Fortsättning:
Hej igen
Igen - jag försöker hitta de bilar köparna väljer emellan. Och visst kan valet stå mellan en A4 och en Model 3. Vi kan tes jämföra tekniska specar, mått osv mellan bilar i samma storlek men när i alla fall jag pratar om konkurrenter så handlar det i första hand om valet som bilköparna gör. Och där kan valet komma att stå mellan Bolt och Model 3 med liknande pris, prestanda och teknik.
Elbilen är ännu inne i ett tidigt skede så visst kan valet för vissa handla om Bolt eller Model 3. Problemet är väl att de inte har liknande prestanda, teknik, design, storlek osv.
Många nämner snabbladdarna men tills det finns ett relevant antal laddare för svenska kunder så vet jag inte hur stor hänsyn vi ska ta till det. Skulle vara intressant att få veta hur mycket snabbladdarna används i Sverige.
I dagsläget ser det ut så här i Sverige, Europa:
(supercharger kartan - nuvarande)
Du kan alltså köra till Norge, genom i princip hela Europa om du vill. Det är svårt att säga att detta inte är relevant. Dessutom så kommer nätet att fördubblas innan en enda Model 3 har nått marknaden.
Till slutet av 2016 ska nätet även täcka Norra Sverige:
(supercharger kartan - 2016)
Hur mycket de används har jag ingen aning om, men försäljningen av Model S har tagit fart en hel del i Sverige bara senaste året:
http://electrek.co/2015/09/22/tesla-mod ... in-sweden/
Och laddarna byggs efter kundunderlag. Att norra Sverige saknas (jag bor i Luleå) beror på att det finns 1 Model S här, har jag för mig. Men det kommer som sagt till slutet av året.
Du får också gärna hjälpa mig med fler faktauppgifter. En vecka efter visningen av Model 3 har jag inte sett en enda uppgift om vikt.
Det stämmer. Men varför är detta relevant ?
Vi vet prestanda (0-100 under 6s), räckvidd (minst 35 mil enligt EPA), utseende, folk har fått provåka, testat utrymme i baksätet. Är verkligen vikten något som gemene person bryr sig om när hen köper en bil ?
Sen är jag personligen intresserad av vikten av ett flertal skäl, vikt kontra mängden stål vs aluminium eftersom mängden stål sägs ska öka jämfört med Model S. Hur effektiv bilen blir energimässigt kontra vikt och storlek på batteri osv.
Uppgifter som är intressanta för en som är intresserad av teknik och Tesla, men hur många av de 325 000 som reserverat sina bilar tror du bryr sig om vikten ? Jag skulle gissat på väldigt få.
/Björn
Svar:
äh - vikten var väl bara ett exempel på att det saknas mycket av den grundfakta som andra tillverkare presenterar. Och det är en känslig uppgift för alla elbilar eftersom batterierna väger och hög vikt ger högre förbrukning. Det är också ett mått på hur väl Tesla har byggt chassit och karossen. Viktbesparing är en stor del av andra tillverkares utvecklingskostnader. Varje gram räknas men såklart viktigare för en fossilbil som behöver komma ner i Co2 och nox. För elbilar handlar det om en balans mellan räckvidd och laddtider.
Vi får leta vidare efter uppgifter om hur ofta Tesla-ägare verkligen snabbladdar.
Svar:
Du nämner räckvidd och laddtider. Varför tar du då inte upp det vi faktiskt vet om det när det gäller Bolt och Model 3 ?
Vi vet att Bolt klarar max 50 kW, vi vet också att detta inte ingår som standard. Kostnad för detta är ännu okänt och kan förstås ändras till den släpps men vi måste alltid utgå ifrån vad som är sagt i dagsläget. Vilket förstås också omfattar priset och Bolt är alltså 2500$ dyrare än Model 3, och har som jag nämnde nyss inte snabbladdning i grundutförandet.
Vi vet att Tesla har snabbladdningsstationer, att dessa kan ge upp till 135 kW. Vi vet var dessa finns i dagsläget och hur deras nät ska byggas ut fram till slutet av 2016, samt att den totala mängden snabbladdare globalt sett ska fördubblas till 2017. Mängden destinationsladdare ska fyrdubblas till 2017 ska också tilläggas, detta är laddare vid hotell, parkeringsplatser och dylikt, laddare med lägre kapacitet.
Bolt måste ladda via publika laddstationer , max 50 kW. Publika laddstationer består i dagsläget oftast av en snabbladdare/station. Inte sällan fungerar inte stationen, läs berättelser om detta på olika elbilsforum. Det finns de som har klagat på ex Fortums laddstationer som inte fungerar och frågat när de kommer att fixas, och fått svaret att det vet man inte. Har för mig att den då inte hade fungerat på 2-3 månader.
Det här är extremt viktigt när vi pratar om framtiden för elbilen, dvs, att den ska kunna användas precis som den bil med förbränningsmotor de flesta kör med i dagsläget.
/Björn