Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Inlägg av mikebike »

carlf skrev: 13 apr 2026 17:15
Autonom skrev: 13 apr 2026 14:47
Har jag ingen aning om, men det speglar vad en typisk bilist som chansar på att precis nå en passande 800V-laddare och det går snett (inte beroende på bilen utan laddnätverken).

Är det så att om man har en ren 800V-bil så förväntas man göra research innan man åker någonstans?
Alltså Alrik klantade ju sig något enormt, han verkar ju söka problem genom att sladda in helt oförberedd.
”Research” som krävs är egentligen bara att se till att man har åtkomst till det aktuella nätverket antingen via nätverkets egna app/tagg eller valfritt roamingabonemang. Inte svårare än för exakt alla andra bilar som inte är Tesla.
Man kan ju undra om vissa är korkade eller gör allt för att generera klick?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
carlf

Inlägg av carlf »

mikebike skrev: 13 apr 2026 18:31
carlf skrev: 13 apr 2026 17:15
Autonom skrev: 13 apr 2026 14:47
Har jag ingen aning om, men det speglar vad en typisk bilist som chansar på att precis nå en passande 800V-laddare och det går snett (inte beroende på bilen utan laddnätverken).

Är det så att om man har en ren 800V-bil så förväntas man göra research innan man åker någonstans?
Alltså Alrik klantade ju sig något enormt, han verkar ju söka problem genom att sladda in helt oförberedd.
”Research” som krävs är egentligen bara att se till att man har åtkomst till det aktuella nätverket antingen via nätverkets egna app/tagg eller valfritt roamingabonemang. Inte svårare än för exakt alla andra bilar som inte är Tesla.
Man kan ju undra om vissa är korkade eller gör allt för att generera klick?
Med tanke på rubriken på Alriks klipp ”dödar bensinbilar” så tror jag mest att det är klickviljan som fått ta över. Även om laddstoppen inte var de klipskaste jag sett.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Så menar ni att det är obligatoriskt för alla elbilsägare att i förväg ha app, tag eller roamingabonnemang som täcker alla laddare man som bilen någonsin kan tänkas laddas ifrån?

Eller vad menas?

Själv tror jag att en normal elbilsägare inte offrar energi och pengar på att underhålla saker som i praktiken möjligen bara används under semestern.

Skulle inte falla mig in att installera appar (eller skaffa taggar eller roamingabonnemang) för alla teoretiskt möjliga laddningsnätverk. Går det inte att lösa med kreditkort eller några minuter fipplande vid behov så är det en varningsklocka, och går det inte alls att lösa är något allvarligt fel.

Jag kan inte minnas att jag drabbats av att det inte gått att tanka på en vanlig bensinmack det här seklet.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Autonom skrev: 13 apr 2026 19:54
Så menar ni att det är obligatoriskt för alla elbilsägare att i förväg ha app, tag eller roamingabonnemang som täcker alla laddare man som bilen någonsin kan tänkas laddas ifrån?

Eller vad menas?

Själv tror jag att en normal elbilsägare inte offrar energi och pengar på att underhålla saker som i praktiken möjligen bara används under semestern.

Skulle inte falla mig in att installera appar (eller skaffa taggar eller roamingabonnemang) för alla teoretiskt möjliga laddningsnätverk. Går det inte att lösa med kreditkort eller några minuter fipplande vid behov så är det en varningsklocka, och går det inte alls att lösa är något allvarligt fel.

Jag kan inte minnas att jag drabbats av att det inte gått att tanka på en vanlig bensinmack det här seklet.
De flesta (nyare) snabbladdare skall ju ta kreditkort, men mitt försök med att ladda vid en icke-SuC i Lappland misslyckades eftersom man ändå måste registrera sig på något sätt innan man kunde använda kreditkortet.

Annars har jag appar för de stora aktörerna och kort för InCharge och OKQ8. Hoppas det skall räcka.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
carlf

Inlägg av carlf »

Autonom skrev: 13 apr 2026 19:54

Eller vad menas?

Jag har Teslas app för laddning av min andra elbil på SuC, samt ett par nära på heltäckande (gratis) roamingabonnemang för de tillfällen de behövs.
Kostar tio minuter att sätta upp en enda gång och sen funkar det bara.
Vill man prompt kostnadsoptimera ned på öret så kan man ju även ha nån extra app för de nätverk man gillar bäst.

Att folk inte orkar lägga denna minimala tid på att lösa detta är ju begripligt, folk gillar ju att gnälla över saker som de själva orsakat.
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

R_Edvinsson skrev: 13 apr 2026 15:34

Den dag Tesla kommer på att deras laddare faktiskt är kompatibla med snabbladdning ja då ökar våra alternativ än mer. 👌
Har man inte flyttat målstolparna ganska ordentligt om man inte längre anser att 250 kW är snabbladdning?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
carlf

Inlägg av carlf »

Nicke Nyfiken skrev: 15 apr 2026 16:55

Den dag Tesla kommer på att deras laddare faktiskt är kompatibla med snabbladdning ja då ökar våra alternativ än mer. 👌
Har man inte flyttat målstolparna ganska ordentligt om man inte längre anser att 250 kW är snabbladdning?
Jo, verkligen. Jag fick en ID.4 utan förvärmning som hyrbil häromveckan. Kul att ladda i 47kW…
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Nicke Nyfiken skrev: 15 apr 2026 16:55

Speciellt när det rör sig om att problemen är relaterade till en KIA EV9 som toppar ut på 234 kW under ideal förhållanden: https://recharged.com/articles/kia-ev9- ... speed-test

Rent allmänt är det väldigt få bilar som får en märkbar förlängning av laddtiden om man bara har 250kW tillgängligt, för med några få undantag kan batterierna inte svälja så mycket mer, oavsett laddsystem.