Prishöjning imorgon torsdag 8/12
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Prishöjning imorgon torsdag 8/12
Priserna höjda nu, en fullutrustad 90D kostar nu knappa 1.5 och en P100D två miljoner sånär som på 10.000.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Fullt utrustad Model X spräcker nu två miljonersgränsen med ca 10 000:-SR-71-BlackBird skrev:Priserna höjda nu, en fullutrustad 90D kostar nu knappa 1.5 och en P100D två miljoner sånär som på 10.000.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tesla måste snabbt få ut modell 3 på marknaden.
S och X är för dyra...
S och X är för dyra...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Grundmodell av Model 3 skulle ligga kring 430 000 med dagens valutakurs.Zalman3 skrev:Tesla måste snabbt få ut modell 3 på marknaden.
S och X är för dyra...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Min beställda bil som inte är levererad än har gått upp 147 250kr. Blir ca 9 %, Galet är ordet.
Hoppas på något starkare krona tills model 3 kommer.
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Man får snart flytta utomlands om man vill ha råd med en Model 3. Antingen så blir kronan starkare (osannolikt) eller så ändrar Tesla sin prispolicy (också osannolikt). Annars blir Model 3 ingen försäljningssuccé här i Sverige.Bogge skrev:Min beställda bil som inte är levererad än har gått upp 147 250kr. Blir ca 9 %, Galet är ordet.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Håller med det känns tokdyrt..
Jag lyckades knipa en s60 med ap 2.0 innan prishöjningen.. så jag är nöjd i 3 år till nu.. Hade jag fått köpa till detta priset så hade jag nog skippat och väntat på ap 2.0 lagerbilar eller begagnade istället..
Jag lyckades knipa en s60 med ap 2.0 innan prishöjningen.. så jag är nöjd i 3 år till nu.. Hade jag fått köpa till detta priset så hade jag nog skippat och väntat på ap 2.0 lagerbilar eller begagnade istället..
Vi hade Europas bästa finnansminister men "vi" avsatte honom. Det syns tydligt i valutakursen när det hände 

Börjar bli lite sur på Tesla och undrar vad dom sysslar med.
Kikade på den fina Teslan som ligger på försäljning här i trådarna.. Vilket fint utrymme frunken har.
Nu har dom byggt bort det så man knappt få plats med någonting. Jag använder inte mitt utrymme alls för att det är för litet, man glömmer bort det..
Sen tar dom bort fri superladdning och nu prishöjningen.
Det är nästan så dom vill dämpa sina försäljningssiffror..
Dom håller på att bygga bort det som är unikt för Tesla förutom att den är väldigt snygg..
Kikade på den fina Teslan som ligger på försäljning här i trådarna.. Vilket fint utrymme frunken har.
Nu har dom byggt bort det så man knappt få plats med någonting. Jag använder inte mitt utrymme alls för att det är för litet, man glömmer bort det..
Sen tar dom bort fri superladdning och nu prishöjningen.
Det är nästan så dom vill dämpa sina försäljningssiffror..
Dom håller på att bygga bort det som är unikt för Tesla förutom att den är väldigt snygg..

- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
Priserna är inte Teslas fel, ta det med Pk-packet i regeringen.
Som sagt i tidigare tråd
Man kan köpa genom Sixt till gamla priset fram till den 19 så här får alla som är sent ute referral som är värd 50k
https://www.sixtleasing.se/kontakt/
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Man kan köpa genom Sixt till gamla priset fram till den 19 så här får alla som är sent ute referral som är värd 50k

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Om det fortsätter så här så kan man glömma alla roliga tillval till 3:an som man först trodde att man skulle ha råd med, som 4WD och AP och större batteri. Nu får det bli en basbil med drag. Kommer det nån annan bil på marknaden som t.ex. Bolt eller Ioniq fast med dragkrok så blir det nog att titta närmare på den också...
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Vår svaga krona kommer påverka andra bilars priser också.
Det tar bara längre tid eftersom de valutasäkrar. Men det innebär också si det inte sänker när kronan stärks.
Det tar bara längre tid eftersom de valutasäkrar. Men det innebär också si det inte sänker när kronan stärks.
Model Y LR AWD 2022
Haha, jag tittade precis på valutakurserna och kom fram till exakt samma sak.LarsL skrev:Vi hade Europas bästa finnansminister men "vi" avsatte honom. Det syns tydligt i valutakursen när det hände

Min s60 kostar över miljonen om man beställer idag.
Visserligen får man AP2 men...
Min konfiguration har ökat i pris med 151.000:- sedan i somras.
Jag tror demo-bilarna kommer gå åt fort nu.
Många att välja mellan, facelift + AP1:
https://www.tesla.com/sv_SE/new?model=ms,mx

Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
För oss som inte ska byta på ett tag är detta rena jackpotten, min S P90D som jag beställde som ny lagerbil med nästan all utrustning i slutet på september var betydligt billigare med Q3 rabatt än vad en 90D kostar idag.
- HerrNilsson
- Teslaägare
Har inte haft järnkoll på demobilpriserna, men har de/kommer de priserna också justeras?Zoidberg skrev:Min s60 kostar över miljonen om man beställer idag.![]()
Mvh
Nilsson
Nilsson
Så sett har du rätt. Jag har köpt min bil privat och det finns inget som tvingar mig att byta bort den. Jag kan behålla den i många år, förutsatt att den håller ihop. Och den dagen jag vill sälja den så är det en bil med stor frunk och gratis SuC, vilket borde innebära att den är hyfsat lättsåld.SR-71-BlackBird skrev:För oss som inte ska byta på ett tag är detta rena jackpotten...
Men det är ju tråkigt att färre har råd med en ny Tesla. Samtidigt blir Model 3, som så många väntar på, en betydligt dyrare investering än vad man hade hoppats. Förmodligen avstår ganska många till slut, eftersom den blir helt enkelt för dyr för gemene man.
Jag hade tänkt att skaffa en Model 3 eventuellt som andrabil för sambon, förbokad är den iaf, men de planerna har jag i princip redan övergivit. Det blir ekonomiskt vansinne, även om jag tar det på företaget. En andrabil för kanske över en halvmiljon är inte försvarbart.
Man får förmodligen kika på konkurrenterna vad de har att erbjuda om några år.
Specad lika är en 60D ca 50kkr dyrare än vad jag betalade för min 70D för 5 månader sedan.
Trist för Tesla (och ev framtida Teslaägare) när de försöker lansera en lägre prissatt instegsmodell...
Men skoj för nuvarande Teslaägare och andrahands-priset
Trist för Tesla (och ev framtida Teslaägare) när de försöker lansera en lägre prissatt instegsmodell...
Men skoj för nuvarande Teslaägare och andrahands-priset

MY LR, Pearl White
De brukar basera priserna på demobilar på vad bilen kostade då den byggdes, inte vad nya kostar nu.HerrNilsson skrev:Har inte haft järnkoll på demobilpriserna, men har de/kommer de priserna också justeras?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Sjukt. Nu kostar alltså en 60D mellan 1-1,2 miljoner och köper man denna modellen är det ändå lite på gränsen vad gäller "range" för många som är spekulanter som överväger. Dessutom är prestandasiffrorna inte heller så spännande. Tror tyvärr detta innebär att många av företagsköparna istället väljer en e-hybrid de kommande 3-åren. Detta blir en språngbräda till nästa bilbyte då det blir EV. Köparen kan då köra el i stan och kortare sträckor (vilket många gör och klarar sig på 5 mil el). När de ska ut på långresor så behöver de inte fundera på räckviddsutmaningen.
Exempelvis Mercedes E-klass hybrid och BMWs nya 5-serie hybrid som båda finns till försäljning från och med nu kostar cirka 570.000. Dessutom har företagare alltsom oftast 10% rabatt på detta. Förmånsvärdet är lågt för hybriden osv. Företagaren kan alltså köra ut med en bra utrustad premiumbil för halva priset med likvärdig prestanda som Teslan. Även om konsensus här inne är att BEV är trevligare så tror jag inte den stora massan kommer att resonera så när man tittar på prislappen som är HÄLFTEN.
Tror tyvärr detta är en stor utmaning för Tesla om de ska behålla försprånget innan konkurrenterna springer ikapp och förbi.
Exempelvis Mercedes E-klass hybrid och BMWs nya 5-serie hybrid som båda finns till försäljning från och med nu kostar cirka 570.000. Dessutom har företagare alltsom oftast 10% rabatt på detta. Förmånsvärdet är lågt för hybriden osv. Företagaren kan alltså köra ut med en bra utrustad premiumbil för halva priset med likvärdig prestanda som Teslan. Även om konsensus här inne är att BEV är trevligare så tror jag inte den stora massan kommer att resonera så när man tittar på prislappen som är HÄLFTEN.
Tror tyvärr detta är en stor utmaning för Tesla om de ska behålla försprånget innan konkurrenterna springer ikapp och förbi.
Kollade nu hur mycket Tesla lägger på i Sverige jämfört med USA. Detta är ju tänkt att motsvara tull och frakt endast enligt så som jag har förstått Teslas prispolicy och möjligtvis det extra arbete som sker i Tillburg.
Model S 60: 56433kr eller 9% dyrare.
Fullutrustad P100D: 58757 kr eller 3.8% dyrare
Model X 75D: 66745 kr eller 8,5% dyrare.
Fullutrustad P100D: 65 193 kr eller 4,2% dyrare.
Det verkar efter att kollat detta som att Tesla tar extra på modellerna och sen i princip inget extra för tillbehören vilket tyder på att det är framförallt frakten och att de kanske ville hålla en fullutrustad Model S under 2 miljoner. Jag har inte en aning om kostnaden för att frakta en bil över Atlanten för Tesla men jag tycker inte det känns så ett orimligt påslag. Att priserna blir så höga är helt enkelt den svaga kronan som förhoppningsvis ökar i värde innan Model lll lanseras.
Det verkar efter att kollat detta som att Tesla tar extra på modellerna och sen i princip inget extra för tillbehören vilket tyder på att det är framförallt frakten och att de kanske ville hålla en fullutrustad Model S under 2 miljoner. Jag har inte en aning om kostnaden för att frakta en bil över Atlanten för Tesla men jag tycker inte det känns så ett orimligt påslag. Att priserna blir så höga är helt enkelt den svaga kronan som förhoppningsvis ökar i värde innan Model lll lanseras.
Vad händer med förmånsvärdet för oss som beställt på gamla priset, men tar leverans 2017?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
Vagnskadegaranti?vigge50 skrev:Kollade nu hur mycket Tesla lägger på i Sverige jämfört med USA. Detta är ju tänkt att motsvara tull och frakt endast enligt så som jag har förstått Teslas prispolicy och möjligtvis det extra arbete som sker i Tillburg.
Du får betala förmånsvärdet baserat på det nya priset, eller rättare sagt det priset som gäller när transportstyrelsen registrerar fordonet 2017. Vad du betalar (mer eller mindre) har ingen betydelse för ditt förmånsvärde. Det är samma sak som när man får rabatt på en bil, denna rabatten får man inte på förmånsvärdet.Alfred skrev:Vad händer med förmånsvärdet för oss som beställt på gamla priset, men tar leverans 2017?