Love_O skrev: ↑31 aug 2025 13:07
manneson skrev: ↑31 aug 2025 12:58
Love_O skrev: ↑31 aug 2025 12:42
Batterier är problematiska för företag. Det kommer man inte ifrån.
Förvaring är problematiskt, underhållsladdning vem ska stå för det ? Vem ser till att det finns el till platsen där batterierna förvaras ? Du får inte förvara allt för mycket batterier ihop så det blir både kostsamt och tar mycket plats. Om du ska lagerhålla batterier som vissa tänker i tråden för exempelvis gräsklippare, trimmers osv. Ska man anställa en som enbart hanterar just laddning osv ? För det är just det som krävs när du kommer upp i volymer.
Det problemet finns med fossila bränslen också men kräver bara en avluftning och är enkelt att lösa. Inget underhåll krävs och enkelt att hantera.
Det som fungerar för er hemma fungerar inte alltid för alla andra. Och framförallt när arbetsmiljö och lagar kommer in i bilden.
Batterihantering är betydligt mindre problematiskt än bränslehantering.
Skillnaden är att de flesta outsourceat bränslehantering…
Med tanke på att jag jobbar inom lager så kan jag säga att du har fel. Batterihanteringen för oss är ett stort problem och som sagt. Bara underhållsladdning behöver vi nu anställa en person för att sköta. Vem ska betala det ? Vem betalar indragningen till elen för alla containrar vi måste köpa in eftersom vi inte får förvara batterierna tillsammans med mycket annat. Ska vi köpa in elverk för strömförsörjning ?
All bränsle vi har är betydligt lättare eftersom det enbart tar plats men kräver inte något mer än det samt avluftning.
Hur mycket samt vilken typ av bränsle hanterar ni? Vad gör ni med det?
Bensin, diesel, eldningsolja etc tenderar ju att gå från oljehamn/raffinaderi på tankbil direkt till slutkund.
Men man får inte ha en stor bensin eller dieseltank hursomhelst. Massvis med krav på hur det skall säkras upp. Kraven har ökat rejält senaste åren vilket är en stor anledning till att många mindre mackar tvingas lägga ner. För dyrt att bygga om.
Såhär säger tex ChatGPT om krav:

Tillstånd & lagstiftning
• Tillstånd krävs enligt:
• Lagen om brandfarliga och explosiva varor (LBE) – via kommunens räddningstjänst.
• Miljöbalken – verksamheten är tillståndspliktig miljöfarlig verksamhet (hantering av > 250 m³ brandfarlig vätska).
• Driften måste uppfylla krav från MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap), Naturvårdsverket och kommunens miljöförvaltning.
⸻

Tekniska krav på cisterner
• Dubbelmantlade cisterner (dubbelskalskonstruktion) med läckageövervakning är obligatoriskt.
• Invallning krävs för ovanjordscisterner.
• Korrosionsskydd för nedgrävda tankar, ofta med katodiskt skydd.
• Rörledningar ska vara dubbelväggiga och ha läckageindikering.
• Automatiskt överfyllnadsskydd.
• Godkänd ventilation och explosionsskydd.
⸻

Miljöskydd
• Täta ytor: Påfyllningsplats, spillzoner och pumpöar ska ha täta betong- eller asfaltbeläggningar med oljeavskiljare för dagvatten.
• Invallningens volym: Ska rymma minst hela tankens volym.
• Kontrollprogram för att upptäcka små läckage.
• Extra hårda regler inom vattenskyddsområde.
⸻

Kontroll & besiktning
• Ackrediterad cisternkontroll vart 6:e år för nedgrävda tankar och rörledningar.
• Tätare kontroller i vattenskyddsområde (t.ex. vart 3:e år).
• Dokumentation och kontrolljournal är obligatorisk.
⸻

Brandskydd
• Säkerhetsavstånd mellan tank, byggnader och angränsande fastigheter.
• Brandklassade material och skyddssystem (skum, sprinklers kan krävas vid stora mackar).
• Explosionssäker elutrustning (ATEX).