Topp 15 bäst säljande elbilar i år – ingen av dem från Europa
Moderator: Redaktion
-
Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Topp 15 bäst säljande elbilar i år – ingen av dem från Europa
Jag har kört många bilar och tycker Tesla fortfarande är överlägsna för det jag söker.
Skjuter lite från höften nu
- Otroligt prisvärda, speciellt Y standard
- Noll onödig service
- Sentry mode och dashcam
- Överlägsen skärm och UI
- Energisnåla
- Sponsar ej diktatur eller fossiltillverkare
- Mycket driftsäkra
- Kvalitet på interiör, mjuka material och ingen plast
- Har en ny Nissan Leaf som lånebil nu (carglass). Man spyr på hur dålig den är.
- Bra uppdateringar som hela tiden förbättrar bilen
- 5 länder i Europa har fått FSD, framtiden är här
- mycket billig TCO pga inköpspris, servicekostnad och andrahandsvärde
- Perfekt campingbil, bara slänga in en 90x200 madrass
- Skönt att slippa massa knappar
- mycket rymlig, luftig och bra utrymmen (model Y)
Kollar man denna youtuber så blir man mörkrädd av hur många andra dyra nya elbilar har problem
https://m.youtube.com/@OGSMechanics/videos?ra=m
Skjuter lite från höften nu
- Otroligt prisvärda, speciellt Y standard
- Noll onödig service
- Sentry mode och dashcam
- Överlägsen skärm och UI
- Energisnåla
- Sponsar ej diktatur eller fossiltillverkare
- Mycket driftsäkra
- Kvalitet på interiör, mjuka material och ingen plast
- Har en ny Nissan Leaf som lånebil nu (carglass). Man spyr på hur dålig den är.
- Bra uppdateringar som hela tiden förbättrar bilen
- 5 länder i Europa har fått FSD, framtiden är här
- mycket billig TCO pga inköpspris, servicekostnad och andrahandsvärde
- Perfekt campingbil, bara slänga in en 90x200 madrass
- Skönt att slippa massa knappar
- mycket rymlig, luftig och bra utrymmen (model Y)
Kollar man denna youtuber så blir man mörkrädd av hur många andra dyra nya elbilar har problem
https://m.youtube.com/@OGSMechanics/videos?ra=m
Y Performance FSD -27 / $ Plaid -23 / 3P -19 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Detta stämmer inte när man räknar på totalen. BYD får stora rabatter på sina batterier från sin batteridivision, där man tar kostnaden i stället för sin bildivision. Sedan missar du att räkna incitamenten hos ÅF, som BYD betalar ut från sin koncern.d3marcus skrev: ↑18 aug 2026 22:59Det stämmer också att priskriget i Kina pressar lönsamheten. BYD:s fordonsbruttomarginal sjönk exempelvis till 20,5% under 2025 och nettovinsten föll 19%. Det är alltså knappast korrekt att generellt beskriva kinesiska tillverkare som att de säljer med marginaler nära noll, åtminstone inte de stora och lönsamma aktörerna.
När man räknar på helheten har BYD extremt låga ensiffriga vinstmarginaler på sin bilförsäljning, och väldigt långt ifrån Teslas marginaler om är de högsta på den kinesiska marknaden bland alla stora tillverkare.
Jag har inte kallat någon här på forumet för foliehatt (det tror jag inte någon är), däremot så finns det som sagt andra forum och källor som med rätta är foliehattar i sina galna påhitt kring Tesla specifikt (och elbilar generellt).d3marcus skrev: ↑18 aug 2026 22:59Däremot håller jag med om att påståendet att Tesla med säkerhet skulle sluta tillverka bilar inom fem år är väldigt spekulativt. Tesla är fortfarande en stor biltillverkare med betydande försäljning och en stark balansräkning. Men det argumentet blir inte starkare av att kalla andra för foliehattar, och man behöver inte överdriva Teslas bilmarginaler för att göra det.
Ja, håller med dig att det är helt absurt att tro att Tesla skulle sluta att tillverka elbilar om fem år. De har en alldeles för hög vinstmarginal på dears biltillverkning (som sponsrar deras förlustdelar och investeringar i robotar och AI). De behöver inkomsterna från bilförsäljningen för att hålla uppe bolaget, precis som Space X behöver inkomsterna av Starlink för att stötta deras övriga verksamhet.
Försäljningen av elbilar och Starlink är de enda verkliga lönsamma delarna av Elons bolag. Resten är ren spekulation och förhoppningar om att framtida idéer skall ge vinst (vilket är långt ifrån säkert).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Teslaaa
- Teslaägare
Nej det tror jag inte, men nu kostar den inte 200 000 kr mer.Arctic Drifter skrev: ↑19 aug 2026 08:28Klart det finns andra parametrar men tror ni Tesla sålt lika bra om 3/Y kostat 200 000 kr mer?
Jag ville ha en Taycan 4S Cross Turismo, samtidigt var jag inte beredd att betala det priset. Ok, då vill jag i alla fall ha en bil som rymmer 5 st och viss packning och som klarar sig ~25 mil i motorvägsfart vintertid. Ja där gick många bort 2022. Så det blev en Y, inte för att den var bäst utan för att det var den jag kunde få för vad jag då ansåg vara en rimlig peng.
Model Y var världens mest sålda elbil 2022, d.v.s innan prissänkningarna och nollräntan.
Och även för dig var det ju inte enbart priset som sålde bilen, därav säger jag att den säljer bra på annat utöver priset.
Senast redigerad av Teslaaa, redigerad totalt 2 gång.
-
martinot
- Teslaägare
Det kommer ta extremt lång tid och väldigt, väldigt många år innan Cybercab och Optimus går med stabil vinst och är lönsamma på egna ben (om de ens kommer någonsin bli det, vet ingen i dagsläget, och inte ens Tesla själva).Testarmigfram skrev: ↑19 aug 2026 07:22Tesla satsar på Robotaxis och Optimus. Nya bilmodeller tror jag inte kommer. Så ni som gillar Tesla får åka taxi eller hålla liv i era gamla Model Y I framtiden.
Skulle de bli lönsamma och stabila bolag på egna ben i framtiden, så är det ändå inte troligt att man slutar med att utveckla och tillverka bilar. Det finns allt för mycket synergier mellan dessa marknader för att det skulle vara vettigt att sluta med det.
Men, även om de skulle bli lönsamma, och även om de (mot all logik) skulle inte ha några synergier och välja att inte längre vilja ha inkomsterna heller från bilförsäljningen, så kommer de knappast att begrava märket. Då kommer de sälja av fordonsdivision till andra ägare, antingen ett investmentbolag eller en annan biltillverkare. Ingen kommer att lägga ner en lönsam produkt och enormt känt varumärke. Det är emot all kapitalistisk logik.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
-
martinot
- Teslaägare
Det beror på. Det är inte så svart/vitt och enkelt som du beskriver ovan.
Ta tex Geely. Jag tror att de personligen förlorar pengar på att splittra sina varumärken från Volvo över nya som Polestar och Lync & Co. Det kostar ibland mer än det smakar. Problemet är att marknadsföring och försäljning är dyrt, och du måste då marknadsföra och ha ibland flera säljkanaler för en massa olika varumärken istället för ett enda.
Så visst kan det kanske vara vettigt ibland att ta ett par olika varumärken som tex BMW med Mini och RR. Det är två andra väldigt distinkta varumärken med en egen tydlig grupp av köpare.
Men ser man på VAG och Stellantis, som bägge har emellan 10-15 olika varumärken, så tror jag personligen att de lider av att ha för många varumärken. Kunder som inte alltid lätt kan uppfatta skillnaderna mellan de olika märkena, eller alltid förstå exakt vad respektive varumärke står för när det gäller deras uppsjö av både märken och olika bilmodeller.
Detta tror jag personligen kommer tynga både VAG och Stellantis framåt, mer än vad det kommer vara en resurs och tillgång.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
-
gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Genuint nyfiken på varför du spenderar så mycket tid på ett Teslaforum och skriver så mycket negativa saker och dravel. Förstår att du har haft negativa erfarenheter av Tesla. Beklagar det. Men för ditt eget välmående, vore det inte bättre att släppa det och gå vidare. Att hålla på att älta ditt missnöjje och att pracka på det på andra, gör det verkligen dig lyckligare? Försök var lite mer possitiv, det gör ditt liv lite bättre och roligare.Testarmigfram skrev: ↑19 aug 2026 07:19
Jag tycker att de lyckas slå Teslas modeller på alla möjliga sätt. Du får tycka vad du vill men jag sätter mig aldrig i en Tesla igen.
Skillnad vore om du var Teslaägare med ngt problem som du vill ha hjälp med, där är forumet utmärkt och till stor hjälp. Men tyvärr verkar inte forumet kunna hjälpa dig med ditt teslahat, flera har försökt men ingen når fram.
Lycka till med dina bilar och ditt välmående.
Tesla Model Y
-
jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det finns massor med saker jag inte gillar med Tesla som bolag och hur de sköter om sina kunder, men jag kan ändå inte se något alternativ i samma prisklass som är i närheten av lika bra som en Standard Model Y.
Sen gör ju folk andra val ändå. En av mina vänner köpte nyss en begagnad laddhybrid från 2023 som gått 6000 mil. För 430k. Försökte hinta om att det fanns bättre alternativ men man kan ju inte ligga på för hårt heller
Sen gör ju folk andra val ändå. En av mina vänner köpte nyss en begagnad laddhybrid från 2023 som gått 6000 mil. För 430k. Försökte hinta om att det fanns bättre alternativ men man kan ju inte ligga på för hårt heller
Model Y LR AWD 2022
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag brukar jämföra med hamburgare. Är BigMac Världens bästa burgare eftersom den säljer bäst?Arctic Drifter skrev: ↑19 aug 2026 08:28Klart det finns andra parametrar men tror ni Tesla sålt lika bra om 3/Y kostat 200 000 kr mer?
Jag ville ha en Taycan 4S Cross Turismo, samtidigt var jag inte beredd att betala det priset. Ok, då vill jag i alla fall ha en bil som rymmer 5 st och viss packning och som klarar sig ~25 mil i motorvägsfart vintertid. Ja där gick många bort 2022. Så det blev en Y, inte för att den var bäst utan för att det var den jag kunde få för vad jag då ansåg vara en rimlig peng.
Om vi jämför med vin, jag tror Il Barone Rosso säljer bäst för att boxen kostar 209 kr, inte för att det är det vin som smakar bäst.
260819.jpg
Källa: https://vinliv.se/tio-mest-salda-vinern ... embolaget/
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
Volvo PV 544 Special 1963
-
martinot
- Teslaägare
Jag föredrar torra goda smakrika rödviner, som ofta är i en mellanprisklass runt 150-250 kr flaskan, och då klassiska druvor och viner från Frankrike och Italien (köper absolut viner från andra länder som Portugal, Kalifornien, etc. men majoriteten av våra viner med vår smaklökar visar sig komma från främst Frankrike och Italien).mikebike skrev: ↑19 aug 2026 09:57Jag brukar jämföra med hamburgare. Är BigMac Världens bästa burgare eftersom den säljer bäst?Arctic Drifter skrev: ↑19 aug 2026 08:28Om vi jämför med vin, jag tror Il Barone Rosso säljer bäst för att boxen kostar 209 kr, inte för att det är det vin som smakar bäst.
260819.jpg
Källa: https://vinliv.se/tio-mest-salda-vinern ... embolaget/
Så 150-250 kronor är, tycker jag, oftast "sweet spoten" på där rödviner oftast normalt ligger runt och som fortfarande är på en vettig budget/prisnivå man kan leva med. Känns som man får mest kvalitet/krona där (visst kan vi dricka något enklare vin under hundralappen, men sällan så OK eller så drickbart, och visst köper vi ibland viner som kostar mellan 500-1000+, men inte som vi normalt dricker en vanlig helg).
Gällande burgare, så man inte har bråttom på resa, så skippar jag alltid köpe-burgare. Går ju snabbare att tas sig ner till lokala Hemköpsbutiken 4-5 minuter bort, köpa ett paket ekologisk köttfärs, och snabbt veva ihop en egen burgare på ett par få minuter hemma i stekpannan (om man har bråttom) eller slänga på grillen (om man har lite med tid).
Är billigare än BigMac och slår (utan att skryta) samtliga restaurangburgare, för att inte tala om hamburgarkedje-burgare, jag någonsin ätit.
-
tesla newbie
Absolut så är BMW:s och Volvos senaste elbilar förbi Tesla när det gäller räckvidd, snabbladdning och även mycket nära Teslas effektivitet. Tycker också inte de är speciellt tunga längre om man ser till batteristorleken. Visst så väger BMW iX3 300 kg mer än Tesla Model Y LR, men den har också 30 kwh större batteri. Faktum är att BMW iX3 väger ungefär lika mycket som BMW i4 M60 och dår har iX3:an större batteri och är överlag en större bil. Dessutom har både BMW och Volvo strukturellt batteripack som Tesla har övergivit i alla modeller utom Cybertruck.Testarmigfram skrev: ↑19 aug 2026 07:19holden skrev: ↑18 aug 2026 22:25Nja, så nära är det väl inte. Ytterligare subjektiva fördelar är körglädje, prisvärdhet, världens bästa laddnätverk, enklaste beställningsprocess och leverans. Siffrorna talar väl sitt tydliga språk, européerna lyckas inte slå en 7-8 år gammal bilmodell utan satsar på tunga bilar med stora batterier i brist på bättre lösningar.Testarmigfram skrev: ↑18 aug 2026 22:18Effektivitet? Där ligger de väl nära? Mjukvara och användarvänlighet är subjektivt. Känns t ex användarvänligt att trycka på en knapp för att få ut dragkroken och att ha riktig döda vinkeln varnare som blinkar där man normalt tittar vid filbyte. T ex.
Jag tycker att de lyckas slå Teslas modeller på alla möjliga sätt. Du får tycka vad du vill men jag sätter mig aldrig i en Tesla igen.
Men när det gäller bang-for-the-buck så leder forftarande Tesla. En Model Y LR ligger ungefär som en VW ID4 i pris och Teslan ger så mycket mer bil för pengarna. Är väl därför den bäst säljande Teslan i Sverige är Model Y Long Range. Om man föredrar MYP och har råd med den så finns det nu faktiskt bättre alternativ.
-
RareEarth
- Teslaägare
En ny Iphone har bokstavligen noll gemensam teknik med en tio år gammal. Det enda som är gemensamt är att den är rektangulär och har en pekskärm. Tesla 3/Y har samma grundplattform som de alltid haft även om många detaljer har ändrats. Samma chassigeometri, samma batteribalja, samma arkitektur för HV-elektronik, samma drivlinemekanik etc.manneson skrev: ↑19 aug 2026 05:40Dom förbättrar ju konstant befintliga modeller, likt Apple gör med iPhone.RareEarth skrev: ↑18 aug 2026 23:02Tesla har ju en stor konkurrensfördel jämfört med alla andra: de lägger inga pengar på att utveckla nya modeller och kan därmed pressa priset och ändå hålla uppe vinstmarginalen. Det går ju att göra så ett tag. Det är lite som när gamla människor bor billigt i en stor villa. De bor billigt eftersom de slutar underhålla huset. Det går också ett tag, tills huset förfaller.
En iPhone har sett ungefär likadan ut i 10 år. Detsamma med Teslas modeller. Men kollar man närmare så har så gott som all teknik ändrats.
Med det sagt tror jag Tesla har nya modeller på gång, men de väntar på bättre förutsättningar. Just nu är det prispress som gäller.
Saab lyckades väl hålla liv i 9-5-plattformen i 13 år. Det finns kanske något exempel på längre livslängd på bilplattform i modern tid, men det skulle vara unikt i bilvärlden ifall Tesla skulle lyckas sälja 3/Y i någon större omfattning 15 år efter introduktion (dvs efter 2031).
Om Tesla hade haft nya modeller av rattstyrda vanliga personbilar på gång borde det ha läckt åtminstone något lite om det. Tvärtom pekar alla signaler från Musk på att han tappat intresset för personbilar och hellre vill göra om Tesla till ett robot-AI-företag. Och även om det är så att de väntar med att utveckla nya modeller så tar det flera år att ta fram en ny bilmodell på ny plattform. Det skulle bli ett gap mellan end-of-life för nuvarande modeller och de nya modellerna. Alla andra biltillverkare börjar utveckla nästa generations modeller i princip direkt efter att man släppt en ny.
-
martinot
- Teslaägare
Håller absolut noll med dig där. Sorry för att vara så tydlig (men hoppas att det är OK).
Både mjukvaran (iOS) är väldigt lika hos dagens telefoner med de för 10 år sedan, och en direkt förfining och vidareutvecklingen av tidigare versioner, och även gällande hårdvaran med ARM-processorerna så är det samma sak där. En tydlig gemensam grund som förfinas och förbättras lite för varje år.
Men sedan Apple bytte från en 32-bitars arkitektur och instruktionsuppsättning (AArch32) till dagens nya 64-bitars baserade arkitektur (AArch64), som skedde vide iPhone 5/5s för just ca 10 år sedan, så har den hårdvarumässiga grunden i telefonerna sett enormt lika ut.
-
RareEarth
- Teslaägare
VW har åtta personbilsmärken om jag räknar rätt. Om man räknar bort Porsche, Lamborghini och Bentley som ju får sägas vara väldigt nischade är det fem (VW, Skoda, Audi, Seat, Cupra).martinot skrev: ↑19 aug 2026 09:07Men ser man på VAG och Stellantis, som bägge har emellan 10-15 olika varumärken, så tror jag personligen att de lider av att ha för många varumärken. Kunder som inte alltid lätt kan uppfatta skillnaderna mellan de olika märkena, eller alltid förstå exakt vad respektive varumärke står för när det gäller deras uppsjö av både märken och olika bilmodeller.
Detta tror jag personligen kommer tynga både VAG och Stellantis framåt, mer än vad det kommer vara en resurs och tillgång.
-
holden
- Teslaägare
Tesla MS tillverkades 2012-2026 dvs 14 år.RareEarth skrev: ↑19 aug 2026 10:28En ny Iphone har bokstavligen noll gemensam teknik med en tio år gammal. Det enda som är gemensamt är att den är rektangulär och har en pekskärm. Tesla 3/Y har samma grundplattform som de alltid haft även om många detaljer har ändrats. Samma chassigeometri, samma batteribalja, samma arkitektur för HV-elektronik, samma drivlinemekanik etc.manneson skrev: ↑19 aug 2026 05:40Dom förbättrar ju konstant befintliga modeller, likt Apple gör med iPhone.RareEarth skrev: ↑18 aug 2026 23:02Tesla har ju en stor konkurrensfördel jämfört med alla andra: de lägger inga pengar på att utveckla nya modeller och kan därmed pressa priset och ändå hålla uppe vinstmarginalen. Det går ju att göra så ett tag. Det är lite som när gamla människor bor billigt i en stor villa. De bor billigt eftersom de slutar underhålla huset. Det går också ett tag, tills huset förfaller.
En iPhone har sett ungefär likadan ut i 10 år. Detsamma med Teslas modeller. Men kollar man närmare så har så gott som all teknik ändrats.
Med det sagt tror jag Tesla har nya modeller på gång, men de väntar på bättre förutsättningar. Just nu är det prispress som gäller.
Saab lyckades väl hålla liv i 9-5-plattformen i 13 år. Det finns kanske något exempel på längre livslängd på bilplattform i modern tid, men det skulle vara unikt i bilvärlden ifall Tesla skulle lyckas sälja 3/Y i någon större omfattning 15 år efter introduktion (dvs efter 2031).
Om Tesla hade haft nya modeller av rattstyrda vanliga personbilar på gång borde det ha läckt åtminstone något lite om det. Tvärtom pekar alla signaler från Musk på att han tappat intresset för personbilar och hellre vill göra om Tesla till ett robot-AI-företag. Och även om det är så att de väntar med att utveckla nya modeller så tar det flera år att ta fram en ny bilmodell på ny plattform. Det skulle bli ett gap mellan end-of-life för nuvarande modeller och de nya modellerna. Alla andra biltillverkare börjar utveckla nästa generations modeller i princip direkt efter att man släppt en ny.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
martinot
- Teslaägare
Jag frågade AI, som gav mig svaret 10 gällande VAG och 14 gällande Stellantis.
Men du förstår förhoppningsvis min huvudpoäng med mitt inlägg ändå.
För att sammanfatta den kort: Min poäng är att just ett par tydligt nischade varumärken kan absolut vara vettigt, men just flera parallela varumärken som är svåra för kunderna att differentiera emellan, kan potentiellt skapa mer huvudvärk och kostnader för dessa stora varumärkeskoncerner än fördelar och vinster.
-
tesla newbie
Fast även en ny BMW 3-serie har ju samma grundläggande chassigeometri som E90 från 2005. McPherson fram med två nedre länkarmar och femlänkad bakaxel. Sedan har BMW utvecklat och förfinat denna genom åren och även gjort bilarna större, men den grundläggande chassitekniken är densamma. Tesla har också förfinat Model 3/Y plattformen. Tittar man i Teslas epc så är det inte så många artikelnummer som är desamma mellan första Model Y och Juniper. Hela bakre megacastingen är till exempel ny på Juniper. Skillnaden hos Tesla är att de inte gör några drastiska ändringar på bilens mått och inte några dramatiska designförändringar.RareEarth skrev: ↑19 aug 2026 10:28En ny Iphone har bokstavligen noll gemensam teknik med en tio år gammal. Det enda som är gemensamt är att den är rektangulär och har en pekskärm. Tesla 3/Y har samma grundplattform som de alltid haft även om många detaljer har ändrats. Samma chassigeometri, samma batteribalja, samma arkitektur för HV-elektronik, samma drivlinemekanik etc.manneson skrev: ↑19 aug 2026 05:40Dom förbättrar ju konstant befintliga modeller, likt Apple gör med iPhone.RareEarth skrev: ↑18 aug 2026 23:02Tesla har ju en stor konkurrensfördel jämfört med alla andra: de lägger inga pengar på att utveckla nya modeller och kan därmed pressa priset och ändå hålla uppe vinstmarginalen. Det går ju att göra så ett tag. Det är lite som när gamla människor bor billigt i en stor villa. De bor billigt eftersom de slutar underhålla huset. Det går också ett tag, tills huset förfaller.
-
Testarmigfram
manneson skrev: ↑19 aug 2026 08:01Precis. Då hade vi sett typ MG5, Dacia Spring och liknade i topp.Teslaaa skrev: ↑19 aug 2026 07:53De säljer bra även på annat utöver priset, annars hade listan sett annorlunda ut om priset var den enda faktorn.Testarmigfram skrev: ↑19 aug 2026 07:21Tesla säljer bra på priset.Teslaaa skrev: ↑19 aug 2026 06:15Ja, och ändå lyser de med sin frånvaro på listan i trådstarten trots sitt fina utbud av nya modeller med 800v etc.
Men model Y som är så gammal med stenåldersteknik är fortsatt den med sålda elbilen, ändå gör Tesla allt fel enligt vissa.
Enbart model Y har sålt mer än VW:s hela elbilsutbud tillsammans, något rätt gör Tesla annars hade de saknats på listan i trådstarten?
Återigen listan där inte en enda europeisk tillverkare finns med.
Andra tillverkare vill inte ens vara med på listan enligt vissa här i tråden, det är viktigare att ha fler modeller med modernare teknik som står i bilhallar istället för att sälja.
Pris i förhållande till det man får såklart...
-
RareEarth
- Teslaägare
Det är inte chassigeometri, det är tekniska lösningar för hjulupphängningen.tesla newbie skrev: ↑19 aug 2026 10:46Fast även en ny BMW 3-serie har ju samma grundläggande chassigeometri som E90 från 2005. McPherson fram med två nedre länkarmar och femlänkad bakaxel.
-
SwedishAdvocate
Really?…manneson skrev: ↑19 aug 2026 07:42Dom har redan hintat om en ”cybersuv”. Syns i bakgrunden på några bilder.Testarmigfram skrev: ↑19 aug 2026 07:22Tesla satsar på Robotaxis och Optimus. Nya bilmodeller tror jag inte kommer. Så ni som gillar Tesla får åka taxi eller hålla liv i era gamla Model Y I framtiden.manneson skrev: ↑19 aug 2026 05:40Dom förbättrar ju konstant befintliga modeller, likt Apple gör med iPhone.RareEarth skrev: ↑18 aug 2026 23:02Tesla har ju en stor konkurrensfördel jämfört med alla andra: de lägger inga pengar på att utveckla nya modeller och kan därmed pressa priset och ändå hålla uppe vinstmarginalen. Det går ju att göra så ett tag. Det är lite som när gamla människor bor billigt i en stor villa. De bor billigt eftersom de slutar underhålla huset. Det går också ett tag, tills huset förfaller.
Den lär komma med samma teknik som Cybertruck, dvs 800v m.m.

https://www.notateslaapp.com/news/3081/ ... cent-video
Tycker det verkar som C-trucken är en rätt rejäl monsterflopp. Och då är ju dessutom en inte obetydlig del av den senaste försäljningen bestående av inköp från SpaceX. Tesla hävdar vidare ett Cd-värde på 0,335 för den här bilmodellen. Andra menar att det istället ligger någonstans mellan 0,34 och 0,39. En C-SUV kommer inte heller ha ett direkt lysande Cd…
Men framförallt: Jag tror ju inte Tesla kommer gå vidare med den här formspråket på någon slags C-SUV när C-trucken floppat så monumentalt.
Bildläckan är dessutom nästan ett år gammal vid det här laget. Och det finns ännu inga som helst testbilar ute i det vilda. I så fall hade vi sett en bild på det.
EDIT:
Och pga regler kring fotgängarskydd så kommer världsmarknaden limiteras på samma sätt som för C-trucken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
tesla newbie
Men även chassigeometrin är inte helt identisk på Tesla Juniper jämfört med första Model Y. Länkarmarna är inte identiska mellan 2021 och Juniper till exempel. Och BMW har ganska liknande upplägg för länkarmarnas placering mellan generationer av 3 serien. Det största hoppet kom mellan E46 och E90. Sedan dess har den grundläggande designen för hjulupphängningen varit densamma.RareEarth skrev: ↑19 aug 2026 13:40Det är inte chassigeometri, det är tekniska lösningar för hjulupphängningen.tesla newbie skrev: ↑19 aug 2026 10:46Fast även en ny BMW 3-serie har ju samma grundläggande chassigeometri som E90 från 2005. McPherson fram med två nedre länkarmar och femlänkad bakaxel.
-
Nils S
Lista över världens 20 mest sålda bilar (oavsett bränsle), första halvåret 2026:
Rank Model YoY
1 Tesla Model Y +19.6%
2 Toyota Corolla -6.0%
3 Ford F-Series -9.5%
4 Toyota RAV4 -25.6%
5 Honda CR-V -2.4%
6 Toyota Camry +4.4%
7 Chevrolet Silverado -5.2%
8 Hyundai Tucson +1.3%
9 Kia Sportage +2.4%
10 Volkswagen Tiguan +6.8%
11 Ram Pick-up +16.6%
12 Toyota Yaris -1.9%
13 GMC Sierra -2.0%
14 Toyota Hilux -11.5%
15 Mazda CX-5 +8.6%
16 Geely Xingyuan -9.1%
17 Honda Civic -6.1%
18 Tesla Model 3 -21.5%
19 Chevrolet Equinox -8.9%
20 Kia Seltos +17.4%
Källa: https://www.focus2move.com/world-car-market/
Inga många europeiska bilmodeller där heller. Det topplistan visar på mest är vilken "hemmamarknad" är störst samt om man lyckas sälja på minst två stora marknader samtidigt (USA och Kina). Det finns flera anledningar till att oroa sig för Europas bilindustri, speciellt i Italien. Men man ska nog vara försiktig med att dra slutsatser från en global topplista.
Rank Model YoY
1 Tesla Model Y +19.6%
2 Toyota Corolla -6.0%
3 Ford F-Series -9.5%
4 Toyota RAV4 -25.6%
5 Honda CR-V -2.4%
6 Toyota Camry +4.4%
8 Hyundai Tucson +1.3%
9 Kia Sportage +2.4%
11 Ram Pick-up +16.6%
12 Toyota Yaris -1.9%
13 GMC Sierra -2.0%
14 Toyota Hilux -11.5%
15 Mazda CX-5 +8.6%
16 Geely Xingyuan -9.1%
17 Honda Civic -6.1%
18 Tesla Model 3 -21.5%
20 Kia Seltos +17.4%
Inga många europeiska bilmodeller där heller. Det topplistan visar på mest är vilken "hemmamarknad" är störst samt om man lyckas sälja på minst två stora marknader samtidigt (USA och Kina). Det finns flera anledningar till att oroa sig för Europas bilindustri, speciellt i Italien. Men man ska nog vara försiktig med att dra slutsatser från en global topplista.
-
Fredrik j
- elbilist
YTD ska det väl vara. Inte YoY.Nils S skrev: ↑19 aug 2026 15:09Lista över världens 20 mest sålda bilar (oavsett bränsle), första halvåret 2026:
Rank Model YoY
1 Tesla Model Y +19.6%
2 Toyota Corolla -6.0%
3 Ford F-Series -9.5%
4 Toyota RAV4 -25.6%
5 Honda CR-V -2.4%
6 Toyota Camry +4.4%
8 Hyundai Tucson +1.3%
9 Kia Sportage +2.4%
11 Ram Pick-up +16.6%
12 Toyota Yaris -1.9%
13 GMC Sierra -2.0%
14 Toyota Hilux -11.5%
15 Mazda CX-5 +8.6%
16 Geely Xingyuan -9.1%
17 Honda Civic -6.1%
18 Tesla Model 3 -21.5%
20 Kia Seltos +17.4%
Eller är listan YTD och procentuella ökningen YoY? Verkar ju så
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
-
Bart
- Teslaägare
Kanske bara är jag, men jag tycker verkligen att det är kul att se Nio ES8 säljer så pass bra ändå. Det är ju ett stort åbäke med mycket lull lull och så. Att det ser väldigt olika ut i Kina, där de det finns väldigt många batteribytarstationer är ju en klar bidragande orsak till att den säljer - gissar på att många tycker priset är förmånligt för vad man får också.
-
Testarmigfram
tesla newbie skrev: ↑19 aug 2026 15:04Men även chassigeometrin är inte helt identisk på Tesla Juniper jämfört med första Model Y. Länkarmarna är inte identiska mellan 2021 och Juniper till exempel. Och BMW har ganska liknande upplägg för länkarmarnas placering mellan generationer av 3 serien. Det största hoppet kom mellan E46 och E90. Sedan dess har den grundläggande designen för hjulupphängningen varit densamma.RareEarth skrev: ↑19 aug 2026 13:40Det är inte chassigeometri, det är tekniska lösningar för hjulupphängningen.tesla newbie skrev: ↑19 aug 2026 10:46Fast även en ny BMW 3-serie har ju samma grundläggande chassigeometri som E90 från 2005. McPherson fram med två nedre länkarmar och femlänkad bakaxel.
Folk köper inte ny bil för att hjulupphängningen har förändrats.
-
Testarmigfram
Bart skrev: ↑19 aug 2026 15:24Kanske bara är jag, men jag tycker verkligen att det är kul att se Nio ES8 säljer så pass bra ändå. Det är ju ett stort åbäke med mycket lull lull och så. Att det ser väldigt olika ut i Kina, där de det finns väldigt många batteribytarstationer är ju en klar bidragande orsak till att den säljer - gissar på att många tycker priset är förmånligt för vad man får också.
Förr kunde jag till viss del förstå lockelsen med batteribyte när jag behövde stanna 45 minuter var tredje timme. Men nu med de nya bilarna som kommer ut... Nej, det känns föråldrat.