Sida 3 av 4

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 08 okt 2025 18:52
av mussla
Den billigaste Model 3 är redan rätt billig på 485kkr. Den bantade borde hamna en bit under det. Om det kan bli runt 430kkr så kommer den nog sälja bra.

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 08 okt 2025 19:40
av Klintan
mussla skrev: 08 okt 2025 18:52
Den billigaste Model 3 är redan rätt billig på 485kkr. Den bantade borde hamna en bit under det. Om det kan bli runt 430kkr så kommer den nog sälja bra.
Tänk på att i USA kostar en M3 standard bara $5500 under en M3 Premium, som motsvarar en LR RWD. Så räkna med att den här skulle hamna strax under en SR. Då utan autopilot, radio, med plåtfälgar. Enda gruppen jag ser som skulle kunna köpa en sådan är hyrbilsfirmor.

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 08 okt 2025 20:07
av T4s
Jag tror att Berlin-varianten av Model Y Standard kommer skilja sig från den i USA dock så vi ska nog inte spekulera allt för mycket om det.

Autopilot kan man ta bort i US för att driva pengar mot FSD. Inte samma situation i EU.

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 08 okt 2025 20:46
av mussla
Klintan skrev: 08 okt 2025 19:40
mussla skrev: 08 okt 2025 18:52
Den billigaste Model 3 är redan rätt billig på 485kkr. Den bantade borde hamna en bit under det. Om det kan bli runt 430kkr så kommer den nog sälja bra.
Tänk på att i USA kostar en M3 standard bara $5500 under en M3 Premium, som motsvarar en LR RWD. Så räkna med att den här skulle hamna strax under en SR. Då utan autopilot, radio, med plåtfälgar. Enda gruppen jag ser som skulle kunna köpa en sådan är hyrbilsfirmor.
Besparingen i bantningen borde ge Tesla möjlighet till ett lägre pris än så. Förutsatt att de gör vinst på den billigaste M3 i dag alltså som är mer välutrystad än den som nu kommer. Du kan mycket väl ha rätt i varje fall.

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 08 okt 2025 20:48
av Klintan
Jag är tveksam om den är så mycket billigare att tillverka. Den är nog mest skapad för att locka till de dyrare modellerna.

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 08 okt 2025 22:15
av Elof
fth skrev: 07 okt 2025 22:40
poj skrev: 07 okt 2025 22:34
Att täcka över glastaket känns lite som att det ger alla nackdelarna med ett glastak, men typ inga av fördelarna.
Det kanske blir billigare produktionsmässigt, men frågan är om det blir billigare att äga med avseende på takskador?
Kul att behöva betala 16k i självrisk när man får stenskott i glastaket man inte ens kan titta ut genom.. :D

Vilket dj-a stolpskott, hur f-n tänkte dom här? :?

/fth
Å andra sidan, vad gör ett stenskott i taket man ändå inte tittar ut genom? Det är laminerat, så det regnar ju åtminstone inte in. Men visst, lite konstigt är det ju. Kanske billigare med glas än plåt och innertak?

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 08 okt 2025 22:21
av mussla
Klintan skrev: 08 okt 2025 20:48
Jag är tveksam om den är så mycket billigare att tillverka. Den är nog mest skapad för att locka till de dyrare modellerna.
Ja kan vara så. Den borde dock vara billigare att tillverka än den billigaste de har fn och om de gör vinst på den så…

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 09 okt 2025 10:19
av SIR N
Jag som tycker det är jobbigt att behöva ställa om innerbackspegeln efter frugan kört bilen, ska jag behöva ställa om ratten nu också ifall jag skulle köpa en Standard. :(

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 09 okt 2025 11:01
av mikebike
SIR N skrev: 09 okt 2025 10:19
Jag som tycker det är jobbigt att behöva ställa om innerbackspegeln efter frugan kört bilen, ska jag behöva ställa om ratten nu också ifall jag skulle köpa en Standard. :(
Och ytterbackspeglarna?

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 09 okt 2025 13:24
av flamman
mikebike skrev: 09 okt 2025 11:01
SIR N skrev: 09 okt 2025 10:19
Jag som tycker det är jobbigt att behöva ställa om innerbackspegeln efter frugan kört bilen, ska jag behöva ställa om ratten nu också ifall jag skulle köpa en Standard. :(
Och ytterbackspeglarna?
Ytterbackspeglarna är elektriskt justerbara. De är bara inte elektriskt infällbara.

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 09 okt 2025 13:42
av Al Set
Det primära för Tesla när man tar fram en billigare modell som "Standard" är ju att öka de totala försäljningsvolymerna samtidigt som man minimerar att volymerna flyttas från dyrare Premium-modeller. Kan man samtidigt sänka kostnaderna för tillverkningen av den billigare modellen så är det bra men ändå hyfsat sekundärt. Sen är det ju bra om lösningarna som försämrar inte blir allför "genomskinliga" (hupp!) eftersom det sänker kundförtroendet.

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 09 okt 2025 15:15
av mikebike
flamman skrev: 09 okt 2025 13:24
mikebike skrev: 09 okt 2025 11:01
SIR N skrev: 09 okt 2025 10:19
Jag som tycker det är jobbigt att behöva ställa om innerbackspegeln efter frugan kört bilen, ska jag behöva ställa om ratten nu också ifall jag skulle köpa en Standard. :(
Och ytterbackspeglarna?
Ytterbackspeglarna är elektriskt justerbara. De är bara inte elektriskt infällbara.
Jaså?
"Manually Adjustable Mirrors"
"Manual-adjust side-view mirrors"
Då borde det stå "folding" istället.

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 09 okt 2025 18:17
av Imolarot
mikebike skrev: 09 okt 2025 15:15
flamman skrev: 09 okt 2025 13:24
mikebike skrev: 09 okt 2025 11:01
SIR N skrev: 09 okt 2025 10:19
Jag som tycker det är jobbigt att behöva ställa om innerbackspegeln efter frugan kört bilen, ska jag behöva ställa om ratten nu också ifall jag skulle köpa en Standard. :(
Och ytterbackspeglarna?
Ytterbackspeglarna är elektriskt justerbara. De är bara inte elektriskt infällbara.
Jaså?
"Manually Adjustable Mirrors"
"Manual-adjust side-view mirrors"
Då borde det stå "folding" istället.
Skärmavbild 2025-10-09 kl. 18.16.37.png

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 10 okt 2025 06:31
av SR-71-BlackBird

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 10 okt 2025 06:43
av T4s
Nu finns Model Y Standard i Sverige.

Skillnaden mot USA som jag sett hittills:

- inkluderar basic autopilot
- sidospeglar är elektroniska
- endast 18” fälgar valbara

Pris: 499 990 kr


Leverans nov/dec

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 10 okt 2025 06:44
av Freez

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 10 okt 2025 06:55
av Freez
mikebike skrev: 09 okt 2025 15:15
flamman skrev: 09 okt 2025 13:24
mikebike skrev: 09 okt 2025 11:01
SIR N skrev: 09 okt 2025 10:19
Jag som tycker det är jobbigt att behöva ställa om innerbackspegeln efter frugan kört bilen, ska jag behöva ställa om ratten nu också ifall jag skulle köpa en Standard. :(
Och ytterbackspeglarna?
Ytterbackspeglarna är elektriskt justerbara. De är bara inte elektriskt infällbara.
Jaså?
"Manually Adjustable Mirrors"
"Manual-adjust side-view mirrors"
Då borde det stå "folding" istället.

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 10 okt 2025 07:10
av Teslasemitruck
Intressant att lfp skrotas och wltp höjs.

”För nästan samma peng, 499 500 kronor, kan du köpa en ny Volkswagen ID.4, men då får du bara ett 52 kWh (netto) stort batteri och betydligt kortare räckvidd på 36 mil.”

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 10 okt 2025 09:26
av h4nk
h4nk skrev: 07 okt 2025 22:46
Model Y standard har väl ändå fått så pass mycket downgrades jämfört med premium att dem borde kunnat pressa priset ännu mer, ner mot 30k. Eller tror dem att den kommer sälja ändå kanske så kommer en prissänkning längre fram. Model 3 standard däremot känns ju mer prisvärd då där den fått behålla betydligt mer features från premium versionerna.
Jag måste ändå erkänna att den svenska lanseringen har fått mig att ändra åsikt. 113k billigare än premium rwd är ändå signifikant och jag tycker att dem lyckats bra med prissättningen nu när man ser över hela modellutbudet av Y. En parentes är väl ett stort grattis till dem som lyckades få tag på en standard range för 554k innan de tog bort den versionen. Jag tycker det är logiskt att dem tog bort den men samtidigt synd då den varianten verkligen var prisvärd sett till allt man får. Men den hade ätit alldeles för mycket av försäljningen på den nya standard. 113k känns ändå som en rimlig prisskillnad nu sett till bantningen som gjorts. Jag tror den nya standard kan sälja riktigt bra!

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 10 okt 2025 09:38
av manneson
manneson skrev: 08 okt 2025 12:07
Gissningsvis försvinner LFP från ”premium” då också.
Dvs nuvarande ”standard range”/RWD 3 och Y utgår.
Min spåning var korrekt. LFP försvann från premium.

499 är 100 för högt för den där rishögen.
Men smart av Tesla som vanligt, plötsligt ser Long Range/AWD/P mkt mer prisvärda ut.

Min nästa gissning är att Standard kommer prisdumpas kort efter nyår. Dvs när katastrofala Q4 resultatet kräver det.

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 10 okt 2025 09:43
av T4s
manneson skrev: 10 okt 2025 09:38
manneson skrev: 08 okt 2025 12:07
Gissningsvis försvinner LFP från ”premium” då också.
Dvs nuvarande ”standard range”/RWD 3 och Y utgår.
Min spåning var korrekt. LFP försvann från premium.

499 är 100 för högt för den där rishögen.
Men smart av Tesla som vanligt, plötsligt ser Long Range/AWD/P mkt mer prisvärda ut.

Min nästa gissning är att Standard kommer prisdumpas kort efter nyår. Dvs när katastrofala Q4 resultatet kräver det.
Eller när produktionen kräver det. Beror på vilket perspektiv man har på saker i livet ;)

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 10 okt 2025 09:52
av TiborBlomhall
Snart får nog Model Y Standard en hel drös med tredjepartstillbehör :D

Det kommer nog säljas utbytes-innertak med hål för panoramaglaset. Sätesvärmare för baksätet. Påklistrad ljusramp fram och bak...

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 10 okt 2025 09:59
av ReNewAble
Jag tror det kommer att bli en hit. Speciellt om den nya elbilsbonusen träder i kraft och de lyckas komma ner under gränsen för den på privatleasing. Men den effekten lär vi då först se i starten av det nya året.

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 10 okt 2025 10:32
av Teslasemitruck
1,31 Wh/km . Model 3 rwd har 137,7 ..
med 53 mils räckvidd och nmc batteri tycker jag den är prisvärd. Skillnad om de använt lfp 60 kWh till det priset

Re: Model 3 & Y Standard

Postat: 10 okt 2025 10:43
av Jaegaern
Teslasemitruck skrev: 10 okt 2025 10:32
1,31 Wh/km . Model 3 rwd har 137,7 ..
med 53 mils räckvidd och nmc batteri tycker jag den är prisvärd. Skillnad om de använt lfp 60 kWh till det priset
Är det inte LFP i den som tillverkas i Berlin? USA har ju inte lokal tillverkning av LFP, därav att de använder NMC, eller har jag fel?