Sida 3 av 4
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 08:58
av gellerstam
vigge50 skrev:
Kanske har du i så fall inte träffat tillräckligt många ägare, enligt denna artikeln så visade en undersökning hos en ej namngiven tillverkare att 70% av alla plug-in hybrider aldrig laddas, de talar emot de du säger att alla som äger en plug-in hybrider letar ständigt efter laddstolpar. Kanske är detta ingen rättvis jämförelse för alla plug-in hybrider men de skapar ändå osäkerhet i nyttan med att subventionera plug-in hybrider.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... sina-bilar
När man inte vill ange en källa så brukar det väl kallas FUD?
Även alla jag känner letar laddning till sin PHEV!
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 09:23
av ovelundkvist
Läste du hela artikeln? Det var ju källa angiven till två olika studier som visat att benägenheten att ladda en PHEV är ganska låg, 50% i den från MIT.
Självklart kör ni här på forumet som har PHEV på el så mycket som möjligt, eftersom ni uppenbarligen är så intresserade av elbilar så att ni hänger på ett forum som handlar om elbilar. Men jag tror inte ni är representativa för den genomsnittlige PHEV-ägaren.
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 09:45
av danni
Laddhybrider kan fylla en lucka, särskilt för folk med rätt körmönster. Vår Outlander PHEV snittade runt 0,2 liter per mil. Men XC90:n känns som ett skämt. Alldeles för litet batteri och alldeles för svag elmotor för den bilen. Audis försök med Q7:an är mer seriöst. Synd, för XC90 är en galet fin bil bortsett från drivlinor och till viss del chassis. Jag har förresten provkört den med D5-motorn - om du tyckte T8 kändes slö, högljudd, och som att den letade växlar och råmade, försök tänka dig D5:an...
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 09:46
av Svenssons
chpaulin skrev:mati skrev:När folk frågar mig vad min bil har för räckvidd så brukar jag lite skämtsamt svara att den har obegränsad med räckvidd, eftersom det går att ladda i princip var som helst. Dessutom gratis på många ställen.
Samma gäller bensinbilar. Räckvidden spelar ingen roll, eftersom de fylls på med bensin när tanken är tom. Skillnaden är att det kostar skjortan varje gång och dessutom kan man inte göra det hemma.
Vadå inte tanka hemma. Har inte alla en sån här hemma?
Det enda knepiga är att tanka den

Borde gå att sätta på släpvagn som range extender till bensinbilen?
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 09:54
av gellerstam
ovelundkvist skrev:Läste du hela artikeln? Det var ju källa angiven till två olika studier som visat att benägenheten att ladda en PHEV är ganska låg, 50% i den från MIT.
Självklart kör ni här på forumet som har PHEV på el så mycket som möjligt, eftersom ni uppenbarligen är så intresserade av elbilar så att ni hänger på ett forum som handlar om elbilar. Men jag tror inte ni är representativa för den genomsnittlige PHEV-ägaren.
Svar: Ja!
Visst är jag el-bils intresserad och troligen representerad bland de som laddar.
Men, när alla (Som uttalar sig) med PHEV erfarenheter här på forumet säger att alla de känner jagar laddstolpar så blir jag lite skeptisk till artiklar där de säger att 70% inte laddar och de inte vill ange källa. Då har man en agenda med artikeln.
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 10:07
av vigge50
gellerstam skrev:ovelundkvist skrev:Läste du hela artikeln? Det var ju källa angiven till två olika studier som visat att benägenheten att ladda en PHEV är ganska låg, 50% i den från MIT.
Självklart kör ni här på forumet som har PHEV på el så mycket som möjligt, eftersom ni uppenbarligen är så intresserade av elbilar så att ni hänger på ett forum som handlar om elbilar. Men jag tror inte ni är representativa för den genomsnittlige PHEV-ägaren.
Svar: Ja!
Visst är jag el-bils intresserad och troligen representerad bland de som laddar.
Men, när alla (Som uttalar sig) med PHEV erfarenheter här på forumet säger att alla de känner jagar laddstolpar så blir jag lite skeptisk till artiklar där de säger att 70% inte laddar och de inte vill ange källa. Då har man en agenda med artikeln.
Det finns över 20 000 registrerade plug-in hybrider i Sverige, hur stor del står de som finns här på forumet och de har träffat för, 1%? Här på forumet läste jag för ett tag sedan om någon här som åkt med en Volvoanställd i sin XC90 plug-in hybride som hade en snittförbrukning på över 1 l/mil just för att han inte orkade ladda, så de verkar finnas.
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 10:11
av Jerka
Jag har en vän med en Outlander, han laddar nästan aldrig. Bor i lägenhet utan laddplats och jobbar i stan utan laddplats. Varför PHEV då? Förmånsvärdet.
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 10:21
av gellerstam
vigge50 skrev:gellerstam skrev:ovelundkvist skrev:Läste du hela artikeln? Det var ju källa angiven till två olika studier som visat att benägenheten att ladda en PHEV är ganska låg, 50% i den från MIT.
Självklart kör ni här på forumet som har PHEV på el så mycket som möjligt, eftersom ni uppenbarligen är så intresserade av elbilar så att ni hänger på ett forum som handlar om elbilar. Men jag tror inte ni är representativa för den genomsnittlige PHEV-ägaren.
Svar: Ja!
Visst är jag el-bils intresserad och troligen representerad bland de som laddar.
Men, när alla (Som uttalar sig) med PHEV erfarenheter här på forumet säger att alla de känner jagar laddstolpar så blir jag lite skeptisk till artiklar där de säger att 70% inte laddar och de inte vill ange källa. Då har man en agenda med artikeln.
Det finns över 20 000 registrerade plug-in hybrider i Sverige, hur stor del står de som finns här på forumet och de har träffat för, 1%? Här på forumet läste jag för ett tag sedan om någon här som åkt med en Volvoanställd i sin XC90 plug-in hybride som hade en snittförbrukning på över 1 l/mil just för att han inte orkade ladda, så de verkar finnas.
Hmmm, om det då är 1 av 200 => 0.5% som inte laddar. Då är det är en bit till 70% in inte laddar som artikeln säger

(OBS: Smileyn!!!!)
Klart att det finns de som inte laddar, jag påstår absolut att dessa latmaskar förekommer! Men betvivlar starkt det är 70% som inte laddar! Och att skriva det i en artikel utan att vilja ange källa....
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 10:26
av Teslaspolen
Jag måste bara fråga; varför inte ladda? Det verkar ju vara vansinne att inte göra det. Eller är batterierna så patetiskt små att det inte är värt det..?
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 10:33
av danni
Jerka skrev:Jag har en vän med en Outlander, han laddar nästan aldrig. Bor i lägenhet utan laddplats och jobbar i stan utan laddplats. Varför PHEV då? Förmånsvärdet.
Det är nog tyvärr inte jätteovanligt. Jag hade en granne som körde V60 D6 innan. Han hade ingen laddplats, och trots att jag sa till honom att hyresvärden gärna löste det, så fixade han ingen. Numera kör han en V60 BiFuel. Tror han också är väldigt intresserad av låga förmånsvärden (vem fan är inte det).
Teslaspolen skrev:Jag måste bara fråga; varför inte ladda? Det verkar ju vara vansinne att inte göra det. Eller är batterierna så patetiskt små att det inte är värt det..?
När jag körde laddhybrid så laddade jag så fort jag överhuvudtaget fick chansen. Varje natt hemma, såklart, men alltid på köpcentrum, Ikea, laddplatser på stan, etc. Fanns en laddplats kopplade jag såklart in. Meeeen... Med en sån bil är det ju inte lönt att åka till en speciell plats bara för att ladda. Du gör ju av med nästan all energi du kan ladda upp bara på att ta dig dit och tillbaks. Finns det laddning laddar man, men har man inte laddning hemma eller på jobbet lär det inte bli mycket kört på el med en sån bil.
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 11:13
av StefL
Hur många som väljer supermiljöbil uteslutande för förmånsvärdet tar även med bilens högre pris i kalkylen? För mig - och många andra - måste man ju betala en högre leasingkostnad med egna bruttopengar så det måste ju äta upp åtminstone en del av vinsten med det lägre förmånsvärdet?
För övrigt tankade jag för ett par veckor sedan etanol i min Octavia för första gången på länge, när etanolen var runt 3 kronor billigare än bensinen. Jag medger villigt att jag inte är SÅ idealistisk att jag tankat etanol när den varit mindre än två kronor billigare än bensin då det både ökar milkostnaden och förkortar räckvidden jämfört med att köra på bensin.
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 12:07
av danni
StefL skrev:Hur många som väljer supermiljöbil uteslutande för förmånsvärdet tar även med bilens högre pris i kalkylen? För mig - och många andra - måste man ju betala en högre leasingkostnad med egna bruttopengar så det måste ju äta upp åtminstone en del av vinsten med det lägre förmånsvärdet?
För övrigt tankade jag för ett par veckor sedan etanol i min Octavia för första gången på länge, när etanolen var runt 3 kronor billigare än bensinen. Jag medger villigt att jag inte är SÅ idealistisk att jag tankat etanol när den varit mindre än två kronor billigare än bensin då det både ökar milkostnaden och förkortar räckvidden jämfört med att köra på bensin.
Laddhybriderna är fortfarande löjligt billiga även om man räknar med det högre priset. Jag är ju egenföretagare så alla kostnader drabbar mig på ena eller andra sättet, och det är med i kalkylen, men nettokostnader slår så mycket högre än bruttokostnader. Min Outlander PHEV var en absurt billig bil sett till totalkostnad.
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 13:43
av mati
danni skrev:Min Outlander PHEV var en absurt billig bil sett till totalkostnad.
...vilket den inte borde vara eftersom det är en glorifierad bensinbil.
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 15:49
av danni
mati skrev:danni skrev:Min Outlander PHEV var en absurt billig bil sett till totalkostnad.
...vilket den inte borde vara eftersom det är en glorifierad bensinbil.
Vi körde den på i genomsnitt ca 0,2 liter per mil. Det måste väl ändå anses vara bra mycket mer miljövänligt än de flesta andra alternativ annat än rena elbilar, eller hur?
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 16:38
av mati
Ja, jo, såklart. Men det är fortfarande bensin.
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 16:50
av Teslaspolen
Låt mig försöka förklara mitt tankesätt. Hoppas jag lyckas utan att pladdra på för mycket.
Vad gällande sådant här så får man tänka (och skilja) på procent och personliga mål/vinningar. Vad ger bästa miljöbesparingen, om du ensam köper en Tesla, eller om 5 hushåll byter sina dieselbilar emot laddhybrider? Visst är ingen kanske helt fossiloberoende med öaddhybriderna, men byn/gatan blir procentuellt sett mindre beroende av fossila bränslen mot om bara en person skaffade en Tesla. Det är inget som hindrar varje enskild person att ta det ett steg längre, och köpa en elbil så klart.
Sedan så är personlig vinst bra mycket roligare än procentuell vinst, i alla fall på kort sikt.
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 16:56
av gellerstam
Teslaspolen skrev:Jag måste bara fråga; varför inte ladda?...Eller är batterierna så patetiskt små att det inte är värt det..?
Batterierna ligger på upp till/ca 10kwh.
Outlander har t.ex. 12Kwh men kan använda 10kwh
Jag laddar både hemma och på jobbet och åker all vardagskörning på el.
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 17:33
av Svenssons
Teslaspolen skrev:Låt mig försöka förklara mitt tankesätt. Hoppas jag lyckas utan att pladdra på för mycket.
Vad gällande sådant här så får man tänka (och skilja) på procent och personliga mål/vinningar. Vad ger bästa miljöbesparingen, om du ensam köper en Tesla, eller om 5 hushåll byter sina dieselbilar emot laddhybrider? Visst är ingen kanske helt fossiloberoende med öaddhybriderna, men byn/gatan blir procentuellt sett mindre beroende av fossila bränslen mot om bara en person skaffade en Tesla. Det är inget som hindrar varje enskild person att ta det ett steg längre, och köpa en elbil så klart.
Sedan så är personlig vinst bra mycket roligare än procentuell vinst, i alla fall på kort sikt.
Visserligen är det många fler som har möjlighet att köra helt på el i och med fler laddhybrider men ju kortare räckvidd med laddhybrider, ju färre mil kommer att köras med el. Tar man sig bara 2-3 mil på laddhybriderna skulle jag anse att en Tesla motsvaras av minst 15-20 laddhybrider. Sannolikt kommer de flesta inte anstränga sig särskilt mycket att koppla in laddningen om man ändå bara kan få ut 2 mil från den. Ju längre räckvidd det är på elen, ju mer kommer man anstränga sig att koppla in den även ifall man har möjlighet att köra på bensin. Skulle min Tesla ha en bensinmotor också så skulle denna i princip aldrig användas och när den väl skulle användas så har antagligen bensinen i den blivit så dålig så att den inte fungerar bra för motorn/bränslefilter.
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 17:47
av Teslaspolen
Japp, och det är ju väl så klart så att en Ampera är mer lyckad än en Outlander PHEV. Förutom priset då, så klart.
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 18:50
av LarsL
mati skrev:danni skrev:Min Outlander PHEV var en absurt billig bil sett till totalkostnad.
...vilket den inte borde vara eftersom det är en glorifierad bensinbil.

Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 21:58
av gellerstam
All desss mobbning av PHEV....
Nu behöver jag en förklaring! Varför gör jag fel som kör PHEV i väntan på att det kommer en bev som uppfyller mina krav/ behov?
All min vardagliga körning kör jag på el. Endast vid långresor används bensinmotorn! Hur kan det vara fel med de förutsättningar som finns idag?
Är det verkligen inte bättre att jag kör min Outlander PHEV än en VW Passat Alltrack TDI?
Och argument som att "om biltillverkarna satsat utvecklingspengarna på bev direkt ...." funkar inte, för nu finns det PHEV men inte ekonomiskt överkomliga bev med dragkrok och räckvidd. Då kan man lika gärna argumentera med att de första bilarna var elbilar och om inte ottomotorn blivit populärare på 18/1900-talet? så ... Och det hjälper liksom inte nu. Hoppa över "Om ....." argumenten.
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 22:08
av joel80
+1
Känner precis som gellerstam.
Måste vara bra mkt bättre att jag kan göra över hälften av mina resor på el än att jag hade köpt en V70 D4 eller liknande och kört omkring på fossilbränsle även i stadstrafik.
Re: Volvo el XC90
Postat: 15 maj 2017 23:10
av ovelundkvist
Med risk för att vara tjatig så tror jag tyvärr inte att PHEV-ägare här på forumet är representativa för den genomsnittlige PHEV-ägaren, vilket även undersökningarna i de två källhänvisningarna i artikeln visade.
Jag har pratat med PHEV-ägare som inte bemödar sig med att ladda de minimala batterierna, precis som jag har pratat med etanolbilsägare som tankar bensin så fort etanolen är 5 öre dyrare än bensinen...
Det bästa för miljön är fler elbilar på marknaden.
Re: Volvo el XC90
Postat: 16 maj 2017 05:57
av mati
Naturligtvis är en hybridbil bättre än en vanlig bensinbil. Och en laddhybrid är ännu bättre. Det är väl ingen som säger att ni gör "fel" ni som kör laddhybrider. Om man skaffar en laddhybrid av precis de skälen som ni beskriver (elbil alldeles för dyr, ingen dragkrok, kör ändå mest på el osv) ser jag inget fel med det. Dessutom förutsätter jag att ni hade köpt en ren elbil om det hade funnits en som passar er. Det är ju inte ert fel att det inte finns några elbilar att köpa som passar alla.
Men återigen, jag tror inte heller att ni är särskilt representativa, som ovelundkvist skriver.
Re: Volvo el XC90
Postat: 16 maj 2017 06:00
av Jerka
Ja, PHEV är bra ändå! Inte minst för att de är ett steg framåt och för att de i dagens läge är det bästa valet för en stor kundgrupp: de som vill ha en lite större bil (kombi eller SUV) med dragkrok och rejäl räckvidd men inte har råd med en Model X.