Sida 3 av 3

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 23:41
av EricH
mahulkp skrev:
EricH skrev:
mahulkp skrev:
bullen skrev:
Någon som vet om reservationspengarna för M3 bokförts som intäkt eller skuld till köparna?
Eftersom den kan betalas tillbaka lär den inte bokföras som intäkt utan som skuld till köpare.
Fel. Från rapporten:
Our GAAP cash flow from operations during the quarter was $150 million, which included the receipt of Model 3 deposits. After adding $143 million of cash inflows from vehicle sales to our bank leasing partners, our cash flow from core operations was nearly $293 million.
Fel. Cashflow är inte samma sak som intäkt. Bara för att pengarna kommer in på kontot (kassaflöde) betyder inte att du bokför dem som intäkt dvs. din omsättning. En förskottsbetalning bokad som förbetald (en skuld) och intäktsförs den dagen du verkligen leverera nåt till kunden.
Var har jag påstått att man bokför det som intäkt? Jag är väl införstådd med skillnaden mellan kassaflöde och intäkt, tack. Cashflow är dock ett nyckeltal som investerare tittar på och jag anser att det i det sammanhanget är anmärkningsvärt att ta med betalningarna i det operationella kassaflödet.

Re: Q2 2016

Postat: 07 aug 2016 00:03
av Franz
Solarcity-köpet påverkar inte resultatet. Tesla ger ut nya aktier i utbyte mot aktierna i Solarcity.
Byggandet av Gigafactory påverkar inte heller så mycket resultatet utan det arbetas upp en tillgång.
Forskning och utveckling påverkar resultatet direkt men även om Tesla lägger ganska mycket pengar här är det bara lite mer än man la både Q1 2016 och Q2 2015.

Det som borde påverka märkbart under Q2 är dock mismatchen i produktionen. Man försöker så mycket som möjligt tillverka bilarna under samma kvartal som de säljs. När man producerar bilarna skapar man en tillgång. Högst troligtvis bokförs dock tillgången en lägsta-värdes-princip vilket borde vara produktionskostnaden. Med 25% marginal i produktionen borde alltså snittbilen ($100k ungefär) bokföras till $75k. Under Q2 var det ganska sent man fick riktig fart på produktionen vilket borde innebära att man inte hann leverera ut dem till kund i alls samma omfattning som de byggdes. Faktiskt diffar produktionen och försäljningen med ungefär 4000 bilar. De kvarvarande $25k per bil kan alltså bokföras först under Q3. $25k * 4000 = $100M vilket inte är småpengar... Givetvis är det ju alltid så att det i slutet av ett kvartal tillverkas det bilar som inte hinner levereras under innevarande kvartal och således påverkas även aktuellt kvartal positivt av de bilar som levererades till kund under kvartalet fastän de var tillverkade kvartalet tidigare. När produktionen ökar kraftigt blir det dock en framskjuten vinst vilket gör att innevarande kvartal ser sämre ut.

Nu har jag spekulerat med lagervärdena men de kanske går att hitta i några inrapporteringar från Tesla. Det är väl också rimligt att tro att ett visst antal av bilarna inte var tänkt att säljas under Q2 heller utan kanske var demo-bilar, ersättningsbilar etc. Om en stor andel av de överskjutande bilarna än Model X är det dock rimligt att anta att snittförsäljningspriset är märkbart högre än $100k.

Re: Q2 2016

Postat: 07 aug 2016 00:25
av vigge50
Franz skrev:
Solarcity-köpet påverkar inte resultatet. Tesla ger ut nya aktier i utbyte mot aktierna i Solarcity.
Byggandet av Gigafactory påverkar inte heller så mycket resultatet utan det arbetas upp en tillgång.
Forskning och utveckling påverkar resultatet direkt men även om Tesla lägger ganska mycket pengar här är det bara lite mer än man la både Q1 2016 och Q2 2015.

Det som borde påverka märkbart under Q2 är dock mismatchen i produktionen. Man försöker så mycket som möjligt tillverka bilarna under samma kvartal som de säljs. När man producerar bilarna skapar man en tillgång. Högst troligtvis bokförs dock tillgången en lägsta-värdes-princip vilket borde vara produktionskostnaden. Med 25% marginal i produktionen borde alltså snittbilen ($100k ungefär) bokföras till $75k. Under Q2 var det ganska sent man fick riktig fart på produktionen vilket borde innebära att man inte hann leverera ut dem till kund i alls samma omfattning som de byggdes. Faktiskt diffar produktionen och försäljningen med ungefär 4000 bilar. De kvarvarande $25k per bil kan alltså bokföras först under Q3. $25k * 4000 = $100M vilket inte är småpengar... Givetvis är det ju alltid så att det i slutet av ett kvartal tillverkas det bilar som inte hinner levereras under innevarande kvartal och således påverkas även aktuellt kvartal positivt av de bilar som levererades till kund under kvartalet fastän de var tillverkade kvartalet tidigare. När produktionen ökar kraftigt blir det dock en framskjuten vinst vilket gör att innevarande kvartal ser sämre ut.

Nu har jag spekulerat med lagervärdena men de kanske går att hitta i några inrapporteringar från Tesla. Det är väl också rimligt att tro att ett visst antal av bilarna inte var tänkt att säljas under Q2 heller utan kanske var demo-bilar, ersättningsbilar etc. Om en stor andel av de överskjutande bilarna än Model X är det dock rimligt att anta att snittförsäljningspriset är märkbart högre än $100k.
Bra skrivet.

Enligt Tesla så var det 5150 bilar på väg till kunder i slutet av andra kvartalet jämfört med 2615 bilar i slutet av första kvartalet. Detta är en skillnad på 2535 bilar. Så som du räknar blir det 2535*25000=63,4 miljoner dollar. http://www.theverge.com/2016/7/3/120908 ... ction-miss

Re: Q2 2016

Postat: 07 aug 2016 06:56
av Anders77
Jerker och LarsL mm. Freemont var igång när GM ägde den. De var uppe i 500 000 bilar per år.

John McNeill sa i våras att Freemont skulle klara 600k.

Elon Musk sa så här i ett konferansamtal med investerare.

"Well, I think it is actually feasible, maybe not advisable, but feasible to do it with just Fremont and the Gigafactory. We actually believe that Fremont and the Gigafactory could scale to a million vehicles. Whether that’s actually wise is a separate question…”

Så om han själv anser att det inte är smart att ligga på den volymen där. Ja då ligger nog tilltänkta tanken på ca 600k bilar som John sagt.

Sen i samma samtal sa Elon att de 2020 skall vara uppe i en produktion av 1 miljon bilar.

Hur det går ihop vet man ej. Men han pratade då om fabriker på andra kontinenter.

Där det mest logiska antagligen är Kina eller Europa skulle jag tro.

Det är en sak att 5 dubbla produktion i befintlig produktion från 100 till 500k. Eller med en till fabrik komma upp i 1 mille bilar.

Men att bli största tillverkaren. Det är inget som de kommer i närheten av på väldigt länge tyvärr.

Det räcker ju med.att VW som gör ca 10 miljoner bilar idag tar och gör någon av fabrikerna till ren elbilsfabrik så kan de enkelt sälja mer än Tesla. Om nu bilen blir bra.

De andra stora fossil tillverkarna har sånt försprång för tillverkning just på grund av deras volymer idag. Så blir störst är nog inte ett rimligt mål.

Räcker ju med att vara bäst.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Q2 2016

Postat: 07 aug 2016 08:18
av LarsL
Lyckas de med 1 miljon bilar 2020 efter 500 tusen 2018 så följer linjen dem upp mot 10 miljoner 2027-28. Finns efterfrågan så är det bara att bygga...

Re: Q2 2016

Postat: 07 aug 2016 08:59
av Anders77
LarsL skrev:
Lyckas de med 1 miljon bilar 2020 efter 500 tusen 2018 så följer linjen dem upp mot 10 miljoner 2027-28. Finns efterfrågan så är det bara att bygga...
Absolut är det möjligt.

Men idag finns inte riktigt den planen om man lyssnar på Musk.

Pengarna från M3 skall ju gå till att bygga Y, pickups, trucks mm.

Så den batteri produktionen de gör skall nog gå till dem sen. Men då krävs fler fabriker. Svår ekvation att lösa som det ser ut nu.

Men visst, när de är uppe på 500k bilar och har efterfrågan på det dubbla, ja då kanske investerarna vill slänga in några miljarder till för att bygga en till fabrik.

Konstant exapnsion till 2028 skulle leda till minus resultat varje kvartal.

Hur tror du det hade tagits emot?

När vill aktieägarna ha utdelning tror du?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Q2 2016

Postat: 07 aug 2016 09:10
av LarsL
Elon sa nyligen att Tesla inte kommer ge utdelning inom överskådlig tid. Så jag skulle inte förvänta mig det innan 2030 i alla fall.

Självklart kommer det finns pengar till investeringar om Tesla tillverkar 500k bilar och har efterfrågan på 1 miljon. Vem tusan skulle inte satsa då?

Re: Q2 2016

Postat: 07 aug 2016 09:44
av Svenssons
Elon har sagt att han räknar med vinst 2020. Detta var innan presentation av Model 3 och att det var massproduktion av Model 3 som skulle ge vinsten. Dels har planerna tidigarelagts ett par år så massproduktion av Model 3 kommer tidigare men antagligen har även utveckling av pickup, buss och lastbil lagts till/tidigarelagts så 2020 är nog fortfarande rimligt som året då Tesla ska gå med vinst. Gnäller man om att bolaget inte går med vinst före det så har man inte brytt sig om vad huvudägaren och VD sagt officiellt.

Re: Q2 2016

Postat: 07 aug 2016 10:13
av mahulkp
EricH skrev:
mahulkp skrev:
EricH skrev:
mahulkp skrev:
bullen skrev:
Någon som vet om reservationspengarna för M3 bokförts som intäkt eller skuld till köparna?
Eftersom den kan betalas tillbaka lär den inte bokföras som intäkt utan som skuld till köpare.
Fel. Från rapporten:
Our GAAP cash flow from operations during the quarter was $150 million, which included the receipt of Model 3 deposits. After adding $143 million of cash inflows from vehicle sales to our bank leasing partners, our cash flow from core operations was nearly $293 million.
Fel. Cashflow är inte samma sak som intäkt. Bara för att pengarna kommer in på kontot (kassaflöde) betyder inte att du bokför dem som intäkt dvs. din omsättning. En förskottsbetalning bokad som förbetald (en skuld) och intäktsförs den dagen du verkligen leverera nåt till kunden.
Var har jag påstått att man bokför det som intäkt? Jag är väl införstådd med skillnaden mellan kassaflöde och intäkt, tack. Cashflow är dock ett nyckeltal som investerare tittar på och jag anser att det i det sammanhanget är anmärkningsvärt att ta med betalningarna i det operationella kassaflödet.
Ja det är ju precis det du påstår! Jag svarar frågeställaren att det inte bokförs som intäkt och du skriver att jag har fel och sen börjar dra in kassaflöde som inte har med frågan att göra alls.

Re: Q2 2016

Postat: 07 aug 2016 11:10
av vigge50
Elon har sagt att de finns möjlighet att de har en vinstmarginal på 25% även på Model lll så låt oss räkna lite, om vi antar att de har fått igång produktionen av Model lll och därmed vinstmarginalerna 2019 och att deras mål på en halv miljon är ett år senare. Om de säljer Model S, Model X och Model lll så tror jag att genomsnittspriset kan ligga på $50 000. Om vi räknar detta så får de ett överskott på 500 000*50 000*25%=6,25 miljarder dollar. Nu kommer de såklart ha flera andra kostnader men även inkomster från Tesla energy och Tesla solar och om en ny Gigafactory ska betalas under de åren de byggs så tror jag inte det är så svårt att finansiera. Jag tror det är svårt att diskutera olika kostnader i framtiden för Tesla eftersom deras kassaflöde kommer öka expansionsartat de kommande åren.

Re: Q2 2016

Postat: 07 aug 2016 12:32
av EricH
mahulkp skrev:
Ja det är ju precis det du påstår! Jag svarar frågeställaren att det inte bokförs som intäkt och du skriver att jag har fel och sen börjar dra in kassaflöde som inte har med frågan att göra alls.
Ok, vi har missförstått varandra.

Re: Q2 2016

Postat: 09 aug 2016 07:08
av Jerker
Anders77 skrev:
Jerker och LarsL mm. Freemont var igång när GM ägde den. De var uppe i 500 000 bilar per år.

John McNeill sa i våras att Freemont skulle klara 600k.

Elon Musk sa så här i ett konferansamtal med investerare.

"Well, I think it is actually feasible, maybe not advisable, but feasible to do it with just Fremont and the Gigafactory. We actually believe that Fremont and the Gigafactory could scale to a million vehicles. Whether that’s actually wise is a separate question…”

Så om han själv anser att det inte är smart att ligga på den volymen där. Ja då ligger nog tilltänkta tanken på ca 600k bilar som John sagt.

Sen i samma samtal sa Elon att de 2020 skall vara uppe i en produktion av 1 miljon bilar.

Hur det går ihop vet man ej. Men han pratade då om fabriker på andra kontinenter.

Där det mest logiska antagligen är Kina eller Europa skulle jag tro.

Det är en sak att 5 dubbla produktion i befintlig produktion från 100 till 500k. Eller med en till fabrik komma upp i 1 mille bilar.

Men att bli största tillverkaren. Det är inget som de kommer i närheten av på väldigt länge tyvärr.

Det räcker ju med.att VW som gör ca 10 miljoner bilar idag tar och gör någon av fabrikerna till ren elbilsfabrik så kan de enkelt sälja mer än Tesla. Om nu bilen blir bra.

De andra stora fossil tillverkarna har sånt försprång för tillverkning just på grund av deras volymer idag. Så blir störst är nog inte ett rimligt mål.

Räcker ju med att vara bäst.
Jo, du har rätt. Jag var tvungen att kolla mina källor, och jag hade inte heller helt fel. I de båda böcker om Tesla som översatts till svenska talas det svepande om "miljontals bilar" och det, tillsammans med denna artikel:
https://electrek.co/2016/05/05/teslas-f ... year-musk/
gjorde att det i mitt bakhuvud fanns uppgifter om högre produktionskapacitet i Fremontfabriken.

Men de där 600.000 som ett tak stämmer bra, verkar det som!

Det troligaste är ju att Tesla öppnar fler fabriker på olika kontinenter. Det som ligger närmast till hand är väl Kina och sedan Europa.

Re: Q2 2016

Postat: 09 aug 2016 07:25
av bat
Problematiken med produktion i Kina är att de som utländsk biltillverkare måste skapa ett joint venture med lokal spelare. Tar tid och kraft att hitta en partner som de kan samarbeta väl med. Jag tror första Tesla fabriken utanför USA kommer hamna i lämpligt EU-land - det är en betydligt enklare process och det är här som de inititialt största volymerna finns.

Kina är alltid en lockande marknad pga stora volymer men pga rätt mycket regelverk och hård lokal konkurrens med lokala elbilstillverkare är det inte självklart att det är där Tesla bör lägga sin energi idag.

Re: Q2 2016

Postat: 10 aug 2016 06:00
av Anders77
bat skrev:
Problematiken med produktion i Kina är att de som utländsk biltillverkare måste skapa ett joint venture med lokal spelare. Tar tid och kraft att hitta en partner som de kan samarbeta väl med. Jag tror första Tesla fabriken utanför USA kommer hamna i lämpligt EU-land - det är en betydligt enklare process och det är här som de inititialt största volymerna finns.

Kina är alltid en lockande marknad pga stora volymer men pga rätt mycket regelverk och hård lokal konkurrens med lokala elbilstillverkare är det inte självklart att det är där Tesla bör lägga sin energi idag.
Jag håller med. Fabrik i EU land är lättast att bygga. Hade gärna fått den i Sverige, men det hade varit rätt korkat av dem. Eftersom det är för dyrt här.

Mitt tips är Holland. Där har de redan en bra kontakt tror jag. Samt landet ligger bra till geografiskt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Q2 2016

Postat: 10 aug 2016 09:44
av danni
bat skrev:
Problematiken med produktion i Kina är att de som utländsk biltillverkare måste skapa ett joint venture med lokal spelare. Tar tid och kraft att hitta en partner som de kan samarbeta väl med. Jag tror första Tesla fabriken utanför USA kommer hamna i lämpligt EU-land - det är en betydligt enklare process och det är här som de inititialt största volymerna finns.

Kina är alltid en lockande marknad pga stora volymer men pga rätt mycket regelverk och hård lokal konkurrens med lokala elbilstillverkare är det inte självklart att det är där Tesla bör lägga sin energi idag.
Den stora fördelen med Kina är att man slipper de enorma importtullarna, och att inte bara är en enorm marknad, utan även en enorm marknad som går väldigt fort mot elektrifiering, vilket ger fördelar när infrastruktur växer fram och attityder förändras.

Re: Q2 2016

Postat: 10 aug 2016 10:37
av Svenssons
bat skrev:
Problematiken med produktion i Kina är att de som utländsk biltillverkare måste skapa ett joint venture med lokal spelare. Tar tid och kraft att hitta en partner som de kan samarbeta väl med. Jag tror första Tesla fabriken utanför USA kommer hamna i lämpligt EU-land - det är en betydligt enklare process och det är här som de inititialt största volymerna finns.
Ett joint venture-företag med ett av Kinas gruvbolag för kobolt och eller litium samt solcellstillverkare i Kina är nog det som Tesla skulle kunna acceptera lättast. Det är ju i princip statliga bolag oavsett och Tesla vill nog själv ha kontroll över batteritillverkning och bilen skall ju tillverkas av maskinen.

Re: Q2 2016

Postat: 10 aug 2016 13:26
av bat
Ett joint venture-företag med ett av Kinas gruvbolag för kobolt och eller litium samt solcellstillverkare i Kina är nog det som Tesla skulle kunna acceptera lättast. Det är ju i princip statliga bolag oavsett och Tesla vill nog själv ha kontroll över batteritillverkning och bilen skall ju tillverkas av maskinen.
Det måste ju vara ett bolag som har licens att tillverka bilar också. Jag tror att bäst väg framåt för Tesla i Kina är sikta in sig på en premium marknad som har råd att betala för import. Den delen av marknaden är tillräckligt stor för många års tillväxt och petiga konsumenter köper hellre en importbil än en lokalt tillverkad. Gäller många andra konsumentvaror också i Kina då man inte litar på den egna inhemska kvalitetskontrollen och dyr, importerad bil innebär status.

Det man behöver en partner för lokalt är laddningsnätverk. Det är ett för stort land att bygga för på egen hand om man inte säljer i extrema volymer.

Re: Q2 2016

Postat: 10 aug 2016 16:05
av Svenssons
bat skrev:
Ett joint venture-företag med ett av Kinas gruvbolag för kobolt och eller litium samt solcellstillverkare i Kina är nog det som Tesla skulle kunna acceptera lättast. Det är ju i princip statliga bolag oavsett och Tesla vill nog själv ha kontroll över batteritillverkning och bilen skall ju tillverkas av maskinen.
Det måste ju vara ett bolag som har licens att tillverka bilar också. Jag tror att bäst väg framåt för Tesla i Kina är sikta in sig på en premium marknad som har råd att betala för import. Den delen av marknaden är tillräckligt stor för många års tillväxt och petiga konsumenter köper hellre en importbil än en lokalt tillverkad. Gäller många andra konsumentvaror också i Kina då man inte litar på den egna inhemska kvalitetskontrollen och dyr, importerad bil innebär status.

Det man behöver en partner för lokalt är laddningsnätverk. Det är ett för stort land att bygga för på egen hand om man inte säljer i extrema volymer.
Det måste ju vara ett bolag som har licens att tillverka bilar också. Jag tror att bäst väg framåt för Tesla i Kina är sikta in sig på en premium marknad som har råd att betala för import. Den delen av marknaden är tillräckligt stor för många års tillväxt och petiga konsumenter köper hellre en importbil än en lokalt tillverkad. Gäller många andra konsumentvaror också i Kina då man inte litar på den egna inhemska kvalitetskontrollen och dyr, importerad bil innebär status.

Det man behöver en partner för lokalt är laddningsnätverk. Det är ett för stort land att bygga för på egen hand om man inte säljer i extrema volymer.[/quote]

Tesla har redan byggt 108 SuC i Kina och har nog högre tempo att få upp laddarna där än både USA, Europa och Australien. Premiummarknaden är just det som Tesla har, även Model 3 kommer vara i det segmentet.

Något stort bekymmer för licens att tillverka bilar i Kina tror jag inte det är för ett joint-venture med ett gruvbolag eller någon av solcellstillverkarna. BYD tillverkade från början batterier och Geely tillverkade kylskåp. Möjligtvis skulle även företag inom automatisering eller robottillverkning kunna passa eftersom man egentligen inte ska bygga en en vanlig bilfabrik utan en maskin som ska bygga bilarna. Visionen är ju att i princip mata maskinen med råmaterialet, låta maskinen bygga bilarna och sedan inspektera resultatet. Tror inte att Kina har något emot att få upp en fabrik från Tesla.

Re: Q2 2016

Postat: 10 aug 2016 17:33
av bat
Jag tror Tesla är för egensinniga för att hitta en bra kinesisk partner som de både kommer ha svårt att ha full kontroll på samt litar fullt ut i att dela med sig IP på alla nivåer. Många konkurrenter och väldigt dynamisk arbetsmarknad där folk hoppar snabbt mellan olika tillverkare utan känsla för sekretessavtal brukar ställa till det för västerländska bolag. Silicon Valley har dynamisk arbetsmarknad också men där funkar NDA'er.

I Shanghai's metro område (ca 30 miljoner invånare) finns idag ca 50 laddare (destination och SC's). Jag tror det är en droppe i havet då de flesta bor i lägenheter och kommer ha svårt att få hemmaladdning på plats på samma enkla sätt som i många mindre tätbefolkade länder. Men det funkar att köra tesla i NYC så det kanske funkar i de kinesiska storstäderna också? Men jag skulle räkna med att man laddar på shopping malls och SC's snarare än hemma så då gäller det att få till en helt annan täthet än i t.ex. Sverige.

Jag reser mycket i Kina och har börjat se mycket elbilar(/bussar); dock inte många Teslor utan alla de lokala tillverkarnas olika modeller. Sett flera business parks med elbilsflottor inkl. laddningsinfrastruktur för kortare T/R resor från arbetsplatsen. Så det händer jättemycket. Blir spännande att se vilken plats Tesla har fått om några år. Deras riskbenägenhet och tempo passar bra i Kina i alla fall. :)