Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Inlägg av apkungen »

mati skrev:
apkungen skrev:
En i3 med nya batteriet och Rex kan nog funka tror jag.
Rex ska nog inte behövas. Jag frågade ägaren och han menade att 15 mil är inga problem även nu på vintern. I allra värsta fall finns det en snabbladdare vid Superchargern i Jung kom jag på. Man vill ju inte ladda där varje dag men i nödfall går det ju.
Om du håller dig under 90 så är nog inte 15 mil några problem ens på vintern, men när jag körde den hårt upp emot 125km/h i 5mil och 90-100 resten så kom bilen 115km på en laddning. Jag tycker bara att REX är så himla bra som backup. Laddare som inte funkar (är rätt vanligt med CCS) eller är placerade 1 mil för långt isär eller motvind, snö, regn, dåligt väglag osv. REXen löser alla de problemen och man bränner nog bara några liter bensin på det sättet.

Ampera-e kommer inte heller med trefasladdning dock.

Skulle ändå vilja slå ett slag för en Ioniq. Fiixa tvåfasladdning till teslan och enfas till Ioniqen så får du 2mil/h ioniq och 3mil/h till Teslan, fulladdat över natten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

apkungen skrev:
Skulle ändå vilja slå ett slag för en Ioniq. Fiixa tvåfasladdning till teslan och enfas till Ioniqen så får du 2mil/h ioniq och 3mil/h till Teslan, fulladdat över natten.
REX vill jag inte ha. Den kostar bara extra, och jag vill ju bli av med allt som har en bensinmotor. Det spelar ingen roll om man bara använder den i nödfall. Det känns fel och jag tycker inte det är rätt väg att gå.
Angående Ioniq är jag benägen att hålla med dig. Ioniq är både billigare och bättre utrustad än i3, har mycket lägre förmånsvärde, samtidigt som den verkar ha bättre räckvidd i praktiken. 15 mil med i3:an är visserligen inte orealistiskt i vårt fall heller eftersom man kör max 100km/h i några mil. Resten är 70 och 80-vägar. Ändå så känns det som att det är väldigt tajt. Man kör på marginalen varje dag och man vill ju kanske ha lite reserv ifall man måste ta en omväg eller så. Det tror jag att man har med Ioniq. Frågan är om det finns en att provköra. De vill ju säkert hellre sälja hybriden. Jag får kolla upp det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
Zoe saknar snabbladdning och det är väldigt störande. Annars hade den varit mitt förstaval.
Vad ska du med snabbladdning till när det ska vara en andrabil? Kör ni inte regelbundet längre än 25-30 mil så funkar 22 kW trefas i kombination med ett batteri på 41 kWh alldeles utmärkt, även vintertid.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

iAkita skrev:
mati skrev:
Zoe saknar snabbladdning och det är väldigt störande. Annars hade den varit mitt förstaval.
Vad ska du med snabbladdning till när det ska vara en andrabil? Kör ni inte regelbundet längre än 25-30 mil så funkar 22 kW trefas i kombination med ett batteri på 41 kWh alldeles utmärkt, även vintertid.
Som andra elbil vet jag inte, men som andrabil upptäcker man snabbt att elbilen blir förstabil och fossilskroten blir andrabilen. Väldigt händigt med snabbladdning på vår Leaf!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
mati skrev:
I princip håller jag med till fullo. Men sambon vill helst ha snabbladdning ifall hon ska åka till sin mamma i Göttlabörg (30 mil t o r, lägenhet, ingen laddmöjlighet). Och visst är det lite jobbigt att behöva stå vid en långsamladdare i två timmar när man har lite bråttom. Och med tanke på att inte ens Teslan säkert klarar av att ta sig fram och tillbaka på en laddning så lär inte Zoen klara det heller.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

mati skrev:
iAkita skrev:
mati skrev:
I princip håller jag med till fullo. Men sambon vill helst ha snabbladdning ifall hon ska åka till sin mamma i Göttlabörg (30 mil t o r, lägenhet, ingen laddmöjlighet). Och visst är det lite jobbigt att behöva stå vid en långsamladdare i två timmar när man har lite bråttom. Och med tanke på att inte ens Teslan säkert klarar av att ta sig fram och tillbaka på en laddning så lär inte Zoen klara det heller.
Nu tänker jag lite så att man kommer inte att bli stående två timmar för att ladda så att man tar sig hem från "Göttlabörg" med en Zoe. Det handlar kanske om en halvtimme eller så. Sen det där att det inte finns laddning hemma hos mammsen, men finns det verkligen inte ett eluttag i närheten???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

lator skrev:
Nu tänker jag lite så att man kommer inte att bli stående två timmar för att ladda så att man tar sig hem från "Göttlabörg" med en Zoe. Det handlar kanske om en halvtimme eller så. Sen det där att det inte finns laddning hemma hos mammsen, men finns det verkligen inte ett eluttag i närheten???
Ingen aning, inte vad jag vet. Det är klart att folk har eluttag, men inget man bara kan använda för att ladda bilen i. Det är höghus och runtom och så.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Har du kollat närmaste laddplats på uppladdning.nu?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nu har vi testat Ioniq. En trevlig bil, ganska ospektakulär, lättkörd och snål som attan. Jag tyckte definitivt mer om bilen än vad sambon gjorde. Hon inser visserligen att den skulle vara mycket billigare än vad hennes nuvarande privatägda bensinbil är. Räckvidden skulle också funka. Men hon tyckte den var ful och att den kändes plastig. Den rätta känslan ville liksom inte infinna sig. Synd. Vi kommer nog prova den en gång till, men jag tror att det blir fortsatt bensintankning för hennes del. Zoe är redan ute ur leken, i3 ska vi också prova lite mer ingående men den är inte riktigt värd pengarna tycker jag, också med tanke på att räckvidden kanske är lite väl på gränsen när man har lite bråttom. Synd att det inte finns så många alternativ kvar. Återstår bara att vänta om det dyker upp nåt annat på marknaden om några år.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Foluke skrev:
mati skrev:
Foluke skrev:
Jag har visserligen lämnat tjänstebilsproblematiken men jag har fått för mig att tidiga S-modeller har lågt förmånsvärde.
Alternativt förslag: Ta över en gammal leasad Modell S och låt sambon köra den som tjänstebil.
Andra här på forumet kan nog komplettera om det förnuftiga en sådan lösning.
Äh, javisst. En Model S till hade varit snyggt. Det ligger tyvärr lite utanför budgeten. Bara för att förmånsvärdet är lågt behöver inte leasingen vara billig. ;)
Allvarligt talat. Jag tycker det verkar som flera här på forumet lyckats räkna hem en Model S och jämfört med "normal fossilare" och fått det att bli billigare med en Tesla. En några år gammal S var ju klart billigare i inköp än dagens och kanske kan vara överkomlig.
Du får betrakta mitt förslag som "brainstorming". Kanske en idé, kanske ogenomförbart.
Jag börjar tänka i liknande banor. Min frus Fiesta skall ersättas så småningom men en S är på tok för stor, tycker hon. Jag sneglar lite lätt på Model 3. Hon bör ju ha en minst lika bra bil som jag!

Jag är egenföretagare och en Model S är INTE billigare än en vanlig Volvo V70 t ex. Absolut inte. En Model S ligger i nivå med en 6-cylindrig Mercedes/BMW. Eller till och med aningen dyrare. Lite beroende på hur mycket man kör.

Jag har precis leasat en BMW i3 på min firma och den blir väldigt billig för mig. Det är en med det nya större batteriet och även räckviddsförlängare så 15 mil är inga som helst problem.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har inte heller lyckats räkna så att en Model S blir billigare eller åtminstone likvärdig med en icke-Tesla. Enda sättet man kan få ihop det är att jämföra en företagsleasad Model S med en privatägd bensinbil. Då kan det gå om man kör väldigt mycket.
Det är ju iofs det jag gör, båda våra bilar är privatägda, Teslan och Mazdan. Teoretiskt borde det vara billigare att leasa åtminstone en bil på företaget. Nu köpte jag ju Teslan privat och det är liksom kört, det går inte att ändra. Men bensinbilen som kostar oss runt 6000kr/månad (skattade pengar) borde gå att få mycket billigare via mitt företag.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Kvadda bilen?
Det går väl inte - den har ju autopilot!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jwe skrev:
Kvadda bilen?
Haha, nej det har den faktiskt inte.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jwe skrev:
Kvadda bilen?
Haha, nej det har den faktiskt inte.
:D Jamen då så, då är saken biff ;)
(kom just å tänka på Herr X fina bild på min bil och "lösningen" på problemet med usel passform på huven :D )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

:?: :?: den har jag nog missat. :oops:
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Kvadda Tesla? Hädelse! :o
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
Kvadda Tesla? Hädelse! :o
Just precis. Det är ju dessutom tveksamt om man inte får ut mer pengar vid en vanlig hederlig försäljning. Eller är det totalt omöjligt att sälja en P85 2014 utan AP till samma pris som försäkringen skulle betala? Jag tror inte det.
Jag tänker iaf inte skrota Teslan. ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
:?: :?: den har jag nog missat. :oops:
Hans bilder är ju kult ju ;)

Jag har letat som en tok men hittar den inte, kanske Herr X kan hitta den igen? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Hans bilder är ju kult ju ;)
Ja, det är de. Men just den bilden kommer jag inte ihåg.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Det här med att dissa Zoe totalt. Är det bara för att den inte har DC-laddning eller finns det andra dolda orsaker också?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

lator skrev:
Det här med att dissa Zoe totalt. Är det bara för att den inte har DC-laddning eller finns det andra dolda orsaker också?
Det är en liten city bil så att den inte har DC är ju inget problem om man använder som tänkt
Jag skulle aldrig få för mig att bränna på en semester med en clio heller däremot till ett köpcenter några mil bort så med räckvidden den har och storlek på bilen så är det ju en perfekt bil DC eller inte
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Det är så jag tänker också. Om resorna består av 15 mil dagligen och enstaka turer till "Göttlabörg" utan laddning på destinationen så känns det ganska rimligt med en Zoe.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

lator skrev:
Det är så jag tänker också. Om resorna består av 15 mil dagligen och enstaka turer till "Göttlabörg" utan laddning på destinationen så känns det ganska rimligt med en Zoe.
Jag har inget emot Zoe, jag tycker den är både ganska gullig och inte så dyr. Räckvidden är ju också bra. Den funkar såklart, även om jag tycker att snabbladdning hade varit en fördel. Jag har faktiskt i flera månader försökt att lobba för en Zoe som andrabil. Det är inga tekniska hinder, utan snarare interna diskussioner här hemma som gör att jag har förstått att en Renault inte är aktuell. Ja, det är inte lätt när man inte får bestämma själv. ;)
Men jag ska naturligtvis kolla om det går att få provköra en Zoe nån dag. Det kanske ändrar på åsikterna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Vi ska få prova en Zoe under veckan som kommer, så vi kan ha den hemma några dagar och klämma på den. Mitt lobbyarbete har kanske varit framgångsrikt. ;)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

mati skrev:
Vi ska få prova en Zoe under veckan som kommer, så vi kan ha den hemma några dagar och klämma på den. Mitt lobbyarbete har kanske varit framgångsrikt. ;)
Schysst av försäljarna att låta presumtiva köpare känna på produkten lite rejälare än bara en sväng runt kvarteret... :)
Skriv svar