Aj då, Mercedes-sjukan. De sabbar ju sina bilar med sitt jäkla Artico. Är säkert inget fel men på en sån här dyr bil vill jag nog ha riktigt skinn.mahulkp skrev:Notera att det inte är halvskinn utan konstläder i standardstolarna.
Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Moderator: Redaktion
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Tror jag sett den där förut. Hade vi inte en diskussion i nån tråd i vintras?Jensa skrev:Angående stolarna så är det skillnad på next gen och de nya premiumstolarna. Vilka man gillar är upp till dig själv, jag har de tidiga standardstolarna och är nöjd med dem! Smaken är som baken, så låt den avgöraSkinn eller inte är också upp till dig men det skiljer 39.000! och saftigt högre förmånsvärde för skinnstolar!
Verkar som att du kommer att leasa genom bolag vilket är helt rätt ekonomiskt sett! Kolla gärna och räkna på siffrorna i denna kalkylator. Slutsiffran du får upp är vad det kostar dig privat. Medräknat allt, dvs även det bolaget betalar och som du själv går miste om i lön. Förmånsvärdet gör enorm skillnad i din slutliga månadskostnad.
https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0
Jag har ett liknande kalkylark som ger en jämförelsekostnad för en relativt välutrustad S75D på 10 200:-/mån. Att jämföras med vår XC70:ns månadskostnad på 7 300:-/mån. (2000 mil per år) och i3:an på 4200:-/mån.
Kan jag köpa ut Volvon privat till ett bra pris så sjunker faktiskt månadskostnaden för den till 6400:-/mån.
Har en BMW M2 som jag tänkt ha på sommarhalvåret och ha avställd på vintern. Kostnaden för den har jag beräknat till ca 60 tusen per år, eller 5000:-/mån. Så ska jag kunna motivera en Tesla så får jag nog offra M2:an.
Finns fördelar och nackdelar med båda "bilparkerna". Får se hur jag känner efter morgondagen.

Testat flera olika teslor tygklädseln är klart bekvämast
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
34 mil vid 90%?chpaulin skrev:Jag är extremt nöjd med min 75D, 34 mil vid 90% och går som en dröm

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Är det inte så att det egentligen inte skiljer 10 kWh mellan 75 och 85 utan lite mindre?danni skrev:34 mil vid 90%?chpaulin skrev:Jag är extremt nöjd med min 75D, 34 mil vid 90% och går som en drömDå kör du bra långsamt, va? Jag kommer inte 34 mil vid 100% på motorväg med min 85D...
Har du kollat hur länge erbjudandet på 0,25% ränta gäller? Har för mig det erbjudandet tar slut idag? Någon?
Skickat från min iPad med Tapatalk
-
Räckvidden är falsk. Så kör den bilen som du ska köpa så långt som du behöver för att veta att den verkligen levererar. När jag köpte min skulle den räcka 55 mil. När jag fick den var den laddad till 37 mil. Jag påpekade omedelbart faktumet och killen som levererade bilen tittade i marken och svamlade. Jag köpte bilen med tron att den skulle ta mig till Strömsund från Tynningö med en laddning i Sundsvall på en laddning. Hittills har jag knappt kunnat köra mellan Uppsala och tynningö på en laddning. Jag har en X. Jag har begärt att få tillbaka 250 tusen. Gummilister och mattor lossnar, kontakten fryser fast, instrumenten försvinner och är bland till hälften gröna, processorn är långsammare än min första iPhone, men bilen går fort.
55 mil med en X? Det har jag aldrig hört. Kanske med en 100D utan P på landsväg.Micke werner skrev:Räckvidden är falsk. Så kör den bilen som du ska köpa så långt som du behöver för att veta att den verkligen levererar. När jag köpte min skulle den räcka 55 mil. När jag fick den var den laddad till 37 mil. Jag påpekade omedelbart faktumet och killen som levererade bilen tittade i marken och svamlade. Jag köpte bilen med tron att den skulle ta mig till Strömsund från Tynningö med en laddning i Sundsvall på en laddning. Hittills har jag knappt kunnat köra mellan Uppsala och tynningö på en laddning. Jag har en X. Jag har begärt att få tillbaka 250 tusen. Gummilister och mattor lossnar, kontakten fryser fast, instrumenten försvinner och är bland till hälften gröna, processorn är långsammare än min första iPhone, men bilen går fort.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Siffrorna är ju bara enligt en körcykel i ett labb inte uppmätta siffror. Men med en 100D och de siffror folk pratar om här på forumet borde du ju komma 45 mil utan problem?Micke werner skrev:Räckvidden är falsk. Så kör den bilen som du ska köpa så långt som du behöver för att veta att den verkligen levererar. När jag köpte min skulle den räcka 55 mil. När jag fick den var den laddad till 37 mil. Jag påpekade omedelbart faktumet och killen som levererade bilen tittade i marken och svamlade. Jag köpte bilen med tron att den skulle ta mig till Strömsund från Tynningö med en laddning i Sundsvall på en laddning. Hittills har jag knappt kunnat köra mellan Uppsala och tynningö på en laddning. Jag har en X. Jag har begärt att få tillbaka 250 tusen. Gummilister och mattor lossnar, kontakten fryser fast, instrumenten försvinner och är bland till hälften gröna, processorn är långsammare än min första iPhone, men bilen går fort.
En fråga bara, senaste fossilbilar du köpte hade säkert också högre förbrukning än vad som stod i säljpapprena. Begärde du pengar tillbaka då också?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Min 75:a är lite snålare än din 85:a samt mina siffror mer syftar på laglig motorvägskörning i 100-110 än 130.danni skrev:34 mil vid 90%?chpaulin skrev:Jag är extremt nöjd med min 75D, 34 mil vid 90% och går som en drömDå kör du bra långsamt, va? Jag kommer inte 34 mil vid 100% på motorväg med min 85D...
Skillnaden mellan en 75 och en 85 verkar vara 2kWh enligt
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 4&p=128684
Sen pratar vi sommarförhållanden. I 0-gradigt och våt vägbana kommer jag istället 28
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
[quote="Micke werner"]Räckvidden är falsk. Så kör den bilen som du ska köpa så långt som du behöver för att veta att den verkligen levererar. När jag köpte min skulle den räcka 55 mil. När jag fick den var den laddad till 37 mil. Jag påpekade omedelbart faktumet och killen som levererade bilen tittade i marken och svamlade. Jag köpte bilen med tron att den skulle ta mig till Strömsund från Tynningö med en laddning i Sundsvall på en laddning. Hittills har jag knappt kunnat köra mellan Uppsala och tynningö på en laddning. Jag har en X. Jag har begärt att få tillbaka 250 tusen. Gummilister och mattor lossnar, kontakten fryser fast, instrumenten försvinner och är bland till hälften gröna, processorn är långsammare än min första iPhone, men bilen går fort.
Skickat från min iPad med Tapatalk[/quote
Vilken bil går att köpa där förbrukningen stämmer? Köper man en bil i den här prisklassen läser man väl på först?
Skickat från min iPad med Tapatalk[/quote
Vilken bil går att köpa där förbrukningen stämmer? Köper man en bil i den här prisklassen läser man väl på först?
Min P85, luftfjädring 19" däck. Jag har 218 i snitt på 2700 mil under 2år.
Körde farthållare på 120km/h förra veckan mot Malmö och då låg förbrukningen på ca 215-220 dvs som snittet.
Körde farthållare på 120km/h förra veckan mot Malmö och då låg förbrukningen på ca 215-220 dvs som snittet.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Då tycker jag du ska köpa min röda S85D -15 för inte mycket mer. Annons kommer ut i morgon.Verdi skrev:Edit: Vad tror ni om nåt sånt här? https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=10&w=3
Ny S75 är det bästa man kan köpa bara fördelar lågt förmånsvärde 3850kr samt sjukt låg ränta 0,25 inte så svårt val 

- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Och INGEN extrautrustning.ovelundkvist skrev:Fast då får han ju inte 4-hjulsdrift.

Men den är inte prisvärd!Verdi skrev:Och INGEN extrautrustning.ovelundkvist skrev:Fast då får han ju inte 4-hjulsdrift.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Exakt! Min har all extrautrustning.Verdi skrev:Och INGEN extrautrustning.ovelundkvist skrev:Fast då får han ju inte 4-hjulsdrift.
Är 4-hjulsdriften verkligen nödvändig då? Eller hur upplever ni att Teslan beter sig vid snö/mod med bakhjulsdrift?
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Det är inte nödvändigt. Det är kul och häftigt men bakhjulsdrift funkar lika bra. Jag har varit på högfjället många gånger med min bakhjulsdrivna och aldrig haft problem. Hade fyrhjulsdriven Volvo innan och aldrig saknat det.R2D2 skrev:Är 4-hjulsdriften verkligen nödvändig då? Eller hur upplever ni att Teslan beter sig vid snö/mod med bakhjulsdrift?
Model 3-24/Polestar 3-24
Min Tesla utan D går mycket bättre än mitt sotlok med 4hjulsdrift
Nej det är klart att det inte är nödvändigt. Men tänker att de utan D blir rätt kalla på begmarknaden. AWD har ju blivit supervanligt på senare år.R2D2 skrev:Är 4-hjulsdriften verkligen nödvändig då? Eller hur upplever ni att Teslan beter sig vid snö/mod med bakhjulsdrift?
Det är lite både och gällande D. Med en Model S är det absolut inget problem att köra med bakhjusdrift. Bilen beter sig mycket stabilt och är lättframkomlig i mycket snö och på is. (Jag har Nokian dubb). Men vissa skulle inte välja något annat än 4-hjusdrift och sållar bort dem direkt eftersom de haft det på tidigare bilar.
Däremot tror jag att en bakhjulsdriven Model S kan vara mycket attraktiv på andrahandsmarknaden om den inte är momssmittad. Det gör ca 1000 kr mindre i förmånsvärde och det blir klart billigare än en D!
Däremot tror jag att en bakhjulsdriven Model S kan vara mycket attraktiv på andrahandsmarknaden om den inte är momssmittad. Det gör ca 1000 kr mindre i förmånsvärde och det blir klart billigare än en D!
2016 Model S 75
Jag tror inte det är nån risk alls när den inte är momssmitad massor av smarta företagare som vill ha ett förmånsvärde på 3850kr om tre årVerdi skrev:Nej det är klart att det inte är nödvändigt. Men tänker att de utan D blir rätt kalla på begmarknaden. AWD har ju blivit supervanligt på senare år.R2D2 skrev:Är 4-hjulsdriften verkligen nödvändig då? Eller hur upplever ni att Teslan beter sig vid snö/mod med bakhjulsdrift?
Angående fyrhjulsdrift.
Jag har tidigare haft åsikten att man klarar sig bra med framhjuldrift och att även bakhjulsdrift funkar. Men efter att ha kört Nissan Leaf med framhjulsdrift så börjar jag ändra åsikt. I och med att elmotorn har direkt vridmoment har man väldigt lätt att få däcken att släppa. Så nu har jag nästan bestämt mig för att det måste bli fyrhjuldrift på Tesla Model 3.
Jag har tidigare haft åsikten att man klarar sig bra med framhjuldrift och att även bakhjulsdrift funkar. Men efter att ha kört Nissan Leaf med framhjulsdrift så börjar jag ändra åsikt. I och med att elmotorn har direkt vridmoment har man väldigt lätt att få däcken att släppa. Så nu har jag nästan bestämt mig för att det måste bli fyrhjuldrift på Tesla Model 3.