Re: 4kr / mil
Postat: 13 jan 2017 10:21
Sluta nu. Skärp dig. Minst tvåhundratusen extra. Troligen mer.bylund skrev:Svaret är nog "inte särskilt mycket".

Sluta nu. Skärp dig. Minst tvåhundratusen extra. Troligen mer.bylund skrev:Svaret är nog "inte särskilt mycket".
Så du kommer avrådda alla som planerar köpa en Tesla efter den 15/1 eftersom det har förlorat 200 000 i värde redan innan de är levererad?danni skrev:Sluta nu. Skärp dig. Minst tvåhundratusen extra. Troligen mer.bylund skrev:Svaret är nog "inte särskilt mycket".
Står på den svenska sidan och tidigare i denna tråden, 1,90 kr/kWhGustafsson skrev:1,40 kr /kWh i Norge,
2,40 kr/kWh i Danmark.
Sverige var inte specat än vad jag såg.
Det blir ju mycket billigare än väntat.
2.40 kr/minut var det väl i Danmark och 1.90 kr/kWh i Sverige.Gustafsson skrev:1,40 kr /kWh i Norge,
2,40 kr/kWh i Danmark.
Sverige var inte specat än vad jag såg.
Det blir ju mycket billigare än väntat.
Danmark är nu ändrat till 2.40 kr/kWh.e5m1r skrev:
Bara länder nedan i EU betalar minuttaxa (ser lite mystiskt ut för Danmark)
Danmark
kr 2.40 per minute for tier 2
2.40 per minute for tier 1
Tyskland
0.34 € per minute for tier 2
0.17 € per minute for tier 1
Polen
1.00 PLN per minute for tier 2
0.50 PLN per minute for tier 1
Det kom upp under Almedalsveckan och jag har för mig att det skulle bli en regeländring men har missat den faktiska ändringen.e5m1r skrev:Om jag inte minns fel så har det med energiskatt att göra och nya regler från årsskiftet öppnar upp för att andra än elbolag säljer el till konsulent+46 skrev:Det var ny information för mig. Tvivlar starkt på att det är fritt fram att sälja el vidare till konsument utan att vara ett registrerat elhandelsbolag...LarsL skrev:Mycket möjligt då reglerna ändrades vid nyår så att det nu är möjligt att sälja el per kWh utan att vara energibolag.Herr X skrev:De kanske förberett sig på att debitera minuttaxa men fått till ett undantag i sista minuten?e5m1r skrev:Märkligt på svenska sidan står bara sverige med medan på de andra inkl norska så kan man bläddra bland länder och där är sverige inte med
2.8.4 IKN (Icke Koncessionspliktiga nät)
Med IKN menas att det finns reglerat i ellagen 1997:857 att visa nät vid specifika
förutsättningar är undantagna regeln om att inga starkströmsledningar får dras eller
användas utan nätkoncession från regeringen. Tre förutsättningar lyfts fram som vitala
för att IKN ska gälla. Det är att ledningen ska vara ett internt nät, överföring av el för
egen räkning. Området ska också vara tydligt avgränsat och utbredningen av det interna
nätet får inte vara för stort. För att laddstationen ska få undantas koncessionsplikten
måste platsen kunna tolkas som ett undantag enligt IKN-förordningen. Också att
området har ett internt nät där överföringen av el för annans räkning är tillåtet, vilket ger
möjlighet för annan part än nätägaren att sälja el till laddkunder. Detta med försäljning
av el till annan parts på nätet måste dock bedömas av Energimarknadsinspektionen
innan det tillåts, bedömningsgrunderna regleras i IKN-förordningen. Om annan part ej
får sälja el på nätet, så får ägaren till laddstationen debitera kostnaden för
elförbrukningen på annat sätt (Svensk energi, 2010).
En laddstation placerad i ett parkeringshus är i regel ansluten till ett internt nät i
parkeringshuset som är befriat från koncessionsplikt. Detta ger att man får överföra el
för annans räkning på sådant nät och att en utomstående part kan anlägga laddstationer
och debitera elen som förbrukas av användarna där. Laddstationer placerade på
parkeringsplatser tillhörande bostadsrättföreningar eller flerbostäder är i regel anslutna
med kabel till dessa byggnader, och det är bara bostadsrättsföreningen eller hyresvärden
som har rätt att överföra och debitera elen i dessa laddstationer. Gällande laddstationer
på allmänna parkeringar som ligger på platser som ej undantas i IKN-förordningen
gäller samma som för laddstationer placerade efter stadsgatan, att abonnemang måste
tecknas hos elleverantören för varje laddstation. Laddstationer vid
stormarknadsparkeringar kan om området affären är byggd på klassas som
18
industrianläggning, tillåtas att överföra el för en annans räkning och utan specifik
anslutning till elnät. Annars gäller det att varje laddstation måste ha ett separat
abonnemang och vara anslutet till elnätet (Svensk energi, 2010).
Mickep skrev:SuC kommer fortfarande vara en förlust för tesla.
Detta ska dock täcka underhåll och utbyggnad av fler SuperCharger och totalt är jag osäker om det kommer täcka utbyggnaden om inte kommande ägare laddar väldigt mycket på Superchargers.drakbane skrev:Mickep skrev:SuC kommer fortfarande vara en förlust för tesla.
Nja, bara om man förutsätter att de betalar 1.90/kwh, vilket de så klart inte gör.
Du missade att dra av 400*1,9 för de 400kWh som ingår per år. För din del blir det i så fall ca 16000:- över 5 år.Remuz skrev:Om min X kommer dra cirka 250Wh/km så kommer jag troligen med mina 1000mil längre resor per år där runt 100mil laddas på natten, ladda för 900mil på SuC.
2.5kWh*900mil*1,9kr = 4275kr
Värdet på ingående SuC är för mig alltså runt 4000kr/år. Om bilen lever 15år så blir det 60 000kr med mitt körmönster. Dock lär inte jag behålla den mer än ~5år, vilket resulterar i 20 000kr för min del då.
Räknar du också med att hela långresan körs med ström från Suc. Du lär väl starta med fullt batteri och i vissa fall även ha någon form av destinationsladdning.Remuz skrev:Sant, tack!
Ändrade i orginalinlägget och fick det till 17500kr över 5år.
Det ligger väl forfarande ca 20000 kr per bil dedikerat till utbyggnaden av Suc?vigge50 skrev:Detta ska dock täcka underhåll och utbyggnad av fler SuperCharger och totalt är jag osäker om det kommer täcka utbyggnaden om inte kommande ägare laddar väldigt mycket på Superchargers.drakbane skrev:Mickep skrev:SuC kommer fortfarande vara en förlust för tesla.
Nja, bara om man förutsätter att de betalar 1.90/kwh, vilket de så klart inte gör.
bullen skrev:Räknar du också med att hela långresan körs med ström från Suc. Du lär väl starta med fullt batteri och i vissa fall även ha någon form av destinationsladdning.Remuz skrev:Sant, tack!
Ändrade i orginalinlägget och fick det till 17500kr över 5år.
Kan ta mitt körmönster som exempel. Jag kör till Gbg varannan vecka 50 mil tor. Det är ca 1000 mil per år. Jag åker hemifrån med fullt batteri. I worst case har jag ingen destinationsladdning. Då får jag ladda ca 40kwh på Torp.
Det ger 40kwh×1,90×25 gånger. Dvs 2000 per år för mina 1000 mil WORST CASE
Ja det bör det ju göra, sedan hur TM disponerar sina pengar får vi väl aldrig veta...lator skrev:Det ligger väl forfarande ca 20000 kr per bil dedikerat till utbyggnaden av Suc?vigge50 skrev:Detta ska dock täcka underhåll och utbyggnad av fler SuperCharger och totalt är jag osäker om det kommer täcka utbyggnaden om inte kommande ägare laddar väldigt mycket på Superchargers.drakbane skrev:Mickep skrev:SuC kommer fortfarande vara en förlust för tesla.
Nja, bara om man förutsätter att de betalar 1.90/kwh, vilket de så klart inte gör.
Tesla har ingen gratis destinationsladdning. Eller rättare sagt, ingen destinationsladdning alls.Mickep skrev:Är destinationsladdning fortfarande gratis? (varför skall de vara gratis? - risk för att snåla ägare ser möjlighet att spara?)
Yups, Tesla bara sponsrar med utrustningen. Och de fungerar lite olika. En del är öppna för allmänheten, andra kräver att man är kund på stället som har satt upp dem, och en del tror jag till och med man måste betala extra för.Nicke Nyfiken skrev:Tesla har ingen gratis destinationsladdning. Eller rättare sagt, ingen destinationsladdning alls.Mickep skrev:Är destinationsladdning fortfarande gratis? (varför skall de vara gratis? - risk för att snåla ägare ser möjlighet att spara?)
Alla Tesla destinationsladdare drivs av andra företag/organisationer.
Om Tesla har sponsrat med laddbox så ska det vara gratis att ladda sin Model S/X. Det är (eller var i alla fall) ett avtalskrav från Teslas sida för att tillhandahålla laddboxen gratis.danni skrev:Yups, Tesla bara sponsrar med utrustningen. Och de fungerar lite olika. En del är öppna för allmänheten, andra kräver att man är kund på stället som har satt upp dem, och en del tror jag till och med man måste betala extra för.Nicke Nyfiken skrev:Tesla har ingen gratis destinationsladdning. Eller rättare sagt, ingen destinationsladdning alls.Mickep skrev:Är destinationsladdning fortfarande gratis? (varför skall de vara gratis? - risk för att snåla ägare ser möjlighet att spara?)
Alla Tesla destinationsladdare drivs av andra företag/organisationer.