Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Moderator: Redaktion
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Idag var stolpen tillbaka. Märkligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Påfylld med ny el?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det verkar så. Det gick att ladda. Den var nog påfylld så det räckte för mig iaf.bylund skrev:Påfylld med ny el?
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Stolpskottet som knyckte den tyckte det blev för spännande och ställde tillbaka den?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Det stämmer.Simon skrev:Men den är alltså tillbaka på fågelbajsplatsen?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Skitbramati skrev:Det stämmer.Simon skrev:Men den är alltså tillbaka på fågelbajsplatsen?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Nu var det slut med det roliga. Götene blir först bland Skaraborgs kommer med att ta betalt för laddning på typ2. Och sen undrar de varför ingen kommer och laddar.
Vad kostar det då? Det är ju självklart att vi måste betala för elen eller hur? Men den måste vara rättvist och rimlig betalning.
Det står ingenstans vad det kostar. Grejen är bara att alla andra kommuner häromkring bjuder på strömmen. Om Götene nu börjar ta betalt kommer det knappast gynna butikerna i byn. Då åker man till Lidköping, Mariestad, Lidköping eller Skövde istället. Där kostar det inget och det finns fler butiker.LarsL skrev:Vad kostar det då? Det är ju självklart att vi måste betala för elen eller hur? Men den måste vara rättvist och rimlig betalning.
3:-/kWh med laddkort eller 1:10/minut med direktbetalning:mati skrev:Det står ingenstans vad det kostar. Grejen är bara att alla andra kommuner häromkring bjuder på strömmen. Om Götene nu börjar ta betalt kommer det knappast gynna butikerna i byn. Då åker man till Lidköping, Mariestad, Lidköping eller Skövde istället. Där kostar det inget och det finns fler butiker.LarsL skrev:Vad kostar det då? Det är ju självklart att vi måste betala för elen eller hur? Men den måste vara rättvist och rimlig betalning.
https://www.gelf.se/nyheter.aspx?nyhet= ... -el-fordon
Ganska hutlöst med andra ord. Men de kallar ju stolpen för "semisnabbladdare", det är väl så de motiverar priset. Framförallt minutpriset innebär för vanliga elbilar som laddar med 7,2kW att det blir en milkostnad runt 20 kronor. Låter ju bra med tanke på att det är gratis bara ett par mil bort.
- lator
- Teslaägare
De andra i området som använder park-charge har en mycket resonabel taxa på 90 öre per minut... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Fast det är väl snabbladdare då?lator skrev:De andra i området som använder park-charge har en mycket resonabel taxa på 90 öre per minut...
3kr/kWh är ganska hutlöst, ja.
Att de kallar det snabbladdare visar bara på bristande kompetens.
Hutlöst? Det är normalpris för denna typ av laddare. De flesta är specade som 22 kW AC och det är vad det kostar på t.ex. Clever. Fram till i vintras nån gång tog Clever 5:-/kWh för AC. De tar fortfarande 5:-/kWh för 50 kW DC.LarsL skrev:3kr/kWh är ganska hutlöst, ja.
Jag har påtalat det när de satte upp laddstolpen. Då fick jag höra att det är en semisnabbladdare som är nästan lika snabb som en riktig snabbladdare, fast mycket billigare. När jag då sa att det är ytterst få elbilar som kan ladda med så hög effekt på typ2 trodde de inte mig. De hänvisade till nån hemsida där jag skulle få information om hur en laddstolpe fungerar.LarsL skrev:3kr/kWh är ganska hutlöst, ja.

Nu har de satt upp en likadan stolpe utanför elföreningens huvudkontor. Jag undrar vem som ska ladda där. Knappast nån förbipasserande, för ingen vill väl slöladda med typ2 mitt i ett industriområde, och själv har de inga elbilar. Det hade varit en bra plats för en riktig snabbladdare. Och då hade det också varit okej att ta betalt. Nu är det bara bortkastade pengar eftersom de har ställt en laddstolpe på ett ställe där den inte gör nån nytta.
Tycker att 2kr/kWh är ett okej pris för ett typ 2 uttag. Då har elbolaget 59 öre till en krona i marginal per kWh för att betala av ett uttag som kostar typ några tusen att sätta upp.
Men det väl ändå skillnad mellan en sketen laddstolpe och en snabbladdare. För min del är det helt okej att betala en slant när jag ska snabbladda, det gör man ju inte så ofta. Men att ta samma peng för en typ2-stolpe är lite konstigt. Varför har de satt upp stolpen då? Den är alldeles för för dyr för att folk ska ställa sig där och ladda medan de handlar. Men samtidigt är den alldeles för långsam för att förbipasserande ska stanna för att fylla på.Jerker skrev:Hutlöst? Det är normalpris för denna typ av laddare. De flesta är specade som 22 kW AC och det är vad det kostar på t.ex. Clever. Fram till i vintras nån gång tog Clever 5:-/kWh för AC. De tar fortfarande 5:-/kWh för 50 kW DC.LarsL skrev:3kr/kWh är ganska hutlöst, ja.
Men typ 2 finns ju inte i snabbare versioner än 43 kW det är bara gamla Zoe som kan ta emot det. Nya Zoe kan ta emot 22 kW och gamla Teslor med dubbelladdare. Andra kan ju inte ta emot mer än dryga 7 kW. Så i det perspektivet är ju 22 kW snabbt. Vissa nya 3-handskladdare som sätts upp nu av Clever, Fortum osv. har inte mer än 22 kW AC-laddning.mati skrev:Men det väl ändå skillnad mellan en sketen laddstolpe och en snabbladdare. För min del är det helt okej att betala en slant när jag ska snabbladda, det gör man ju inte så ofta. Men att ta samma peng för en typ2-stolpe är lite konstigt. Varför har de satt upp stolpen då? Den är alldeles för för dyr för att folk ska ställa sig där och ladda medan de handlar. Men samtidigt är den alldeles för långsam för att förbipasserande ska stanna för att fylla på.Jerker skrev:Hutlöst? Det är normalpris för denna typ av laddare. De flesta är specade som 22 kW AC och det är vad det kostar på t.ex. Clever. Fram till i vintras nån gång tog Clever 5:-/kWh för AC. De tar fortfarande 5:-/kWh för 50 kW DC.LarsL skrev:3kr/kWh är ganska hutlöst, ja.
Ja, det är precis det jag menar. Att sätta upp en 22kW-stolpe, att kalla den för semisnabbladdare, att låtsas som att alla kan ladda med den effekten och att ta betalt utifrån det är inte okej enligt mig. Men troligen är det helt enkelt så att varken kommunen eller elföreningen begriper detta.
Ett annat exempel: Jag skulle CCS-snabbladda Golfen i Jung häromveckan. Där har Kvänums Energi satt upp en snabbladdare bredvid Superchargern. Men den funkar inte, den säger bara CCS-error och inget händer. Så har det varit nu i flera månader. Så ringde jag och felanmälde. Deras lösningsförslag var då att åka till Kvänum och ladda där, vid typ2-stolpen som står vid deras kontor. Gratis då. Men det är ju bara typ2, sa jag. Jo, men den är 22kW, fick jag erfara. Jag försökte förklara att e-Golfen inte kan ta emot det, och ingen annan elbil heller, förutom Zoe då. Det hade de ingen aning om.
Ett annat exempel: Jag skulle CCS-snabbladda Golfen i Jung häromveckan. Där har Kvänums Energi satt upp en snabbladdare bredvid Superchargern. Men den funkar inte, den säger bara CCS-error och inget händer. Så har det varit nu i flera månader. Så ringde jag och felanmälde. Deras lösningsförslag var då att åka till Kvänum och ladda där, vid typ2-stolpen som står vid deras kontor. Gratis då. Men det är ju bara typ2, sa jag. Jo, men den är 22kW, fick jag erfara. Jag försökte förklara att e-Golfen inte kan ta emot det, och ingen annan elbil heller, förutom Zoe då. Det hade de ingen aning om.
Det finns ju en CCS vid Tårvad också eller funkar inte den heller?
Jo, det är en ABB-laddare och den funkar fint. Men den i Jung är enligt Kvänums Energi citat "skit" och krånglar hela tiden. Jag fick inte intrycket att de tänker göra så hemskt mycket åt det. De hänvisar faktiskt till laddaren i Tråvad.LarsL skrev:Det finns ju en CCS vid Tårvad också eller funkar inte den heller?
Aha, då hänger jag med. Javisst är det så att kunskapsnivån är väldigt låg. Sorgligt låg.mati skrev:Ja, det är precis det jag menar. Att sätta upp en 22kW-stolpe, att kalla den för semisnabbladdare, att låtsas som att alla kan ladda med den effekten och att ta betalt utifrån det är inte okej enligt mig. Men troligen är det helt enkelt så att varken kommunen eller elföreningen begriper detta.