Re: DNB: Be om lov för att köra utanför norden?
Postat: 01 jul 2021 19:21
Eftersom att inte ni äger bilen, kan ju dom som äger den i verkligheten ställa vilka villkor dom vill. Take it or leave it, så att säga
Fast jag äger bilen och står som ägare hos transportstyrelsen. Jag har köpt den privat, visserligen med ett lån med bilen som säkerhet med det förändrar inte ägarförhållandet.wheels skrev:Eftersom att inte ni äger bilen, kan ju dom som äger den i verkligheten ställa vilka villkor dom vill. Take it or leave it, så att säga
Ja DnB verkar pissa på de som lånar privat helt enkelt, så då får de slippa att få mina pengar.renes skrev:Jag fick mitt intyg för ett par dagar sen från DNB. Bad om (och fick) 6 månader. Står att mitt företag får använda bilen inom Europa, inga förare specificeras.
Jag tyckte det gick smärtfritt. Tredje gången jag får ett sånt intyg.
Tror inte att DnB ser det riktigt på samma sätt. Försök att sälja den och säg till DnB att dom får sina pengar sen.OfarligTesla skrev:Fast jag äger bilen och står som ägare hos transportstyrelsen. Jag har köpt den privat, visserligen med ett lån med bilen som säkerhet med det förändrar inte ägarförhållandet.wheels skrev:Eftersom att inte ni äger bilen, kan ju dom som äger den i verkligheten ställa vilka villkor dom vill. Take it or leave it, så att säga
Ja DnB verkar pissa på de som lånar privat helt enkelt, så då får de slippa att få mina pengar.renes skrev:Jag fick mitt intyg för ett par dagar sen från DNB. Bad om (och fick) 6 månader. Står att mitt företag får använda bilen inom Europa, inga förare specificeras.
Jag tyckte det gick smärtfritt. Tredje gången jag får ett sånt intyg.
Det har dock inget med ägarfrågan att göra utan där är det ren fakta att jag står som legal ägare av den.wheels skrev:Tror inte att DnB ser det riktigt på samma sätt. Försök att sälja den och säg till DnB att dom får sina pengar sen.
Ja jag hade kunnat köpa det om de bara skickade ett intyg som gäller X månader, även om det är något kundfientligt från första början som de flesta inte verkar syssla med. Men de krävde på riktigt exakta datum bilen skulle vara utanför Sverige, som om jag skulle lämna ut det så jag kan återvända till ett länsat hem. Att de sen kräver vilka länder det skall gälla i och personnummer på förarna blev för mycket.mati skrev:När jag hade företagsleasing via DNB hävdade jag att bilen skulle användas för att åka utomlands titt som tätt och att jag därför inte kunde ange specifika datum eller förare. Det var en lögn, men jag tyckte inte att de behövde veta allt om mig och mina reseplaner. Det accepterade de utan knussel och jag fick ett intyg för ett helt år, om jag minns rätt. Det var inga problem alls.
Tycker ändå att det är en konstig policy. VW finans har inga såna krav alls. Det är bara åka.
Vilken idioti. Jag antar att du har lån på ditt hus. Glöm nu inte att uppge för banken när du inte är hemma och vilka personer du tänker ta emot som besökare, med personnummer och klockslag. För det är ju bankens hus egentligen. Samma logik.OfarligTesla skrev:Ja jag hade kunnat köpa det om de bara skickade ett intyg som gäller X månader, även om det är något kundfientligt från första början som de flesta inte verkar syssla med. Men de krävde på riktigt exakta datum bilen skulle vara utanför Sverige, som om jag skulle lämna ut det så jag kan återvända till ett länsat hem. Att de sen kräver vilka länder det skall gälla i och personnummer på förarna blev för mycket.
Den tyska miljöetiketten kan du köpa hos dekra utan intyg. Räcker att uppge reg-nummer.Ocean skrev:Jag har tolkat regeln om att få utlandsintyg är viktigt för att kunna visa polis (om man blir stoppad) att man får köra bilen som man inte äger (om man leasar den). Vi kör utomlands någon gång per år och jag tycker inte det är någon större grej att maila om intyget. Ungefär samma som att få den gröna klisterlapparna för Tyskland att det är en miljöbil, eller motorvägsklisterlappen för Schweiz. Fler bolag än Dnb har den rutinen. Det är ju ändå 100 saker att planera och en sak till spelar inte så stor roll.
På regbeviset står ju vem som är brukare av bilen. Att den är leasad och inte köpt bryr sig polisen föga om. Och TS har ju dessutom köpt bilen privat. Det framgår visserligen i regbeviset att bilen är kreditköpt, men det har ju inte polisen med att göra.Ocean skrev:Jag har tolkat regeln om att få utlandsintyg är viktigt för att kunna visa polis (om man blir stoppad) att man får köra bilen som man inte äger (om man leasar den). Vi kör utomlands någon gång per år och jag tycker inte det är någon större grej att maila om intyget. Ungefär samma som att få den gröna klisterlapparna för Tyskland att det är en miljöbil, eller motorvägsklisterlappen för Schweiz. Fler bolag än Dnb har den rutinen. Det är ju ändå 100 saker att planera och en sak till spelar inte så stor roll.
Hade precis samma klausul om utlandsresa i förra leasingen hos SEB. Och dessutom en rad om att det inte var OK att övningsköra. Men den ringde jag och tjatade så många gånger om så att dom till slut sa ”men hur tror du vi ska kunna kontrollera det?”. Eventuella försäkringsärenden går ju inte via leasingbolaget utan den klausulen var främst för att skydda banken mot eventuell ökad värdeminskning.OfarligTesla skrev:Det har dock inget med ägarfrågan att göra utan där är det ren fakta att jag står som legal ägare av den.wheels skrev:Tror inte att DnB ser det riktigt på samma sätt. Försök att sälja den och säg till DnB att dom får sina pengar sen.
Kanske är det ett sätt och stävja att leasingbilar används för svart bilskoleverksamhet. Om man tar en sväng med 17-åringen är det ju ingen som kollar och knappast bryr sig om. Vid eventuell olycka är det ju ändå du som instruktör som är ansvarig.Skyltspurtaren skrev:Hade precis samma klausul om utlandsresa i förra leasingen hos SEB. Och dessutom en rad om att det inte var OK att övningsköra. Men den ringde jag och tjatade så många gånger om så att dom till slut sa ”men hur tror du vi ska kunna kontrollera det?”. Eventuella försäkringsärenden går ju inte via leasingbolaget utan den klausulen var främst för att skydda banken mot eventuell ökad värdeminskning.OfarligTesla skrev:Det har dock inget med ägarfrågan att göra utan där är det ren fakta att jag står som legal ägare av den.wheels skrev:Tror inte att DnB ser det riktigt på samma sätt. Försök att sälja den och säg till DnB att dom får sina pengar sen.
Ja visst är det svårt för dem att kontrollera det men jag är lite av principen ”avtal är avtal” så har jag lovat att fråga om lov så gör jag det. Jag är mest irriterad över hur osmidigt de gjorde processen, de verkligen ville att man skulle komma med mössan i hand och hoppa genom deras ringa. Jag är en kund hos dem så då förväntar jag mig att behandlas som en, då löser jag hellre lånet än att fortsätta ge dem pengar.Skyltspurtaren skrev:
Hade precis samma klausul om utlandsresa i förra leasingen hos SEB. Och dessutom en rad om att det inte var OK att övningsköra. Men den ringde jag och tjatade så många gånger om så att dom till slut sa ”men hur tror du vi ska kunna kontrollera det?”. Eventuella försäkringsärenden går ju inte via leasingbolaget utan den klausulen var främst för att skydda banken mot eventuell ökad värdeminskning.