Roade mig med att göra ett litet diagram. Ni får dra egna slutsatser. Får jag mera data så ser vi kanske mönster tydligare
Kolla denna sida. Går att lägga in sin egen bil och se hur det ser ut relativt andra Teslor i världen utifrån olika parametrar. Ju fler bilar inlagda desto bättre underlag:
Min 85D (levererad 1 dec -15) med 1640 mil på mätaren sa 375 km vid 90% denna morgon. Men jag hade 378 häromdan, och jag vet att det stått 380 några gånger.
S 85 uttagen december 2015, nu gått 3600 mil. 350 km vid 90% typical.
Verkar som att jag har ett relativt lågt batteri, för jag kan inte minnas att det varit särskilt mycket högre när bilen var helt ny. Tror jag tappat några kilometer på sin höjd.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Äh, P-models ägare kör hårdare efter ett tag bara...
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Min 85D (levererad 1 dec -15) med 1640 mil på mätaren sa 375 km vid 90% denna morgon. Men jag hade 378 häromdan, och jag vet att det stått 380 några gånger.
1% är väl sisådär 4 km, så jag gissar att det är den noggranhet man kan ha på att bara läsa %.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Roade mig med att göra ett litet diagram. Ni får dra egna slutsatser. Får jag mera data så ser vi kanske mönster tydligare
Verkar som P- modeller generellt har sämre värden än icke P, i alla fall om det gäller RWD bilar.
Beror nog mer på att typiska förbrukningen ändrades vid en mjukvaruuppdatering i vintras. Ändrades från 200wh/km till 205wh/km för min P85D.
Bara den ändringen gav cirka 2,5% till synes som "försämrat" batteri.
Har även för mig att det i samband med denna uppdatering skrevs om att 85D och 90D fick sina typiska förbrukningar sänkta från 200wh/km till cirka 190wh/km
Nu har jag 45 datapunkter. lebrit S60 från 2014 sticker ut lite. Det se ut som P85 modellerna har lite sämre "range" vid 90%. Annars är det uppmuntrande att se hur liten degraderingen verkar var på de här få datapunkterna.
70D, Range Mode Off, 985 mil: 320km Typical vid 90%.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar. M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Har även för mig att det i samband med denna uppdatering skrevs om att 85D och 90D fick sina typiska förbrukningar sänkta från 200wh/km till cirka 190wh/km
Har även för mig att det i samband med denna uppdatering skrevs om att 85D och 90D fick sina typiska förbrukningar sänkta från 200wh/km till cirka 190wh/km
Det är 180 iaf på 85D.
Ja, ännu större skillnad med andra ord. Blir därmed lite fel att räkna batteridegration på något äldre P modeller.
316 km, 70D, 4560 mil... Sämst hittills av (de få) 70 som presenterats
Deppa inte. Har 316 km på min 70D och har bara gått 3000 mil... men gillar den ändå...
Yees!! Får revidera min siffra. Hade inte laddat till 100% på mycket länge så efter det så fick jag 319 vid 90% istället. Det känns nu mycket bättre med 3 km till. Uttagen dec-15.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
316 km, 70D, 4560 mil... Sämst hittills av (de få) 70 som presenterats
Deppa inte. Har 316 km på min 70D och har bara gått 3000 mil... men gillar den ändå...
Yees!! Får revidera min siffra. Hade inte laddat till 100% på mycket länge så efter det så fick jag 319 vid 90% istället. Det känns nu mycket bättre med 3 km till. Uttagen dec-15.
Att även köra ur batteriet rejält kan ju justera detta ytterligare lite grand
Intressant! Mina egna värden har varierat! Andras värden likaså. Jag tror inte vi illustrerar batteriernas kondition så mycket som hur inexakta mätinstrumenten är.
Slutsats: Slappna av! Batterierna verkar hålla bra.
Jag har inte läst om något batteri som försämrats påtagligt av "normalt slitage", däremot om en bil som då kört 32 000 mil(!) utan problem.
Tills vidare håller jag koll varje morgon men jag förväntar mig ingen försämring egentligen.