Sida 3 av 3

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 08:27
av Leo
Känner en del lastbilschaufförer och det de är RIKTIGT IRRITERADE på angående elbilar är de som ligger jättenära bakom med bil för att "slipstreama"... Måste de bromsa är du chanslös att hinna bromsa eller hoppas att den adaptiva farthållaren/AP hinner bromsa.

Så nära bakom lastbilen syns du inte i backspeglarna.

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 10:41
av Jerker
Leo skrev:
Känner en del lastbilschaufförer och det de är RIKTIGT IRRITERADE på angående elbilar är de som ligger jättenära bakom med bil för att "slipstreama"... Måste de bromsa är du chanslös att hinna bromsa eller hoppas att den adaptiva farthållaren/AP hinner bromsa.

Så nära bakom lastbilen syns du inte i backspeglarna.
Nej, det där sysslar jag inte med, det är rena vansinnet. Men att hålla samma hastighet som en lastbil på behörigt avstånd är det inget fel med.

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 10:47
av LarsL
grenhall skrev:
Jerker skrev:
Med min Zoe (24 kWh) kör jag c:a 17 mil på en laddning om jag kör 75-80 (i sommarväder och utan regn). När jag körde till Malmö såg det ut så här:
Vi bor strax utanför Nyköping. 3 laddstopp blev det: Brahehus, Ljungby och Örkelljunga. Sträckorna 15,6 , 15,3 , 7,2 och 11 mil. Genomsnittlig förbrukning 1,33 kW/mil, medelhastighet 66,6, 67 kWh förbrukade. Vi startade 8 och kom fram vid 18. Ett par kortare stopp utan laddning gjordes. Jag körde med farthållaren ställd på 78 km/h på E4:an och på småvägarna mellan Örkelljunga och Malmö höll jag hastighetsbegränsningar som gällde.
78km/h på E4 är inte okej alltså.
Men hallå! Hastighetsbegränsningen för bil med släp och lastbilar är 80km/h. Det borde alltså vara många som ligger i den hastigheten på våra väger. Jag vet att det inte är så men vi kan ju inte anpassa oss efter de som bryter mot lagen.
Att köra fortare än 100 km/h med släpkärra som många gör borde för övrigt leda till direkt indraget körkort. För om man håller den hastigheten då har man uppenbart inte begripit något om fordonsdynamik...

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 11:05
av joel80
Just när det gäller stt ligga nära långtradare bakom.. Om mannlägger sig med farthållaren på kortast avstånd borde bilen klara av att bromsa i tid ävenbom långtradaren tvärnitar. Bromssträckan på en lastbil/långtradare är ju bra mycket längre än på en personbil.. Så klarar man bara att starta inbromsningen innan avståndet krymt till typ ingenting borde man bäl klara sig?
Under förutsättning att långtradaren i sig inte kör in i något stillastående.

I och för sig så är närmsta inställningen på min adaptiva farthållare till Volvon rätt snäll mot framförvarande. Är nog i allafall 4-5 billängder bakom i lastbilsfart.

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 11:29
av Leo
Händer ju att lastbilschaufförer är ouppmärksamma, kör i stillastående fordon, vägarbetsfordon, brofundament osv... Den inbromsningen blir liksom ganska tvär!

Tror inte att så många av oss skulle tycka det är OK om en helt främmande bil plötsligt lägger sig riiiiiktigt nära bakom oss mil efter mil. Vilket behövs för att man ska ha någon större nytta av slipstreameffekten. Vi skulle antagligen bli ännu mer irriterade om vi VET att någon ligger där men vi inte kunde se den heller som det blir för en lastbil.

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 11:36
av LarsL
joel80 skrev:
Just när det gäller stt ligga nära långtradare bakom.. Om mannlägger sig med farthållaren på kortast avstånd borde bilen klara av att bromsa i tid ävenbom långtradaren tvärnitar. Bromssträckan på en lastbil/långtradare är ju bra mycket längre än på en personbil.. Så klarar man bara att starta inbromsningen innan avståndet krymt till typ ingenting borde man bäl klara sig?
Under förutsättning att långtradaren i sig inte kör in i något stillastående.

I och för sig så är närmsta inställningen på min adaptiva farthållare till Volvon rätt snäll mot framförvarande. Är nog i allafall 4-5 billängder bakom i lastbilsfart.
Beror på hur tungt lastbilen är lastad. Bromsarna är dimensionerade för 60ton om den då bara kör med 20-30ton så bromsar den ruskigt fort och effektivt. Jag skulle inte rekommendera någon att ligga nära bakom en lastbil för man vet aldrig. Men även på ett lagligt avstånd så minskar förbrukningen ganska ordentligt.

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 11:43
av Jerker
Leo skrev:
Händer ju att lastbilschaufförer är ouppmärksamma, kör i stillastående fordon, vägarbetsfordon, brofundament osv... Den inbromsningen blir liksom ganska tvär!

Tror inte att så många av oss skulle tycka det är OK om en helt främmande bil plötsligt lägger sig riiiiiktigt nära bakom oss mil efter mil. Vilket behövs för att man ska ha någon större nytta av slipstreameffekten. Vi skulle antagligen bli ännu mer irriterade om vi VET att någon ligger där men vi inte kunde se den heller som det blir för en lastbil.
Men det är ju ingen här som har förespråkat det. Vi håller med om att man inte ska ligga för nära bakom nåt fordon. Och vi gör det inte heller.

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 11:46
av grenhall
LarsL skrev:
grenhall skrev:
Jerker skrev:
Med min Zoe (24 kWh) kör jag c:a 17 mil på en laddning om jag kör 75-80 (i sommarväder och utan regn). När jag körde till Malmö såg det ut så här:
Vi bor strax utanför Nyköping. 3 laddstopp blev det: Brahehus, Ljungby och Örkelljunga. Sträckorna 15,6 , 15,3 , 7,2 och 11 mil. Genomsnittlig förbrukning 1,33 kW/mil, medelhastighet 66,6, 67 kWh förbrukade. Vi startade 8 och kom fram vid 18. Ett par kortare stopp utan laddning gjordes. Jag körde med farthållaren ställd på 78 km/h på E4:an och på småvägarna mellan Örkelljunga och Malmö höll jag hastighetsbegränsningar som gällde.
78km/h på E4 är inte okej alltså.
Men hallå! Hastighetsbegränsningen för bil med släp och lastbilar är 80km/h. Det borde alltså vara många som ligger i den hastigheten på våra väger. Jag vet att det inte är så men vi kan ju inte anpassa oss efter de som bryter mot lagen.
Att köra fortare än 100 km/h med släpkärra som många gör borde för övrigt leda till direkt indraget körkort. För om man håller den hastigheten då har man uppenbart inte begripit något om fordonsdynamik...
Men nu kör ni varken bil med släp eller lastbil eller hur?

Skulle du dessutom hålla 78 i din Leaf så kör du runt 70 i verkligheten med Nissans helt felkalibrerade mätare.

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 12:08
av LarsL
grenhall skrev:
Men nu kör ni varken bil med släp eller lastbil eller hur?

Skulle du dessutom hålla 78 i din Leaf så kör du runt 70 i verkligheten med Nissans helt felkalibrerade mätare.
Fel!
Med 17" hjulen till Tekna visar hastighetsmätaren ungefär rätt, liknar den i MB. Det är 16" hjulen som har en extremt liten ytterdiameter, för låg profil på däcken kanske man kan säga. Så när jag säger att jag kör 80km/h så gör jag det enligt GPS, alltså 84-85 på mätaren.

Har personligen brukar jag inte köra 70-80 på motorväg utan släp utan brukar köra efter hastighetsbegränsningarna. Skulle jag känna att jag har svårt att nå fram till destinationen så skulle jag helt enkelt lägga mig i högerfilen och hålla tempot där. I den filen brukar det oftast gå att hitta andra som kör runt 80-90km/h så det borde inte störa storfräsarna i vänsterfilen.

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 12:16
av grenhall
LarsL skrev:
grenhall skrev:
Men nu kör ni varken bil med släp eller lastbil eller hur?

Skulle du dessutom hålla 78 i din Leaf så kör du runt 70 i verkligheten med Nissans helt felkalibrerade mätare.
Fel!
Med 17" hjulen till Tekna visar hastighetsmätaren ungefär rätt, liknar den i MB. Det är 16" hjulen som har en extremt liten ytterdiameter, för låg profil på däcken kanske man kan säga. Så när jag säger att jag kör 80km/h så gör jag det enligt GPS, alltså 84-85 på mätaren.

Har personligen brukar jag inte köra 70-80 på motorväg utan släp utan brukar köra efter hastighetsbegränsningarna. Skulle jag känna att jag har svårt att nå fram till destinationen så skulle jag helt enkelt lägga mig i högerfilen och hålla tempot där. I den filen brukar det oftast gå att hitta andra som kör runt 80-90km/h så det borde inte störa storfräsarna i vänsterfilen.
Min Tekna med 17" visar konstant 6-7km/h fel.. minst iaf. Så är det med i princip alla andra jag också talat med som kör Leaf.

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 12:21
av LarsL
grenhall skrev:

Min Tekna med 17" visar konstant 6-7km/h fel.. minst iaf. Så är det med i princip alla andra jag också talat med som kör Leaf.
Ja! Och som jag skrev så ligger jag 4-5 km/h över vad mätaren visar vilket ger korrekt hastighet på GPS.

Mät diameter skillnaden mellan 16" och 17". För 16" är skillnaden i hastighet enorm med 17" är den ok och helt jämnförbar med den i tex MB.

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 12:37
av grenhall
LarsL skrev:
grenhall skrev:

Min Tekna med 17" visar konstant 6-7km/h fel.. minst iaf. Så är det med i princip alla andra jag också talat med som kör Leaf.
Ja! Och som jag skrev så ligger jag 4-5 km/h över vad mätaren visar vilket ger korrekt hastighet på GPS.

Mät diameter skillnaden mellan 16" och 17". För 16" är skillnaden i hastighet enorm med 17" är den ok och helt jämnförbar med den i tex MB.
Svaret var på att ligga 78km/h och där hade du synpunkter. Som svar på det skrev jag att ligger du i 78, med åsyftning på mätarhastighet, så ligger du egentligen en bra bit under. Men fortfarande anser jag inte att man ska ligga så långsamt på motorväg om man de facto inte kör lastbil eller släp. Oavsett lagstiftning.

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 12:47
av LarsL
grenhall skrev:
Svaret var på att ligga 78km/h och där hade du synpunkter. Som svar på det skrev jag att ligger du i 78, med åsyftning på mätarhastighet, så ligger du egentligen en bra bit under. Men fortfarande anser jag inte att man ska ligga så långsamt på motorväg om man de facto inte kör lastbil eller släp. Oavsett lagstiftning.
Det var Jerker som körde i 78km/h.

Om jag ligger i mitten av en grupp som kör runt 80km/h i högerfilen på motorvägen så borde det inte störa någon tycker jag. Men det verkar som att jag gör det... Så nu ska defenetivt fortsätta, värmer ju alltid lite om man kan irritera också ;)

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 12:50
av grenhall
Lycka till.

Trafikförordning (1998:1276) 3. Kap 16 §

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 14:26
av Remuz
Man hamnar väl som vanligt i tolkningar av giltiga skäl. Komma fram känns för mig giltigt. Stör mig mer på folk som smyger runt 30% under begränsningen när det inte finns två filer för att sedan när det blir två dra på, dvs ungefär alla över 60år som kör på E20 :)

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 14:52
av Segelflygaren
Elller lastbilar som kör om lastbilar där det är två filer på motorvägen så att all trafik får hålla ca 85 km/h i sådär närmare en mil, medan omkörningen pågår.

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 15:27
av LarsL
80km/h kan inte vara en störande hastighet på motorväg med två filer, inte en j*l chans. Eftersom det finns fullt med lastbilar och bilar med släp som ligger i den hastigheten så kan det ju knappast störa att även en och annan personbil ligger i den hastigheten. Fördelen med en elbil är att när man ska köra om så går det lätt att öka till 110-120km/h så inget som stör i vänsterfilen heller.

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 16:33
av grenhall
Man menar alltså att om man håller ~80km/h så gasar man upp till 110-120km/h och kommer då upp i häcken på lastbilen innan man går ut i vänsterfilen eller är det kanske så att man som 99% av alla andra som kör långsamt i högerfilen faktiskt trillar ut i vänsterfilen i ~80km/h för att sedan gasa upp? I det förstnämnda fallet blir det precis som vid slipstream-problemet och i det andra fallet så riskerar man kila ut framför någon som kommer bakom i 110-120km/h så den personen får tvärnita då det är oväntat att en bil utan släp håller de låga hastigheterna på motorvägen.

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 16:47
av LarsL
De flesta bilar jag har kört har varit utrustade med backspeglar så jag har kunnat hitta en lucka där jag kan accelerera upp i 120km/h utan att hindra bakomvarande. Det är klart kommer någon flåsande i 140-150 så blir det en svårare bedömning att göra...

Backspeglar är förresten en bra grej när man ska köra in framför bilar igen. Om man använder dem så kan man se att man passerat bilen i högerfilen innan man svänger in så att 3 sekunders avståndet kan hållas även där.

Motorvägskörning verkar komplicerat...

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 30 jul 2016 21:47
av 18650
Avvikande hastighet från förmodad sådan är ett problem eftersom folk inte ser sig för. Hade folk haft en basal grundkoll så håller jag med om att personbil i 80km inte är ett problem. Men du ser sig folk inte för.

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 31 jul 2016 00:18
av lator
Jag kan lova att de som kör elbil på motorvägen i 80 km/h inte tillhör kategorin ouppmärksamma bilister. Att man är tvungen att köra så långsamt för att ta sig fram till nästa laddpunkt innebär att man fokuserar mera än de flesta på trafiksituationen.

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 31 jul 2016 09:43
av 18650
Hjälper ju föga om man blir påkörd bakifrån

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Postat: 31 jul 2016 18:47
av joel80
LarsL skrev:
80km/h kan inte vara en störande hastighet på motorväg med två filer, inte en j*l chans. Eftersom det finns fullt med lastbilar och bilar med släp som ligger i den hastigheten så kan det ju knappast störa att även en och annan personbil ligger i den hastigheten. Fördelen med en elbil är att när man ska köra om så går det lätt att öka till 110-120km/h så inget som stör i vänsterfilen heller.
Problemet blir ju att om man som ovan ligger i 78km/h så kommer varenda lastbil och långtradare att vimja köra om. Då kommer dom sega sig om i bara några km/h snabbare och skapa långa köer i vänsterfilen. Ska man köra sakta bör man nog hålla runt 85-90km/h i allafall så slipper man i allafall just dom situationerna.
Vill man köra saktare finns det ju ofta andra vägar att ta. Gamla sträckningar av motorvägen där hastighetsgränsen är lägre.