Re: Opel Ampera-e
Postat: 27 okt 2016 17:30
Det där är en Ampera från 2012, inte Ampera-e. Motsvarar Chevvy Volt. Knäppa namn dom valt.tobbeturbo skrev:Såg en Ampera-e i Norrköping. Den stod o laddade bredvid mig i P-hus lyckan. Visste inte att de börjat säljas än i Sverige ens? Kan vara jag som inte hängt med, men men. Den såg inte helt åt helvete ut ändå. Endast 4-säten dock. Inget mittsäte bak. Väntade ett tag på ägaren/föraren o fråga lite men ledsnade o åkte hem med min smått krockskadade älsklings-tesla.
Det där är inte ampera-e utan opel ampera. Har väl 16KWh batteri om jag minns rätttobbeturbo skrev:Såg en Ampera-e i Norrköping. Den stod o laddade bredvid mig i P-hus lyckan. Visste inte att de börjat säljas än i Sverige ens? Kan vara jag som inte hängt med, men men. Den såg inte helt åt helvete ut ändå. Endast 4-säten dock. Inget mittsäte bak. Väntade ett tag på ägaren/föraren o fråga lite men ledsnade o åkte hem med min smått krockskadade älsklings-tesla.
Tyvärr det. Och dragkrok.Mysman skrev:3-fas laddning hemmavid.
Annars... big No-No!
Om du har enfas laddning så kan du Max ladda 3,7 kWh men med 3-fas kan du ladda 11 kW. Om batteriet är på 60 kWh så tar det 16 timmar att ladda det fullt men med 3-fas tar det 5,5 timmar.Ragnvlad skrev:Denna skall provköras så fort tillfälle ges. Sen är ju frågan om den landar under 400K? Nån får gärna utveckla detta med att 3-fas laddning är en dealbreker? Dragkrog är ju också märkligt att ingen elbil verkar kunna få till?
"Ingen" är väl till att ta i. Model X har ju, och med ganska hög släpvagnsvikt dessutom, 2250 kg.Ragnvlad skrev:Dragkrog är ju också märkligt att ingen elbil verkar kunna få till?
Jo det är ju sant men 1 bil av de som finns tillgängliga är ju rätt kasst...Nicke Nyfiken skrev:"Ingen" är väl till att ta i. Model X har ju, och med ganska hög släpvagnsvikt dessutom, 2250 kg.Ragnvlad skrev:Dragkrog är ju också märkligt att ingen elbil verkar kunna få till?
Drar man släp upp för en backe går det åt ordentligt med energi, detta kommer om backen är tämligen lång göra att batterier blir varm eller rent av för varma. För att kunna köra obehindrat med släp utan att riskera att förstöra batterierna krävs det troligen att man har ett riktigt bra kylsystem på batterierna och om jag förstått det rätt är det bara Tesla som har ett så pass aktivt kylsystem. MS har det men de vågade nog inte sätt drag i början. Nu har ju Tesla MX, så varför sätta på MS, de vill ju få upp försäljningen på MX. Övriga tillverkare behöver precis som Tesla bli lite varma i kläderna innan de sätter på någon dragkrok.Ragnvlad skrev:Jo det är ju sant men 1 bil av de som finns tillgängliga är ju rätt kasst...Nicke Nyfiken skrev:"Ingen" är väl till att ta i. Model X har ju, och med ganska hög släpvagnsvikt dessutom, 2250 kg.Ragnvlad skrev:Dragkrog är ju också märkligt att ingen elbil verkar kunna få till?
Det är bara det att de missar en stor kundgrupp. Alla har inte behov av att dra husvagn med sin bil. Jag tror att den ojämförligt största gruppen som har behov av en dragkrok är de som ibland åker till byggvaruhuset och kör hem lite gipsskivor eller trallvirke, eller så kör de flyttlass etc. Det kan man ofta klara med en kärra som väger max 750 kg och det klarar vilken elbil som helst utan extra kylning av batteriet. Jag har just satt drag på min frus lilla Kia Rio som får dra max 900 kg och sen köpt en passande kärra. Man glömmer ofta bort att även små bilar kan lämpa sig för att dra släp som inte är så tunga.Limbster skrev:Drar man släp upp för en backe går det åt ordentligt med energi, detta kommer om backen är tämligen lång göra att batterier blir varm eller rent av för varma. För att kunna köra obehindrat med släp utan att riskera att förstöra batterierna krävs det troligen att man har ett riktigt bra kylsystem på batterierna och om jag förstått det rätt är det bara Tesla som har ett så pass aktivt kylsystem. MS har det men de vågade nog inte sätt drag i början. Nu har ju Tesla MX, så varför sätta på MS, de vill ju få upp försäljningen på MX. Övriga tillverkare behöver precis som Tesla bli lite varma i kläderna innan de sätter på någon dragkrok.Ragnvlad skrev:Jo det är ju sant men 1 bil av de som finns tillgängliga är ju rätt kasst...Nicke Nyfiken skrev:"Ingen" är väl till att ta i. Model X har ju, och med ganska hög släpvagnsvikt dessutom, 2250 kg.Ragnvlad skrev:Dragkrog är ju också märkligt att ingen elbil verkar kunna få till?
Tyvärr är de inte tillräckligt förtrogna med batteritekniken än. Ska jag till brädgården så blir det över en ås och bor man i Norge med alla deras berg kan det bli riktigt mycket värre. De skulle nog behöva ha lite tillägg i det finstilta på batterigarantin vilket gör att de helt enkelt avvaktar. Men visst är det störigtJerker skrev:Det är bara det att de missar en stor kundgrupp. Alla har inte behov av att dra husvagn med sin bil. Jag tror att den ojämförligt största gruppen som har behov av en dragkrok är de som ibland åker till byggvaruhuset och kör hem lite gipsskivor eller trallvirke, eller så kör de flyttlass etc. Det kan man ofta klara med en kärra som väger max 750 kg och det klarar vilken elbil som helst utan extra kylning av batteriet. Jag har just satt drag på min frus lilla Kia Rio som får dra max 900 kg och sen köpt en passande kärra. Man glömmer ofta bort att även små bilar kan lämpa sig för att dra släp som inte är så tunga.Limbster skrev:Drar man släp upp för en backe går det åt ordentligt med energi, detta kommer om backen är tämligen lång göra att batterier blir varm eller rent av för varma. För att kunna köra obehindrat med släp utan att riskera att förstöra batterierna krävs det troligen att man har ett riktigt bra kylsystem på batterierna och om jag förstått det rätt är det bara Tesla som har ett så pass aktivt kylsystem. MS har det men de vågade nog inte sätt drag i början. Nu har ju Tesla MX, så varför sätta på MS, de vill ju få upp försäljningen på MX. Övriga tillverkare behöver precis som Tesla bli lite varma i kläderna innan de sätter på någon dragkrok.Ragnvlad skrev:Jo det är ju sant men 1 bil av de som finns tillgängliga är ju rätt kasst...Nicke Nyfiken skrev:"Ingen" är väl till att ta i. Model X har ju, och med ganska hög släpvagnsvikt dessutom, 2250 kg.Ragnvlad skrev:Dragkrog är ju också märkligt att ingen elbil verkar kunna få till?
Detta kunde de göra även med Leaf, Zoe och Opel Ampera E.