Märkligt på svenska sidan står bara sverige med medan på de andra inkl norska så kan man bläddra bland länder och där är sverige inte med
De kanske förberett sig på att debitera minuttaxa men fått till ett undantag i sista minuten?
Mycket möjligt då reglerna ändrades vid nyår så att det nu är möjligt att sälja el per kWh utan att vara energibolag.
Det var ny information för mig. Tvivlar starkt på att det är fritt fram att sälja el vidare till konsument utan att vara ett registrerat elhandelsbolag...
Om jag inte minns fel så har det med energiskatt att göra och nya regler från årsskiftet öppnar upp för att andra än elbolag säljer el till konsulent
Det kom upp under Almedalsveckan och jag har för mig att det skulle bli en regeländring men har missat den faktiska ändringen.
2.8.4 IKN (Icke Koncessionspliktiga nät)
Med IKN menas att det finns reglerat i ellagen 1997:857 att visa nät vid specifika
förutsättningar är undantagna regeln om att inga starkströmsledningar får dras eller
användas utan nätkoncession från regeringen. Tre förutsättningar lyfts fram som vitala
för att IKN ska gälla. Det är att ledningen ska vara ett internt nät, överföring av el för
egen räkning. Området ska också vara tydligt avgränsat och utbredningen av det interna
nätet får inte vara för stort. För att laddstationen ska få undantas koncessionsplikten
måste platsen kunna tolkas som ett undantag enligt IKN-förordningen. Också att
området har ett internt nät där överföringen av el för annans räkning är tillåtet, vilket ger
möjlighet för annan part än nätägaren att sälja el till laddkunder. Detta med försäljning
av el till annan parts på nätet måste dock bedömas av Energimarknadsinspektionen
innan det tillåts, bedömningsgrunderna regleras i IKN-förordningen. Om annan part ej
får sälja el på nätet, så får ägaren till laddstationen debitera kostnaden för
elförbrukningen på annat sätt (Svensk energi, 2010).
En laddstation placerad i ett parkeringshus är i regel ansluten till ett internt nät i
parkeringshuset som är befriat från koncessionsplikt. Detta ger att man får överföra el
för annans räkning på sådant nät och att en utomstående part kan anlägga laddstationer
och debitera elen som förbrukas av användarna där. Laddstationer placerade på
parkeringsplatser tillhörande bostadsrättföreningar eller flerbostäder är i regel anslutna
med kabel till dessa byggnader, och det är bara bostadsrättsföreningen eller hyresvärden
som har rätt att överföra och debitera elen i dessa laddstationer. Gällande laddstationer
på allmänna parkeringar som ligger på platser som ej undantas i IKN-förordningen
gäller samma som för laddstationer placerade efter stadsgatan, att abonnemang måste
tecknas hos elleverantören för varje laddstation. Laddstationer vid
stormarknadsparkeringar kan om området affären är byggd på klassas som
18
industrianläggning, tillåtas att överföra el för en annans räkning och utan specifik
anslutning till elnät. Annars gäller det att varje laddstation måste ha ett separat
abonnemang och vara anslutet till elnätet (Svensk energi, 2010).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nja, bara om man förutsätter att de betalar 1.90/kwh, vilket de så klart inte gör.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Nja, bara om man förutsätter att de betalar 1.90/kwh, vilket de så klart inte gör.
Detta ska dock täcka underhåll och utbyggnad av fler SuperCharger och totalt är jag osäker om det kommer täcka utbyggnaden om inte kommande ägare laddar väldigt mycket på Superchargers.
Om min X kommer dra cirka 250Wh/km så kommer jag troligen med mina 1000mil längre resor per år där runt 100mil laddas på natten, ladda för 900mil på SuC.
2.5kWh*900mil*1,9kr = 4275kr
Värdet på ingående SuC är för mig alltså runt 4000kr/år. Om bilen lever 15år så blir det 60 000kr med mitt körmönster. Dock lär inte jag behålla den mer än ~5år, vilket resulterar i 20 000kr för min del då.
Du missade att dra av 400*1,9 för de 400kWh som ingår per år. För din del blir det i så fall ca 16000:- över 5 år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
De allra flesta ligger inte så mycket på Superchargers. 1000mil eller 3000mil är sjukt mycket. Visst finns det några som gör det men inte gemene man. Man måste ju titta på tillgång o efterfrågan. Det kommer ändå säljas en hel del bilar med gratis supercharging begagnat. Visst är det så att några få kan tänka sig att betala bra mycket mer för en bil med gratis SuC men eftersom tillgången är klart större än efterfrågan så lär det inte handla om så mycket dyrare bil vid försäljning. I praktiken är det nog värt kanske 5000kr mer för en bil med gratis laddning än en som inte har det.
Men känslan att ha fri SuC är nog mer värt och när man säljer bilen är fortf gratis SuC lika mycket värt som när man köpte den, lite som en bergvärmepump i en villa, värdet på villan går ofta upp lika mycket som kostnaden för värmepumpen. Så i praktiken skulle jag gissa på att bilar med gratis SuC kanske hamnar på 20-30k mer i värde.
Ändrade i orginalinlägget och fick det till 17500kr över 5år.
Räknar du också med att hela långresan körs med ström från Suc. Du lär väl starta med fullt batteri och i vissa fall även ha någon form av destinationsladdning.
Kan ta mitt körmönster som exempel. Jag kör till Gbg varannan vecka 50 mil tor. Det är ca 1000 mil per år. Jag åker hemifrån med fullt batteri. I worst case har jag ingen destinationsladdning. Då får jag ladda ca 40kwh på Torp.
Det ger 40kwh×1,90×25 gånger. Dvs 2000 per år för mina 1000 mil WORST CASE
Nja, bara om man förutsätter att de betalar 1.90/kwh, vilket de så klart inte gör.
Detta ska dock täcka underhåll och utbyggnad av fler SuperCharger och totalt är jag osäker om det kommer täcka utbyggnaden om inte kommande ägare laddar väldigt mycket på Superchargers.
Det ligger väl forfarande ca 20000 kr per bil dedikerat till utbyggnaden av Suc?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Ändrade i orginalinlägget och fick det till 17500kr över 5år.
Räknar du också med att hela långresan körs med ström från Suc. Du lär väl starta med fullt batteri och i vissa fall även ha någon form av destinationsladdning.
Kan ta mitt körmönster som exempel. Jag kör till Gbg varannan vecka 50 mil tor. Det är ca 1000 mil per år. Jag åker hemifrån med fullt batteri. I worst case har jag ingen destinationsladdning. Då får jag ladda ca 40kwh på Torp.
Det ger 40kwh×1,90×25 gånger. Dvs 2000 per år för mina 1000 mil WORST CASE
Jag drog av 100mil förbrukning för det. Fulladdad varannan natt med 60kWh batteri. Har dock inget perfekt data på detta innan jag börjat köra bilen.
Nja, bara om man förutsätter att de betalar 1.90/kwh, vilket de så klart inte gör.
Detta ska dock täcka underhåll och utbyggnad av fler SuperCharger och totalt är jag osäker om det kommer täcka utbyggnaden om inte kommande ägare laddar väldigt mycket på Superchargers.
Det ligger väl forfarande ca 20000 kr per bil dedikerat till utbyggnaden av Suc?
Ja det bör det ju göra, sedan hur TM disponerar sina pengar får vi väl aldrig veta...
Och med de inköpen av energi de gör bör de ligga runt 0:50 - 0:60 kr/kw, vilket gör att varje bil redan betalt för, 10K utbyggnad och 10K mil fri tankning (0:50 x 2kw/mil = 10 000mil)
Alltså 10 000 mil bara SuC...förutom taxi är de nog lätträknade.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
1.90/kWh är helt rimligt i mina ögon. Tyvärr är det antagligen också för billigt för att minska belastningen på den SuC som är belamrad med taxibilar eftersom det är såpass lite dyrare än att tanka hemma.
För min egen del kommer det inte bli någon större ekonomisk katastrof. Säg att jag gör 8 enkelresor a 30 mil där det blir lite laddning i mitten ibland, kanske 10kWh. Det är 80kWh. Och utöver det 4 längre resor där jag kanske laddar lite mera, vi kan låtsas att jag pytsar i 50kWh i min fiktiva Model 3s 55kWh-batteri två gånger per resa. Det är 400kWh. Strax under 500kWh superladdning per ett år, så 200 kr / året.
Några gånger under bilens livslängd så lär det bli långa resor i Europa också, ett par tusen till. Nä, ingen dealbreaker för mig.
Är destinationsladdning fortfarande gratis? (varför skall de vara gratis? - risk för att snåla ägare ser möjlighet att spara?)
För jämförbarhetens skulle bör man nog inte räknar med att man laddar hemma utan enbart på SuC. (hemma laddning är inte gratis men är oberoende när SuC börjar ta betalt) Sedan har man också faktumet att gratis gör att folk lockas att överutnyttja ej tjänst. Börjar något kosta börjar folk snåla.(vad är det värt, friheten?)
har fått allt från 5 till 20 tusen (till mer) per år men om man skulle sälja den vad skulle den då ha för värde på marknaden (dvs för alla om tjänsten skulle säljas inte enbart för individen)? (per år och livstid)
kan man tänka sig att man kan köpa krediter till ett lägre pris i förväg?
tesla har sagt att priset inte täcker SuC (och att det inte kommer vara en profitställe), men hur mycket tror ni tesla sparar på detta?(nu blir det svårt att säga då modell 3 kommer göra att det blir fler bilar, men ändå)
För mig skulle de nya SC avgifterna ge en merkostnad på ca 2000 kr/år. Dock ska ju långsamladdning < 60 kW kosta mindre och en del av laddningen är ju < 60 kW, speciellt för oss med 70 batteri.
Fast det gäller ju förstås bara om jag köper en ny Tesla. Kan ju vara så att när det är dags att byta bil 2018, så är batterierna över 100 kWh. Ser fram emot nästa model S
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Är destinationsladdning fortfarande gratis? (varför skall de vara gratis? - risk för att snåla ägare ser möjlighet att spara?)
Tesla har ingen gratis destinationsladdning. Eller rättare sagt, ingen destinationsladdning alls.
Alla Tesla destinationsladdare drivs av andra företag/organisationer.
Yups, Tesla bara sponsrar med utrustningen. Och de fungerar lite olika. En del är öppna för allmänheten, andra kräver att man är kund på stället som har satt upp dem, och en del tror jag till och med man måste betala extra för.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Är destinationsladdning fortfarande gratis? (varför skall de vara gratis? - risk för att snåla ägare ser möjlighet att spara?)
Tesla har ingen gratis destinationsladdning. Eller rättare sagt, ingen destinationsladdning alls.
Alla Tesla destinationsladdare drivs av andra företag/organisationer.
Yups, Tesla bara sponsrar med utrustningen. Och de fungerar lite olika. En del är öppna för allmänheten, andra kräver att man är kund på stället som har satt upp dem, och en del tror jag till och med man måste betala extra för.
Om Tesla har sponsrat med laddbox så ska det vara gratis att ladda sin Model S/X. Det är (eller var i alla fall) ett avtalskrav från Teslas sida för att tillhandahålla laddboxen gratis.
Men det finns säkert de som köpt en laddbox och då kan de naturligtvis ta betalt om de vill. Men då tror jag inte att de kommer med på Teslas karta över destinationsladdare.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Snudd på alla mina långresor där jag nyttjar SuC är till SC i Väsby, får man gratis laddning vid dom tillfällena tro?
(dvs om jag skulle köpa en bil med dom nya reglerna alltså, just nu spelar det såklart ingen roll, bara en hypotetisk fråga för mig)
Antar att man lämnar bilen typ urladdad så får dom ladda den under verkstadsbesöket osv, hittills brukar jag annars ladda själv före/efter dom haft bilen...