Sida 3 av 4
Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 16:36
av helix
@Danni - Tack för dina utförliga svar och bra kalkylblad.
Dock ställer jag mig frågande till en parameter som jag tror du missat i jämförelsen. Notera att jag kikade på din excel i 5 minuter så kan givetvis ha missat något då jag inte kikade på alla formler i excelen.
I sammanställningen kring företagskostnader när du jämför olika Teslor med en Audi A6 och en Outlander så har du tagit med en kontantinsats för Teslorna som är mellan 180k -> 380k beroende på vilken modell man köper. Låt oss för enkelhet skull säga 300k i första förhöjd leasingavgift inkl. halv moms. Denna utgift har du (vad jag kan utläsa) inte med i sammanställningen när kostnaderna som belastas företaget tas upp.
300k/36mån = 8.333:-/mån extra som belastar företaget blir en ganska ansenlig extra skillnad. Specillt när man jämför med A6/Outlander där det är 0 i kontantinsats. För 300k kan företaget casha en Outlander extra (efter miljöbilspremien är dragen)
Eller är det jag som missat något??
Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 16:53
av Verdi
danni skrev:
Grundantagandet i kalkylbladet är att utgå från att man annars tar ut pengarna som lön, eller att man har personalbil. Det gör det enkelt att jämföra med att ta ut lön istället och ha en privat bil för privata pengar. På vissa bilar går kostnaden faktiskt ner med en lägre marginalskattesats just därför att de bilarna är relativt sett såpass gynnade, skattemässigt, att man tjänar mer på att ha dem ju högre skatt man har. Tittar du på min gamla Audi ute i kanten så går effekten åt andra hållet där.
Sociala avgifter och skatt på förmånsvärdet är inte med därför att jag räknar förmånsvärdet som en privat kostnad - jag utgår med andra ord från att man gör nettolöneavdrag för förmånsvärdet, och då ingår ju sociala avgifter och skatt redan i det beloppet.
Ja så kan man ju också tänka. Det blir lite som hönan och ägget att besluta sig för vilken utgångspunkt man ska att räkna mot. I vilket fall får jag ut ungefär samma månadskostnad som dig. Lätt att vrida på saker och ting ett varv för mycket.
danni skrev:
Det är inte moms på försäkring.
Ok!
danni skrev:
Bränslekostnad, förmånsvärde, service, försäkring etc anges per år. Sen slås de kostnaderna ut per månad när månadskostnaden ska räknas ut. Ingenstans slår jag ihop kostnaderna för 36 månader. De enda omvandlingarna som finns är från årskostnad till månadskostnad. Att man ändå måste ange hur många år man ska ha bilen är bara för att kunna räkna ut rätt leasingavgift baserat på inputparametrarna. Jag har gått igenom siffrorna och ser inga missar på den fronten.
Stämmer. Skojade bara.

Tänkte nog lite fel.
danni skrev:
Att kontantinsatsen är angiven som *0,25 beror på att jag la 25% i kontantinsats, och inget annat. Vill du lägga 10% i kontantinsats så sätter du *0,1. Det har alltså inget med moms att göra.
Såklart.
Jag fyllde i lite bilar enligt både dina tankar och enligt mina:
- S60D 8582:-/mån på mitt sätt och 8697:-/mån på ditt sätt.
- BMW i3 4211:-/mån på mitt sätt och 4197:-/mån på ditt sätt.
- Volvo XC70 7109:-/mån på mitt sätt och 7715:-/mån på ditt sätt.
Exakt varför det skiljer mer på fossilbilen vet jag inte riktigt. Men av vad det verkar så har nog du rätt och jag fel.

Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 16:59
av Verdi
helix skrev:@Danni - Tack för dina utförliga svar och bra kalkylblad.
Dock ställer jag mig frågande till en parameter som jag tror du missat i jämförelsen. Notera att jag kikade på din excel i 5 minuter så kan givetvis ha missat något då jag inte kikade på alla formler i excelen.
I sammanställningen kring företagskostnader när du jämför olika Teslor med en Audi A6 och en Outlander så har du tagit med en kontantinsats för Teslorna som är mellan 180k -> 380k beroende på vilken modell man köper. Låt oss för enkelhet skull säga 300k i första förhöjd leasingavgift inkl. halv moms. Denna utgift har du (vad jag kan utläsa) inte med i sammanställningen när kostnaderna som belastas företaget tas upp.
300k/36mån = 8.333:-/mån extra som belastar företaget blir en ganska ansenlig extra skillnad. Specillt när man jämför med A6/Outlander där det är 0 i kontantinsats. För 300k kan företaget casha en Outlander extra (efter miljöbilspremien är dragen)
Eller är det jag som missat något??
Jag svarar i hans ställe.

Han räknar om kontantinsatsen till privata pengar separat på rad 22.
Kontantinsats i privata pengar =((G6*1.125)/1.3242)*(1-$C$10)
Dvs kontantinsatsen + halva momsen och så omräknat till privata pengar (bruttosumman omräknat för arbetsgivaravgift och skatt). (fast ska det inte vara 1.3142 ist för 1.3242?)
Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 17:10
av helix
Verdi skrev:helix skrev:@Danni - Tack för dina utförliga svar och bra kalkylblad.
Dock ställer jag mig frågande till en parameter som jag tror du missat i jämförelsen. Notera att jag kikade på din excel i 5 minuter så kan givetvis ha missat något då jag inte kikade på alla formler i excelen.
I sammanställningen kring företagskostnader när du jämför olika Teslor med en Audi A6 och en Outlander så har du tagit med en kontantinsats för Teslorna som är mellan 180k -> 380k beroende på vilken modell man köper. Låt oss för enkelhet skull säga 300k i första förhöjd leasingavgift inkl. halv moms. Denna utgift har du (vad jag kan utläsa) inte med i sammanställningen när kostnaderna som belastas företaget tas upp.
300k/36mån = 8.333:-/mån extra som belastar företaget blir en ganska ansenlig extra skillnad. Specillt när man jämför med A6/Outlander där det är 0 i kontantinsats. För 300k kan företaget casha en Outlander extra (efter miljöbilspremien är dragen)
Eller är det jag som missat något??
Jag svarar i hans ställe.

Han räknar om kontantinsatsen till privata pengar separat på rad 22.
Kontantinsats i privata pengar =((G6*1.125)/1.3242)*(1-$C$10)
Dvs kontantinsatsen + halva momsen och så omräknat till privata pengar (bruttosumman omräknat för arbetsgivaravgift och skatt). (fast ska det inte vara 1.3142 ist för 1.3242?)
Aha, tack Verdi, nu ser jag!
Blir dock lite missvisande då de flesta företagare inte skulle plocka ut de pengarna från bolaget som lön.
Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 17:22
av Verdi
helix skrev:
Aha, tack Verdi, nu ser jag!
Blir dock lite missvisande då de flesta företagare inte skulle plocka ut de pengarna från bolaget som lön.
Jag håller med dig delvis. I mitt eget kalkylark så räknar jag med att de pengarna förr eller senare betalas ut till 75% som lön och till 25% som lågbeskattad aktieutdelning. Det beror lite på. Man kan även räkna att allt hade kunnat tas ut som utdelning också. Men då kommer ju tidsfaktorn och begränsningar i beloppen in i leken.
Pudelns kärna är: Hur mycket är en obeskattad krona i bolaget värd för min privatekonomi?
Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 19:02
av danni
Verdi skrev:
Jag svarar i hans ställe.

Han räknar om kontantinsatsen till privata pengar separat på rad 22.
Kontantinsats i privata pengar =((G6*1.125)/1.3242)*(1-$C$10)
Dvs kontantinsatsen + halva momsen och så omräknat till privata pengar (bruttosumman omräknat för arbetsgivaravgift och skatt). (fast ska det inte vara 1.3142 ist för 1.3242?)
Tack för att du vikarierar

Det stämmer, jag verkar ha sluntit på tangentbordet där. Det ska vara 1,3142.
helix skrev:Aha, tack Verdi, nu ser jag!
Blir dock lite missvisande då de flesta företagare inte skulle plocka ut de pengarna från bolaget som lön.
Kanske, kanske inte. Beror på hur man tänker. I fallet personalbil är det i allra högsta grad sant, för då skulle man automatiskt få det som lön annars. Även för många företagare är det nog sant. Alternativet till tjänstebil för mig är att ha bil privat, och då skulle jag behöva ta mer lön för att ha råd med de extra privata utgifterna.
Man kan också räkna på att få ut det som utdelning, men det hade blivit missvisande i mitt fall, för jag räknar med att ta så mycket utdelning jag får lov till inom en överskådlig framtid ändå. Man kan också räkna på att låta pengarna stå kvar i bolaget, men förr eller senare vill man väl ha ut dem därifrån? Man kanske kan se det som att man hellre lägger pengarna på en större lokal eller oftare byter dator och arbetsutrustning i firman eller vad det än må vara, fine.
Men till syven og sidst så ville jag ändå ha någon form av jämförelsesumma som tar hänsyn till att olika bilar slår olika mot både företagets och min ekonomi, och där tycker jag den här jämförelsesiffran är väldigt användbar.
Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 19:05
av danni
Verdi skrev:Jag fyllde i lite bilar enligt både dina tankar och enligt mina:
- S60D 8582:-/mån på mitt sätt och 8697:-/mån på ditt sätt.
- BMW i3 4211:-/mån på mitt sätt och 4197:-/mån på ditt sätt.
- Volvo XC70 7109:-/mån på mitt sätt och 7715:-/mån på ditt sätt.
Exakt varför det skiljer mer på fossilbilen vet jag inte riktigt. Men av vad det verkar så har nog du rätt och jag fel.

Intressant (och välbådande!) att våra kalkyler hamnar så väldigt nära varandra! Osäker på varför fossilbilen blir annorlunda. Har vi räknat på andra sätt vad gäller förbrukning och bränslekostnader, kanske, eller kan det ha att göra med skatter och hur man räknar på att få ut pengar ur bolaget?
Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 19:25
av Segelflygaren
danni skrev:Verdi skrev:Jag fyllde i lite bilar enligt både dina tankar och enligt mina:
- S60D 8582:-/mån på mitt sätt och 8697:-/mån på ditt sätt.
- BMW i3 4211:-/mån på mitt sätt och 4197:-/mån på ditt sätt.
- Volvo XC70 7109:-/mån på mitt sätt och 7715:-/mån på ditt sätt.
Exakt varför det skiljer mer på fossilbilen vet jag inte riktigt. Men av vad det verkar så har nog du rätt och jag fel.

Intressant (och välbådande!) att våra kalkyler hamnar så väldigt nära varandra! Osäker på varför fossilbilen blir annorlunda. Har vi räknat på andra sätt vad gäller förbrukning och bränslekostnader, kanske, eller kan det ha att göra med skatter och hur man räknar på att få ut pengar ur bolaget?
När jag tittar på din kalkyl, så ser jag inte hur du räknat med att man får ta ut 9,5 kr/tjänstemil skattefritt ur firman? Åker man 3 000 tjänstemil per år så blir det 28 500 kr som man kan ta ut skattefritt ur firman jämfört med elkostnaden som kan bli så låg som 6 000 kr.
Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 19:32
av mati
danni skrev:
Man kan också räkna på att få ut det som utdelning, men det hade blivit missvisande i mitt fall, för jag räknar med att ta så mycket utdelning jag får lov till inom en överskådlig framtid ändå. Man kan också räkna på att låta pengarna stå kvar i bolaget, men förr eller senare vill man väl ha ut dem därifrån? Man kanske kan se det som att man hellre lägger pengarna på en större lokal eller oftare byter dator och arbetsutrustning i firman eller vad det än må vara, fine.
Mitt bolag och ditt är ganska jämförbara, vi håller väl på med samma saker. Man skulle kunna påstå att vi är direkta konkurrenter.

Det är nog därför jag räknar likadant och det är därför din kalkyl passar bra för mig också.
Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 19:57
av Verdi
Segelflygaren skrev:danni skrev:Verdi skrev:Jag fyllde i lite bilar enligt både dina tankar och enligt mina:
- S60D 8582:-/mån på mitt sätt och 8697:-/mån på ditt sätt.
- BMW i3 4211:-/mån på mitt sätt och 4197:-/mån på ditt sätt.
- Volvo XC70 7109:-/mån på mitt sätt och 7715:-/mån på ditt sätt.
Exakt varför det skiljer mer på fossilbilen vet jag inte riktigt. Men av vad det verkar så har nog du rätt och jag fel.

Intressant (och välbådande!) att våra kalkyler hamnar så väldigt nära varandra! Osäker på varför fossilbilen blir annorlunda. Har vi räknat på andra sätt vad gäller förbrukning och bränslekostnader, kanske, eller kan det ha att göra med skatter och hur man räknar på att få ut pengar ur bolaget?
När jag tittar på din kalkyl, så ser jag inte hur du räknat med att man får ta ut 9,5 kr/tjänstemil skattefritt ur firman? Åker man 3 000 tjänstemil per år så blir det 28 500 kr som man kan ta ut skattefritt ur firman jämfört med elkostnaden som kan bli så låg som 6 000 kr.
Det där med 9,50:-/mil är ju samma oavsett så det tar ju ut varandra. (om det inte är en dieselbil såklart) Det är bara intressant att ta upp om man jämför med privatbil då man får 18,50:- skattefritt. Dessutom är väl långt ifrån alla mil i tjänsten?
Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 20:02
av Verdi
mati skrev:
Mitt bolag och ditt är ganska jämförbara, vi håller väl på med samma saker. Man skulle kunna påstå att vi är direkta konkurrenter.

Det är nog därför jag räknar likadant och det är därför din kalkyl passar bra för mig också.
Vad gör ni för nåt?
Jag är IT-konsult. Kört eget i snart 6 år nu. Tiden går fort.
Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 20:08
av mati
Samma här. IT-konsult. Mest programmering, lite hårdvaruutveckling. Produktutveckling skulle man kunna kalla det. 1,3 miljoner räknar jag med att jag har i år, med hyfsat full beläggning. Timtaxan är lägre här på vischan. Har inga barn dock, dvs jag kan bränna allt jag tjänar.

Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 20:12
av Verdi
mati skrev:Samma här. IT-konsult. Mest programmering, lite hårdvaruutveckling. Produktutveckling skulle man kunna kalla det. 1,3 miljoner räknar jag med att jag har i år, med hyfsat full beläggning. Timtaxan är lägre här på vischan. Har inga barn dock, dvs jag kan bränna allt jag tjänar.

Jag brukar tyvärr inte orka mer än drygt 1500 timmar per år. Frun är lärare och har ledigt länge på somrarna och sådär också. Kan inte motivera mig själv att jobba mer. Man ska leva också. I höst ska jag vara lite pappaledig med vår yngsta. Surt när det kostar flera hundra tusen i förlorad debitering. Men vad ska man göra?

Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 20:32
av mati
Verdi skrev:mati skrev:Samma här. IT-konsult. Mest programmering, lite hårdvaruutveckling. Produktutveckling skulle man kunna kalla det. 1,3 miljoner räknar jag med att jag har i år, med hyfsat full beläggning. Timtaxan är lägre här på vischan. Har inga barn dock, dvs jag kan bränna allt jag tjänar.

Jag brukar tyvärr inte orka mer än drygt 1500 timmar per år. Frun är lärare och har ledigt länge på somrarna och sådär också. Kan inte motivera mig själv att jobba mer. Man ska leva också. I höst ska jag vara lite pappaledig med vår yngsta. Surt när det kostar flera hundra tusen i förlorad debitering. Men vad ska man göra?

Jo men så är det ju. Jag räknar med att jobba 1600 timmar i år, ungefär lika mycket som när jag var anställd. Om jag orkar vet jag inte, man ska ju köra Tesla också.

Men alltså om man har en omsättning på över en mille så tycker jag inte att man ska slita ihjäl sig. Det går ju att leva ganska bra på det. Men visst tänker man "förlorad inkomst" så fort man unnar sig en ledig dag.
Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 21:57
av danni
Verdi skrev:mati skrev:
Mitt bolag och ditt är ganska jämförbara, vi håller väl på med samma saker. Man skulle kunna påstå att vi är direkta konkurrenter.

Det är nog därför jag räknar likadant och det är därför din kalkyl passar bra för mig också.
Vad gör ni för nåt?
Jag är IT-konsult. Kört eget i snart 6 år nu. Tiden går fort.
Jag tror 90% av folket här på forumet är IT-konsulter

Så även jag. Programmerare/mjukvaruarkitekt.
Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 21:59
av Tars
danni skrev:Verdi skrev:mati skrev:
Mitt bolag och ditt är ganska jämförbara, vi håller väl på med samma saker. Man skulle kunna påstå att vi är direkta konkurrenter.

Det är nog därför jag räknar likadant och det är därför din kalkyl passar bra för mig också.
Vad gör ni för nåt?
Jag är IT-konsult. Kört eget i snart 6 år nu. Tiden går fort.
Jag tror 90% av folket här på forumet är IT-konsulter

Så även jag. Programmerare/mjukvaruarkitekt.
Skönt att vara en del av de 10% här då.
Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 22:11
av Pontus
Bjelke skrev:Apropå siffror, någon som har ett excelark med annuitetslån?
Formeln samt en enkel graf som visar amortering kontra ränta under perioden vore najs
(fast räntesats såklart annars blir det bökigt)
För några år sedan hade jag en 3D-variant där den tredje parametern var räntans förändring över tid, det användes för
att visa hur (pension-) sparande varierade över tid, men jag hittar det inte just nu (det var meningen att vi skulle 3D-printa diagrammet i färg till en bank för en presentation
där man skulle jämföra olika portföljers utvedkling)
Lite OT apropå 3D printad graf. Jag har faktiskt också gjort något liknande till kungen
Ett 3D strålningsdiagram från en mobilmastantenn, tveksam till att han har sparat det men kul ändå. Det du Bjelke

Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 22:12
av Smutt
Å jag hör också till dom 10%, känner mig unik

Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 14 mar 2017 22:25
av Tars
Smutt skrev:Å jag hör också till dom 10%, känner mig unik


Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 15 mar 2017 02:51
av Segelflygaren
Verdi skrev:Segelflygaren skrev:danni skrev:Verdi skrev:Jag fyllde i lite bilar enligt både dina tankar och enligt mina:
- S60D 8582:-/mån på mitt sätt och 8697:-/mån på ditt sätt.
- BMW i3 4211:-/mån på mitt sätt och 4197:-/mån på ditt sätt.
- Volvo XC70 7109:-/mån på mitt sätt och 7715:-/mån på ditt sätt.
Exakt varför det skiljer mer på fossilbilen vet jag inte riktigt. Men av vad det verkar så har nog du rätt och jag fel.

Intressant (och välbådande!) att våra kalkyler hamnar så väldigt nära varandra! Osäker på varför fossilbilen blir annorlunda. Har vi räknat på andra sätt vad gäller förbrukning och bränslekostnader, kanske, eller kan det ha att göra med skatter och hur man räknar på att få ut pengar ur bolaget?
När jag tittar på din kalkyl, så ser jag inte hur du räknat med att man får ta ut 9,5 kr/tjänstemil skattefritt ur firman? Åker man 3 000 tjänstemil per år så blir det 28 500 kr som man kan ta ut skattefritt ur firman jämfört med elkostnaden som kan bli så låg som 6 000 kr.
Det där med 9,50:-/mil är ju samma oavsett så det tar ju ut varandra. (om det inte är en dieselbil såklart) Det är bara intressant att ta upp om man jämför med privatbil då man får 18,50:- skattefritt. Dessutom är väl långt ifrån alla mil i tjänsten?
Det är ganska många som kör en hel del mil i tjänsten, och nej, det är inte jätteintressant när man jämför mellan olika Teslor, men helt klart intressant när man tittar på möjligheten att byta från en fossilbil till en Tesla. Jag tycker definitivt detta ska vara med i kalkylen.
Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 15 mar 2017 06:53
av Bjelke
Tars skrev:Smutt skrev:Å jag hör också till dom 10%, känner mig unik


Me 2!

Och till mig har dom sagt "du är fan inte som alla andra!"
(minns inte om det var bra eller dåligt hahaha)
Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 15 mar 2017 06:53
av Pontus
Segelflygaren skrev:Verdi skrev:Segelflygaren skrev:danni skrev:Verdi skrev:Jag fyllde i lite bilar enligt både dina tankar och enligt mina:
- S60D 8582:-/mån på mitt sätt och 8697:-/mån på ditt sätt.
- BMW i3 4211:-/mån på mitt sätt och 4197:-/mån på ditt sätt.
- Volvo XC70 7109:-/mån på mitt sätt och 7715:-/mån på ditt sätt.
Exakt varför det skiljer mer på fossilbilen vet jag inte riktigt. Men av vad det verkar så har nog du rätt och jag fel.

Intressant (och välbådande!) att våra kalkyler hamnar så väldigt nära varandra! Osäker på varför fossilbilen blir annorlunda. Har vi räknat på andra sätt vad gäller förbrukning och bränslekostnader, kanske, eller kan det ha att göra med skatter och hur man räknar på att få ut pengar ur bolaget?
När jag tittar på din kalkyl, så ser jag inte hur du räknat med att man får ta ut 9,5 kr/tjänstemil skattefritt ur firman? Åker man 3 000 tjänstemil per år så blir det 28 500 kr som man kan ta ut skattefritt ur firman jämfört med elkostnaden som kan bli så låg som 6 000 kr.
Det där med 9,50:-/mil är ju samma oavsett så det tar ju ut varandra. (om det inte är en dieselbil såklart) Det är bara intressant att ta upp om man jämför med privatbil då man får 18,50:- skattefritt. Dessutom är väl långt ifrån alla mil i tjänsten?
Det är ganska många som kör en hel del mil i tjänsten, och nej, det är inte jätteintressant när man jämför mellan olika Teslor, men helt klart intressant när man tittar på möjligheten att byta från en fossilbil till en Tesla. Jag tycker definitivt detta ska vara med i kalkylen.
Tar man ut 1500 - 2000 kr/mån i milersättning så skulle man ju annars bara fått ut typ 500 - 750 kr efter skatter eller om man ska få lika mycket efter skatt så hade kostat bolaget 4000 - 5300 kr/mån.
Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 15 mar 2017 06:54
av Bjelke
Pontus skrev:Bjelke skrev:Apropå siffror, någon som har ett excelark med annuitetslån?
Formeln samt en enkel graf som visar amortering kontra ränta under perioden vore najs
(fast räntesats såklart annars blir det bökigt)
För några år sedan hade jag en 3D-variant där den tredje parametern var räntans förändring över tid, det användes för
att visa hur (pension-) sparande varierade över tid, men jag hittar det inte just nu (det var meningen att vi skulle 3D-printa diagrammet i färg till en bank för en presentation
där man skulle jämföra olika portföljers utvedkling)
Lite OT apropå 3D printad graf. Jag har faktiskt också gjort något liknande till kungen
Ett 3D strålningsdiagram från en mobilmastantenn, tveksam till att han har sparat det men kul ändå. Det du Bjelke

Fränt!
Men då har du säkert ett annuitetslåne-ark oxo ligandes?

Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 15 mar 2017 06:55
av Pontus
Bjelke skrev:Tars skrev:Smutt skrev:Å jag hör också till dom 10%, känner mig unik


Me 2!

Och till mig har dom sagt "du är fan inte som alla andra!"
(minns inte om det var bra eller dåligt hahaha)
+1
Verkar som vi också tillhör de 10% som är väldigt aktiva här på forumet

Re: Tesla som förmånsbil
Postat: 15 mar 2017 06:56
av Pontus
Bjelke skrev:Pontus skrev:Bjelke skrev:Apropå siffror, någon som har ett excelark med annuitetslån?
Formeln samt en enkel graf som visar amortering kontra ränta under perioden vore najs
(fast räntesats såklart annars blir det bökigt)
För några år sedan hade jag en 3D-variant där den tredje parametern var räntans förändring över tid, det användes för
att visa hur (pension-) sparande varierade över tid, men jag hittar det inte just nu (det var meningen att vi skulle 3D-printa diagrammet i färg till en bank för en presentation
där man skulle jämföra olika portföljers utvedkling)
Lite OT apropå 3D printad graf. Jag har faktiskt också gjort något liknande till kungen
Ett 3D strålningsdiagram från en mobilmastantenn, tveksam till att han har sparat det men kul ändå. Det du Bjelke

Fränt!
Men då har du säkert ett annuitetslåne-ark oxo ligandes?

Ska se men är ganska säker på att i varje fall inte gjort något sådant åt kungen
