Opel Ampera-e
Moderator: Redaktion
Re: Opel Ampera-e
30mil räckvidd vid 120km/h:
http://insideevs.com/instrumented-test- ... dy-75-mph/
http://insideevs.com/instrumented-test- ... dy-75-mph/
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Opel Ampera-e
Såg en Ampera-e i Norrköping. Den stod o laddade bredvid mig i P-hus lyckan. Visste inte att de börjat säljas än i Sverige ens? Kan vara jag som inte hängt med, men men. Den såg inte helt åt helvete ut ändå. Endast 4-säten dock. Inget mittsäte bak. Väntade ett tag på ägaren/föraren o fråga lite men ledsnade o åkte hem med min smått krockskadade älsklings-tesla.
Referral: http://---
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Opel Ampera-e
Det där är en Ampera från 2012, inte Ampera-e. Motsvarar Chevvy Volt. Knäppa namn dom valt.tobbeturbo skrev:Såg en Ampera-e i Norrköping. Den stod o laddade bredvid mig i P-hus lyckan. Visste inte att de börjat säljas än i Sverige ens? Kan vara jag som inte hängt med, men men. Den såg inte helt åt helvete ut ändå. Endast 4-säten dock. Inget mittsäte bak. Väntade ett tag på ägaren/föraren o fråga lite men ledsnade o åkte hem med min smått krockskadade älsklings-tesla.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Opel Ampera-e
Det där är inte ampera-e utan opel ampera. Har väl 16KWh batteri om jag minns rätttobbeturbo skrev:Såg en Ampera-e i Norrköping. Den stod o laddade bredvid mig i P-hus lyckan. Visste inte att de börjat säljas än i Sverige ens? Kan vara jag som inte hängt med, men men. Den såg inte helt åt helvete ut ändå. Endast 4-säten dock. Inget mittsäte bak. Väntade ett tag på ägaren/föraren o fråga lite men ledsnade o åkte hem med min smått krockskadade älsklings-tesla.
Svart X90D, bokat en M3.
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Opel Ampera-e
Ahhh okey. Tack. Tänkte att jag missuppfattat en hel del men då har jag inte varit helt bakom flötet iaf haha. Tack hurrni.
Referral: http://---
Re: Opel Ampera-e
Ska verkligen bli intressant att se hur räckvidden är i verkligheten, när en "av oss", dvs en van elbilist kör den. Ser fram emot att få provköra den bilen!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Opel Ampera-e
OT: Phuset Lyckan är verkligen ett föredöme för andra P-hus. En oas i Norrköpings laddaröken
.

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Opel Ampera-e
Coolt. Man blir ändå lite sugen. Den där bilen verkar bli en kompetent liten sak. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Opel Ampera-e
Tyvärr det. Och dragkrok.Mysman skrev:3-fas laddning hemmavid.
Annars... big No-No!

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Opel Ampera-e
Denna skall provköras så fort tillfälle ges. Sen är ju frågan om den landar under 400K? Nån får gärna utveckla detta med att 3-fas laddning är en dealbreker? Dragkrog är ju också märkligt att ingen elbil verkar kunna få till?
Re: Opel Ampera-e
Om du har enfas laddning så kan du Max ladda 3,7 kWh men med 3-fas kan du ladda 11 kW. Om batteriet är på 60 kWh så tar det 16 timmar att ladda det fullt men med 3-fas tar det 5,5 timmar.Ragnvlad skrev:Denna skall provköras så fort tillfälle ges. Sen är ju frågan om den landar under 400K? Nån får gärna utveckla detta med att 3-fas laddning är en dealbreker? Dragkrog är ju också märkligt att ingen elbil verkar kunna få till?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Opel Ampera-e
"Ingen" är väl till att ta i. Model X har ju, och med ganska hög släpvagnsvikt dessutom, 2250 kg.Ragnvlad skrev:Dragkrog är ju också märkligt att ingen elbil verkar kunna få till?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Opel Ampera-e
Jo det är ju sant men 1 bil av de som finns tillgängliga är ju rätt kasst...Nicke Nyfiken skrev:"Ingen" är väl till att ta i. Model X har ju, och med ganska hög släpvagnsvikt dessutom, 2250 kg.Ragnvlad skrev:Dragkrog är ju också märkligt att ingen elbil verkar kunna få till?
Re: Opel Ampera-e

Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Opel Ampera-e
Drar man släp upp för en backe går det åt ordentligt med energi, detta kommer om backen är tämligen lång göra att batterier blir varm eller rent av för varma. För att kunna köra obehindrat med släp utan att riskera att förstöra batterierna krävs det troligen att man har ett riktigt bra kylsystem på batterierna och om jag förstått det rätt är det bara Tesla som har ett så pass aktivt kylsystem. MS har det men de vågade nog inte sätt drag i början. Nu har ju Tesla MX, så varför sätta på MS, de vill ju få upp försäljningen på MX. Övriga tillverkare behöver precis som Tesla bli lite varma i kläderna innan de sätter på någon dragkrok.Ragnvlad skrev:Jo det är ju sant men 1 bil av de som finns tillgängliga är ju rätt kasst...Nicke Nyfiken skrev:"Ingen" är väl till att ta i. Model X har ju, och med ganska hög släpvagnsvikt dessutom, 2250 kg.Ragnvlad skrev:Dragkrog är ju också märkligt att ingen elbil verkar kunna få till?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Opel Ampera-e
Det är bara det att de missar en stor kundgrupp. Alla har inte behov av att dra husvagn med sin bil. Jag tror att den ojämförligt största gruppen som har behov av en dragkrok är de som ibland åker till byggvaruhuset och kör hem lite gipsskivor eller trallvirke, eller så kör de flyttlass etc. Det kan man ofta klara med en kärra som väger max 750 kg och det klarar vilken elbil som helst utan extra kylning av batteriet. Jag har just satt drag på min frus lilla Kia Rio som får dra max 900 kg och sen köpt en passande kärra. Man glömmer ofta bort att även små bilar kan lämpa sig för att dra släp som inte är så tunga.Limbster skrev:Drar man släp upp för en backe går det åt ordentligt med energi, detta kommer om backen är tämligen lång göra att batterier blir varm eller rent av för varma. För att kunna köra obehindrat med släp utan att riskera att förstöra batterierna krävs det troligen att man har ett riktigt bra kylsystem på batterierna och om jag förstått det rätt är det bara Tesla som har ett så pass aktivt kylsystem. MS har det men de vågade nog inte sätt drag i början. Nu har ju Tesla MX, så varför sätta på MS, de vill ju få upp försäljningen på MX. Övriga tillverkare behöver precis som Tesla bli lite varma i kläderna innan de sätter på någon dragkrok.Ragnvlad skrev:Jo det är ju sant men 1 bil av de som finns tillgängliga är ju rätt kasst...Nicke Nyfiken skrev:"Ingen" är väl till att ta i. Model X har ju, och med ganska hög släpvagnsvikt dessutom, 2250 kg.Ragnvlad skrev:Dragkrog är ju också märkligt att ingen elbil verkar kunna få till?
Detta kunde de göra även med Leaf, Zoe och Opel Ampera E.
Re: Opel Ampera-e
Tyvärr är de inte tillräckligt förtrogna med batteritekniken än. Ska jag till brädgården så blir det över en ås och bor man i Norge med alla deras berg kan det bli riktigt mycket värre. De skulle nog behöva ha lite tillägg i det finstilta på batterigarantin vilket gör att de helt enkelt avvaktar. Men visst är det störigtJerker skrev:Det är bara det att de missar en stor kundgrupp. Alla har inte behov av att dra husvagn med sin bil. Jag tror att den ojämförligt största gruppen som har behov av en dragkrok är de som ibland åker till byggvaruhuset och kör hem lite gipsskivor eller trallvirke, eller så kör de flyttlass etc. Det kan man ofta klara med en kärra som väger max 750 kg och det klarar vilken elbil som helst utan extra kylning av batteriet. Jag har just satt drag på min frus lilla Kia Rio som får dra max 900 kg och sen köpt en passande kärra. Man glömmer ofta bort att även små bilar kan lämpa sig för att dra släp som inte är så tunga.Limbster skrev:Drar man släp upp för en backe går det åt ordentligt med energi, detta kommer om backen är tämligen lång göra att batterier blir varm eller rent av för varma. För att kunna köra obehindrat med släp utan att riskera att förstöra batterierna krävs det troligen att man har ett riktigt bra kylsystem på batterierna och om jag förstått det rätt är det bara Tesla som har ett så pass aktivt kylsystem. MS har det men de vågade nog inte sätt drag i början. Nu har ju Tesla MX, så varför sätta på MS, de vill ju få upp försäljningen på MX. Övriga tillverkare behöver precis som Tesla bli lite varma i kläderna innan de sätter på någon dragkrok.Ragnvlad skrev:Jo det är ju sant men 1 bil av de som finns tillgängliga är ju rätt kasst...Nicke Nyfiken skrev:"Ingen" är väl till att ta i. Model X har ju, och med ganska hög släpvagnsvikt dessutom, 2250 kg.Ragnvlad skrev:Dragkrog är ju också märkligt att ingen elbil verkar kunna få till?
Detta kunde de göra även med Leaf, Zoe och Opel Ampera E.
nöjd med min Ampera tillsvidare
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Opel Ampera-e
Jag tror oxo att det är mkt okunskap som ligger bakom avsaknaden av drag, inte för att dom är inkompetenta idioter för det är dom inte, utan för att dom saknar information (dvs kunskap) om hur drivlinan inkl batteriet funkar vid tyngre körning, även om dom har mkt information redan som tex batteritemp osv, tror alltså att dom enkelt kunde prova sig fram på en
testbil och se hur systemet arbetar vilket borde vara peace of cake men en faktor kvarstår vilket Limbster säger, att dom inte vet hur det påverkar batteriet på sikt om man möjliggör denna typ av användning. Fast lite fjantigt är det för man kan
anstränga bilen ungefär lika hårt redan nu, och det borde räcka med lite finstilt om just dom extremaste situationerna (vilket det säkert redan gör egentligen omän inte specifikt släpvagnar osv)...
"Towing mode" är ju ett uppenbart och redan använt speciellt läge i dom fallen dessutom
testbil och se hur systemet arbetar vilket borde vara peace of cake men en faktor kvarstår vilket Limbster säger, att dom inte vet hur det påverkar batteriet på sikt om man möjliggör denna typ av användning. Fast lite fjantigt är det för man kan
anstränga bilen ungefär lika hårt redan nu, och det borde räcka med lite finstilt om just dom extremaste situationerna (vilket det säkert redan gör egentligen omän inte specifikt släpvagnar osv)...
"Towing mode" är ju ett uppenbart och redan använt speciellt läge i dom fallen dessutom

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Opel Ampera-e
Vi här i norden som drar omkring på släpkärror hela dagarna är tyvärr en liten minoritet i bilvärlden och de stora biltillverkarna i andra länder har ingen kunskap om våra speciella behov. När det gäller Bolt/Ampera-e så sa de ju att de på ett tidigt stadium i utvecklingen valde bort draget. Det gjorde de säkert utifrån en marknadsanalys där den nordiska marknaden (om de hade haft kunskap om behovet här) bara utgör en bråkdel och därför inget att ta hänsyn till.
Re: Opel Ampera-e
Undrar hur Volvo tänker med sina två kommande elbilar närmsta två åren. Man kan ju hoppas på att det i allafall där kommer finnas en tanke på behovet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR