Förstår tanken med att byta kabel om något sker, samtidigt tappar man kanske den bästa integrerade till just Tesla bilen.... ja ni
Helt ny på Tesla, behöver lite råd efter lagd beställning...
Moderator: Redaktion
-
Grassa
Re: Helt ny på Tesla, behöver lite råd efter lagd beställning...
Hum... tack för era tips och jag förstår hur ni tänker. Företaget som ska installera har ju ett flertal olika att välja mellan så nu blev det ju lite svårt val här.
Förstår tanken med att byta kabel om något sker, samtidigt tappar man kanske den bästa integrerade till just Tesla bilen.... ja ni
-
ErransEgo
Teslas laddbox är kanon och härligt med knapp!Grassa skrev: ↑28 aug 2026 23:09Jaha, så Teslas har fastmonterad kabel? Jag kan ju inget om detta, finns det app till just laddaren alltså? Hum... ja här trodde jag inte att man behövde forska så mycket utan att det typ var givet med Teslas laddbox till deras bilar.martinot skrev: ↑28 aug 2026 23:03Jag personligen föredrar Easee för att den har bättre app samt enklare lastbalansering (kommunikation direkt med elmätaren). En annan fördel är att kabeln är valfri då den har ett Typ2-uttag som på publika AC-boxar. Tycker inte om att kablarna är fast monterade på Teslas WC, och tycker de är allt för tunga och klumpiga.
Men finns många andra bra boxar med Typ2-uttag än Easee. Undvik som sagt de med fastmonterad kabel.
Vad är då fördelen med Tesla laddaren?Är den kompatibel med andra bilar om någon skulle komma på besök...?
Enda nackdelen är lastbalanseringen är dyr.
Men har man inte råd med det så har man nog inte egentligen råd med en Tesla heller.
-
Grassa
Det verkar inte vara så stor prisskillnad, skiljer bara 1000kr från Easee och Zaptec för en Tesla ladd enligt sidan jag har här. Lastbalanserare har väl samma pris?
Hur som helst spelar inte de priset någon roll, vill mer ha det som fungerar bäst med bilen
Hur som helst spelar inte de priset någon roll, vill mer ha det som fungerar bäst med bilen
-
ErransEgo
När jag kollade på att komplettera med fler laddboxar så var det stor skillnad i pris, mycket för att Tesla har hårdtrådad lösning medans de andra kör wifi eller andra trådlösa lösningar.
Där ens förutsättningar med wifi och nätverk sätter förutsättningar för ditt systemlösningar och kostnader.
Hårdtrådat är bättre än trådlöst enligt mig, då boxen inte är beroende av wifi eller mobilnät.
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Typ2 AC är fullt standardiserat, precis som CSS för DC. Väljer du en laddkabel med Tesla-knapp så har du samma funktionalitet (och mycket mer) som med Teslas WC.
Däremot, som andra redan påpekat, så är lastbalanseringen dyr hos Tesla, samt att den är inte lika smart integrerad till våra nordiska elmätare (Teslas använder spolar runt inkommande anslutningskablar, som oftast installeras av elektriker - även om det inte är förbjudet eller omöjligt att göra det själv om man är bekväm med att jobba kring 230V/400V).
Detta medans tex. Easees lastbalanserare Equalizer (men finns många alternativ från andra tillverkare) har en direkt datakommunikation med elmätaren för att få rätt effekt från de olika faserna. Är en enkel RJ-kabel (liknande nätverkskabel/telefonkabel) som man själv enkelt kan ansluta till din nätägares mätbox (oftast märkt P1-port eller HAN-port, checka vilken innan du beställer lastbalanseraren).
En ytterligare fördel, både installationsmässigt och kostnadsmässigt, att du med de lastbalanserare som ansluter till dataporten på din nätägares mätbox, oftast inte behöver strömförsörjas separat, utan får då strömmen från mätboxen via datakabeln.
Lastbalanserare som använder spolar runt de inkommande kablarna för att mäta strömmen, som tex. Teslas, kräver oftast att elektriker sätter upp (om det inte redan finns) ett 230V-uttag i mätskåpet/elcentralen för att strömförsörja denna. Det blir ytterligare en kostnad och arbetsmoment (även om det självklart inte är oöverstigligt om det inte finns alternativ).
Du gör självklart absolut precis som du vill, men personligen så tycker jag att direkt datakommunikation mellan mätboxen och lastbalanseraren över ett standardiserat gränssnitt ger en snyggare och cleanare mer integrerad installation (samt oftast betydligt lägre i pris).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Jag har kört elbil sedan 2012 och aldrig haft lastbalanserare, funkar bra utan om man har bergvärme eller annan snål pump och inga andra större förbrukare.
Y Performance FSD -27 / $ Plaid -23 / 3P -19 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
-
Grassa
Okeeej, ja de var endel info jag inte hänger med på. Det jag skulle få betala för Tesla laddbox och balanserade ink. installation, efter grönt avdrag var 11.000:-martinot skrev: ↑29 aug 2026 13:19Typ2 AC är fullt standardiserat, precis som CSS för DC. Väljer du en laddkabel med Tesla-knapp så har du samma funktionalitet (och mycket mer) som med Teslas WC.
Däremot, som andra redan påpekat, så är lastbalanseringen dyr hos Tesla, samt att den är inte lika smart integrerad till våra nordiska elmätare (Teslas använder spolar runt inkommande anslutningskablar, som oftast installeras av elektriker - även om det inte är förbjudet eller omöjligt att göra det själv om man är bekväm med att jobba kring 230V/400V).
Detta medans tex. Easees lastbalanserare Equalizer (men finns många alternativ från andra tillverkare) har en direkt datakommunikation med elmätaren för att få rätt effekt från de olika faserna. Är en enkel RJ-kabel (liknande nätverkskabel/telefonkabel) som man själv enkelt kan ansluta till din nätägares mätbox (oftast märkt P1-port eller HAN-port, checka vilken innan du beställer lastbalanseraren).
En ytterligare fördel, både installationsmässigt och kostnadsmässigt, att du med de lastbalanserare som ansluter till dataporten på din nätägares mätbox, oftast inte behöver strömförsörjas separat, utan får då strömmen från mätboxen via datakabeln.
Lastbalanserare som använder spolar runt de inkommande kablarna för att mäta strömmen, som tex. Teslas, kräver oftast att elektriker sätter upp (om det inte redan finns) ett 230V-uttag i mätskåpet/elcentralen för att strömförsörja denna. Det blir ytterligare en kostnad och arbetsmoment (även om det självklart inte är oöverstigligt om det inte finns alternativ).
Du gör självklart absolut precis som du vill, men personligen så tycker jag att direkt datakommunikation mellan mätboxen och lastbalanseraren över ett standardiserat gränssnitt ger en snyggare och cleanare mer integrerad installation (samt oftast betydligt lägre i pris).
Vet inte om det är normalpris eller ej
-
Autonom
- Teslaägare
Om man behöver lastbalansering för laddboxen beror en del på hur det ser ut förövrigt.
Om man som jag har hemma med 3x25A och två andra förbrukare med lastbalansering (där en är värmepumpen) så kan man använda deras lastbalansering för att skapa utrymme för laddaren, de andra förbrukarna får dra ner.
På landet så har jag bara 3x16A och ingen varmvattenberedare utan bara värmepump så där blir det konflikt om alla plötsligt behöver duscha, där har en lastbalanserare sin plats. Dock kör jag inte så, har bara mobil 1-fas/3-fas laddare där, utan laddningen står normalt på 5A på en den minst belastade fasen så värmepumpen (som har lastbalansering) har 3x11A att leka med. Men i på vintern, när laddning dessutom behöver rejäl förvärmning, så skulle detta bli ett problem eftersom 5A enfas i stort sett helt käkas upp av förvärmingen vid -15C, så värmepumpen och laddaren behöver samarbeta för att det ska fungera ordentligt.
-
Grassa
Har 3x20 hemma så kommer va i behov av lastbalanserare om vi kör endel annat samtidigt. Vill inte chansa så kommer ta med det oavsett....
-
holden
- Teslaägare
Såvida du inte har något som drar väldigt mycket typ pool/spabad eller direktverkande el som värmekälla så behövs ingen lastbalansering, vi har också 20A huvudsäkring och laddar man på 8A är det väl möjligen bastun som kan dra någon säkring när det är som allra kallast men det undviks ju enkelt genom att inte ladda just då.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
Freez
- Teslaägare
Du klarar dig utan. Bara att ställa ned laddboxen till 10A.
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Tänk på att självrisken för stenskott på glastaket är över 13000 kronor (glastaket räknas som vagnskada och går därmed på vagnskadegarantin). Överväg att teckna en självriskförsäkring utöver den vanliga bilförsäkringen.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
-
Grassa
Har spabad. Kan man isf addera en lastbalanserare vid senare tillfälle?
Gällande stenskott på glastaket, den är ju lite jobbig. Hur hanterar Teslaägare detta, tar alla en självrisk utöver bilförsäkringen eller lägger man en extra film på taket eller hoppas man på det bästa att komma undan med ren tur...? Vet iof inte hur stor risk det är för stenskott på taket
Gällande stenskott på glastaket, den är ju lite jobbig. Hur hanterar Teslaägare detta, tar alla en självrisk utöver bilförsäkringen eller lägger man en extra film på taket eller hoppas man på det bästa att komma undan med ren tur...? Vet iof inte hur stor risk det är för stenskott på taket
-
holden
- Teslaägare
Extremt liten risk skulle jag säga.Grassa skrev: ↑29 aug 2026 21:04Har spabad. Kan man isf addera en lastbalanserare vid senare tillfälle?
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
SwedishAdvocate
Min erfarenhet är att det går att minimera risken för stenskott genom att hålla lite mer än 3 sekunders avstånd till framförvarande fordon. Tycker vidare att detta är enklast att göra ifall man ligger i vänsterfilen på motorväg. För att undvika att fordon i högerfilen går ut i den här ~3 sekundersluckan för omkörning och därmed sabbar ~3 sekundersavståndet så tycker jag det funkar åtm. hyfsat att använda vänster blinkers tills man är förbi. Den bil jag kör nu har vidare inte i närheten av de fartresurser en MY AWD har för tillfällen då avståndet kan ha blivit lite för stort.holden skrev: ↑29 aug 2026 21:12Extremt liten risk skulle jag säga.Grassa skrev: ↑29 aug 2026 21:04Har spabad. Kan man isf addera en lastbalanserare vid senare tillfälle?
Möjligt att det här är svårare runt Gbg och Sthlm. Har inte kört så mkt där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Grassa
Frågade Gemini om hur Tesla ägare tänker kring stenskott på glastaket, svaret jag fick var...
"Många Teslaägare oroar sig till en början för stenskott på glastaket, men i praktiken utgör det sällan ett stort problem.
* Låg risk för träff: Eftersom glastaket sitter högt upp och lutar snett bakåt glider flygande stenar oftast över eller träffar vindrutan istället.
* Tjockt och laminerat glas: Glastaket består av flera lager laminerat säkerhetsglas. Ett litet stenskott skadar nästan alltid bara det yttersta skiktet, vilket gör att det sällan spricker rakt igenom eller läcker.
* Dyr självrisk (Vagnskada): I Sverige räknas glastaket oftast som kaross/tak och går därför på vagnskadegarantin eller helförsäkringens vagnskademoment – inte på den billigare glasförsäkringen. Självrisken hamnar därmed oftast runt 10 000–14 000 kr.
* Laga eller ignorera: Eftersom glastaket inte sitter i synfältet väljer många att bara laga mindre märke med harts eller köra vidare så länge inte sprickan sprider sig.
* Skyddsåtgärder: Vissa ägare väljer att montera en genomskinlig stenskottsfilm (PPF) på taket för extra skydd, även om majoriteten kör helt utan"
"Många Teslaägare oroar sig till en början för stenskott på glastaket, men i praktiken utgör det sällan ett stort problem.
* Låg risk för träff: Eftersom glastaket sitter högt upp och lutar snett bakåt glider flygande stenar oftast över eller träffar vindrutan istället.
* Tjockt och laminerat glas: Glastaket består av flera lager laminerat säkerhetsglas. Ett litet stenskott skadar nästan alltid bara det yttersta skiktet, vilket gör att det sällan spricker rakt igenom eller läcker.
* Dyr självrisk (Vagnskada): I Sverige räknas glastaket oftast som kaross/tak och går därför på vagnskadegarantin eller helförsäkringens vagnskademoment – inte på den billigare glasförsäkringen. Självrisken hamnar därmed oftast runt 10 000–14 000 kr.
* Laga eller ignorera: Eftersom glastaket inte sitter i synfältet väljer många att bara laga mindre märke med harts eller köra vidare så länge inte sprickan sprider sig.
* Skyddsåtgärder: Vissa ägare väljer att montera en genomskinlig stenskottsfilm (PPF) på taket för extra skydd, även om majoriteten kör helt utan"
-
holden
- Teslaägare
Det är helt klart att hålla vettigt avstånd till framförvarande bil är bra, både vad gäller säkerhet och stenskott. Tyvärr beter sig folk inte särskilt rationellt, jag brukar ligga i 130 i vänsterfilen om det är 110 och i 140 om det är 120, likfan ska någon, oftast en BMW, ligga en meter bakom. Går man då över i högerfilen och släpper förbi kör vederbörande om, går in högerfilen och bromsar så man tvingas till ännu ett helt onödigt filbyte.SwedishAdvocate skrev: ↑29 aug 2026 21:29Min erfarenhet är att det går att minimera risken för stenskott genom att hålla lite mer än 3 sekunders avstånd till framförvarande fordon. Tycker vidare att detta är enklast att göra ifall man ligger i vänsterfilen på motorväg. För att undvika att fordon i högerfilen går ut i den här ~3 sekundersluckan för omkörning och därmed sabbar ~3 sekundersavståndet så tycker jag det funkar åtm. hyfsat att använda vänster blinkers tills man är förbi. Den bil jag kör nu har vidare inte i närheten av de fartresurser en MY AWD har för tillfällen då avståndet kan ha blivit lite för stort.holden skrev: ↑29 aug 2026 21:12Extremt liten risk skulle jag säga.Grassa skrev: ↑29 aug 2026 21:04Har spabad. Kan man isf addera en lastbalanserare vid senare tillfälle?
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
SwedishAdvocate
Det finns väl alltid 'edge cases'… Kör inte lika mycket nu som jag gjorde för ~4 år sedan, så det var länge sedan jag råkade ut för något liknande. Men så länge det finns bilar att köra om så brukar jag ligga kvar i vänsterfilen även om jag har bil bakom. Händer mig sällan att folk ligger så nära. Men om man vill kan man sätta på varningsblinkers för att få dom att backa. Jag har även torkare med spolfunktion på bakrutan. Så någon gång har jag sprutat vatten på dom. Men det kan man ju inte göra med en Tesla…holden skrev: ↑29 aug 2026 22:38Det är helt klart att hålla vettigt avstånd till framförvarande bil är bra, både vad gäller säkerhet och stenskott. Tyvärr beter sig folk inte särskilt rationellt, jag brukar ligga i 130 i vänsterfilen om det är 110 och i 140 om det är 120, likfan ska någon, oftast en BMW, ligga en meter bakom. Går man då över i högerfilen och släpper förbi kör vederbörande om, går in högerfilen och bromsar så man tvingas till ännu ett helt onödigt filbyte.SwedishAdvocate skrev: ↑29 aug 2026 21:29Min erfarenhet är att det går att minimera risken för stenskott genom att hålla lite mer än 3 sekunders avstånd till framförvarande fordon. Tycker vidare att detta är enklast att göra ifall man ligger i vänsterfilen på motorväg. För att undvika att fordon i högerfilen går ut i den här ~3 sekundersluckan för omkörning och därmed sabbar ~3 sekundersavståndet så tycker jag det funkar åtm. hyfsat att använda vänster blinkers tills man är förbi. Den bil jag kör nu har vidare inte i närheten av de fartresurser en MY AWD har för tillfällen då avståndet kan ha blivit lite för stort.holden skrev: ↑29 aug 2026 21:12Extremt liten risk skulle jag säga.Grassa skrev: ↑29 aug 2026 21:04Har spabad. Kan man isf addera en lastbalanserare vid senare tillfälle?
Tänker att man får ha lite beredskap om man svänger till höger för att släppa fram. Och se till att man själv har lite utrymme bakåt så man kan bromsa lite, sen kasta sig tillbaka till vänster och köra om dom igen. Sen får dom väl faktiskt finna sig i att fortsätta ligga bakom. Tycker jag iallafall.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Sportbilsentusiasten
Tänk vad man kan vara olika, denna funktion är den första jag stänger av i nya bilar.
Otroligt irriterande.
Jag vill sätta mig korrekt direkt och inte bli bak eller framskjuten av sätet eller att ratten ska röra sig.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
Sportbilsentusiasten
Eller så köper man en kvalitetsladdbox med fastmonterad kvalitetskabel.martinot skrev: ↑29 aug 2026 10:40
Det är just detta som är fördelen med en laddbox med Typ2-uttag istället för en fast monterad kabel; man kan välja precis den kabel man vill ha. Vill man ha en "dålig" kabel så kan man, vill man ha en bra kabel så kan man. Man har full valfrihet att välja precis den kabel som man vill ha (dessutom kan vad som är en "bra" kabel variera från olika behov och preferenser). Inte den kabel som boxtillverkaren valt åt dig.
DEFA!
Har sedan 1 vecka min andra. Båda specade till 22kW
Har display vilket är underbart då man enkelt ser på långt avstånd status på laddningen.
-
Sportbilsentusiasten
Bra kommentar.martinot skrev: ↑29 aug 2026 13:19Typ2 AC är fullt standardiserat, precis som CSS för DC. Väljer du en laddkabel med Tesla-knapp så har du samma funktionalitet (och mycket mer) som med Teslas WC.
Min Perific ansluter till dataporten på Ellevios mätbox, och får strömmen från mätboxen via datakabeln.
Skitenkel installation!
Funkar kanon med båda DEFA-laddarna.
Vi har bergvärme och 3*25A matning
-
MSW
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/939764
100% av de gånger jag fått stenskott är det av MÖTANDE fordon (gärna lastbilar), då spelar avståndet till framförvarande bil absolut ingen roll.SwedishAdvocate skrev: ↑29 aug 2026 21:29Min erfarenhet är att det går att minimera risken för stenskott genom att hålla lite mer än 3 sekunders avstånd till framförvarande fordon. Tycker vidare att detta är enklast att göra ifall man ligger i vänsterfilen på motorväg. För att undvika att fordon i högerfilen går ut i den här ~3 sekundersluckan för omkörning och därmed sabbar ~3 sekundersavståndet så tycker jag det funkar åtm. hyfsat att använda vänster blinkers tills man är förbi. Den bil jag kör nu har vidare inte i närheten av de fartresurser en MY AWD har för tillfällen då avståndet kan ha blivit lite för stort.holden skrev: ↑29 aug 2026 21:12Extremt liten risk skulle jag säga.Grassa skrev: ↑29 aug 2026 21:04Har spabad. Kan man isf addera en lastbalanserare vid senare tillfälle?
Tesla är de bästa bilarna jag ägt. Det är inget politiskt ställningstagande.
-
Grassa
Gällande stenskott, kan det stämma att extra försäkring ligger runt 150kr/mån?
-
SwedishAdvocate
Det framgår ju inte hur du kör annars. Tänker särskilt ifall det är mycket färd på motorväg eller motortrafiked och hur långt avståndet till framförvarande är då.MSW skrev: ↑30 aug 2026 09:26100% av de gånger jag fått stenskott är det av MÖTANDE fordon (gärna lastbilar), då spelar avståndet till framförvarande bil absolut ingen roll.SwedishAdvocate skrev: ↑29 aug 2026 21:29Min erfarenhet är att det går att minimera risken för stenskott genom att hålla lite mer än 3 sekunders avstånd till framförvarande fordon. Tycker vidare att detta är enklast att göra ifall man ligger i vänsterfilen på motorväg. För att undvika att fordon i högerfilen går ut i den här ~3 sekundersluckan för omkörning och därmed sabbar ~3 sekundersavståndet så tycker jag det funkar åtm. hyfsat att använda vänster blinkers tills man är förbi. Den bil jag kör nu har vidare inte i närheten av de fartresurser en MY AWD har för tillfällen då avståndet kan ha blivit lite för stort.holden skrev: ↑29 aug 2026 21:12Extremt liten risk skulle jag säga.Grassa skrev: ↑29 aug 2026 21:04Har spabad. Kan man isf addera en lastbalanserare vid senare tillfälle?
Jag minns också ett tillfälle då jag fick ett stenskott av en mötande lastbil. Kanske har det hänt ytterligare en gång – men är inte 100 på det. Så i mitt fall rör det sig således, så vitt jag vet, om 1 eller 2 tillfällen under ~10 år/~24000 mil. Jag har dock inte kört så mycket på väg med mötande trafik. Och det har mest skett i Skåne under tider utanför traditionell rusningstrafik. Återigen så kanske risken är större runt Sthlm och Gbg.
Dom flesta av mina stenskott har hänt på motorväg när jag av ngn anledning slarvat med att hålla avstånd till framförvarande. Sen jag blivit mer strikt med det här så har jag så vitt jag vet bara fått ngt pyttelitet i motorhuven.
Men absolut. Dom från sidan går det nog inte att göra så mycket åt. Förutsatt då så klart att man håller så mycket avstånd som är rimligt att göra till mötande trafik. Ligger man för långt ut till höger så tänker jag det kan finnas mer smågrus som i värsta fall kan ge stenskott i hjulhusen… Men för er som har plastinklädda hjulhuskanter så är det kanske inte ett problem.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
-
Grassa
Om jag tittar på min nuvarande bil som jag haft 10 senaste åren och kört ca 21000 mil med, så har jag aldrig fått ett stenskott på taket så vitt jag kan se. Men lagat stenskott på rutan kanske 5 ggr iaf, och bytt ruta 2ggr. Och vinkeln för taket mot ett skott är ju betydligt snällare än mot rutan, så tycker inte det borde vara ett problem.