Sida 3 av 3
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Postat: 24 apr 2017 09:25
av jonasl
Haglund skrev:Ska man få någon styrka i styrmedlen så måste man styra med förbrukningen av det som är skadligt. Alltså drivmedlet. Att försöka styra genom innehavet blir helt fel eftersom det inte är innehavet som är det skadliga utan förbrukningen av drivmedlet. Enda effekten man får av att försöka styra innehavet är en dålig ursäkt för att öka skatteintäkterna och en bunt arga väljare som ser igenom den dolda taktiken.
Men visst, ta och tredubbla skatten på min hobbybil som rullar 500 mil/år och se till att grannen kan köpa en XC90 T8 och köra sina 4000 mil/år med och se om utsläppen sjunker...
+1, som man säger.
.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Postat: 24 apr 2017 11:53
av Bjelke
LarsL skrev:Nä, soppan är billig just nu.
För oss ja

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Postat: 24 apr 2017 13:45
av Teslaspolen
En sak jag vill tillägga är att, som jag vet andra också sagt, det måste inte bara vara direkta starka monetära fördelar för elbilister.
En personlig erfarenhet jag har är när vi åkt, speciellt till Falun, över dagen; man känner sig otroligt välkomnad av Falu kommun och FEV som då bjuder på gratis parkering och Typ-2 stolpe att ladda vid under de 2-3 timmar man är i staden. Det är liten avgift som man absolut kunnat betala, men att ge bort en sådan tjänst gratis gör väldigt mycket för humöret och känslan.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Postat: 24 apr 2017 14:30
av LarsL
Haglund skrev:Ska man få någon styrka i styrmedlen så måste man styra med förbrukningen av det som är skadligt. Alltså drivmedlet. Att försöka styra genom innehavet blir helt fel eftersom det inte är innehavet som är det skadliga utan förbrukningen av drivmedlet. Enda effekten man får av att försöka styra innehavet är en dålig ursäkt för att öka skatteintäkterna och en bunt arga väljare som ser igenom den dolda taktiken.
Men visst, ta och tredubbla skatten på min hobbybil som rullar 500 mil/år och se till att grannen kan köpa en XC90 T8 och köra sina 4000 mil/år med och se om utsläppen sjunker...
+1
Grannen får dessutom en miljöbonus på 100000kr om han väljer en PHEV.
Så självklart är det enda rätta att beskatta vid källan till föroreningen.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Postat: 24 apr 2017 14:51
av Vasp
Jag gillar Centerpartiets miljöbilsbonus mest. Främst för att jag inte tycker att det inte ska bli dyrare att ha en gammal bil. De flesta som köper begagnat har inte råd med att köpa nytt. Eller för den delen leasa en nybil. Högre avgift ska det vara om man köper nytt. De gamla billarna kan få vara kvar utan extra avgifter tycker jag. Då får de som äger en gammal fossilbil mer pengar över som i framtiden kan läggas på en begagnad elbil.
Mina föräldrar har exempelvis aldrig köpt sig en ny bil. Bara begagnat. Först nu senaste bilen köptes ny. Och det är för att vi barn alla är vuxna och utflyttade och kostar en bråkdel av vad vi kostade förut.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Postat: 24 apr 2017 15:45
av mickeisol
Steg 1 måste vara att få dom som köper nya bilar att välja "rätt", speciellt för att dom som klarar av att köpa nytt verkar ha råd.
Norges modell fungerar ju uppenbarligen.
Dvs inga kostnadsökningar på begagnade bilar än (argumenten flera: redan tillverkade...... dom med dålig ekonomi.....).
Inga bränsleprishöjningar än
steg 2 : När det finns flera vettiga elbilar på marknaden, och när dom har börjat komma ut som begagnade.
Kraftig höjning av bensin/dieselskatt.
för då finns det valmöjligheter bland folk som inte har råd att köpa nytt.
jämför antalet beg elbilar på blocket.se och finn.no.
I norge kan man få tag på rimligt prissatta begagnade el pendlingskälkar, icke så i sverige.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Postat: 24 apr 2017 17:57
av Niklas Z
Ja, det är ju vid nybilsköpet som det finns möjlighet att påverka fordonsflottans sammansättning. Det är därför viktigast att påverka till elbilarnas fördel i det skedet.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Postat: 24 apr 2017 18:28
av joel80
LarsL skrev:Nä, soppan är billig just nu.
Vet inte vad du räknar som billigt.. Tankade för 14:40kr/l förra veckan. Vet inte om jag skulle säga billigt.. Däremot är det inte dyrt nog för att få folk att ändra vanor. Min milkostnad är soppamässigt lägre idag än när jag tog körkort 1999.. Om man räknar vad en krona var värd då.
Hade en "vanlig" bil som drog runt en liter per mil.. Oftast lite mer..
Soppan kostade 7kr. Alltså milkostnad på ca 8kr.
Räknar jag på tidigare V70 (som dessutom är bra mkt större än den Opel jag hade - 99) så snittade jag 0.6l/mil under 8700mil och hade en milkostnad på runt 8kr/milen..alltså ungefär detsamma, innan justering för inflationen.
Vår andra bil går på Etanol.. Den drar ca 1l per mil.. Men soppan har under åren vi haft den legat på mellan 8-10kr och snittet hamnar kring 9kr/mil.. Vilket ändå blir mindre än -99 när man justerar för inflationen.
Så på det viset kan man verkligen säga att det inte är dyrt nog..
Men.. Innan man höjer priset på soppan bör man också enligt mig först se till att ge bättre alternativ, även till de som inte har möjlighet att köpa nya bilar. Det gör man genom att det blir bra mkt dyrare att köpa "fel" ny bil. Dagens premie och framtida förslag är lite lama.. Det kommer ändå troligen bli elbilen som utklassar de andra, men man förlorar några år på att inte styra inköpen rätt redan nu.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Postat: 24 apr 2017 18:37
av apkungen
Tycker inget direkt är bra. Tycker att man ska ta bort förmånsbilssubventioner på förmånsvärdet och istället lägga allt på att subventionera nypriset så att alla kan ta del av en billigare elbil, inte bara de som kan ta en bil via företaget. Vet inte hur en sån subvention skulle se ut, men kanske från 40-150k subvention beroende på pris på bil.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Postat: 24 apr 2017 20:04
av Anders77
apkungen skrev:Tycker inget direkt är bra. Tycker att man ska ta bort förmånsbilssubventioner på förmånsvärdet och istället lägga allt på att subventionera nypriset så att alla kan ta del av en billigare elbil, inte bara de som kan ta en bil via företaget. Vet inte hur en sån subvention skulle se ut, men kanske från 40-150k subvention beroende på pris på bil.
Jag håller med där. Förmånsvärdes subventionen känns lite fel. Bättre ha subventioner som gynnar alla.
Men samtidigt är förmånsbilarna en stor del av marknaden. Tittar man sen på landsvägstörstande fossiler så tror jag förmånsbilarna är än mer större andel. Så förstår varför man vill få dessa bilar att bli miljövänliga med.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Postat: 24 apr 2017 22:16
av LarsL
Förmånsbilar är en stor del av marknaden för att de är skattesubventionerade. Hade det varit lika dyrt/billigt att köpa bilen en bil privat skulle fler naturligtvis köpa bilar privat.
Jag tycker absolut att förmånsbilar ska slopas som modell och istället ska milersättning ges för de mil som faktiskt körs i tjänsten.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Postat: 26 apr 2017 19:48
av leiflodde
LarsL skrev:Förmånsbilar är en stor del av marknaden för att de är skattesubventionerade. Hade det varit lika dyrt/billigt att köpa bilen en bil privat skulle fler naturligtvis köpa bilar privat.
Jag tycker absolut att förmånsbilar ska slopas som modell och istället ska milersättning ges för de mil som faktiskt körs i tjänsten.
Nja här vet jag inte om jag håller med..
Jobbar på ett större företag där vi totalt i Sverige kör ca 800 000 mil/år i tjänsten/gubbe och vi har ca 270 tjänstebilar och resp. "gubbe" kan ju inte investera i en egen bil och spekulera i hur mycket man kommer att köra i tjänsten eller ej.
På min avdelningen kör vi mellan 2000-6000 mil/ år i tjänsten/gubbe och varierar år från år beroende på uppdrag, som exempel har har jag nu en "gubbe" som kört ca 3000 mil/år men nu har fått ett uppdrag i Västerås 8 månader där han veckopendlar med tåg, alltså inte många mil i tjänsten detta år. Förstår tänket då jag kommer från tjänstebilskörandet men generellt fungerar det inte.
Högst personligt... tror jag när elbilar verkligen kommer starkt med en driftkostnad på 2 Kr/mil och man kan få 39kr/mil från företaget då snackar vi (jag har det så idag) och då kommer nog folket att se denna förmån och tänka om.
Staten kommer också att tappa i inkomna förmånsvärde och behöva leta upp nya inkomstkällor.
Så tänker jag

men alla är vi olika.