Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4386
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Maw »

När det gäller problem med mjukvaruutveckling så har ju Tesla för övrigt enorma problem.

Tesla ansåg ju sig kunna lösa autonomi level 5 före utgången av 2017 med så pass stor säkerhet att de började sälja den featuren redan då. Nu 8 år senare klarar de inte ens level 3 utan ligger kvar på level 2, och har alltså inte levererat den mjukvara de har lovat under 8 år.

Samtidigt har t ex Mercedes tillsammans med underleverantörer löst självkörning till level 3 och Waymo har löst level 4… så frågan är om inte Tesla har större problem med sin mjukvaruutveckling än Mercedes, åtminstone om man ser till autonomi… ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9842
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av mikebike »

Jag diskuterade mjukvarubuggar med en tekniker från Tesla centralt för några år sedan. Min fråga var varför det alltid kommer med buggar i alla nya uppdateringar.
Hans förklaring var att Tesla har flera olika underleverantörer av varje komponent i bilen, vilket gör att det finns mängder av olika kombinationer av hårvarudetaljer i olika bilar. Inte så att varje bil är unik, men det finns oerhört många varianter. Sedan har vi olika årsmodeller/generationer på det. Sammantaget betyder det att varje ny uppdatering måste finnas i en mängd olika varianter, och ibland blir det fel.

Jag har tidigare jobbat åt underleverantörer till SAAB, Volvo LV och Scania, och min uppfattning är att de håller sina underleverantörer i mycket strama tyglar och en förändring av en produkt måste verifieras mycket noggrant = tidsödande.

Där tror jag att Tesla har varit slappare, troligen för att spara tid (och pengar). I kombination med ett tämligen komplicerat "nätverk" av komponenter i bilen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av RareEarth »

Maw skrev: 11 nov 2025 10:08
tesla newbie skrev: 11 nov 2025 09:54
Maw skrev: 11 nov 2025 08:12
Vad är det för mjukvarufeatures du menar att Tesla är ensamma om som visar att Tesla är unika bland biltillverkare?
Det har vi diskuterat här: viewtopic.php?t=37582

Poängen är inte vilka features som är unika för Tesla, utan att de har en hård- och mjukvararkitektur som tillåter dem att enkelt lägga till nya funktioner utan att behöva att långa möten med underleverantörer. Ska du ha Camp-mode i en bil med tradionell arkitektur, så måste du ha möte med leverantörerna för infotainmentmodulen, body control modulen och klimatmodulen. Tesla lägger bara till några kodrader i sina tre kontrollenheter och skickar ut en mjukvarauppdatering. Det är detta som är poängen med "Software defined vehicle".
Jag tror knappast att t ex Volvo, Polestar eller VAG behöver möten med underleverantörer för att ta bort tidsbegränsningen på parkeringsklimatiseringen, de har helt enkelt valt att göra featuren på det viset som de har.
Jag gissar att det har att göra med vilken testfilosofi man har. En traditionell tillverkare som vill lägga till funktionen camp mode kommer vilja testa av funktionen under alla tänkbara användarfall och yttre förhållanden, och säkerställa att inga negativa effekter uppstår. När Tesla gör det så bara inför de det, och sedan blir det problem för en viss andel ägare under vissa förhållanden. Hela kollektivet Teslaägare är betatestare.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5720
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av chaffis75 »

tesla newbie skrev: 11 nov 2025 10:08
chaffis75 skrev: 11 nov 2025 06:40
vrid_i_skogen skrev: 11 nov 2025 03:40
d3marcus skrev: 10 nov 2025 22:14
Det man kan konstatera är att Tesla är extremt gammaldags och konservativa när det gäller digitala ekosystem. Allt är låst och du kan inte ens välja navigationstjänst själv. Viktiga appar som musikstreaming förlitar sig på SDKs/API:er vilket gör att funktionalitet ligger år efter det som erbjuds native på telefonen. Ungefär som Symbian på Nokiatelefoner…
På ett annat sätt är Tesla det mest öppna ekosystemet. Tänker på integration med smarta hem, elförsäljningsbolag som Tibber mm. Inget jag lockas av alls men noterar att t ex min Volvo inte har ett uns sådant.
De finns ju en bra integration med Volvo och hass. Va är de du saknar jämfört med Tesla?
https://github.com/thomasddn/ha-volvo-c ... ntegration

Här används öppna apier som Volvo ger tillgång till.
Här är Teslas motsvarighet: https://github.com/teslamotors/vehicle-command
Nu fattar jag inte, jag frågade inte vad Tesla har för integration, jag frågade vad du saknar eftersom du säger att de inte går att integrera en Volvo i hass vilket uppenbarligen är fel.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13085
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Fredrik j »

RareEarth skrev: 11 nov 2025 11:27
Maw skrev: 11 nov 2025 10:08
tesla newbie skrev: 11 nov 2025 09:54
Maw skrev: 11 nov 2025 08:12
Vad är det för mjukvarufeatures du menar att Tesla är ensamma om som visar att Tesla är unika bland biltillverkare?
Det har vi diskuterat här: viewtopic.php?t=37582

Poängen är inte vilka features som är unika för Tesla, utan att de har en hård- och mjukvararkitektur som tillåter dem att enkelt lägga till nya funktioner utan att behöva att långa möten med underleverantörer. Ska du ha Camp-mode i en bil med tradionell arkitektur, så måste du ha möte med leverantörerna för infotainmentmodulen, body control modulen och klimatmodulen. Tesla lägger bara till några kodrader i sina tre kontrollenheter och skickar ut en mjukvarauppdatering. Det är detta som är poängen med "Software defined vehicle".
Jag tror knappast att t ex Volvo, Polestar eller VAG behöver möten med underleverantörer för att ta bort tidsbegränsningen på parkeringsklimatiseringen, de har helt enkelt valt att göra featuren på det viset som de har.
Jag gissar att det har att göra med vilken testfilosofi man har. En traditionell tillverkare som vill lägga till funktionen camp mode kommer vilja testa av funktionen under alla tänkbara användarfall och yttre förhållanden, och säkerställa att inga negativa effekter uppstår. När Tesla gör det så bara inför de det, och sedan blir det problem för en viss andel ägare under vissa förhållanden. Hela kollektivet Teslaägare är betatestare.
Ja, jag tror det har att göra med synen på liability.
Erbjuder man en funktion som måste fungera för att inte utgöra en risk (lämna barn kvar i bilen med camp mode på) måste funktionen fungera. Alla inblandade komponenter behöver ASIL-klassificeras. Kanske blir det enklare med centraldator?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4386
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev: 11 nov 2025 11:42
RareEarth skrev: 11 nov 2025 11:27
Maw skrev: 11 nov 2025 10:08
tesla newbie skrev: 11 nov 2025 09:54
Maw skrev: 11 nov 2025 08:12
Vad är det för mjukvarufeatures du menar att Tesla är ensamma om som visar att Tesla är unika bland biltillverkare?
Det har vi diskuterat här: viewtopic.php?t=37582

Poängen är inte vilka features som är unika för Tesla, utan att de har en hård- och mjukvararkitektur som tillåter dem att enkelt lägga till nya funktioner utan att behöva att långa möten med underleverantörer. Ska du ha Camp-mode i en bil med tradionell arkitektur, så måste du ha möte med leverantörerna för infotainmentmodulen, body control modulen och klimatmodulen. Tesla lägger bara till några kodrader i sina tre kontrollenheter och skickar ut en mjukvarauppdatering. Det är detta som är poängen med "Software defined vehicle".
Jag tror knappast att t ex Volvo, Polestar eller VAG behöver möten med underleverantörer för att ta bort tidsbegränsningen på parkeringsklimatiseringen, de har helt enkelt valt att göra featuren på det viset som de har.
Jag gissar att det har att göra med vilken testfilosofi man har. En traditionell tillverkare som vill lägga till funktionen camp mode kommer vilja testa av funktionen under alla tänkbara användarfall och yttre förhållanden, och säkerställa att inga negativa effekter uppstår. När Tesla gör det så bara inför de det, och sedan blir det problem för en viss andel ägare under vissa förhållanden. Hela kollektivet Teslaägare är betatestare.
Ja, jag tror det har att göra med synen på liability.
Erbjuder man en funktion som måste fungera för att inte utgöra en risk (lämna barn kvar i bilen med camp mode på) måste funktionen fungera. Alla inblandade komponenter behöver ASIL-klassificeras. Kanske blir det enklare med centraldator?
Eller så skiter Tesla helt enkelt i alla de säkerhetsföreskrifter de ”traditionella” biltillverkarna gemensamt har tagit fram för bl a mjukvaruutveckling. Bl a spökbromsningar i form av tvärnitar vid möten i kurva tyder på det.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
tesla newbie
Inlägg: 906
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev: 11 nov 2025 10:41
Där tror jag att Tesla har varit slappare, troligen för att spara tid (och pengar). I kombination med ett tämligen komplicerat "nätverk" av komponenter i bilen.
Tesla har ett mycket enklare nätverk än de flesta andra tillverkare. Mängden kablage är markant mindre.
tesla newbie
Inlägg: 906
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av tesla newbie »

Maw skrev: 11 nov 2025 10:08
tesla newbie skrev: 11 nov 2025 09:54
Maw skrev: 11 nov 2025 08:12
Vad är det för mjukvarufeatures du menar att Tesla är ensamma om som visar att Tesla är unika bland biltillverkare?
Det har vi diskuterat här: viewtopic.php?t=37582

Poängen är inte vilka features som är unika för Tesla, utan att de har en hård- och mjukvararkitektur som tillåter dem att enkelt lägga till nya funktioner utan att behöva att långa möten med underleverantörer. Ska du ha Camp-mode i en bil med tradionell arkitektur, så måste du ha möte med leverantörerna för infotainmentmodulen, body control modulen och klimatmodulen. Tesla lägger bara till några kodrader i sina tre kontrollenheter och skickar ut en mjukvarauppdatering. Det är detta som är poängen med "Software defined vehicle".
Jag tror knappast att t ex Volvo, Polestar eller VAG behöver möten med underleverantörer för att ta bort tidsbegränsningen på parkeringsklimatiseringen, de har helt enkelt valt att göra featuren på det viset som de har.
Camp mode är inte bara en tidsbegränsning. Den förändrar hela låsbeteenden på bilen. Om du låser bilen utifrån när camp mode är igång så är skärmen och all elektronik fortsatt i gång och larmet aktiveras inte. Walk away lock stängs också av. Ska du få till detta i en traditionell underleverantörsmodell så måste till exempel body control modulen kunna reagera olika på extern låsning beroende på om bilen är i camp mode eller inte. Hela elsystemet måste också hindras från att gå ner i "sleep mode". Det kräver alltså koordinering av olika kontrollmoduler som ofta levereras av olika underleverantörer. Det är inte omöjligt på något sätt, men kräver mer ansträngning. Volvo och Polestar har för övrigt Camp mode liknande Teslas i SPA2 bilarna. Att VAG och tyskarna inte har det är sannolikt för att det är för krångligt att implementera med nuvarande arkitektur.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9842
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev: 11 nov 2025 12:32
mikebike skrev: 11 nov 2025 10:41
Där tror jag att Tesla har varit slappare, troligen för att spara tid (och pengar). I kombination med ett tämligen komplicerat "nätverk" av komponenter i bilen.
Tesla har ett mycket enklare nätverk än de flesta andra tillverkare. Mängden kablage är markant mindre.
Nu var det inte mängden kablage jag avsåg utan antalet moduler i nätverket.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4386
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Maw »

tesla newbie skrev: 11 nov 2025 12:39
Maw skrev: 11 nov 2025 10:08
tesla newbie skrev: 11 nov 2025 09:54
Maw skrev: 11 nov 2025 08:12
Vad är det för mjukvarufeatures du menar att Tesla är ensamma om som visar att Tesla är unika bland biltillverkare?
Det har vi diskuterat här: viewtopic.php?t=37582

Poängen är inte vilka features som är unika för Tesla, utan att de har en hård- och mjukvararkitektur som tillåter dem att enkelt lägga till nya funktioner utan att behöva att långa möten med underleverantörer. Ska du ha Camp-mode i en bil med tradionell arkitektur, så måste du ha möte med leverantörerna för infotainmentmodulen, body control modulen och klimatmodulen. Tesla lägger bara till några kodrader i sina tre kontrollenheter och skickar ut en mjukvarauppdatering. Det är detta som är poängen med "Software defined vehicle".
Jag tror knappast att t ex Volvo, Polestar eller VAG behöver möten med underleverantörer för att ta bort tidsbegränsningen på parkeringsklimatiseringen, de har helt enkelt valt att göra featuren på det viset som de har.
Camp mode är inte bara en tidsbegränsning. Den förändrar hela låsbeteenden på bilen. Om du låser bilen utifrån när camp mode är igång så är skärmen och all elektronik fortsatt i gång och larmet aktiveras inte. Walk away lock stängs också av. Ska du få till detta i en traditionell underleverantörsmodell så måste till exempel body control modulen kunna reagera olika på extern låsning beroende på om bilen är i camp mode eller inte. Hela elsystemet måste också hindras från att gå ner i "sleep mode". Det kräver alltså koordinering av olika kontrollmoduler som ofta levereras av olika underleverantörer. Det är inte omöjligt på något sätt, men kräver mer ansträngning. Volvo och Polestar har för övrigt Camp mode liknande Teslas i SPA2 bilarna. Att VAG och tyskarna inte har det är sannolikt för att det är för krångligt att implementera med nuvarande arkitektur.
Detaljer som blir olika på olika märken beroende på hur bl a låsaktivering är gjord. I såväl ID-bilarna som i Volvo och Polestar är det bara möjligheten att låta klimatanläggning och annat gå mer än 30 minuter utan att användaren aktiverar bilen igen under parkering som saknas. Allt annat är redan på plats.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
backe
Inlägg: 3080
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av backe »

vrid_i_skogen skrev: 11 nov 2025 09:01
Jag har inte ägt en Tesla ännu men jag tror inte Tesla ägare liksom jag måste göra en "hard reset" av infotainmentsystemet i bilen 1-2 gånger i veckan som man måste i Volvo. Detta görs fortfarande i en bil som lanserades 2021. Min är en 2023...
Så var det i min Tesla, den fastnade i nattläge konstant så jag var tvungen att köra en reset för att den skulle hoppa in i ljust UX.
Det var också strul med Spotify konstant, gick till sig med en reset.
tesla newbie
Inlägg: 906
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev: 11 nov 2025 13:04
tesla newbie skrev: 11 nov 2025 12:32
mikebike skrev: 11 nov 2025 10:41
Där tror jag att Tesla har varit slappare, troligen för att spara tid (och pengar). I kombination med ett tämligen komplicerat "nätverk" av komponenter i bilen.
Tesla har ett mycket enklare nätverk än de flesta andra tillverkare. Mängden kablage är markant mindre.
Nu var det inte mängden kablage jag avsåg utan antalet moduler i nätverket.
Även antalet moduler är mycket färre. Som jag skrev i tidigare inlägg så har Tesla 3 stora kontrollenheter för de flesta funktioner i bilen, samt en huvuddator för skärmen och autopilot.

Här är en ganska bra genomgång från ingenjörer på Rivian hur en sådan här arkitektur fungerar. Deras nya arkitektur är uppbyggd på liknande sätt som Teslas:

tesla newbie
Inlägg: 906
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av tesla newbie »

Maw skrev: 11 nov 2025 13:17
tesla newbie skrev: 11 nov 2025 12:39
Maw skrev: 11 nov 2025 10:08
tesla newbie skrev: 11 nov 2025 09:54
Maw skrev: 11 nov 2025 08:12
Vad är det för mjukvarufeatures du menar att Tesla är ensamma om som visar att Tesla är unika bland biltillverkare?
Det har vi diskuterat här: viewtopic.php?t=37582

Poängen är inte vilka features som är unika för Tesla, utan att de har en hård- och mjukvararkitektur som tillåter dem att enkelt lägga till nya funktioner utan att behöva att långa möten med underleverantörer. Ska du ha Camp-mode i en bil med tradionell arkitektur, så måste du ha möte med leverantörerna för infotainmentmodulen, body control modulen och klimatmodulen. Tesla lägger bara till några kodrader i sina tre kontrollenheter och skickar ut en mjukvarauppdatering. Det är detta som är poängen med "Software defined vehicle".
Jag tror knappast att t ex Volvo, Polestar eller VAG behöver möten med underleverantörer för att ta bort tidsbegränsningen på parkeringsklimatiseringen, de har helt enkelt valt att göra featuren på det viset som de har.
Camp mode är inte bara en tidsbegränsning. Den förändrar hela låsbeteenden på bilen. Om du låser bilen utifrån när camp mode är igång så är skärmen och all elektronik fortsatt i gång och larmet aktiveras inte. Walk away lock stängs också av. Ska du få till detta i en traditionell underleverantörsmodell så måste till exempel body control modulen kunna reagera olika på extern låsning beroende på om bilen är i camp mode eller inte. Hela elsystemet måste också hindras från att gå ner i "sleep mode". Det kräver alltså koordinering av olika kontrollmoduler som ofta levereras av olika underleverantörer. Det är inte omöjligt på något sätt, men kräver mer ansträngning. Volvo och Polestar har för övrigt Camp mode liknande Teslas i SPA2 bilarna. Att VAG och tyskarna inte har det är sannolikt för att det är för krångligt att implementera med nuvarande arkitektur.
Detaljer som blir olika på olika märken beroende på hur bl a låsaktivering är gjord. I såväl ID-bilarna som i Volvo och Polestar är det bara möjligheten att låta klimatanläggning och annat gå mer än 30 minuter utan att användaren aktiverar bilen igen under parkering som saknas. Allt annat är redan på plats.
Det handlar inte om hur låsaktiverngen är gjord utan hur lätt det är att ändra beteendet på låsaktiveringen. Har du full kontroll över mjukvaran som OEM så kan du implemetera allehanda beteenden för till exempel låsaktiveringen, medan om man är bunden till en underleverantör så blir det mycket krånligare.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4386
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Maw »

tesla newbie skrev: 11 nov 2025 13:32
Maw skrev: 11 nov 2025 13:17
tesla newbie skrev: 11 nov 2025 12:39
Maw skrev: 11 nov 2025 10:08
tesla newbie skrev: 11 nov 2025 09:54


Det har vi diskuterat här: viewtopic.php?t=37582

Poängen är inte vilka features som är unika för Tesla, utan att de har en hård- och mjukvararkitektur som tillåter dem att enkelt lägga till nya funktioner utan att behöva att långa möten med underleverantörer. Ska du ha Camp-mode i en bil med tradionell arkitektur, så måste du ha möte med leverantörerna för infotainmentmodulen, body control modulen och klimatmodulen. Tesla lägger bara till några kodrader i sina tre kontrollenheter och skickar ut en mjukvarauppdatering. Det är detta som är poängen med "Software defined vehicle".
Jag tror knappast att t ex Volvo, Polestar eller VAG behöver möten med underleverantörer för att ta bort tidsbegränsningen på parkeringsklimatiseringen, de har helt enkelt valt att göra featuren på det viset som de har.
Camp mode är inte bara en tidsbegränsning. Den förändrar hela låsbeteenden på bilen. Om du låser bilen utifrån när camp mode är igång så är skärmen och all elektronik fortsatt i gång och larmet aktiveras inte. Walk away lock stängs också av. Ska du få till detta i en traditionell underleverantörsmodell så måste till exempel body control modulen kunna reagera olika på extern låsning beroende på om bilen är i camp mode eller inte. Hela elsystemet måste också hindras från att gå ner i "sleep mode". Det kräver alltså koordinering av olika kontrollmoduler som ofta levereras av olika underleverantörer. Det är inte omöjligt på något sätt, men kräver mer ansträngning. Volvo och Polestar har för övrigt Camp mode liknande Teslas i SPA2 bilarna. Att VAG och tyskarna inte har det är sannolikt för att det är för krångligt att implementera med nuvarande arkitektur.
Detaljer som blir olika på olika märken beroende på hur bl a låsaktivering är gjord. I såväl ID-bilarna som i Volvo och Polestar är det bara möjligheten att låta klimatanläggning och annat gå mer än 30 minuter utan att användaren aktiverar bilen igen under parkering som saknas. Allt annat är redan på plats.
Det handlar inte om hur låsaktiverngen är gjord utan hur lätt det är att ändra beteendet på låsaktiveringen. Har du full kontroll över mjukvaran som OEM så kan du implemetera allehanda beteenden för till exempel låsaktiveringen, medan om man är bunden till en underleverantör så blir det mycket krånligare.
Jaha, så nu var inte låsaktivering och Camp Mode viktigt längre?

Påstår du att t ex VAG, Volvo eller Polestar inte har samma möjlighet att ändra väsentliga beteenden som Tesla så kanske du kan ge några exempel och visa en riktig källa på det? Det är ju inte direkt så att Tesla jobbar utan underleverantörer.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
tesla newbie
Inlägg: 906
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av tesla newbie »

Maw skrev: 11 nov 2025 13:41
tesla newbie skrev: 11 nov 2025 13:32
Maw skrev: 11 nov 2025 13:17
tesla newbie skrev: 11 nov 2025 12:39
Maw skrev: 11 nov 2025 10:08


Jag tror knappast att t ex Volvo, Polestar eller VAG behöver möten med underleverantörer för att ta bort tidsbegränsningen på parkeringsklimatiseringen, de har helt enkelt valt att göra featuren på det viset som de har.
Camp mode är inte bara en tidsbegränsning. Den förändrar hela låsbeteenden på bilen. Om du låser bilen utifrån när camp mode är igång så är skärmen och all elektronik fortsatt i gång och larmet aktiveras inte. Walk away lock stängs också av. Ska du få till detta i en traditionell underleverantörsmodell så måste till exempel body control modulen kunna reagera olika på extern låsning beroende på om bilen är i camp mode eller inte. Hela elsystemet måste också hindras från att gå ner i "sleep mode". Det kräver alltså koordinering av olika kontrollmoduler som ofta levereras av olika underleverantörer. Det är inte omöjligt på något sätt, men kräver mer ansträngning. Volvo och Polestar har för övrigt Camp mode liknande Teslas i SPA2 bilarna. Att VAG och tyskarna inte har det är sannolikt för att det är för krångligt att implementera med nuvarande arkitektur.
Detaljer som blir olika på olika märken beroende på hur bl a låsaktivering är gjord. I såväl ID-bilarna som i Volvo och Polestar är det bara möjligheten att låta klimatanläggning och annat gå mer än 30 minuter utan att användaren aktiverar bilen igen under parkering som saknas. Allt annat är redan på plats.
Det handlar inte om hur låsaktiverngen är gjord utan hur lätt det är att ändra beteendet på låsaktiveringen. Har du full kontroll över mjukvaran som OEM så kan du implemetera allehanda beteenden för till exempel låsaktiveringen, medan om man är bunden till en underleverantör så blir det mycket krånligare.
Jaha, så nu var inte låsaktivering och Camp Mode viktigt längre?

Påstår du att t ex VAG, Volvo eller Polestar inte har samma möjlighet att ändra väsentliga beteenden som Tesla så kanske du kan ge några exempel och visa en riktig källa på det? Det är ju inte direkt så att Tesla jobbar utan underleverantörer.
Tesla har underleverantörer men de gör styrmodulerna som jag nämnt tidigare själva. Eller de designar dem själva. Det står Tesla på PCB:n:



Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara detta. Hela branschen går mot Software defined vehicles:

https://se.mathworks.com/campaigns/offe ... CIQAvD_BwE

Jag kan inte ge några specifika exempel på att VAG inte kan implementera Camp-mode såsom Tesla har gjort. Kanske de kan det och jag har fel. Fast om deras mjukvara i nuvarande form är så bra så förstår jag inte varför de har inlett ett samarbete med Rivian kring mjukvara?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4386
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Maw »

tesla newbie skrev: 11 nov 2025 13:53
Maw skrev: 11 nov 2025 13:41
tesla newbie skrev: 11 nov 2025 13:32
Maw skrev: 11 nov 2025 13:17
tesla newbie skrev: 11 nov 2025 12:39


Camp mode är inte bara en tidsbegränsning. Den förändrar hela låsbeteenden på bilen. Om du låser bilen utifrån när camp mode är igång så är skärmen och all elektronik fortsatt i gång och larmet aktiveras inte. Walk away lock stängs också av. Ska du få till detta i en traditionell underleverantörsmodell så måste till exempel body control modulen kunna reagera olika på extern låsning beroende på om bilen är i camp mode eller inte. Hela elsystemet måste också hindras från att gå ner i "sleep mode". Det kräver alltså koordinering av olika kontrollmoduler som ofta levereras av olika underleverantörer. Det är inte omöjligt på något sätt, men kräver mer ansträngning. Volvo och Polestar har för övrigt Camp mode liknande Teslas i SPA2 bilarna. Att VAG och tyskarna inte har det är sannolikt för att det är för krångligt att implementera med nuvarande arkitektur.
Detaljer som blir olika på olika märken beroende på hur bl a låsaktivering är gjord. I såväl ID-bilarna som i Volvo och Polestar är det bara möjligheten att låta klimatanläggning och annat gå mer än 30 minuter utan att användaren aktiverar bilen igen under parkering som saknas. Allt annat är redan på plats.
Det handlar inte om hur låsaktiverngen är gjord utan hur lätt det är att ändra beteendet på låsaktiveringen. Har du full kontroll över mjukvaran som OEM så kan du implemetera allehanda beteenden för till exempel låsaktiveringen, medan om man är bunden till en underleverantör så blir det mycket krånligare.
Jaha, så nu var inte låsaktivering och Camp Mode viktigt längre?

Påstår du att t ex VAG, Volvo eller Polestar inte har samma möjlighet att ändra väsentliga beteenden som Tesla så kanske du kan ge några exempel och visa en riktig källa på det? Det är ju inte direkt så att Tesla jobbar utan underleverantörer.
Tesla har underleverantörer men de gör styrmodulerna som jag nämnt tidigare själva. Eller de designar dem själva. Det står Tesla på PCB:n:



Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara detta. Hela branschen går mot Software defined vehicles:

https://se.mathworks.com/campaigns/offe ... CIQAvD_BwE

Jag kan inte ge några specifika exempel på att VAG inte kan implementera Camp-mode såsom Tesla har gjort. Kanske de kan det och jag har fel. Fast om deras mjukvara i nuvarande form är så bra så förstår jag inte varför de har inlett ett samarbete med Rivian kring mjukvara?
De kanske vill bli ännu bättre?

Olika bilmärken är bra på olika saker, även inom mjukvara. Tesla har definitivt stora problem inom mjukvara för exempelvis autonomi (misslyckandet med självkörning) och säkerhet (livsfarliga spökbromsningar), VAG har andra problem. Kanske kan VAG komma tillrätta med en del av sina problem med hjälp av Rivian?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
backe
Inlägg: 3080
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av backe »

tesla newbie skrev: 11 nov 2025 13:53
Maw skrev: 11 nov 2025 13:41
tesla newbie skrev: 11 nov 2025 13:32
Maw skrev: 11 nov 2025 13:17
tesla newbie skrev: 11 nov 2025 12:39


Camp mode är inte bara en tidsbegränsning. Den förändrar hela låsbeteenden på bilen. Om du låser bilen utifrån när camp mode är igång så är skärmen och all elektronik fortsatt i gång och larmet aktiveras inte. Walk away lock stängs också av. Ska du få till detta i en traditionell underleverantörsmodell så måste till exempel body control modulen kunna reagera olika på extern låsning beroende på om bilen är i camp mode eller inte. Hela elsystemet måste också hindras från att gå ner i "sleep mode". Det kräver alltså koordinering av olika kontrollmoduler som ofta levereras av olika underleverantörer. Det är inte omöjligt på något sätt, men kräver mer ansträngning. Volvo och Polestar har för övrigt Camp mode liknande Teslas i SPA2 bilarna. Att VAG och tyskarna inte har det är sannolikt för att det är för krångligt att implementera med nuvarande arkitektur.
Detaljer som blir olika på olika märken beroende på hur bl a låsaktivering är gjord. I såväl ID-bilarna som i Volvo och Polestar är det bara möjligheten att låta klimatanläggning och annat gå mer än 30 minuter utan att användaren aktiverar bilen igen under parkering som saknas. Allt annat är redan på plats.
Det handlar inte om hur låsaktiverngen är gjord utan hur lätt det är att ändra beteendet på låsaktiveringen. Har du full kontroll över mjukvaran som OEM så kan du implemetera allehanda beteenden för till exempel låsaktiveringen, medan om man är bunden till en underleverantör så blir det mycket krånligare.
Jaha, så nu var inte låsaktivering och Camp Mode viktigt längre?

Påstår du att t ex VAG, Volvo eller Polestar inte har samma möjlighet att ändra väsentliga beteenden som Tesla så kanske du kan ge några exempel och visa en riktig källa på det? Det är ju inte direkt så att Tesla jobbar utan underleverantörer.
Tesla har underleverantörer men de gör styrmodulerna som jag nämnt tidigare själva. Eller de designar dem själva. Det står Tesla på PCB:n:



Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara detta. Hela branschen går mot Software defined vehicles:

https://se.mathworks.com/campaigns/offe ... CIQAvD_BwE

Jag kan inte ge några specifika exempel på att VAG inte kan implementera Camp-mode såsom Tesla har gjort. Kanske de kan det och jag har fel. Fast om deras mjukvara i nuvarande form är så bra så förstår jag inte varför de har inlett ett samarbete med Rivian kring mjukvara?
Om Tesla har så bra mjukvara/AI så är det svårt att förstå varför Tesla vill fördjupa samarbetet med xAI? Nu röstades förslaget ner, men ändå.
tesla newbie
Inlägg: 906
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av tesla newbie »

Maw skrev: 11 nov 2025 13:59
tesla newbie skrev: 11 nov 2025 13:53
Maw skrev: 11 nov 2025 13:41
tesla newbie skrev: 11 nov 2025 13:32
Maw skrev: 11 nov 2025 13:17


Detaljer som blir olika på olika märken beroende på hur bl a låsaktivering är gjord. I såväl ID-bilarna som i Volvo och Polestar är det bara möjligheten att låta klimatanläggning och annat gå mer än 30 minuter utan att användaren aktiverar bilen igen under parkering som saknas. Allt annat är redan på plats.
Det handlar inte om hur låsaktiverngen är gjord utan hur lätt det är att ändra beteendet på låsaktiveringen. Har du full kontroll över mjukvaran som OEM så kan du implemetera allehanda beteenden för till exempel låsaktiveringen, medan om man är bunden till en underleverantör så blir det mycket krånligare.
Jaha, så nu var inte låsaktivering och Camp Mode viktigt längre?

Påstår du att t ex VAG, Volvo eller Polestar inte har samma möjlighet att ändra väsentliga beteenden som Tesla så kanske du kan ge några exempel och visa en riktig källa på det? Det är ju inte direkt så att Tesla jobbar utan underleverantörer.
Tesla har underleverantörer men de gör styrmodulerna som jag nämnt tidigare själva. Eller de designar dem själva. Det står Tesla på PCB:n:



Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara detta. Hela branschen går mot Software defined vehicles:

https://se.mathworks.com/campaigns/offe ... CIQAvD_BwE

Jag kan inte ge några specifika exempel på att VAG inte kan implementera Camp-mode såsom Tesla har gjort. Kanske de kan det och jag har fel. Fast om deras mjukvara i nuvarande form är så bra så förstår jag inte varför de har inlett ett samarbete med Rivian kring mjukvara?
De kanske vill bli ännu bättre?

Olika bilmärken är bra på olika saker, även inom mjukvara. Tesla har definitivt stora problem inom mjukvara för exempelvis autonomi (misslyckandet med självkörning) och säkerhet (livsfarliga spökbromsningar), VAG har andra problem. Kanske kan VAG komma tillrätta med en del av sina problem med hjälp av Rivian?
Här förklarar Rivians VD problemet bättre än vad jag kan: https://www.forbes.com/sites/edgarsten/ ... boss-says/

Besides cleaning up what Scaringe described as a field of weeds, the practical result of replacing scores of ECUs with a centralized computing system is a huge difference in the ability to improve and update a vehicles’ functionality or change the sequence of events such as the order of lights, activation of security systems, turning on music

“So if you want to change that sequence, the exercise is like a mind numbing process of coordinating amongst 15 different companies, whereas in a Rivian, I could change the sequence of events this morning.”

https://insideevs.com/news/761865/rivia ... velopment/
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6301
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Det är humor på hög nivå, att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att Tesla kanske på något enstaka plan har ett litet litet försprång mot någon annan biltillverkare.

Nej Tesla är dåliga på precis allt.
Hårdvara, mjukvara, integrering, tillverkning + allt annat.
Dessutom är chefen och hela företaget vedervärdiga av många olika anledningar.
Och alla Teslaägare ska åtalas för att de använder Sentry Mode på sina bilar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
manneson
Inlägg: 1771
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av manneson »

Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2025 15:10
Det är humor på hög nivå, att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att Tesla kanske på något enstaka plan har ett litet litet försprång mot någon annan biltillverkare.

Nej Tesla är dåliga på precis allt.
Hårdvara, mjukvara, integrering, tillverkning + allt annat.
Dessutom är chefen och hela företaget vedervärdiga av många olika anledningar.
Och alla Teslaägare ska åtalas för att de använder Sentry Mode på sina bilar.
Jag ser kloka svar som förklarar Teslas fördelar/filosofi följt av 2-3st ”X som är på din lista över ignorerade användare, gjorde detta inlägg”. Samma i nästan alla trådar. 😅
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9842
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av mikebike »

Vi får se vad jag saknar från Tesla när jag byter bil. Navigationen ihop med SuC kommer jag nog sakna.
Sedan vet jag inte om det kommer vara köer på 800V-laddarna.
SuC har ju (nästan) alltid många fler laddare på varje ställe och ändå är det kö ibland.


Jag använder TuneIn istället för radio när vi är hemmavid, men det är främst för att radion inte funkar i parkeringshus. Volvon hade inga sådana problem, så med en bättre radio behövs inte TuneIn.
Jag hoppas nästa bil har stöd för Sveriges Radios egen app så man slipper streama från telefonen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13085
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev: 11 nov 2025 17:36
Vi får se vad jag saknar från Tesla när jag byter bil. Navigationen ihop med SuC kommer jag nog sakna.
Sedan vet jag inte om det kommer vara köer på 800V-laddarna.
SuC har ju (nästan) alltid många fler laddare på varje ställe och ändå är det kö ibland.


Jag använder TuneIn istället för radio när vi är hemmavid, men det är främst för att radion inte funkar i parkeringshus. Volvon hade inga sådana problem, så med en bättre radio behövs inte TuneIn.
Jag hoppas nästa bil har stöd för Sveriges Radios egen app så man slipper streama från telefonen.
Jag vet inte vad du menar med ”navigation ihop med SuC” men i min bil kan jag filtrera fram endast teslaladdare om jag vill. Då navigerar bilen bara efter dom.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9842
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 11 nov 2025 18:32
mikebike skrev: 11 nov 2025 17:36
Vi får se vad jag saknar från Tesla när jag byter bil. Navigationen ihop med SuC kommer jag nog sakna.
Sedan vet jag inte om det kommer vara köer på 800V-laddarna.
SuC har ju (nästan) alltid många fler laddare på varje ställe och ändå är det kö ibland.


Jag använder TuneIn istället för radio när vi är hemmavid, men det är främst för att radion inte funkar i parkeringshus. Volvon hade inga sådana problem, så med en bättre radio behövs inte TuneIn.
Jag hoppas nästa bil har stöd för Sveriges Radios egen app så man slipper streama från telefonen.
Jag vet inte vad du menar med ”navigation ihop med SuC” men i min bil kan jag filtrera fram endast teslaladdare om jag vill. Då navigerar bilen bara efter dom.
Ja, men om jag byter bil gäller troligen motsatsen, att navigera till 800V-laddare. Frågan är om det kommer fungera lika smidigt som i Teslan. Samma med betalning, fungerar plug&charge på alla 800V-laddare?

I så fall vet jag inte vad jag kommer sakna från Tesla. :)

Vad har du för bil?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6301
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

manneson skrev: 11 nov 2025 17:18
Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2025 15:10
Det är humor på hög nivå, att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att Tesla kanske på något enstaka plan har ett litet litet försprång mot någon annan biltillverkare.

Nej Tesla är dåliga på precis allt.
Hårdvara, mjukvara, integrering, tillverkning + allt annat.
Dessutom är chefen och hela företaget vedervärdiga av många olika anledningar.
Och alla Teslaägare ska åtalas för att de använder Sentry Mode på sina bilar.
Jag ser kloka svar som förklarar Teslas fördelar/filosofi följt av 2-3st ”X som är på din lista över ignorerade användare, gjorde detta inlägg”. Samma i nästan alla trådar. 😅
Funkar det?
Jag har ingen "ignorerade användare"-lista eftersom det alltid är någon som citerar den/de personerna man tycker är överflödiga på forumet, och då ser man inläggen i alla fall.
Eller är detta ändrat?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
manneson
Inlägg: 1771
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Inlägg av manneson »

Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2025 19:21
manneson skrev: 11 nov 2025 17:18
Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2025 15:10
Det är humor på hög nivå, att vissa individer på detta forum troligen hellre dör än medger att Tesla kanske på något enstaka plan har ett litet litet försprång mot någon annan biltillverkare.

Nej Tesla är dåliga på precis allt.
Hårdvara, mjukvara, integrering, tillverkning + allt annat.
Dessutom är chefen och hela företaget vedervärdiga av många olika anledningar.
Och alla Teslaägare ska åtalas för att de använder Sentry Mode på sina bilar.
Jag ser kloka svar som förklarar Teslas fördelar/filosofi följt av 2-3st ”X som är på din lista över ignorerade användare, gjorde detta inlägg”. Samma i nästan alla trådar. 😅
Funkar det?
Jag har ingen "ignorerade användare"-lista eftersom det alltid är någon som citerar den/de personerna man tycker är överflödiga på forumet, och då ser man inläggen i alla fall.
Eller är detta ändrat?
Man behöver ju inte läsa det som citeras.
Skriv svar