Sida 3 av 3

Re: Bilrally, usch fy f*n

Postat: 18 aug 2016 18:20
av LarsL
Haglund skrev:
Glöm akrylatbensinen. Det behövs något annat. Miljömässigt är det hur som helst inte förbränningsmotorn som är problemet. Det är drivmedlet. Etanol skulle till exempel fungera. Om man nu kunde framställa det på ett bättre sätt. Möjligheterna ligger i priset till kund och det är klart förhandlingsbart när det bara används till hobbyverksamhet.
Nej, det är förbränningsmotorn som ÄR problemet. Den har en effektivitet på bara 20% emot 80% för batteridrift. Så har du en oljetanker med diesel så är det bättre att bränna den i ett värmekraftverk och köra elbilar, båtar, motorsågar osv än att tanka det i dem direkt.

Re: Bilrally, usch fy f*n

Postat: 19 aug 2016 08:24
av Haglund
LarsL skrev:
Haglund skrev:
Glöm akrylatbensinen. Det behövs något annat. Miljömässigt är det hur som helst inte förbränningsmotorn som är problemet. Det är drivmedlet. Etanol skulle till exempel fungera. Om man nu kunde framställa det på ett bättre sätt. Möjligheterna ligger i priset till kund och det är klart förhandlingsbart när det bara används till hobbyverksamhet.
Nej, det är förbränningsmotorn som ÄR problemet. Den har en effektivitet på bara 20% emot 80% för batteridrift. Så har du en oljetanker med diesel så är det bättre att bränna den i ett värmekraftverk och köra elbilar, båtar, motorsågar osv än att tanka det i dem direkt.
Visst, men det är bara ett problem när man använder den mycket. Det vi talar om är hobbybruk och då får effektiviteten vara vad den vill om bränslet är miljövänligt. Annars borde man förbjuda alla (inklusive elbilister) att köra omvägar eller inte planera sina rutter i förväg, eller för den delen inte veckohandla eller slösa bort sina kvällar på att titta på TV, eftersom det inte är tillräckligt effektivt för samhället.

Jag är fortfarande säker på att det inte är hobbybilismen som är det stora problemet. Sedan kan man ha vilka ideologiska föreställningar man vill för att rättfärdiga sitt motsatta tyckande.

Re: Bilrally, usch fy f*n

Postat: 19 aug 2016 08:34
av ovelundkvist
Problemet är att det är så väldigt många som anser att just deras beteende inte är det stora problemet.

Och det är just det som är det stora problemet.

Re: Bilrally, usch fy f*n

Postat: 19 aug 2016 08:41
av Haglund
ovelundkvist skrev:
Problemet är att det är så väldigt många som anser att just deras beteende inte är det stora problemet.

Och det är just det som är det stora problemet.
Så vad är egentligen det stora miljöproblemet med hobbybilismen med förbränningsmotorer om bränslet är supermiljövänligt?

Re: Bilrally, usch fy f*n

Postat: 19 aug 2016 10:54
av jonas
Haglund skrev:
ovelundkvist skrev:
Problemet är att det är så väldigt många som anser att just deras beteende inte är det stora problemet.

Och det är just det som är det stora problemet.
Så vad är egentligen det stora miljöproblemet med hobbybilismen med förbränningsmotorer om bränslet är supermiljövänligt?
Antag att man gör ett bränsle som är helt fossilfritt så är det fortfarande skadligt för naturen om man inte har en katalysator som omvandlar NOx CO och HC till oskadliga ämnen som vatten kvävgas och icke fossilt CO2.

Bränsleceller kan omvandla syntetiskt bränsle utan förbränning och då blir det helt miljövänligt i denna enskilda process, men då är det ju en elbil vi pratar om inte en ottomotor i ett befinligt fordon.

Alkylat är fortfarande ett fossilt bränsle.
Alkylatbensin är inte supermiljövänligt.
Det finns ju inte ett supermiljövänligt bränsle så länge du har förbränning inblandat. Vid förbränning bildas NOx från luften i atmosfären, CO på grund av ofullständig förbränning och HC av udda kolföreningar i bränslet.
HC kan minskas med Alkylatbensin. Men minskas bäst med en katalysator.

Det är mycket bättre att sätta dit en katalysator på bilen än att köra på alkylatbensin. På motorsågar och annat smått är katalysator sällan möjligt, då är Alkylatbensin bättre än vanlig bensin men fortfarande dåligt.



Alkylat är förstås fritt från svavel bly och andra saker men det är andra utsläpp som inte diskuterats.

Re: Bilrally, usch fy f*n

Postat: 19 aug 2016 11:09
av zyax
Alkylatbensin och etanolbensinblandning är lite av samma sak, de är båda, bara lite bättre, än det som finns och speciellt anpassade för att delvis ta bort ett speciellt negativt utsläpp, de är ju fortfarande mest fossilt kassa. Ska man köra rally i en helt fossilfri framtid så får man nog skaka fram ett brännbart bränsle (gengas / rapsolja eller något annat) som är är förnyelsebart.

Re: Bilrally, usch fy f*n

Postat: 19 aug 2016 11:14
av gellerstam
Hur blir det med Alkylatbensin i bil med katalysator? Är det ngn vitts/vinning med det?

Re: Bilrally, usch fy f*n

Postat: 19 aug 2016 11:16
av Haglund
jonas skrev:
Haglund skrev:
ovelundkvist skrev:
Problemet är att det är så väldigt många som anser att just deras beteende inte är det stora problemet.

Och det är just det som är det stora problemet.
Så vad är egentligen det stora miljöproblemet med hobbybilismen med förbränningsmotorer om bränslet är supermiljövänligt?
Antag att man gör ett bränsle som är helt fossilfritt så är det fortfarande skadligt för naturen om man inte har en katalysator som omvandlar NOx CO och HC till oskadliga ämnen som vatten kvävgas och icke fossilt CO2.

Bränsleceller kan omvandla syntetiskt bränsle utan förbränning och då blir det helt miljövänligt i denna enskilda process, men då är det ju en elbil vi pratar om inte en ottomotor i ett befinligt fordon.

Alkylat är fortfarande ett fossilt bränsle.
Alkylatbensin är inte supermiljövänligt.
Det finns ju inte ett supermiljövänligt bränsle så länge du har förbränning inblandat. Vid förbränning bildas NOx från luften i atmosfären, CO på grund av ofullständig förbränning och HC av udda kolföreningar i bränslet.
HC kan minskas med Alkylatbensin. Men minskas bäst med en katalysator.

Det är mycket bättre att sätta dit en katalysator på bilen än att köra på alkylatbensin. På motorsågar och annat smått är katalysator sällan möjligt, då är Alkylatbensin bättre än vanlig bensin men fortfarande dåligt.



Alkylat är förstås fritt från svavel bly och andra saker men det är andra utsläpp som inte diskuterats.
Bra inlägg!

Som jag sa tidigare så är inte alkylatbensinen lösningen utan om man ska använda ett bränsle för hobbybruk så kan du höja priset ordentligt på bränslet. Gör man det finns det säkerligen alternativ till alkylatbensin och vanlig bensin, om inte annat så på sikt. Ponerar vi att man får fram ett sådant (på samma sätt som vi kan anta att man kommer kunna producera batterier till alla elbilar när vi ersätter bensin- och dieselbilar med sådana), så kvarstår ändå frågan om problemet med förbränningsmotorn som sådan i och med att man, helt enligt ditt resonemang, alltid får biprodukter vid förbränning. Alltså, samma biprodukter som man även får när man eldar i sin öppna spis eller vid en vanlig skogsbrand. För dem vill vi ju inte förbjuda antar jag.

Re: Bilrally, usch fy f*n

Postat: 19 aug 2016 12:07
av ovelundkvist
jonas skrev:
Haglund skrev:
ovelundkvist skrev:
Problemet är att det är så väldigt många som anser att just deras beteende inte är det stora problemet.

Och det är just det som är det stora problemet.
Så vad är egentligen det stora miljöproblemet med hobbybilismen med förbränningsmotorer om bränslet är supermiljövänligt?
Antag att man gör ett bränsle som är helt fossilfritt så är det fortfarande skadligt för naturen om man inte har en katalysator som omvandlar NOx CO och HC till oskadliga ämnen som vatten kvävgas och icke fossilt CO2.

Bränsleceller kan omvandla syntetiskt bränsle utan förbränning och då blir det helt miljövänligt i denna enskilda process, men då är det ju en elbil vi pratar om inte en ottomotor i ett befinligt fordon.

Alkylat är fortfarande ett fossilt bränsle.
Alkylatbensin är inte supermiljövänligt.
Det finns ju inte ett supermiljövänligt bränsle så länge du har förbränning inblandat. Vid förbränning bildas NOx från luften i atmosfären, CO på grund av ofullständig förbränning och HC av udda kolföreningar i bränslet.
HC kan minskas med Alkylatbensin. Men minskas bäst med en katalysator.

Det är mycket bättre att sätta dit en katalysator på bilen än att köra på alkylatbensin. På motorsågar och annat smått är katalysator sällan möjligt, då är Alkylatbensin bättre än vanlig bensin men fortfarande dåligt.



Alkylat är förstås fritt från svavel bly och andra saker men det är andra utsläpp som inte diskuterats.
+1!

Re: Bilrally, usch fy f*n

Postat: 19 aug 2016 12:16
av jonas
gellerstam skrev:
Hur blir det med Alkylatbensin i bil med katalysator? Är det ngn vitts/vinning med det?
Korta svaret är att det är bortkastade pengar för det ökade bränslepriset, dvs meningslöst om du har katalysator. Men utan kat så blir det lite bättre, framför allt HC värden.

Re: Bilrally, usch fy f*n

Postat: 22 aug 2016 15:03
av Teslaspolen
Inget rally, men Classic Car Week är det här varje år. Tusentals gamla dånande amerikanare med massor av utsläpp som kör runt runt runt sjön Siljan i snigelfart. Egentligen tänkt att vara i en dag eller två, men det har inofficiellt dragit ut till en veckas tid varje augusti.

Jag vet lite hur det känns.

Vi brukar bokstavligt talat fly till Norge den veckan på fiskesemester och glo på alla teslor. :lol:

Re: Bilrally, usch fy f*n

Postat: 22 aug 2016 15:15
av mati
Teslaspolen skrev:
Vi brukar bokstavligt talat fly till Norge den veckan på fiskesemester och glo på alla teslor. :lol:
Helt klart en trevligare upplevelse tycker jag ;)

Re: Bilrally, usch fy f*n

Postat: 22 aug 2016 15:27
av gellerstam
Teslaspolen skrev:
Inget rally, men Classic Car Week är det här varje år. Tusentals gamla dånande amerikanare med massor av utsläpp som kör runt runt runt sjön Siljan i snigelfart. Egentligen tänkt att vara i en dag eller två, men det har inofficiellt dragit ut till en veckas tid varje augusti.

Jag vet lite hur det känns.

Vi brukar bokstavligt talat fly till Norge den veckan på fiskesemester och glo på alla teslor. :lol:
Är du Rättvikare?

Re: Bilrally, usch fy f*n

Postat: 22 aug 2016 16:14
av Teslaspolen
gellerstam skrev:
Teslaspolen skrev:
Inget rally, men Classic Car Week är det här varje år. Tusentals gamla dånande amerikanare med massor av utsläpp som kör runt runt runt sjön Siljan i snigelfart. Egentligen tänkt att vara i en dag eller två, men det har inofficiellt dragit ut till en veckas tid varje augusti.

Jag vet lite hur det känns.

Vi brukar bokstavligt talat fly till Norge den veckan på fiskesemester och glo på alla teslor. :lol:
Är du Rättvikare?
Det stämmer bra!

Re: Bilrally, usch fy f*n

Postat: 22 aug 2016 16:18
av gellerstam
Teslaspolen skrev:
gellerstam skrev:
Teslaspolen skrev:
Inget rally, men Classic Car Week är det här varje år. Tusentals gamla dånande amerikanare med massor av utsläpp som kör runt runt runt sjön Siljan i snigelfart. Egentligen tänkt att vara i en dag eller två, men det har inofficiellt dragit ut till en veckas tid varje augusti.

Jag vet lite hur det känns.

Vi brukar bokstavligt talat fly till Norge den veckan på fiskesemester och glo på alla teslor. :lol:
Är du Rättvikare?
Det stämmer bra!
Coolt. Jag me. Men bor i Falun nu.