Du ska veta att Apple inte är det integritetsvärnande företag de utger sig för att vara. I december förra året studerade jag trafiken genom min router för hela året som passerat. Hela huset var fyllt av Apple prylar. Jag hade minst en av varje produktkategori och i vissa kategorier 4-8 st! Jag kunde då se att produkterna kommunicerade otroligt muåycket data över hela dygnet. Massa trafik nattetid som alltså inte gynnade mig. Ibland fler dns anrop nattetid än dagtid. För tydligheten skull så berättar jag att jag bor ensam i min villa.holden skrev: ↑14 nov 2025 14:41Just nu lutar det åt att på detta forum har ca 70% apple, övriga 30% beror sannolikt inte på för tunn plånbok utan att Google lyckats positionera sig som någon form av underdog för de som ”inte vill vara som alla andra” och istället glatt säljer sin själ till ett annat amerikanskt big tech företag med lika oklar agenda. I stora delar av världen leder Android pga ekonomiska skäl, knappast potentiella teslakunder.
Jag slänger sedan ut allt i januari i år och ersatte med Google prylar. Google visar alltid alla aktiva processer i de produkter som kör nån form av Google baserat OS. Jag har alla gånger hellre prylar där jag ser all aktiva processer, kan googla dem och ta reda på vad de gör i bakgrunden utan mitt medgivande än att som Apple göra 4 gånger så mycket i bakgrunden som du inte har insyn i.
Personer som använder Android tenderar att vara tekniskt kunniga, göra medvetna val och måna om att få det bästa möjliga för sina pengar. Inte det som blänker mest eller är mest inne. Det finns funktioner i Android som de som använder iOS aldrig kommer kunna förstå även om jag förklarade dem. Sen ska hi inte tala om Apples AI eller Siri. I bästa fall kan det sätta en timer när man skriker till högtalaren vid spisen. Människor som är intresserade av teknik, är tekniskt kunniga och vågar tänka själva använder Android. Människor som förstår att integritetsracet är förlorat om man vistas på Internet använder Google för att de mot att dela med sig av sin data får otroliga värden tillbaka.
Men visst man kan ju göra som alla andra utan att tänka själv. Bli 4 gånger mer spionerade på i bakgrunden, navigera till de få ställen som finns i Apple maps och köpa fler Apple produkterna takt med att man vill göra nya saker bara för att Apple inte vill följa de internationella tekniska standarder som finns. Valet står en fritt. Men man är varken bättre, smartare eller rikare varken om man har en Tesla eller Apple prylar eller både och. Jag skulle säga vänligt att man är ointresserad av teknik och lat så man har inte orkat titta på alternativen som många gånger är bättre utan man bara gör som alla andra.