Och i 8 år har han sagt att det bara är några månader bort...
Sista chansen att köpa självkörning till Tesla
Moderator: Redaktion
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Sista chansen att köpa självkörning till Tesla
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
Autonom
- Teslaägare
Elon time...
Ur konsumenträttslig synpunkt är hanteringen högst tveksam.
Men man kan å andra sidan också se det som att uppgiften var mycket svårare än man trodde, men till skillnad från andra biltillverkare så har man inte gett upp utan avser att faktiskt leverera. Det är ju inte så att Tesla har tagit pengarna och sprungit, utan man har ju lagt ner enorma resurser på att faktiskt få fram produkten, och nu faktiskt nått de ursprungliga målen, men tyvärr har ribban har höjts väsentligt sedan man startade för man har insett att man ursprungligen satte målen för lågt.
Men man kan å andra sidan också se det som att uppgiften var mycket svårare än man trodde, men till skillnad från andra biltillverkare så har man inte gett upp utan avser att faktiskt leverera. Det är ju inte så att Tesla har tagit pengarna och sprungit, utan man har ju lagt ner enorma resurser på att faktiskt få fram produkten, och nu faktiskt nått de ursprungliga målen, men tyvärr har ribban har höjts väsentligt sedan man startade för man har insett att man ursprungligen satte målen för lågt.
-
frippe
- Teslaägare
Ytterligare en sak Elon och Tesla har lovat och bara säger: Oups blev inte som vi tänkt och synd om er som köpt men vi har inte råd att ersätta er…..Autonom skrev: ↑25 maj 2026 17:08Elon time...
Är det någon annan biltillverkare som sålt bilar med utlovad hårdvara för framtida eventuella uppgraderingar?
Alla som köpt en ny tesla med hw2 eller 2,5 bord gå ihop och stämma Tesla. Kunde bli intressant.
Model Y LR.
Model S70D
-
Autonom
- Teslaägare
Volvo EX90 självkörning...
Toyota Mirai ("Framtid") köpare och kunna tanka mer än halvfullt (eller överhuvudtaget)...
Toyota Mirai ("Framtid") köpare och kunna tanka mer än halvfullt (eller överhuvudtaget)...
-
frippe
- Teslaägare
Oj, du råkade hitta två exempel, men Volvo är starkt kritiserad för en model under kort tid. De lär säkert få ersätta köpare vad det lider. Tesla har lovat i åtta år.
Model Y LR.
Model S70D
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Jag skulle inte räkna med att få någon ersättning från Volvo, eller Tesla heller. Iaf. inte här i Europa.
VAG gav aldrig någon ersättning för sina kunder efter att de nedgraderade deras bilar efter deras (rent av kriminella och medvetna) Dieselgate. Inte en krona för EU-köpare (I USA så fick de kompensation eller 100% tillbaka vid återköp om man så önskade).
Vi har generellt väldigt dåligt konsumentskydd i EU, jämfört med i USA (där man låter domstolar skapa rättvisa istället för byråkrater som i EU mest står på biltillverkarnas sida).
Får man, trots allt, någon betydande ersättning ifrån Volvo eller Tesla, så se det som rent tur och bonus. Räkna inte med det som boendes i Europa.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Autonom
- Teslaägare
Jag kan antagligen hitta liknande från de flesta tillverkare om jag gräver. Det där vad som tog mig mindre än 10 sekunder att komma ihåg.
Poängen är dock att ALLA biltillverkare jag känner till vid något tillfälle har sprungit iväg från sitt ansvar vid något tillfälle, så din poäng faller. Rostskyddsgaranti någon?
När det gäller FSD kan man dock inte säga att Tesla smiter från ansvar, de jobbar och lägger ner stora resurser för att faktiskt lösa problemet, och avser att faktiskt leverera. Sedan så kan man ha synpunkter på rimlig leveransförsening, kompensationer och kundvård, men det är faktiskt en artskillnad på det och att bara ta pengarna och springa.
-
bmwixxdrive50
Autonom skrev: ↑26 maj 2026 11:53Jag kan antagligen hitta liknande från de flesta tillverkare om jag gräver. Det där vad som tog mig mindre än 10 sekunder att komma ihåg.
Poängen är dock att ALLA biltillverkare jag känner till vid något tillfälle har sprungit iväg från sitt ansvar vid något tillfälle, så din poäng faller. Rostskyddsgaranti någon?
När det gäller FSD kan man dock inte säga att Tesla smiter från ansvar, de jobbar och lägger ner stora resurser för att faktiskt lösa problemet, och avser att faktiskt leverera. Sedan så kan man ha synpunkter på rimlig leveransförsening, kompensationer och kundvård, men det är faktiskt en artskillnad på det och att bara ta pengarna och springa.
De andra kanske inte tar 77 tusen i extra betalt för nåt de tänker sig leverera om ett decennium möjligen?
Vet inte vad du menar med rostskyddsgaranti? Ja det krävs genomrostning och täcker inte ytlig rost men det är väl knappast attt jämföra med detta.
Du är lojal mot Tesla. Tesla är inte lojal mot dig.
-
Autonom
- Teslaägare
När det gäller FSD så har det alltid varit tydligt på beställningssidan att det även hängt på myndighetsgodkännande. Sedan kan man diskutera hur väl Tesla tydliggjort problemets storlek.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 maj 2026 12:02Autonom skrev: ↑26 maj 2026 11:53Jag kan antagligen hitta liknande från de flesta tillverkare om jag gräver. Det där vad som tog mig mindre än 10 sekunder att komma ihåg.
De andra kanske inte tar 77 tusen i extra betalt för nåt de tänker sig leverera om ett decennium möjligen?
Vet inte vad du menar med rostskyddsgaranti? Ja det krävs genomrostning och täcker inte ytlig rost men det är väl knappast attt jämföra med detta.
Du är lojal mot Tesla. Tesla är inte lojal mot dig.
När rostskyddsgarantin kom var det en sak som lovade brett men som (nästan?) alla tillverkare har slingrat (eller försökt slingra) sig ur.
För min del så är jag rätt nöjd med att Tesla arbetar på så snabbt som möjligt för att leverera en funktion som innebär ett paradigmskifte och öppnar nya möjligheter, och skuggan för att de inte lyckats delleverera FSD V14 ligger närmast fullständigt på EU, inte Tesla. Ingen annan erbjuder något liknande, och jag har svårt att se att någon annan faktiskt skulle kunna vara kapabel att göra det i närtid, detta så länge man inte skippar säkerhetsriskerna på det sätt man gjort i Kina.
Och jag är högst medveten om att det är direkt osannolikt att FSD (unsupervised) kommer att kunna levereras i EU förrän tidigast om några år.
Sedan begriper jag inte varför du fäller omdömen om mig, försöker du mucka gräl?