare – med hela två år kvar på batterigaranti! Otroligt generöst, verkligen.

Re: Batteriet slut...

Postat: 25 jul 2025 00:00
av StureP
jans skrev: 22 jul 2025 09:55

Jag som hade tänkt att köra min gamla Tessla ytterliggare 10 år....
Detta uttalande är helt vilt... Det är en Tesla. Ingen Volvo.

Re: Batteriet slut...

Postat: 25 jul 2025 03:34
av AAKEE
krabbanidag skrev: 24 jul 2025 20:47
Lätt att bagatellisera. Hört om finnen som sprängde sin Model S där batteriet hade gett upp?
Han hade fulrepat batteriet eftersom garantin gått ut och den fulrepen floppade så batteriet var trasigt, och Tesla tog inte in batteriet som inbyte utan han skulle tvingas köpa nytt batteri utan att få något för sitt batteri.

Det var då han sprängde bilen.

Re: Batteriet slut...

Postat: 25 jul 2025 08:52
av manneson
d3marcus skrev: 24 jul 2025 22:28
mans71 skrev: 24 jul 2025 12:44
EU och/eller bilbranschen borde enas om ett protokoll/standard mellan bil och batteri så att man möjliggör för 3:e part att tillverka ersättningsbatterier. Först då kan elbilen på riktigt bli miljösmart. Skrota en fullt fungerande bil pga ockerpriser på en properitär del om den ens erbjuds är inte smart.
Många i detta forum har hånat NIO:s batteribytesstationer men det finns ju en uppenbar fördel med de…
Tror du de kommer finnas kvar om 10-15 år och erbjuda batterier som är kompatibla med dagens modeller?
Det tror inte jag…

Re: Batteriet slut...

Postat: 25 jul 2025 09:57
av Gustafsson
manneson skrev: 25 jul 2025 08:52
d3marcus skrev: 24 jul 2025 22:28
mans71 skrev: 24 jul 2025 12:44
EU och/eller bilbranschen borde enas om ett protokoll/standard mellan bil och batteri så att man möjliggör för 3:e part att tillverka ersättningsbatterier. Först då kan elbilen på riktigt bli miljösmart. Skrota en fullt fungerande bil pga ockerpriser på en properitär del om den ens erbjuds är inte smart.
Många i detta forum har hånat NIO:s batteribytesstationer men det finns ju en uppenbar fördel med de…
Tror du de kommer finnas kvar om 10-15 år och erbjuda batterier som är kompatibla med dagens modeller?
Det tror inte jag…
Kanske finns ett stort överskott av sådana begagnade batterier framöver? Det måste ju finnas många batterier ”på macken”.

Re: Batteriet slut...

Postat: 25 jul 2025 10:57
av oceanen
krabbanidag skrev: 24 jul 2025 20:47
Klart du kan få en S att rulla i 25 år. Om du är villig att ha en reparationsbudget på 1 000 000kr att använda mellan år 8 och 25.

Nånstans förstår ju alla att en bil inte är värd att reparera längre. Man får väga löpande kostnader mot värdet per körd mil bilen tillför i detta nu.
Om en Model S kostar ca 1 000 000 kr i inköp och klarar sig utan reparation de första 8 åren så är ytterligare 1 000 000 kr i reparation år 8-25 (16-17 år) faktiskt en bra deal ekonomiskt, det är ju motsvarande 2 livslängdeer (2x8 år) i så fall för priset av 1 livslängd om man tolkar det som att efter 8 år är det mycket reparationer och utan värde.

Jag tycker att man också ska väga in en jämförelse mot hur mycket man skulle betala för en ny bil under samma period som reparationskostnaderna är högre. Nackdelar är t.ex de återkommande haverierna som måste akut-fixas om/när bilen blir stående och att man "missar" ny teknik som kommer i nyare modeller.

Re: Batteriet slut...

Postat: 25 jul 2025 11:11
av NiklasTesla
jans skrev: 22 jul 2025 09:55
Plötsligt händer det. Mystiskt felmeddelande, typ "Batteriet har begransad laddkapacitet" eller liknande, hade tappat 20% över natten, paniken är på lur, kör till närmsta SC, bilen laddar 5%, vägrar gå över 22%. Mot Segeltorp, "Ja du behöver byta högvoltsbatteriet, det har vi sett i loggarna" .... Får kostnadsförslag 300K

Jag som hade tänkt att köra min gamla Tessla ytterliggare 10 år....

Verkar ju ekonomiskt vansinnigt att laga, men det tar emot att bara släppa den, fri SC osv.
Erbjuden 85k i inbyte...
Kollade priset för nytt batteri 85kwh för en Tesla Model S hos Tesla i Polen (då jag funderar på en äldre Model S med gratis SUC).

Summa strax under 300000sek för nytt batteri och beräknade ca 24 arbetstimmar för bytet. Ca 250000sek för rekonditionerat batteri om vi räknar med ca 24 arbetstimmar.

Skulle nog ändå fundera på att se om EV-repair kan fixa batteriet billigare alternativet helt nytt batteri då det är liten prisskillnad mellan nytt och begagnat (i procent).

Någon som har två Model S och slaktar den ena för delar till den andra här på forumet?

Med vänliga hälsningar

Re: Batteriet slut...

Postat: 25 jul 2025 11:38
av fnurra
AAKEE skrev: 25 jul 2025 03:34
krabbanidag skrev: 24 jul 2025 20:47
Lätt att bagatellisera. Hört om finnen som sprängde sin Model S där batteriet hade gett upp?
Han hade fulrepat batteriet eftersom garantin gått ut och den fulrepen floppade så batteriet var trasigt, och Tesla tog inte in batteriet som inbyte utan han skulle tvingas köpa nytt batteri utan att få något för sitt batteri.

Det var då han sprängde bilen.
Bilen var dessutom krockskadad i USA 2013 och såldes sedan till Litauen och importerades därifrån till Finland. Den hade således amerikansk laddport. Innan bilen sprängdes monterades motor, högvoltsbatteri och ombordladdare bort och köptes upp av en bilverkstad som är specialiserad på att renovera Tesla batterier (och även vissa andra märken) och motorer (Jesse Haapala, Kokkolan Autohuolto), som har ett privat projekt där han konverterar en Mercedes G-Wagon till eldrift med dessa delar. Enligt honom lyckades han få batteri och motor att fungera.





Finns en artikel i Helsingin Sanomat om bilen (på finska endast för prenumeranter).

https://www.hs.fi/visio/art-2000008534599.html