Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danmark

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Förbud mot offentlig laddning av hybrider på gång i Danm

Inlägg av Herr X »

Mickep skrev:
laddhybrider kan laddas. Varför skall de inte kunna använda laddkontakten? Nu måste vi göra skillnad på att ta upp en plats och använda den.
Fossilhybridbilar förses med pyttesmå batterier. När en sådan fossilbil ställer sig vid laddstolpen så har det lilla batteriet fyllts upp väldigt snabbt, men fordonsägaren har ju lika långt ärende som alla andra bilägare som parkerar, vilket gör att laddstolpen blir upptagen men oanvänd i allt från flera timmar till dagar trots att den var bara var "nice to have" en kort stund. Fossilbilisten kunde lika gärna kunde kört därifrån med sin fossilmotor.
När fem fossilbilar fyllt upp sina småbatterier och står och blockerar de fem laddstolparna så kommer en elbil körande i akut behov av laddning. Medan fossilbilarna blockerar alla laddstolparna så får elbilisten ringa bärgare.

Javisst, den ideella lösningen är att bygga fler laddstolpar, men nu är ju verkligheten sådan att laddstolpar byggs ut för långsamt.
Konsekvensen blir att det kan bli svårt att alls köra elbil eftersom alla laddmöjligheter konsekvent blockeras av fossilhybrider.
Mickep skrev:
Det finns anledning till att föraren valde en laddhybrid istf elbil, men det är inte en grund för diskriminering.
Köper du en fossilbil så köper du en fossilbil. Du kan inte förvänta dig att ha tillgång till elbilisternas laddnätverk när du köper en bil som de facto eldar olja en stor del av tiden du kör bil.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

TiborBlomhall skrev:
Lösningen är inte förbud utan fler laddstolpar!
Håller med. Samtidigt kanske man ska backa och se varför en stolpe finns:

1. Kommunal stolthet eller miljöengagemang. En kommun sätter upp några stolpar för att visa att man bryr sig. Det blir som bäst några 22kW laddare med i bästa fall tveksam tillgänglighet. Om behovet överstiger tillgången kan vi inte lita på att det byggs massor med laddare i och med att det är en ren utgift som tär på begränsade kommunala medel. (Danmark som nämns i tråden är bara ett exempel.)

2. Energibolag vill hålla sig framme och testar en ny kundgrupp för sin största produkt (att sälja el). En seriös satsning men ändå knappast man tjänar pengar på idag. Ofta Chademo, CCS, Typ1 laddning. En aktör som satsar långsiktigt kan vara beredd att bygga ut och ta en förlust på kort sikt. (Clever!) En sån aktör skulle kunna bygga ut för att möta ökande behov.

3. Som punkt 2 fast dom inte visionen och uthålligheten och prissätter tufft för att kunna göra en affär på kortare sikt. (Vattenfall!) DOA skulle jag säga.

4. Köpcenter och hotell sätter upp laddare för att stötta sin kärnverksamhet. Dom skulle bygga ut så länge det gynnar deras kärnverksamhet. (Lovande för destinationsladdning, skulle jag säga.)

5. Tesla som sätter upp laddare för att stötta in kärnverksamhet. Se 4 ovan, förutom att det i Teslas fall gäller snabbladdning för långresor.

Jag tror att alla laddare kommer att driva av energibolag framöver och att man i de allra flesta fall får betala via ett elavtal liknade det man har för en villa. Placeringen av laddare vid hotell, köpcenter, restauranger etc... kommer att vara en deal mellan den som äger marken och energibolaget.

Kopplingen till tråden? Jag tror aldrig offentliga gratisladdare kommer att funka som koncept. De Danska reglerna är bara ett utfall av det.

Teslas Supercharger på sikt? Kommer att försvinna eller bli en angelägenhet för Tesla Energy. Se punkt 2.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag förstår din poäng Herr X och jag är benägen att hålla med dig, främst eftersom jag tycker som du att hybrider är mest greenwashade fossilbilar. Men jag kan ändå inte se någon större skillnad mellan en laddhybrid som långtidsparkerar vid en laddstolpe, eller en elbil som inte är i behov av laddning, eller det som vi alla retar oss mest på, en renodlad fossilbil som bara parkerar där.
Svårt det där. För snabbladdare är det solklart, det är som att parkera vid en bensinpump. Den som inte laddar får inte stå där. Punkt slut. Sen kommer nästa fråga. Vad är en snabbladdare? 22kw? 50 kW? En laddhybrid laddar snabbt även i ett vanligt vägguttag. En Tesla laddar snabbt enbart vid en Supercharger. Eller?
Och om man nu har bestämt sig för vad en snabbladdare är, borde då alla andra betraktas som destinationsladdare? Då är det rimligt att tillåta långtidsparkering vid dessa. För alla som kan ladda, dvs även hybrider.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

"Håller med" mati vid en destinationsladdare måste man få parkera. Den platsen är främst avsed för parkering och strömen finns där på köpet så att säga. En snabbladdare är ju att jämställa med en bensinpump och där parkerar ingen, inte längre än att de springer in på macken och köper lite godis kanske.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
"Håller med" mati vid en destinationsladdare måste man få parkera. Den platsen är främst avsed för parkering och strömen finns där på köpet så att säga. En snabbladdare är ju att jämställa med en bensinpump och där parkerar ingen, inte längre än att de springer in på macken och köper lite godis kanske.
Detta är också min poäng. En destinationsladdare är en parkeringsplats där man laddar över lång tid.
Men om bilen egentligen är en fossilbil där man stoppat in ett litet batteri för att greenwasha den så behöver ju bilen inte stå där länge för att fylla batteriet. Istället måste de stå ofta eftersom batteriet blir tomt omedelbart. En greenwashad fossilbil behöver alltså stå kort tid ofta, men på vanliga parkeringsplatser står man länge.

Konsekvensen av dessa fossilhybridbilar blir att de blockerar tillgängliga laddplatser ofta och länge, vilket spärrar för oss som verkligen måste ladda. Dessutom är stolparna inte viktiga för dessa bilister eftersom de när som helst kan starta sin oljeeldade motor och köra iväg med den. Finns det inte stolpar så rycker de på axlarna och kör iväg med sin fossilmotor - detta skapar heller inget tryck på utbyggnad av laddstolpar.

Om man tycker att sådana fossilbilar ska ha rätt att ockupera dessa sällsynta laddplatser under lång tid, så kanske man också ska tillåta resterande fossilbilar att ställa sig där så länge de kopplar in sina 12V-batterier i laddaren?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Herr X skrev:
Om man tycker att sådana fossilbilar ska ha rätt att ockupera dessa sällsynta laddplatser under lång tid, så kanske man också ska tillåta resterande fossilbilar att ställa sig där så länge de kopplar in sina 12V-batterier i laddaren?
Okej, nu pratar vi destinationsladdare och du har i princip redan skrivit det. De är för sällsynta. Det är precis det som är problemet. Inte att folk står där för länge och blockerar dem. Det är bara en direkt konsekvens av att det finns för få av dem. Hade det bara funnits tillräckligt många destinationsladdare så hade man inte behövt diskutera vem som får ställa sig där.
Laddhybrider är dessutom ett övergående fenomen. Ungefär som plasma tv:n eller etanolbilen. Men så länge det inte finns tillräckligt många laddare som räcker för alla så kommer det alltid att uppstå konflikter i frågan vem som får ladda och hur länge.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Varför finns det för få destinationsladdare då? Jo, de är inte lönsamma att sätta upp, antar jag.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

mati skrev:
Okej, nu pratar vi destinationsladdare och du har i princip redan skrivit det. De är för sällsynta. Det är precis det som är problemet. Inte att folk står där för länge och blockerar dem. Det är bara en direkt konsekvens av att det finns för få av dem. Hade det bara funnits tillräckligt många destinationsladdare så hade man inte behövt diskutera vem som får ställa sig där.
Jag tror att vi är överens om problemet - det finns på tok för få destinationsladdare.

Men nu när detta de facto är en realitet så löser man inte problemet genom att knyta handen jättehårt i fickan och hoppas att destinationsladdare byggs av Gud/Allah eller att fossilhybrider slutar att blockera för elbilister. Antingen får man ta sig i kragen och bygga fler destinationsladdare, eller göra som danskarna och kasta ut de grönmålade fossilbilarna. Eller en kombination.

När jag skriver detta står jag på en laddplats i Varberg och väntar på min fru. Bredvid mig står en Volvo V60 D5 Twin Engine inkopplad i 22kW-uttaget. Försökte googla för att ta reda på hur mycket effekt den bilen faktiskt kan tillgodogöra sig från den destinationsladdare den blockerar, men hittade ingenting - allt som motorjournalister skriver om den bilen handlar om dess fossilmotor :(

Bild

Edit: hittade en norsk sida som beskriver att den maximalt kan ladda 16A enfas, dvs. 3,6kW av de 22kW som laddstolpen ger.
Själv laddar jag med maximala 32A vid stolpen intill.

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Stod på samma laddare i Varberg i veckan och skämdes lite över att inte kunna utnyttja hela effekten. Men samtidigt varför slösa med 22kW? Hade det inte varit bättre att sätta upp dubbelt så många laddare med 11kW? Eller varför inte en Chademo och lika många 11kW? Har Varberg köpt in Zoe eller?
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Herr X skrev:
mati skrev:
Jag tror att vi är överens om problemet - det finns på tok för få destinationsladdare.

Men nu när detta de facto är en realitet så löser man inte problemet genom att knyta handen jättehårt i fickan och hoppas att destinationsladdare byggs av Gud/Allah eller att fossilhybrider slutar att blockera för elbilister. Antingen får man ta sig i kragen och bygga fler destinationsladdare, eller göra som danskarna och kasta ut de grönmålade fossilbilarna. Eller en kombination.

När jag skriver detta står jag på en laddplats i Varberg och väntar på min fru. Bredvid mig står en Volvo V60 D5 Twin Engine inkopplad i 22kW-uttaget. Försökte googla för att ta reda på hur mycket effekt den bilen faktiskt kan tillgodogöra sig från den destinationsladdare den blockerar, men hittade ingenting - allt som motorjournalister skriver om den bilen handlar om dess fossilmotor :(

Bild

Edit: hittade en norsk sida som beskriver att den maximalt kan ladda 16A enfas, dvs. 3,6kW av de 22kW som laddstolpen ger.
Själv laddar jag med maximala 32A vid stolpen intill.

Bild
Sanslöst. Där är vanliga schuko-uttag på de där stolparna också va?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Hm... Jag ser till att ladda min V60 när jag kan och behöver. Att man inte satt upp tillräckligt med laddare eller att stolpen ger mer än vad jag kan ta emot tycker jag inte ska straffa mig. Mitt mål är att köra på el maximalt, och utan offentliga laddare skulle min bil dra betydligt mer diesel.
Tyvärr fanns det inget alternativ för mig när jag bytte bil.
Teslan blev allt för dyr, och en mindre elbil funkade inte vare sig med lastutrymme eller räckvidd jag behöver i jobbet.

Men jag anser och är rätt övertygad om att mitt agwrande och hur jag använder bilen samt "marknadsför" eldrift är något som hela elbilsflottan tjänar på. Jag frågar alltid om laddning vid hotell, inte bara för att jag vill köra så lite som möjligt på diesel, utan för att jag vill få hotellen att förstå att efterfrågan ökar. Detsamma gäller parkeringar med laddare.. Bara att folk ser att man glider fram helt tyst och rätt smidigt kan ladda utanför Coop eller IKEA gör att folk får upp ögon för eldrift.

Jag står sällan på 22kw-stolpar, men ibland är det vad som erbjuds där jag är och då parkerar jag där om det är ledigt för att ladda.
Självklart skulle jag välja enfas 16A-laddare om det fanns för att inte ta upp en snabbare.

Sen ser jag till att alltid ha telefonnummer tillgängligt (i rutan.. Inte fixat det vid laddluckan än) så en ev strandad elbilist kan höra av sig och få reda på när jag är klar. (oftast är det så att jag bara står där nån timme eller max två.. Jag dagsparkerar aldrig på en 22kw-laddare... Däremot kan jag utan att känna mig det minsta dum dagsparkera på 3.7kw-laddare.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

joel80 skrev:
Hm... Jag ser till att ladda min V60 när jag kan och behöver. Att man inte satt upp tillräckligt med laddare eller att stolpen ger mer än vad jag kan ta emot tycker jag inte ska straffa mig. Mitt mål är att köra på el maximalt, och utan offentliga laddare skulle min bil dra betydligt mer diesel.
Teslan blev allt för dyr, och en mindre elbil funkade inte vare sig med lastutrymme eller räckvidd jag behöver i jobbet.

Men jag anser och är rätt övertygad om att mitt agwrande och hur jag använder bilen samt "marknadsför" eldrift är något som hela elbilsflottan tjänar på. Jag frågar alltid om laddning vid hotell, inte bara för att jag vill köra så lite som möjligt på diesel, utan för att jag vill få hotellen att förstå att efterfrågan ökar. Detsamma gäller parkeringar med laddare.. Bara att folk ser att man glider fram helt tyst och rätt smidigt kan ladda utanför Coop eller IKEA gör att folk får upp ögon för eldrift.

Jag står sällan på 22kw-stolpar, men ibland är det vad som erbjuds där jag är och då parkerar jag där om det är ledigt för att ladda.
Självklart skulle jag välja enfas 16A-laddare om det fanns för att inte ta upp en snabbare.

Sen ser jag till att alltid ha telefonnummer tillgängligt (i rutan.. Inte fixat det vid laddluckan än) så en ev strandad elbilist kan höra av sig och få reda på när jag är klar. (oftast är det så att jag bara står där nån timme eller max två.. Jag dagsparkerar aldrig på en 22kw-laddare... Däremot kan jag utan att känna mig det minsta dum dagsparkera på 3.7kw-laddare.
Du har rätt. Jag är nog mest grinig för att jag tycker att hybridbilar är en usel teknik från biltillverkare som helst inte alls vill överge sina älskade förbränningsmotorer. Små batterier och dålig prestanda i eldriften, men med fina gröna etiketter och söta små gröna löv som symboler.

Tycker inte att biltillverkarna ska uppmuntras i att vidareutveckla sådan teknik - alla hade tjänat på att man snabbt övergav de oljeeldade motorerna och satsade på eldrift istället.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

grenhall skrev:

Om det är samma stolpar som jag stod vid så nej. Där jag laddade fanns bara typ2
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
grenhall skrev:

Om det är samma stolpar som jag stod vid så nej. Där jag laddade fanns bara typ2
Bara Typ2 och bara 22kW utanför Coop i Varberg. Perfekta laddstolpar för en butik - man är inne såpass kort tid att stolparna behöver ha minimum 11kW effekt för att det ska vara någon finess.
Små 16A enfasstolpar med Schuko hade knappt orkat ladda en radiostyrd bil under den tiden man är inne och handlar.

Destinationsladdare på platser där man inte sover och står 12h+ timmar menar jag att man behöver ha 11-22kW. På hotell eller parkeringsplatser där folk parkerar över natten, räcker 7,3kW.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Det måste väl vara kommunala laddstolpar det hela handlar om? Myndigheten Vejdirektoratet kan väl ändå inte förbjuda företag som t ex Eon och Clever att sälja ström till ägare av laddhybrider. Eller? Fast nu har de ju ett system med årligt stigande avgifter på elbilar för att styra bilköparna tillbaka från elbilar till fossilbilar. Så man vet väl inte vad politikerne kan hitta på för att försöka bromsa eller vända omställningen. :(
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

LarsL skrev:
grenhall skrev:

Det är ju bra och dåligt på samma gång. Har sett en del sådana kombinerade laddstolpar med schuko längst upp och 22kW på sidan av stolpen. Det är bra. Om man kan koppla in flera på samma gång.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Dadid
Teslaägare

Inlägg av Dadid »

joel80 skrev:

Instämmer till 100% och agerar på samma vis.
Hade en ren elbil, men var pga bristen av destinationsladdare tvungen att byta till en laddhybrid. Även om 10 användbara kW är smått i jämförelse med Tesla, täcker den nästan all min körning åtminstone sommartid.
Glöm inte att oavsett om man kör en Tesla, en I3 eller som i mitt fall en Ampera åtgår det allt som oftast ungefär lika många kW för det dagliga användandet fram och tillbaka till en arbetsplats eller ett shoppingcenter. Med 16 A enfas är chanserna goda att man är tillbaka på GÅ efter en halv arbetsdag. Inte är väl Teslan då mer berättigad att ladda för att den är klar på några minuter. Min bild är att den rena elbilen snarare laddar mer än den skulle ha behövt för att det bättre passar tiden för ärendet. Kanske är det mer ädelt än att ladda en laddhybrid?
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare

Inlägg av dhogborg »

Tyvärr blev det inte en tesla för mig när jag bytte bil, det blev en Passat GTE. Vi kunde helt enkelt inte välja teslan, bland annat pga storlek och att det inte bara är jag, en typisk early adopter som kör den.

Men det finns inget jag vill hellre än att köra på el! Hade det funnits en passat med ca 60KWh batteri hade jag kört den. Hybridtekniken fungerar bra men det är inte pga hybridtekniken jag köpte en hybrid, det är pga elen!

Att snigelladda på stan gör att jag släpper ut mindre co2 än jag gjort annars, ibland inget alls beroende på elavtal på stolpen och dagens totala körsträcka. Därför laddar jag så mycket jag kan, när det behövs. Det handlar inte om att gratis är gott, hade kunnat betala många gånger normpris per kWh (inom rimliga gränser, minut-pris på 3kr är effektivt "skydd" mot laddhybrider). Och med risk för att stryka någon mothårs; Vad som behövs är inte en elit av elbilar, alla ska köra på el så mycket som möjligt! Om alla stolpar är upptagna för jämnan är vi på rätt väg. Först då blir det uppenbart att det behövs fler stolpar och uttag.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

dhogborg skrev:
Tyvärr blev det inte en tesla för mig när jag bytte bil, det blev en Passat GTE. Vi kunde helt enkelt inte välja teslan, bland annat pga storlek och att det inte bara är jag, en typisk early adopter som kör den.

Men det finns inget jag vill hellre än att köra på el! Hade det funnits en passat med ca 60KWh batteri hade jag kört den. Hybridtekniken fungerar bra men det är inte pga hybridtekniken jag köpte en hybrid, det är pga elen!

Att snigelladda på stan gör att jag släpper ut mindre co2 än jag gjort annars, ibland inget alls beroende på elavtal på stolpen och dagens totala körsträcka. Därför laddar jag så mycket jag kan, när det behövs. Det handlar inte om att gratis är gott, hade kunnat betala många gånger normpris per kWh (inom rimliga gränser, minut-pris på 3kr är effektivt "skydd" mot laddhybrider). Och med risk för att stryka någon mothårs; Vad som behövs är inte en elit av elbilar, alla ska köra på el så mycket som möjligt! Om alla stolpar är upptagna för jämnan är vi på rätt väg. Först då blir det uppenbart att det behövs fler stolpar och uttag.
+1

Men jag hoppas att Tesla Model 3 kan fylls mina och familjens behov.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Arild »

- Ju fler mil som körs på el, desto bättre för miljön. :!:

- Ju oftare och längre tid en laddstolpe används, dvs laddar ett batteri i en el- eller hybridbil, desto fler laddstolpar kommer att byggas. När laddningen är klar, ska bilen naturligtvis flyttas för att ge plats för nästa bil att ladda. 8-)

- Att traditionella bildproducenter inte skapar praktiska elbilar med fullstora batterier är lätt att förstå: VW kan inte producera en elbil med batteri på 75-90 kWh utan att priset skulle bli va. 700.000. Det appellerar inte till deras traditionella kunder. För BMW gäller nästan samma sak, en 500e med tillräckligt batteri blir för dyr och de har idag inte tillgång till batterier i stor skala. DET är orsaken till att i3 är liten och att i5 ännu inte lanserats. i5 är ju redan färdigutvecklad.
Även VW har utvecklat en Phaeton med full eldrift, i storlek och vikt som en Tesla Model S. Den kan inte marknadsföras för att de idag inte har tillgång till tillräckligt antal batterier. :(

De traditionella bilbolagen ligger inte så långt efter på eldriften, däremot är de långt efter Tesla när det gäller CPUn. Ingen av de traditionella tillverkarna har trott på idén att styra en bil med EN stor tryckkänslig skärm. Lika lite som Nokia och Ericsson trodde på telefonen med EN stor skärm. Idag vet vi att de flesta har, eller önskar sig en iPhone. :roll:

Det känns som om enbart Porsche står i begrepp att på allvar kunna konkurrera med en Model S. När det gäller Model 3, finns idag ingen traditionell bilproducent som har kapacitet eller kompetens att konkurrera. De har ingen Gigafactory, de saknar OTA Updates och de har kunder som tänker "traditionellt". Vi ska tacka dem för att de skapar hybridvarianter av sina existerande modeller. Det är dessa som kommer att få traditionella förare (fossil-förare) att öppna ögonen för mer miljövänliga och, för deras del, mer ekonomiska alternativ. :geek:

Den svenska politiken att ge skattelättnader för även hybridbilar är rätt under en 5-10 års horisont. När utbudet av elbilar är större, laddplatserna fler och marknadsandelen för elbilar överstiger 35%, kan skattelättnader och rabatt på förmånsvärden för hybridbilar fasas ut. ;)

En hybridbil är idag en smart investering och har långt färre begränsningar än en elbil. Men att sälja den som begagnad om 5 år kommer inte att bli lätt. Vilken begagnatbilköpare vill om 5 år ha komplicerad teknik, kort räckvidd på el och höga servicekostnader, när de 20 största bilproducenterna i kombination med Apple, Google, FF och flera, kommer att ha enklare teknik, lång räckvidd och lägre service-kostnader. :o

Leasa gärna en hybridbil idag, kör så mycket du kan på el, tjata på kommuner, hotell och kommersiella centra att de förlorar kunder på att inte ha tillräckliga laddplatser (med eller utan kostnad), men se till att köra en helt eldriven bil om senast tre år. Jag vill i alla fall inte köpa en begagnad hybridbil. :D

Nu ser jag mig om efter en andra elbil till familjen. Kanske en Tazzari?
(Mer om det i en annan tråd)
Senast redigerad av Arild, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Arild »

BTW: Förbud mot att ladda hybridbilar, kan aldrig lösa några miljöproblem. Inte ens i Danmark!
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Arild skrev:
- Ju fler mil som körs på el, desto bättre för miljön. :!:

- Ju oftare och längre tid en laddstolpe används, dvs laddar ett batteri i en el- eller hybridbil, desto fler laddstolpar kommer att byggas. När laddningen är klar, ska bilen naturligtvis flyttas för att ge plats för nästa bil att ladda. 8-)

- Att traditionella bildproducenter inte skapar praktiska elbilar med fullstora batterier är lätt att förstå: VW kan inte producera en elbil med batteri på 75-90 kWh utan att priset skulle bli va. 700.000. Det appellerar inte till deras traditionella kunder. För BMW gäller nästan samma sak, en 500e med tillräckligt batteri blir för dyr och de har idag inte tillgång till batterier i stor skala. DET är orsaken till att i3 är liten och att i5 ännu inte lanserats. i5 är ju redan färdigutvecklad.
Även VW har utvecklat en Phaeton med full eldrift, i storlek och vikt som en Tesla Model S. Den kan inte marknadsföras för att de idag inte har tillgång till tillräckligt antal batterier. :(

De traditionella bilbolagen ligger inte så långt efter på eldriften, däremot är de långt efter Tesla när det gäller CPUn. Ingen av de traditionella tillverkarna har trott på idén att styra en bil med EN stor tryckkänslig skärm. Lika lite som Nokia och Ericsson trodde på telefonen med EN stor skärm. Idag vet vi att de flesta har, eller önskar sig en iPhone. :roll:

Det känns som om enbart Porsche står i begrepp att på allvar kunna konkurrera med en Model S. När det gäller Model 3, finns idag ingen traditionell bilproducent som har kapacitet eller kompetens att konkurrera. De har ingen Gigafactory, de saknar OTA Updates och de har kunder som tänker "traditionellt". Vi ska tacka dem för att de skapar hybridvarianter av sina existerande modeller. Det är dessa som kommer att få traditionella förare (fossil-förare) att öppna ögonen för mer miljövänliga och, för deras del, mer ekonomiska alternativ. :geek:

Den svenska politiken att ge skattelättnader för även hybridbilar är rätt under en 5-10 års horisont. När utbudet av elbilar är större, laddplatserna fler och marknadsandelen för elbilar överstiger 35%, kan skattelättnader och rabatt på förmånsvärden för hybridbilar fasas ut. ;)

En hybridbil är idag en smart investering och har långt färre begränsningar än en elbil. Men att sälja den som begagnad om 5 år kommer inte att bli lätt. Vilken begagnatbilköpare vill om 5 år ha komplicerad teknik, kort räckvidd på el och höga servicekostnader, när de 20 största bilproducenterna i kombination med Apple, Google, FF och flera, kommer att ha enklare teknik, lång räckvidd och lägre service-kostnader. :o

Leasa gärna en hybridbil idag, kör så mycket du kan på el, tjata på kommuner, hotell och kommersiella centra att de förlorar kunder på att inte ha tillräckliga laddplatser (med eller utan kostnad), men se till att köra en helt eldriven bil om senast tre år. Jag vill i alla fall inte köpa en begagnad hybridbil. :D

Nu ser jag mig om efter en andra elbil till familjen. Kanske en Tazzari?
(Mer om det i en annan tråd)
Lång kommentar och jag håller inte med alls. Det finns ingenting som är dyrt med att producera en batterielbil - de höga priserna är enkom resultatet av mycket små volymer.
De förbränningsmotor som man trycker in i fossilhybriderna är exceptionellt komplexa och består av tusentals rörliga delar som produceras med extrem precision. Att ta fram denna typ av motorer och likaledes intrikata växellådor är oerhört dyrt jämfört med att ta fram och serieproducera komponenter till batteribilar som är oerhört enkla i sin konstruktion.

Batteribilar är dyra eftersom bilproducenterna gör halvhjärtade satsningar som genererar extremt små volymer. Du kan argumentera hur mycket du vill kring det geniala i att producera små volymer av oljaeeldade bilar med små batterier, men faktum är att priset på batteribilar genom detta hålls uppe vilket leder till att färre batteribilar säljs och det tar längre tid för batteribilar att ersätta fossilbilar. Netto är det en enorm förlust för miljön att man försenar övergången till batteribilar, och den lilla besparing man eventuellt gör genom att låta en mikroskopisk andel fossilhybrider ockupera alla laddstolparna äts upp av förlusten i att skjuta övergången till rena batteribilar framåt i tid.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Volvo V60 Hybrid går nu att få för runt 400-420k.. Innan miljöbilspremie. Då är det alltså en bil med två drivlinor och drygt 10kwh-batteri. Skulle man fimpa den stora tunga dieselmotorn, avgassystem och bränslesystem borde man för den "besparingen" kunna få i åtskilliga kwh batteri för en rimlig kostnad.
Om vi skulle gå på höga priset $200 per kwh (GM säger att dom kommer få köpa batteri för $145 till Bolt.) skulle det kosta ca 64000kr med 40kw extra. Med besparingen på dieselmotorn oxh dubbla system bör det inte bli dyrare än hybriden! Då skulle man ha en V60 med 50kwh batteri.. Hade nog funkar för rätt många.. 25 mil motorväg.. 20mil vintertid borde vara helt rimligt då.

Borde alltså gå att producera en "vanlig" bil utan speciellt höga kostnader redan idag. Troligen kan man få ner det ännu mer då hybridernas pris är lite uppskruvade.. Och i och med att batteripriserna sjunker stadigt.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Varför finns det inte "billiga" batteribilar idag? Jo, för att fossiltillverkarna inte vill sälja dem. Det är klart att hade BMW en i5 med 60kWh batteri så skulle den sälja i shitloads, men då skulle de inte få sälja sin fossilvarianter.

Hybriden med liten elmotor och ännu mindre batteri finns för att visa hur hopplös en elbil är. De visar att den stackars elmotorn inte klarar sig själv utan om du ska få riktig fart så måste du aktivera fossilen. Dessutom om du nu kör på el så kommer du ju ingenstans, batteriet är ju slut efter bara några km. Hujahuja... Hur skulle det gå om det inte fanns en liten fossilmotor att ta till.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Hybriden med liten elmotor och ännu mindre batteri finns för att visa hur hopplös en elbil är...,
..och för att greenwasha sig, som Herr X säger. Biltillverkarna måste minska sina utsläpp, räknat på den totala bilflottan. Med hjälp av den fullkomligt korkade NEDC körcykeln som gynnar laddhybrider kan man producera bilar som har nästan noll utsläpp på papperet. På det viset får man möjlighet att fortsätta producera skitiga fossilmonster. De behöver laddhybriderna helt enkelt.
Enda fördelen jag ser med laddhybrider är att folk som har en sådan bil blir så sugna på eldrift att de skrotar hybriden och köper en riktig elbil istället. Men det hade naturligtvis varit betydligt bättre om man hade sluppit "omvägen" över laddhybrider.
Skriv svar