Re: Batteriet slut...
Postat: 24 jul 2025 10:28
Ja det verkar så. Samtidigt har batteripriserna dykt över den tidsperioden, så jag hade hoppats på mer.
Jag vet inte hur du tänker, men det är så med bensin– och dieselbilar att deras påverkan på miljön är mycket större efter att de tillverkats. Produktionen av en sådan bil står bara för 10-15 % av den totala klimatpåverkan under bilens livstid. Resten kommer då den körs. Bilar är på det sättet ganska olika många andra produkter vi konsumerar.
Fast dokumentet du länkade till säger att Volvo har nästan samma skadefrekvens som medelbilen men klart lägre kostnad per tillfälle. Så jo Volvo är lite bättre än medelbilen i alla fall.Gustafsson skrev: ↑24 jul 2025 09:16Volvo är inte bättre än andra bilar när det gäller dyra fel.
Jag brukar referera till denna tillnyktrande länk
https://www.lansforsakringar.se/49aedf/ ... t_2020.pdf
Tyvärr hittar jag ingen nyare statistik där Tesla ingår, Känner inte till någon bra statistik som avser bilar där maskinskadegarantin inte gäller längre. Men sk kvalitetsbilar är definitivt inte gratis att hålla rullande.
När jag började köpa ”bilar med batteri” 2012 så såg jag för mig en utveckling av tredjepartsalternativ tex. när det gäller batterier. Det tycks gå väldigt långsamt dock.
Ja , det borde ju redan vara verklighet. Men Teslastrejken har naturligtvis också hämmat utveckligen. Nu är det ju närmast en monopolsituation tack vare den....Jerker skrev: ↑24 jul 2025 10:39Det är väl först nu som elbilarna blivit tillräckligt vanliga för att det ska bli intressant både för tredjepartsleverantörer att komma med produkter och för bilverkstäder att utveckla metoder att laga batterier och elmotorer. Jag tror att detta kommer att bli betydligt vanligare från nu och framåt.
Genomsnittliga bilen som skrotas torde ha gått ungefär 20 000 mil så någon monumental katastrof är det inte. De flesta bilar rullar dock mindre per år (ca 1100 mil per år är genomsnittet) och är äldre när de skrotas.
Lätt att bagatellisera. Hört om finnen som sprängde sin Model S där batteriet hade gett upp?
Många i detta forum har hånat NIO:s batteribytesstationer men det finns ju en uppenbar fördel med de…mans71 skrev: ↑24 jul 2025 12:44EU och/eller bilbranschen borde enas om ett protokoll/standard mellan bil och batteri så att man möjliggör för 3:e part att tillverka ersättningsbatterier. Först då kan elbilen på riktigt bli miljösmart. Skrota en fullt fungerande bil pga ockerpriser på en properitär del om den ens erbjuds är inte smart.
Absolut, toppen!Vindens skrev: ↑24 jul 2025 23:11https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-p85-261639
2014 med fungerande batteri för 162.
Det är ändå bra betalt för en bil där batteriet kan ge upp vilken dag som helst, eller rulla flera år till.
Det är väl ändå ett bra andrahandsvärde ändå med tanke på att man får en bil med nästan 2 års batterigaranti för cirka 243, https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-100d-261524
Tråkig och svår sits oavsett, kanske går att hitta något billigare batteri på något annat sätt än Tesla även om det är en vild chansning.
Han hade fulrepat batteriet eftersom garantin gått ut och den fulrepen floppade så batteriet var trasigt, och Tesla tog inte in batteriet som inbyte utan han skulle tvingas köpa nytt batteri utan att få något för sitt batteri.krabbanidag skrev: ↑24 jul 2025 20:47Lätt att bagatellisera. Hört om finnen som sprängde sin Model S där batteriet hade gett upp?
Tror du de kommer finnas kvar om 10-15 år och erbjuda batterier som är kompatibla med dagens modeller?d3marcus skrev: ↑24 jul 2025 22:28Många i detta forum har hånat NIO:s batteribytesstationer men det finns ju en uppenbar fördel med de…mans71 skrev: ↑24 jul 2025 12:44EU och/eller bilbranschen borde enas om ett protokoll/standard mellan bil och batteri så att man möjliggör för 3:e part att tillverka ersättningsbatterier. Först då kan elbilen på riktigt bli miljösmart. Skrota en fullt fungerande bil pga ockerpriser på en properitär del om den ens erbjuds är inte smart.
Kanske finns ett stort överskott av sådana begagnade batterier framöver? Det måste ju finnas många batterier ”på macken”.manneson skrev: ↑25 jul 2025 08:52Tror du de kommer finnas kvar om 10-15 år och erbjuda batterier som är kompatibla med dagens modeller?d3marcus skrev: ↑24 jul 2025 22:28Många i detta forum har hånat NIO:s batteribytesstationer men det finns ju en uppenbar fördel med de…mans71 skrev: ↑24 jul 2025 12:44EU och/eller bilbranschen borde enas om ett protokoll/standard mellan bil och batteri så att man möjliggör för 3:e part att tillverka ersättningsbatterier. Först då kan elbilen på riktigt bli miljösmart. Skrota en fullt fungerande bil pga ockerpriser på en properitär del om den ens erbjuds är inte smart.
Det tror inte jag…
Om en Model S kostar ca 1 000 000 kr i inköp och klarar sig utan reparation de första 8 åren så är ytterligare 1 000 000 kr i reparation år 8-25 (16-17 år) faktiskt en bra deal ekonomiskt, det är ju motsvarande 2 livslängdeer (2x8 år) i så fall för priset av 1 livslängd om man tolkar det som att efter 8 år är det mycket reparationer och utan värde.krabbanidag skrev: ↑24 jul 2025 20:47Klart du kan få en S att rulla i 25 år. Om du är villig att ha en reparationsbudget på 1 000 000kr att använda mellan år 8 och 25.
Nånstans förstår ju alla att en bil inte är värd att reparera längre. Man får väga löpande kostnader mot värdet per körd mil bilen tillför i detta nu.
Kollade priset för nytt batteri 85kwh för en Tesla Model S hos Tesla i Polen (då jag funderar på en äldre Model S med gratis SUC).jans skrev: ↑22 jul 2025 09:55Plötsligt händer det. Mystiskt felmeddelande, typ "Batteriet har begransad laddkapacitet" eller liknande, hade tappat 20% över natten, paniken är på lur, kör till närmsta SC, bilen laddar 5%, vägrar gå över 22%. Mot Segeltorp, "Ja du behöver byta högvoltsbatteriet, det har vi sett i loggarna" .... Får kostnadsförslag 300K
Jag som hade tänkt att köra min gamla Tessla ytterliggare 10 år....
Verkar ju ekonomiskt vansinnigt att laga, men det tar emot att bara släppa den, fri SC osv.
Erbjuden 85k i inbyte...
Bilen var dessutom krockskadad i USA 2013 och såldes sedan till Litauen och importerades därifrån till Finland. Den hade således amerikansk laddport. Innan bilen sprängdes monterades motor, högvoltsbatteri och ombordladdare bort och köptes upp av en bilverkstad som är specialiserad på att renovera Tesla batterier (och även vissa andra märken) och motorer (Jesse Haapala, Kokkolan Autohuolto), som har ett privat projekt där han konverterar en Mercedes G-Wagon till eldrift med dessa delar. Enligt honom lyckades han få batteri och motor att fungera.AAKEE skrev: ↑25 jul 2025 03:34Han hade fulrepat batteriet eftersom garantin gått ut och den fulrepen floppade så batteriet var trasigt, och Tesla tog inte in batteriet som inbyte utan han skulle tvingas köpa nytt batteri utan att få något för sitt batteri.krabbanidag skrev: ↑24 jul 2025 20:47Lätt att bagatellisera. Hört om finnen som sprängde sin Model S där batteriet hade gett upp?
Det var då han sprängde bilen.