Jag tycker att jag har lyft fram några exempel av enklare karaktär som inte är alltför osannolika i verkligheten. Redan här upplever jag att responsen ofta blir "men det kommer aldrig att inträffa när bilarna är autonoma". Detta tror jag är att förenkla problemställningen för det kommer att uppstå incidenter även med autonoma bilar och då är det ju trevligt ifall de inte är egoistiska mördarmaskiner utan även har krav på sig att beakta säkerheten för sin omgivning då beslut tas.Herr X skrev:Jag upplever inte att diskussionen här handlar om att autonoma bilar alltid kommer köra bättre än människor, utan att att dessa "etiska dilemman" som ständigt lyfts fram som en utmaning för autonoma fordon egentligen inte existerar annat än på ett väldigt teoretiskt plan.Oddball skrev:Jag tror att man skall vara lite försiktig med övertro till att autonoma bilar löser alla trafiksituationer (och då ffa krissituationer) bättre än människor.
De första generationernas autonoma fordon kommer säkerligen köra alltför defensivt och ofta lämna över till mänskliga förare som via länk manuellt får hantera ganska enkla hinder i vägen (se Nissans lösning för detta; SAM). Dock kanske det inte gör så mycket om bilen kommer fram till destinationen 10 minuter senare än vad en mänsklig förare skulle gjort, när hela resan istället blir till tid då man kan sitta och chatta på teslaforum, jobba eller se på film.
Om inte bilen har några som helst direktiv hur den skall bete sig i samband med utfallsanalysen, hur skall den då lära sig hantera krissituationer? Underlaget för att lära bilen hur olika typer av olyckor bäst hanteras kanske inte är lika lätt att få fram på samma sätt som vid normal körning? Om det var lätt att lära autonoma system att hantera krissituationer så borde ju t.ex flygindustrin knappt behöva piloter.
Hade autopiloten hanterat Gottröra-landningen eller landningen på Hudson River bättre än piloterna?
Hade det varit kul om dessa plan hade gått på autopilot i "save my own ass" mode och automatiskt identifierade lämplig plats att landa i form av närmaste väg? Att vägen sen råkar var kraftigt trafikerad är förluster man får räkna med...
Skulle nog hellre lämna beslutet till en erfaren pilot att avgöra ifall det finns en chans att göra en lyckad nödlandning eller ta det etiskt korrekta beslutet att ditcha kärran där den gör minsta möjliga skada på marken. SÅVIDA inte även autopiloten hade etiska riktlinjer att följa i grova drag