Grattis?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Re: Grattis?

Inlägg av LarsB »

Advocatus Diabolo skrev:
zeb skrev:
Hänvisar till detta:

Tesla Club Sweden är en från Tesla Motors oberoende märkesklubb för Tesla-entusiaster och ägare.

Eller gäller inte detta forumet också? Har man som avsikt att provocera eller liknade ser jag inte att man har på forumet att göra med hänvisning till ovanstående. Skapar som sagt tråkig stämning.
Jo, jag är både entusiast och ägare, men det innebär inte att jag inte kan ha se saker på ett annat sätt än det som uppfattas som "sekteristiskt korrekt". Att försöka tysta det öppna ordet genom att hävda att man "skapar dålig stämning" eller "inte har på forumet att göra" , tja, vad skall man säga om det? Liknar en attityd som fanns i en stor öststat för ett antal år sedan. Men visst är det frestande att ta till brösttoner och attackera när något kommer på tal som man inte vill höra.
Eller som i det militära - Har du inga, eller endast dåliga argument? - HÖJ RÖSTEN! :evil: :o

Funkar det verkligen för dig i långa loppet?
Tja - det många med mig vänder sig emot är inte att du kritiserar eller ifrågasätter, utan det är sättet du gör det på. Du verkar ju vara en hyfsat intelligent människa så jag har svårt att tro att du inte medvetet formulerar dig som du gör med syftet att skapa de reaktioner vi ser (Beteendet påminner mig om andra personer jag stött på i mitt ganska långa liv som ser sig som förmer än andra - i mitt tycke ingen egenskap att sträva efter). Nu säger jag inte att detta gäller dig - du kanske bara har otur när du formulerar dig, men det har ju hänt mer än en gång så jag personligen lutar åt att det är en medveten handling. Och det skapar som du märkt en tråkig stämning. De flesta andra medlemmarna klarar på ett utmärkt sätt att både skriva ris och ros utan att för den skull uppröra andra.

Om du är Teslaägare, varför registrerar du dig inte som sådan på forumet?

Jag är ingen person som kan så mycket mer än mitt yrke - dvs ingen debattör eller åsiktsmaskin. Har inte så mycket koll på omvärlden och så. Läser inte tidningen och kollar kanske på nyheterna några gånger i veckan. Jobbar väldigt mycket för att hålla näsan över vattnet i egna företaget. Så när jag läser ditt inlägg enl nedan blir jag väldigt förvirrad, kanske då pga min inskränkthet.
Advocatus Diabolo skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
Foluke skrev:

Vore det samma om det gällde en konventionell fossilbil som de facto bara leasas några år? Vem gratulerar då?
Du ställer en fråga och ger några möjliga svar. Här är mitt svar:
Ja, jag mår bra av att jag bidrar till omställning av miljön.
Framför allt mår jag suveränt bra varje gång jag tänker på Teslan, sitter i den, kör den. Jag verkligen njuter!
Jo, folk omkring mig gratulerar mig och de verkar vara uppriktiga. Det känns också bra.
Finansiering, fossiler, skatter, subventionering mm, mm, har nog inget att göra med välbefinnandet eller gratulationer.
Tack. Jo, jag har fullständigt samma uppfattning i sak. Dessutom så anser jag att jag "bara lever en gång" och varje dag utan att njuta av världens just nu sammantaget bästa bil vore en förlorad dag. Det tär ju faktiskt bara på kapitalet som man till äventyrs kan lämna efter sig, så varför inte leva nu när man har förmågan att äntligen göra det.

Bilmässigt har allt annat bara varit en resa i en lång mörk tunnel mot det ljus som vi nu tack vare Tesla fått uppleva. Inte illa för en "Rookie Venture".
Sen är det ju så att jag kan inte annat än att älska när någon med resurser och huvud vågar gå mot strömmen och vågar satsa så till 100% på det han tror på.
Gissar att många varnat honom under resans gång, men han har kört på. Han har vågat ta konflikter mot allehanda "motvalls kärringar" för att få sin ide och sitt projekt rullande.
Sådant ger på sikt såväl resultat och respekt och det är faktiskt en STARKT bidragande faktor i mitt val i bilköp (och aktieköp!). Att det sedan dessutom är bilvärldens snyggaste, sexigaste och mest förföriska bil, gör inte ekvationen sämre.
Jag tror många håller med?

Således jag säger GRATTIS till alla oss som sett ljuset och fått ta del av Teslas start av något som fullständigt kommer att förändra hela transportsektorn. Ett Grattis till att vi har lyckats få förmågan och resurserna till att få vara med på denna fantastiska resa. -Inte allom förunnat!
Jag har svårt att se något annat än att en del av ditt syfte är att provocera andra medlemmar. Det går att ta upp problem och missnöje på ett trevligare sätt. Eller har du någon bra förklaring?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

"Djävulens advokat" upprör tydligen en hel del känslor med sina inlägg.

Jag skulle vilja be alla hålla känslorna i styr, diskutera inläggen i sak utan att gå till personangrepp.

Rent allmänt brukar det vara så på forum att har någon skrivit något du tycker är provocerande så är det en mer vinnande strategi att bemöta det med tystnad än lika provocerande svar eller rent av personangrepp.

Tesla Club Sweden är ett brett forum där alla åsikter är välkomna och det är högt i tak. Men sträva i era inlägg då mot taket, inte gyttjan.

/Moderatorn
Kriper

Inlägg av Kriper »

Jag tycker som du, Tibor, men jag anser samtidigt att ett krav på forumet att man registrerar sig med sitt riktiga namn och mejladress. I alla andra forum där jag varit aktiv är detta ett krav (Porscheklubben, Alfaklubben, Alfapower, Rennlist, osv.) och där förekommer aldrig denna typ av trådar. Bara ett tips.. Anonymitet är inte garanti för öppna samtal i god ton med respekt för din nästa.
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Kriper skrev:
Jag tycker som du, Tibor, men jag anser samtidigt att ett krav på forumet att man registrerar sig med sitt riktiga namn och mejladress. I alla andra forum där jag varit aktiv är detta ett krav (Porscheklubben, Alfaklubben, Alfapower, Rennlist, osv.) och där förekommer aldrig denna typ av trådar. Bara ett tips.. Anonymitet är inte garanti för öppna samtal i god ton med respekt för din nästa.
+1

//en av alla tysta
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Vissa människor har lättare än andra att uttrycka saker som de flesta reagerar starkt på. Jag är själv en sån som ibland uttrycker mig på ett sätt som inte uppskattas av min omgivning (fråga modern till mina barn så får ni veta), men jag försöker oftast lägga till en lite humoristisk ton som ibland uppskattas och ibland bara förvärrar saken...

Jag har själv inga problem med TS åsikter och inlägg men förstår att andra kan dra in det i näsan och nysa till. Ordet TROLL tycker jag är mysigt och passar dåligt med den betydelse det har fått i forumvärlden men de som engagerar sig såsom "forumtroll" tror jag har en annan agenda är vår advokat.

Jag är helt överens men vår käre överstepräst, president och sektledare att det bästa att göra när det dyker upp något man retar upp sig på är att först räkna till tio och sen glatt läsa nästa intressanta inlägg! Att göda ogräs som man vill ha bort ger motsatt effekt. :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Förresten, trådstartaren, du verkar ha fått till en märklig dativform i ditt nickname. Vad du troligen är ute efter är genitivformen, alltså "djävulens advokat", vilket stavas "advocatus diaboli". Bara lite hjälpsamt språknazisteri såhär på måndagskvisten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Advocatus Diabolo

Inlägg av Advocatus Diabolo »

danni skrev:
Förresten, trådstartaren, du verkar ha fått till en märklig dativform i ditt nickname. Vad du troligen är ute efter är genitivformen, alltså "djävulens advokat", vilket stavas "advocatus diaboli". Bara lite hjälpsamt språknazisteri såhär på måndagskvisten.
Hej!
Inga problem med lite "språknaziteri". Bara bra. Håller en alert!
MEN, om du i sann språkforskaranda tar dig tiden att läsa min förklaring till bruket av "Advocatus Diabolo", i tråd "Skulle du köpa denna[/i"], (inlägg 35, stycke 10) en gång till, så kan du tydligt läsa att jag skriver att namnet är en variant av "Advocatus Diaboli" Jo, även i:et i ursprungsordet är fet-markerat.

Frånsett ovanstående lilla passus, så är jag faktiskt imponerad av att du är så kunnig även i språklära, (alternativt bemödat dig att göra lite källforskning). -Jag menar det!

Men hur kunde det bli så fel? Enkelt. Jag är ett offer för min egen oförmåga att kontrolläsa vad jag skriver innan jag trycker på "Send". När jag skulle registrera med den korrekta beteckningen så körde "autokorrekt" över det till "Diabolo". Lätt att kolla... men jag fixade inte det. Sen lyckades jag heller inte ändra det på ett enkelt sätt. Enklare då att byta till "Diabolo".

Fast här blev vi båda duktigt off track. :oops:
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

TiborBlomhall skrev:

Jag skulle vilja be alla hålla känslorna i styr, diskutera inläggen i sak utan att gå till personangrepp.

Rent allmänt brukar det vara så på forum att har någon skrivit något du tycker är provocerande så är det en mer vinnande strategi att bemöta det med tystnad än lika provocerande svar eller rent av personangrepp.

Tesla Club Sweden är ett brett forum där alla åsikter är välkomna och det är högt i tak. Men sträva i era inlägg då mot taket, inte gyttjan.

/Moderatorn
"Tala äe silver-tiga är guld"!+++ :D
X100 lev.14/8-18.
Advocatus Diabolo

TiborBlomhall skrev:

/Moderatorn
Jag kan bara hålla med. Är jag en häxa, eller troll, så skall jag bemötas som en sådan! Hur görs detta bäst? Jo just så som Tibor beskriver. Vi ni läsa mer om lämplig taktik mot troll, så finner ni bra info i den av Anders tidigare länkade Wiki-sidan om "Troll och trolljakt". Även jag, som nu står i den anklagades bänk och anklagas för att vara "Troll", har hänvisat till denna wiki-sida. Det framgår på Wiki-sidan att även om man initialt stämplar någon som troll, så kanske det inte alls är troll det är frågan om. Läs gärna!
Taktik enligt Wiki? Samma som Tibor skriver ovan.
"Don´t feed the Troll"" är en bra grundtaktik. Den andra är att bemöta i sak och aldrig gå mot person. Men det är något som torde vara allmängiltigt i all form av interpersonell human kommunikation. Alternativet leder sällan till något konstruktivt.

Någon skriver till och med att det värsta är att hen inte själv inser att hen är ett troll... Men hur skall vi avgöra om jag är Häxa, Troll eller bara en Tesla ägare / entusiast, som ställt till det några gånger genom att skapa en disruptiv stämning i en miljö som annars präglas av konsensusretorik? Kanske genom att likt medeltidens "Häxprov", fjättra häxan till händer och fötter och kasta henne i en sjö. Flyter hon så är hon en häxa! -Då skall hon brännas! Flyter hon inte......... Oavsett vilket, så -Vips - problemen ur världen och den tidigare så mysiga stämningen kan återgå till det normala.

Kritik mot de som använder sig av direkta personangrepp lyste med några få undantag med sin frånvaro. Ändamålet helgar medlen?

Kan det kanske vara så att häxan / trollet tidvis kan och vill tillföra något? Nä, så kan det väl aldrig vara? Skönare att ropa "Troll !" när något framkommer som kan tolkas som kritik mot gruppens gängse syn. Inte ens när man hjälper en blivande Tesla ägare som efterlyser checklistor inför sin leverans och man då sänder honom några länkar till checklistor som publiceras på olika fora internationellt att brukas inför Tesla leverans, så undgår man att få anklagelser om att man är ett troll. Trollet har ju en dold agenda och vill egentligen bara visa alla brister Tesla bilar har! Ja, det går ju inte att bemöta dessa anklagelser.

Trollanklagelser kommer märkligt nog INTE när jag går emot strömmen i tråden "Skadad Tesla, hur gå tillväga". Drevet startar mot Tesla och de flesta hänger efterhand okritiskt på! Flockbeteende där flockens bästa (?) går före individens fria analys av lämpligt agerande?

Om ingen någonsin på något fora skrivit något negativt om Teslas bilar, hur mycket skulle journalisterna då ha att skriva om? Är det inte så att vi själva alla tillsammans har bidragit till att det publikt kända "Tesla felkartoteket" blivit allt större, inlägg efter inlägg? Hur göra framledes? Censur? Registrering? Stänga ner den publika delen och bara köra ett rent ägarforum? Vad blir rätt? Vad blir fel? Det kanske bara framtiden kan utvisa...

På allmän begäran: nu är det hög tid för Häxprovet! Får se om jag överlever. Oddsen är ju inte precis på min sida, he, he...
Advocatus Diabolo

far1far2 skrev:
"Tala äe silver-tiga är guld"!+++ :D
Ja, eller den klassiska "En svensk tiger".
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Advocatus Diabolo skrev:
TiborBlomhall skrev:

/Moderatorn
Jag kan bara hålla med. Är jag en häxa, eller troll, så skall jag bemötas som en sådan! Hur görs detta bäst? Jo just så som Tibor beskriver. Vi ni läsa mer om lämplig taktik mot troll, så finner ni bra info i den av Anders tidigare länkade Wiki-sidan om "Troll och trolljakt". Även jag, som nu står i den anklagades bänk och anklagas för att vara "Troll", har hänvisat till denna wiki-sida. Det framgår på Wiki-sidan att även om man initialt stämplar någon som troll, så kanske det inte alls är troll det är frågan om. Läs gärna!
Taktik enligt Wiki? Samma som Tibor skriver ovan.
"Don´t feed the Troll"" är en bra grundtaktik. Den andra är att bemöta i sak och aldrig gå mot person. Men det är något som torde vara allmängiltigt i all form av interpersonell human kommunikation. Alternativet leder sällan till något konstruktivt.

Någon skriver till och med att det värsta är att hen inte själv inser att hen är ett troll... Men hur skall vi avgöra om jag är Häxa, Troll eller bara en Tesla ägare / entusiast, som ställt till det några gånger genom att skapa en disruptiv stämning i en miljö som annars präglas av konsensusretorik? Kanske genom att likt medeltidens "Häxprov", fjättra häxan till händer och fötter och kasta henne i en sjö. Flyter hon så är hon en häxa! -Då skall hon brännas! Flyter hon inte......... Oavsett vilket, så -Vips - problemen ur världen och den tidigare så mysiga stämningen kan återgå till det normala.

Kritik mot de som använder sig av direkta personangrepp lyste med några få undantag med sin frånvaro. Ändamålet helgar medlen?

Kan det kanske vara så att häxan / trollet tidvis kan och vill tillföra något? Nä, så kan det väl aldrig vara? Skönare att ropa "Troll !" när något framkommer som kan tolkas som kritik mot gruppens gängse syn. Inte ens när man hjälper en blivande Tesla ägare som efterlyser checklistor inför sin leverans och man då sänder honom några länkar till checklistor som publiceras på olika fora internationellt att brukas inför Tesla leverans, så undgår man att få anklagelser om att man är ett troll. Trollet har ju en dold agenda och vill egentligen bara visa alla brister Tesla bilar har! Ja, det går ju inte att bemöta dessa anklagelser.

Trollanklagelser kommer märkligt nog INTE när jag går emot strömmen i tråden "Skadad Tesla, hur gå tillväga". Drevet startar mot Tesla och de flesta hänger efterhand okritiskt på! Flockbeteende där flockens bästa (?) går före individens fria analys av lämpligt agerande?

Om ingen någonsin på något fora skrivit något negativt om Teslas bilar, hur mycket skulle journalisterna då ha att skriva om? Är det inte så att vi själva alla tillsammans har bidragit till att det publikt kända "Tesla felkartoteket" blivit allt större, inlägg efter inlägg? Hur göra framledes? Censur? Registrering? Stänga ner den publika delen och bara köra ett rent ägarforum? Vad blir rätt? Vad blir fel? Det kanske bara framtiden kan utvisa...

På allmän begäran: nu är det hög tid för Häxprovet! Får se om jag överlever. Oddsen är ju inte precis på min sida, he, he...
Jag tycker du är rolig! Dock tycker jag du skulle registrera dig som teslaägare. Ökar visserligen trovärdigheten men minskar kanske underhållningsvärdet! Kämpa på du.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Advocatus Diabolo skrev:
TiborBlomhall skrev:

/Moderatorn

:lol: :lol: :lol: :lol: Herregud... Den va bra!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
TiborBlomhall skrev:

/Moderatorn

:lol: :lol: :lol: :lol: Herregud... Den va bra!
:lol: :lol: :lol: Tänkte precis det samma!
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Advocatus Diabolo skriver ofta saker man tar sig för pannan när man läser först (självklart för att skapa den reaktionen) men sen när det sjunker in, det du skriver tillför en dimension av kritiskt tänkande på detta forum. Det är bra.

Stenbäck sa ju ofta efter att fått alla fakta presenterat (en eller flera personers åsikter) - "ja, eller också är det precis tvärt om...". Nyttigt att tänka så ibland.

Oftast avstår jag från att kommentera dina trådar, men när det blir direkta personangrepp är precis då det börjar bli dålig stämning på forumet tycker jag.

Advocatus, du skulle vinna mycket i credd om du var registrerad ägare. Nu blir det lätt så att man kan vifta bort saker som du säger som trollande från någon som inte ens äger en Tesla. Det i sig är inget fel, men nu hävdar du ju faktiskt att du äger en Tesla. Upp till bevis.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Skriv svar