- Ju fler mil som körs på el, desto bättre för miljön.
- Ju oftare och längre tid en laddstolpe används, dvs laddar ett batteri i en el- eller hybridbil, desto fler laddstolpar kommer att byggas. När laddningen är klar, ska bilen naturligtvis flyttas för att ge plats för nästa bil att ladda.
- Att traditionella bildproducenter inte skapar praktiska elbilar med fullstora batterier är lätt att förstå: VW kan inte producera en elbil med batteri på 75-90 kWh utan att priset skulle bli va. 700.000. Det appellerar inte till deras traditionella kunder. För BMW gäller nästan samma sak, en 500e med tillräckligt batteri blir för dyr och de har idag inte tillgång till batterier i stor skala. DET är orsaken till att i3 är liten och att i5 ännu inte lanserats. i5 är ju redan färdigutvecklad.
Även VW har utvecklat en Phaeton med full eldrift, i storlek och vikt som en Tesla Model S. Den kan inte marknadsföras för att de idag inte har tillgång till tillräckligt antal batterier.
De traditionella bilbolagen ligger inte så långt efter på eldriften, däremot är de långt efter Tesla när det gäller CPUn. Ingen av de traditionella tillverkarna har trott på idén att styra en bil med EN stor tryckkänslig skärm. Lika lite som Nokia och Ericsson trodde på telefonen med EN stor skärm. Idag vet vi att de flesta har, eller önskar sig en iPhone.
Det känns som om enbart Porsche står i begrepp att på allvar kunna konkurrera med en Model S. När det gäller Model 3, finns idag ingen traditionell bilproducent som har kapacitet eller kompetens att konkurrera. De har ingen Gigafactory, de saknar OTA Updates och de har kunder som tänker "traditionellt". Vi ska tacka dem för att de skapar hybridvarianter av sina existerande modeller. Det är dessa som kommer att få traditionella förare (fossil-förare) att öppna ögonen för mer miljövänliga och, för deras del, mer ekonomiska alternativ.
Den svenska politiken att ge skattelättnader för även hybridbilar är rätt under en 5-10 års horisont. När utbudet av elbilar är större, laddplatserna fler och marknadsandelen för elbilar överstiger 35%, kan skattelättnader och rabatt på förmånsvärden för hybridbilar fasas ut.
En hybridbil är idag en smart investering och har långt färre begränsningar än en elbil. Men att sälja den som begagnad om 5 år kommer inte att bli lätt. Vilken begagnatbilköpare vill om 5 år ha komplicerad teknik, kort räckvidd på el och höga servicekostnader, när de 20 största bilproducenterna i kombination med Apple, Google, FF och flera, kommer att ha enklare teknik, lång räckvidd och lägre service-kostnader.
Leasa gärna en hybridbil idag, kör så mycket du kan på el, tjata på kommuner, hotell och kommersiella centra att de förlorar kunder på att inte ha tillräckliga laddplatser (med eller utan kostnad), men se till att köra en helt eldriven bil om senast tre år. Jag vill i alla fall inte köpa en begagnad hybridbil.
Nu ser jag mig om efter en andra elbil till familjen. Kanske en Tazzari?
(Mer om det i en annan tråd)
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.