Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter Tesla

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50

Re: Vilken biltillverkare har BÄST framtidsstrategi, efter T

Inlägg av vigge50 »

Smutt skrev:
mans71 skrev:
Franz skrev:
Aha! Nokias vinnande strategi igen då ;)
Tricket är ju att gå in vid rätt tidpunkt så att early adopters redan har tagit den ekonomiska smällen.
När aktieägarna fattar att allt du sitter på som biltillverkare när andra levererar färdiga elbilar vad hindrar dom från att akut sälja och sen går det inte att få tag i kapital till att få igång ny produktion samt avveckla den fosila delen och konkursen är ett faktum
Om du kollar på den tråden som jag länkade tidigare så är den mest optimistiska förväntningen av elbilar att de kommer stå för upp emot 25% av försäljningen 2025, alltså kommer de även då säljas ofantligt många fossilbilar. Om Toyota inte kommer med en riktigt bra elbil förrän då så kommer de ändå kunna konkurrera om 75% av marknaden och därmed kanske de inte tappar så jättemycket av sin försäljning. Ifall de fortfarande säljer bra så kommer de få in gott om pengar till utveckling av elbilar och kan då ta del av en välutvecklad och billig teknik för elbilar som de andra tillverkarna har pressat fram. Visst, de kanske inte har så mycket erfarenhet men om det var ett krav så skulle ju inte Tesla kunna finnas, de har ju inte i närheten av så mycket erfarenhet av bilar allmänt som de andra tillverkarna har efter att ha producerat bilar i årtionden. Vad är det som säger att man måste ha mycket erfarenhet av elmotorer och batterier men inget annat i en bil för att kunna göra en bra elbil?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Om du kollar på den tråden som jag länkade tidigare så är den mest optimistiska förväntningen av elbilar att de kommer stå för upp emot 25% av försäljningen 2025, alltså kommer de även då säljas ofantligt många fossilbilar. Om Toyota inte kommer med en riktigt bra elbil förrän då så kommer de ändå kunna konkurrera om 75% av marknaden och därmed kanske de inte tappar så jättemycket av sin försäljning. Ifall de fortfarande säljer bra så kommer de få in gott om pengar till utveckling av elbilar och kan då ta del av en välutvecklad och billig teknik för elbilar som de andra tillverkarna har pressat fram. Visst, de kanske inte har så mycket erfarenhet men om det var ett krav så skulle ju inte Tesla kunna finnas, de har ju inte i närheten av så mycket erfarenhet av bilar allmänt som de andra tillverkarna har efter att ha producerat bilar i årtionden. Vad är det som säger att man måste ha mycket erfarenhet av elmotorer och batterier men inget annat i en bil för att kunna göra en bra elbil?
Framtiden är svår att förutsäga. Finns inget som hindrar att elbilar står för mer än 50% av världens bilproduktion och att avgasbilarna i huvudsak går till underutvecklade länder. Tror man på linjär utveckling kanske 25% är rimligt, särskilt om det är avgasbilstillverkarna själva som gissar om sin egna tillverkning.

Själv tror jag inte att utvecklingen kommer att gå linjärt och att nya biltillverkare kommer komma med 100% elbilstillverkning. Hur som, det är framtiden och det är nog så svårt att gissa någorlunda hur försäljningen skall bli om 1 år, än mindre hur den ska bli om 8 år. Vem trodde för 8 år sedan att elbilsförsäljning i Norge idag skulle stå för 40%?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

LarsL skrev:
mans71 skrev:
mati skrev:
mans71 skrev:
.. Att överhuvudtaget åka runt med tusentals explosiva laptopbatterier känns inte som den rätta lösningen...
Jag kör hellre omkring med 90kWh explosiva batterier än med 700kWh högexplosiv vätska eller gas. Vill man ha med sig energin som används för framdrivning tar man alltid en risk.
Enda sättet att komma runt det är att ha kontaktledningar à la spårvagn, och det har vi ju redan avhandlat.
Absolut, men om framtiden ger dig ett batteri som inte kan explodera, då känns plötsligt Teslas batterier en smula old-school.
Vätgas exploderar batterier brinner. En batteribrand är varm men lung det finns lång tid att ta sig ur bilen. När ni ser exploderande metalbränder så beror det på att någon försökt släcka dem med vatten och då bildas just vätgas eftersom metallen tar åt sig syres, oxidering.
Inte för att jag är någon fan av vätgasbilar men det är blandning mellan syre och vätgas som är explosivt. Sedan råder det ju ingen tvekan om att vätgas brinner bra. Till skillnad från många andra gaser är det dock väldigt lätt och sticker iväg rätt upp i luften vid läckage.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det har ju visat sig vara ett vinnande koncept att förlita sig på försäljning av den gamla tekniken när konkurrenter börjar med ny teknik. :D
Att tro att 75% eller ens 50% av marknaden för fossilbilar finns kvar 2025 är enormt vågat och riskerar hela företagets existens.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Egentligen så var det väl så att BMW, Mercedes mfl sa att upp till 25% av _deras_ tillverkning skulle vara elbilar. Detta betyder inte alls att avgasbilarna har 75% av marknaden. Nya tillverkare, som Tesla, kommer in som har 100% elbilar. Dessa tar marknadsandelar från de aktörer som inte vill vara med i utvecklingen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Jag tror BMW ligger riktigt dåligt till pga målgruppen som är samma som Tesla. Kan inte tänka mig att nån med en bil för 700000kr står ut med dagens laddnät samtidigt som Teslorna har egna SUC

Jag tror på små billiga elbilar då är kunderna förlåtande typ Zoe
Kan Tesla bygga ett SC-nät på ett par år med enbart tillfört kapital från investerare kan BMW som gör rätt stora vinster från sin verksamhet också göra det.

Fast är det verkligen framtiden att det ska finnas konkurrerande nätverk med superchargers? Är det inte bättre om tillverkarna samsas om en standard och vi får en konkurrenssituation liknande den med mackarna idag? Att olika företag lockar med bränslepris (elpris i det fallet)?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Det där är inte samma sak

1 dom har inte byggt nån

2 dom är inte bara för BMW

3 dom har inte fattat gratis grejen

Vem vill hellre ha det där en en Tesla?
Och då pratar vi inte dagens Tesla utan dom som säljs om tre år, och inte dagens SUC utan det som finns om 3 år
BMW kommer kännas så sjukt efter!
Men Tesla kan inte erbjuda gratis laddning heller när Model 3 kommer. Och återigen, varför ska det byggas märkesspecifika superchargers? Det är ju idiotiskt på alla sätt.
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Bäst till ligger BYD och ytterligare några kinesiska företag. Det är de här märkena flest kommer köra omkring.

Sen kommer Tesla som har en bra strategi men som kan hämmas av det land de verkar i.

Resten får nog vara glada om de överlever.
Ja, för kinesiska bilar är ju så jävla bra idag. Säkerhet, design, körglädje... Vad talar för BYD som INTE kan biltillverkning? Drivlinan är bara en liten del av vad en bil består av.

För övrigt så är väl Teslas framgångar inte alls givna. Kommer de andra tillverkarna överens om en standard för snabbladdare så går det rätt snabbt innan deras nätverk är överlägset Teslas nätverk. Då är det helt plötsligt Tesla som är den udda fågeln.

Jämför gärna Teslas vinst och omsättning med konkurrenterna. Än så länge är Tesla en spelare i marginalen.
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
De som bygger egna batterier, dvs BYD, LG, Tesla kommer att vinna racet. Det är mycket viktigare att ha tillgång till batterier än att kunna skruva ihop en bil. Inga batterier - ingen framtid.
Alla stora biltillverkare har i dagsläget gemensamt att de inte förstår (eller inte vill förstå) att battericellerna är nyckeln till allting. BMW t.ex. skulle inte komma på idén att köpa avgasmotorer på den öppna marknaden. Battericeller har samma betydelse för en elbil som förbränningsmotorn har för en konventionell bil. Mercedes skryter med sin stora batterifabrik som byggs. Men cellerna kommer från nån annanstans. Det fungerar naturligtvis inte i längden.
De fossilbilstillverkare som tycker att batteritillverkningsfrågan ska lösas av andra, kommer att dö. Jag blir inte ledsen i så fall.
Men varför ska man tillverka sina egna batterier? Jag fattar inte. Många komponenter i en bil köps in. Varför blir det omöjligt att köpa batterier? I en marknadsekonomi så brukar sånt där rätta till sig.
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Legato skrev:
...
Förstår inte varför slutkonsumenten plötsligt skulle börja intressera sig för batteriet. Tror att man precis som idag enbart kommer undra över kapaciteten, allt annat kommer vara så lika att ingen bryr sig. Risken för kvalitetsproblem som i en fossilmotor bör vara minimal.
...
Men det är ju precis de här sakerna som kommer skilja mellan olika tillverkare, alltså batteri kapacitet och kvalité (som jag listade ovan).

Har man inte kontroll över sitt batteri recept så är man körd. Elon sa att alla våra patent är era, men han håller hemligt hur Tesla och Panasonic tillverkar batterierna.
Du kan ju vända på det också. Det finns väl ingen naturlag som säger att Tesla alltid kommer ha den bästa batteritekniken? Stora koncerner har jättemycket pengar att forska, anställa spetskompetens osv med. Varför skulle lilla Tesla alltid ligga i framkant?
Verdi

Inlägg av Verdi »

pegs skrev:
eller... "Global warming and the end of the ICE age" (önsketänkande antar jag)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Som om elbilar skulle vara jordens räddning?

Ni skryter ju om att ni med era Teslor känner att ni kan köra hur långt som helst utan "klimatångest". Men det är ju självbedrägeri. Elenergi är inte gratis för moder jord att framställa heller. Dessutom sliter ni på vägbanor, däck, bromsar, batterier osv osv vilket leder till omfattande koldioxidutsläpp för att reparera/byta ut.

Jämför med miljömärkningar på kylskåp, lågenergilampor osv. Det finns en vits med att inte slösa el också.

Och varför ni verkar föredra kinesiska bilar framför tyska har jag ingen aning om. Men jag vet vad jag helst har för märke på huven. ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Varför skulle lilla Tesla alltid ligga i framkant?
En väldigt intressant fråga! Varför har Tesla redan tillåtits ligga i framkant i så många år? Svaret är Facit/Nokia/Kodak-syndromet. Därtill lägga att Elon Musk är en unik entreprenör.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

Verdi skrev:
pegs skrev:
eller... "Global warming and the end of the ICE age" (önsketänkande antar jag)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Som om elbilar skulle vara jordens räddning?

Ni skryter ju om att ni med era Teslor känner att ni kan köra hur långt som helst utan "klimatångest". Men det är ju självbedrägeri. Elenergi är inte gratis för moder jord att framställa heller. Dessutom sliter ni på vägbanor, däck, bromsar, batterier osv osv vilket leder till omfattande koldioxidutsläpp för att reparera/byta ut.

Jämför med miljömärkningar på kylskåp, lågenergilampor osv. Det finns en vits med att inte slösa el också.

Och varför ni verkar föredra kinesiska bilar framför tyska har jag ingen aning om. Men jag vet vad jag helst har för märke på huven. ;)
Elbilar kanske inte är "jordens räddning". Men de är en mycket viktig pusselbit i omställningen. Sveriges energi är till stor del fossilfri redan och det är mycket mer energieffektivt att transportera elektroner än atomer (bensin/diesel). Dessutom är elmotorerna i sig cirka fem gånger mer energieffektiva. Cirka 70 procent av varje liter bränsle försvinner i spillvärme.

Det handlar om att göra samhället så effektivt som möjligt, det tjänar vi alla på.
Tesla Model 3 2019
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
En väldigt intressant fråga! Varför har Tesla redan tillåtits ligga i framkant i så många år? Svaret är Facit/Nokia/Kodak-syndromet. Därtill lägga att Elon Musk är en unik entreprenör.
Om du stiger ut från din sekt-bubbla då? :) Vad är det Tesla gör som ingen annan kan göra?

Jag håller med om att Tesla gör mycket rätt just nu dock.
Verdi

Inlägg av Verdi »

strejf skrev:
Elbilar kanske inte är "jordens räddning". Men de är en mycket viktig pusselbit i omställningen. Sveriges energi är till stor del fossilfri redan och det är mycket mer energieffektivt att transportera elektroner än atomer (bensin/diesel). Dessutom är elmotorerna i sig cirka fem gånger mer energieffektiva. Cirka 70 procent av varje liter bränsle försvinner i spillvärme.

Det handlar om att göra samhället så effektivt som möjligt, det tjänar vi alla på.
Jo det där vet jag och jag äger redan en elbil.

Men det är ändå viktigt att köra så lite som möjligt även om man kör elbil. På det här forumet så låter det som att en mil med en Tesla är gratis ur miljöhänsyn och att det är fritt fram att köra hur långt och ofta som helst. Gärna ner i Europa där elmixen är sämre ur ett utsläppsperspektiv.

Alltså, ekonomiskt stämmer det att det nästan är "gratis" att köra. Men inte miljömässigt.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Om du stiger ut från din sekt-bubbla då? :) Vad är det Tesla gör som ingen annan kan göra?

Att få 400000 mäniskor att betala 10000kr för att stå i en flera år lång kö, samt ha dom lojalaste kunderna och 0 risk att dras in i utsläppsskandaler
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:

Jag tror inte att Tesla/Elon Musk gör nåt som ingen annan också skulle kunna göra, iaf inte de med finansiella muskler. Men det är där som entreprenören Musk kommer in och verkligen tror på det han gör på ett sätt som övertygar och entusiasmerar sin omgivning och investerare.

Han förvandlade ju elbilen från en full och tråkig sak för inbitna nördar till världens häftigaste serieproducerade sedan alla kategorier. Det är verkligen nåt av det speciella med Tesla.

Tänker ofta på jämförelsen med Craig Venter som revolutionerade DNA-sekvensieringstekniken. Det stora HUGO-projektet som var ett samarbete mellan stater och universitet över hela världen med alla de resurser det innebär hade väl en prognos på att klara av att kartlägga det mänskliga genomet på typ 10 år. Då klev Craig Venter in på scenen och påstod att han i sitt privat finansierade företag skulle klara det ensam på 1-2 år. (Jag reserverar mig för de exakta tidsramarna, men detta var ungefär perspektiven. Googla gärna!) Han lyckades naturligtvis, eftersom han var en entreprenör med visioner och drev utvecklingen framåt i en takt som inte högt meriterade professorer världen runt klarade av.

Det är såna människor som driver utvecklingen i vår värld och Elon Musk är en av dem.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:

Att få 400000 mäniskor att betala 10000kr för att stå i en flera år lång kö, samt ha dom lojalaste kunderna och 0 risk att dras in i utsläppsskandaler
Jo men de allra flesta av de där människorna kommer ur en relativt snäv cirkel av teknik/miljöintresserade personer.

ps. Utsläppsskandaler? De flesta personer skiter i sånt. VAG minskade i USA men ökade kraftigt i Europa och Kina efter sin skandal.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
mati skrev:
De som bygger egna batterier, dvs BYD, LG, Tesla kommer att vinna racet. Det är mycket viktigare att ha tillgång till batterier än att kunna skruva ihop en bil. Inga batterier - ingen framtid.
Alla stora biltillverkare har i dagsläget gemensamt att de inte förstår (eller inte vill förstå) att battericellerna är nyckeln till allting. BMW t.ex. skulle inte komma på idén att köpa avgasmotorer på den öppna marknaden. Battericeller har samma betydelse för en elbil som förbränningsmotorn har för en konventionell bil. Mercedes skryter med sin stora batterifabrik som byggs. Men cellerna kommer från nån annanstans. Det fungerar naturligtvis inte i längden.
De fossilbilstillverkare som tycker att batteritillverkningsfrågan ska lösas av andra, kommer att dö. Jag blir inte ledsen i så fall.
Men varför ska man tillverka sina egna batterier? Jag fattar inte. Många komponenter i en bil köps in. Varför blir det omöjligt att köpa batterier? I en marknadsekonomi så brukar sånt där rätta till sig.
Visst kommer de kanske rätta till sig efter ett tag men frågan är hur lång tid det tar. En av anledningarna till att de är så lång leveranstid på Ioniq är tydligen att LG Chem inte kan leverera så mycket batterier som Hyundai behöver, de beställde alldeles för få batterier från början. Kan de vara samma sak för Bolt kanske, LG Chem har dragit på sig så många kontrakt nu så de klarar inte av det när i princip alla säljer mer än förväntat?

http://www.businesskorea.co.kr/english/ ... y-shortage
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Jag tror inte att Tesla/Elon Musk gör nåt som ingen annan också skulle kunna göra, iaf inte de med finansiella muskler. Men det är där som entreprenören Musk kommer in och verkligen tror på det han gör på ett sätt som övertygar och entusiasmerar sin omgivning och investerare.

Han förvandlade ju elbilen från en full och tråkig sak för inbitna nördar till världens häftigaste serieproducerade sedan alla kategorier. Det är verkligen nåt av det speciella med Tesla.

Tänker ofta på jämförelsen med Craig Venter som revolutionerade DNA-sekvensieringstekniken. Det stora HUGO-projektet som var ett samarbete mellan stater och universitet över hela världen med alla de resurser det innebär hade väl en prognos på att klara av att kartlägga det mänskliga genomet på typ 10 år. Då klev Craig Venter in på scenen och påstod att han i sitt privat finansierade företag skulle klara det ensam på 1-2 år. (Jag reserverar mig för de exakta tidsramarna, men detta var ungefär perspektiven. Googla gärna!) Han lyckades naturligtvis, eftersom han var en entreprenör med visioner och drev utvecklingen framåt i en takt som inte högt meriterade professorer världen runt klarade av.

Det är såna människor som driver utvecklingen i vår värld och Elon Musk är en av dem.

Det Elon Musk och Tesla gör är fantastiskt. Verkligen! Men har inte han själv sagt att motivet med Tesla inte är att ta över världen utan att verka som en katalysator för att snabba på utvecklingen? Visa vad som är möjligt och peka ut riktningen.

Världens häftigaste vet jag inte. Men visst, den har bra status och många vill ha en.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Det Elon Musk och Tesla gör är fantastiskt. Verkligen! Men har inte han själv sagt att motivet med Tesla inte är att ta över världen utan att verka som en katalysator för att snabba på utvecklingen? Visa vad som är möjligt och peka ut riktningen.
Ja, och det är ju det han gör, pekar ut riktningen. Nu börjar äntligen andra följa efter. Han är på väg att lyckas med sin vision!
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Jerker skrev:

Världens häftigaste vet jag inte. Men visst, den har bra status och många vill ha en.
Nu blir jag riktigt nyfiken vad är häftigare?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Vilken sedan som är häftigare än Model S?

Ja, nu är ju "häftighet" rätt subjektivt. Jag gillar dock bilar som hänger med när vägen svänger. När jag provkörde Teslan i torsdags var det rätt enkelt att provocera fram ett släpp i en rondell. Det är en TUNG bil. Så är det bara. Model S är en jättefin vardagsbil och jag kommer fundera ordentligt nu i juni om jag ska beställa en. Jag gillar elbilar och känslan man får.

Men de sedaner jag tycker är "häftigare":

BMW M6 Gran Coupe, M5, M3
Audi RS7, RS6, RS4
Mercedes E63, C63
Porsche Panamera Turbo
Maserati Qauttroporte
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Aston Martin Rapide
Bentley Flying Spur, Mulsanne
Rolls Royce Ghost

osv osv. :)
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Verdi skrev:
Smutt skrev:
Vilken sedan som är häftigare än Model S?

Ja, nu är ju "häftighet" rätt subjektivt. Jag gillar dock bilar som hänger med när vägen svänger. När jag provkörde Teslan i torsdags var det rätt enkelt att provocera fram ett släpp i en rondell. Det är en TUNG bil. Så är det bara. Model S är en jättefin vardagsbil och jag kommer fundera ordentligt nu i juni om jag ska beställa en. Jag gillar elbilar och känslan man får.

Men de sedaner jag tycker är "häftigare":

BMW M6 Gran Coupe, M5, M3
Audi RS7, RS6, RS4
Mercedes E63, C63
Porsche Panamera Turbo
Maserati Qauttroporte
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Aston Martin Rapide
Bentley Flying Spur, Mulsanne
Rolls Royce Ghost

osv osv. :)
Förstår inte hur dessa bilar hamnar i en tråd om bilmärken med framtidsstrategi. Visst är de häftiga bilar. Men om några år så kommer inga såna bilar säljas längre. Hur häftigt är det då? Åka på veteranbilsträffar och pröjsa 30kr litern för lite motorljud. I min värld är inte det så häftigt, om man nu inte är som Mona Sahlin och tycker det är häftigt att betala skatt :D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Gällande märken så har jag funderat lite på detta.

Helt ärligt så vet jag inte vem som har bäst framtidsstrategi just nu. Men jag tror att både VW och Daimler har bränt sig lite och måste ställa om för framtiden. Och båda de koncernerna har både kapital och kunskap för att kunna göra det. Så de tror jag enkelt kommer leverera bilar om 3 år.

Sen måste jag hylla en doldis och det är Mann lastbilar som redan för 1 år sedan hade en färdig lastbil på el. Ingen som direkt varit på dem, men de har utvecklat den ändå känns det som. Sånt gillar jag. Om sen företaget fortsätter och gör större och bättre lastbilar på el så kan de klara det segmentet bra i framtiden tror jag. Varken Volvo eller Scania verkar ju försöka göra el lastbilar eller ens fundera på det. Visst tekniken är inte redo, men man kan ju börja med distributionslastbilar precis som Mann gjort.

Sen är det ju enkelt och säga BYD och LG som aldrig gjort fossilbilar.
Svart X90D, bokat en M3.
Skriv svar