Sida 3 av 5

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 08 jan 2016 09:15
av Jerker
Här är en video på en testkörning av den nya Bolt-prototypen:
http://electrek.co/2016/01/06/chevy-bolt-test-drive/

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 08 jan 2016 09:29
av Jerker
Jerker skrev:
Här är en video på en testkörning av den nya Bolt-prototypen:
http://electrek.co/2016/01/06/chevy-bolt-test-drive/
...eller, inte bara en video utan en artikel med ett flertal videoar... Intressant!

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 09 jan 2016 07:46
av Laban
vigge50 skrev:
Har Tesla inte sagt att Model III ska kosta $35000 för i så fall är det inte så stor skillnad. Sen så kommer det säkert flera saker som skilljer bilarna vilket gör det svårt att jämföra idag vilken som är värd mest.
Ja det verkar vara $35000 som gäller nu. Men jag tror inte det spelar någon roll eftersom jag har svårt att tro att Model 3 kommer att bli en bil i Golf klassen. Sen återstår det förstås att veta vad som ingår i det priset, supercharger osv. Men det kanske inte är någon större ide att spekulera i detta när Model 3 ändå ska visas upp om ~3 månader.

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 09 jan 2016 13:18
av Elputte
Bolt är väl inte i Golfklassen. Snarare Polo tycker jag. Tror garanterat Model 3 är större. Men givetvis kul att det kommer en elbil med längre räckvid än normala elbilar.

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 10 jan 2016 02:39
av apkungen
Invändigt är den nog större än en golf iaf

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 11 jan 2016 14:56
av vigge50
Nu har GM släppt spec och Bolt ska ha ett batteri på 60 kWh och motorn ska vara på 150 kW eller 200 hk

http://www.greencarreports.com/news/110 ... r-and-more

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 11 jan 2016 15:59
av Svenssons
vigge50 skrev:
Nu har GM släppt spec och Bolt ska ha ett batteri på 60 kWh och motorn ska vara på 150 kW eller 200 hk

http://www.greencarreports.com/news/110 ... r-and-more
Se där, då har vi en batteribil som vi kan jämföra med bränslecellsbilen Toyota Miria:

Bolt Mirai Skillnad
Passagerare: 4 st 4 st Samma
Pris: $35,000 $57,500 +22500, ca +40%
Motor: 150kW 113kW -37kW
Vridmoment: 360Nm 335Nm -25Nm
Vikt: 1620 kg 1850 kg +230 kg
Räckvidd: Okänd 50 mil Bolt lär troligen ha längre räckvidd med 60 kW batteri
Bränsleförvaring: Batteri Vätgas Ladda batteri kostar bara en bråkdel av att tanka vätgas och kan göras hemma

Som jag ser det så finns inget som talar för Toyota Mirai. Toyota hävdar att konstruktionskostnaderna kan sjunka mer för bränslecell men hur kommer det sig då att de under nästa år bara kommer kunna producera 3000 stycken av denna "volymbil"? Bränslecellsfantaster hävdar att det går mycket snabbare att tanka en bränslecellsbil men verkar inte räkna med tiden det tar att ta sig till de få tankstationer som finns, att trycket i stationerna måste ökas innan tankningen kan starta. Med elbilen så sätter du bara i sladden hemma och sedan tar ut den igen när du väl ska åka.

Bolt kommer inte bara visa på möjligheterna med batteribil och därmed se till att öka marknaden för elbilar utan även visa på idiotin med bränslecellsbil. Bränsletankarna för hygglig räckvidd tar helt enkelt för stor plats för att vara konkurrenskraftig. Detta tillsammans med utvecklingen av billiga batterier är döden för bränslecellsbilar. Jag spår att 2016 är sista året på minst 10 år där en biltillverkare börjar sälja en ny personbilsmodell med bränslecell.

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 11 jan 2016 16:51
av Jerker
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Nu har GM släppt spec och Bolt ska ha ett batteri på 60 kWh och motorn ska vara på 150 kW eller 200 hk

http://www.greencarreports.com/news/110 ... r-and-more
Se där, då har vi en batteribil som vi kan jämföra med bränslecellsbilen Toyota Miria:

Bolt Mirai Skillnad
Passagerare: 4 st 4 st Samma
Pris: $35,000 $57,500 +22500, ca +40%
Motor: 150kW 113kW -37kW
Vridmoment: 360Nm 335Nm -25Nm
Vikt: 1620 kg 1850 kg +230 kg
Räckvidd: Okänd 50 mil Bolt lär troligen ha längre räckvidd med 60 kW batteri
Bränsleförvaring: Batteri Vätgas Ladda batteri kostar bara en bråkdel av att tanka vätgas och kan göras hemma

Som jag ser det så finns inget som talar för Toyota Mirai. Toyota hävdar att konstruktionskostnaderna kan sjunka mer för bränslecell men hur kommer det sig då att de under nästa år bara kommer kunna producera 3000 stycken av denna "volymbil"? Bränslecellsfantaster hävdar att det går mycket snabbare att tanka en bränslecellsbil men verkar inte räkna med tiden det tar att ta sig till de få tankstationer som finns, att trycket i stationerna måste ökas innan tankningen kan starta. Med elbilen så sätter du bara i sladden hemma och sedan tar ut den igen när du väl ska åka.

Bolt kommer inte bara visa på möjligheterna med batteribil och därmed se till att öka marknaden för elbilar utan även visa på idiotin med bränslecellsbil. Bränsletankarna för hygglig räckvidd tar helt enkelt för stor plats för att vara konkurrenskraftig. Detta tillsammans med utvecklingen av billiga batterier är döden för bränslecellsbilar. Jag spår att 2016 är sista året på minst 10 år där en biltillverkare börjar sälja en ny personbilsmodell med bränslecell.
Hur mycket energi går det egentligen åt till kompressionen av vätgas? Det måste ju också räknas in i energikalkylen för en bränslecellsbil.

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 11 jan 2016 18:01
av Svenssons
Jerker skrev:
Hur mycket energi går det egentligen åt till kompressionen av vätgas? Det måste ju också räknas in i energikalkylen för en bränslecellsbil.
Ska man kolla på hur miljövänligt bränslecell gentemot batteri är så ska naturligtvis allt räknas in. Hur man än gör så är bränsleceller mer miljövänligt gentemot fossilbilar men inte lika effektivt som batteri och därmed mindre miljövänligt. Jag utgick dock från en potentiell köpare som inte bryr sig om miljöaspekten.

Jag ser inget positivt som talar för bränslecell för personbilar. Mirai som är den enda som kan "köpas" i närtid väger mer, har färre hästkrafter, sämre vridmoment, antagligen sämre räckvidd, kan inte tankas på mer än en handfull ställen per land, dyrare i drift och kostar 40% mer än Bolt.

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 11 jan 2016 18:44
av olza
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Nu har GM släppt spec och Bolt ska ha ett batteri på 60 kWh och motorn ska vara på 150 kW eller 200 hk

http://www.greencarreports.com/news/110 ... r-and-more
Se där, då har vi en batteribil som vi kan jämföra med bränslecellsbilen Toyota Miria:

Bolt Mirai Skillnad
Passagerare: 4 st 4 st Samma
Var får du det ifrån att produktionsbilen skulle vara 4-sitsig?

Bolt har 5 säten:

http://insideevs.com/chevrolet-bolt-fir ... ft-in-mind

Dvs Mirai och Bolt är inte ens jämförbara! :D

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 11 jan 2016 19:22
av vigge50
olza skrev:
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Nu har GM släppt spec och Bolt ska ha ett batteri på 60 kWh och motorn ska vara på 150 kW eller 200 hk

http://www.greencarreports.com/news/110 ... r-and-more
Se där, då har vi en batteribil som vi kan jämföra med bränslecellsbilen Toyota Miria:

Bolt Mirai Skillnad
Passagerare: 4 st 4 st Samma
Var får du det ifrån att produktionsbilen skulle vara 4-sitsig?

Bolt har 5 säten:

http://insideevs.com/chevrolet-bolt-fir ... ft-in-mind

Dvs Mirai och Bolt är inte ens jämförbara! :D
Har gjort samma misstag men 4 passagerare är förutom föraren :)

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 11 jan 2016 19:25
av Svenssons
olza skrev:
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Nu har GM släppt spec och Bolt ska ha ett batteri på 60 kWh och motorn ska vara på 150 kW eller 200 hk

http://www.greencarreports.com/news/110 ... r-and-more
Se där, då har vi en batteribil som vi kan jämföra med bränslecellsbilen Toyota Miria:

Bolt Mirai Skillnad
Passagerare: 4 st 4 st Samma
Var får du det ifrån att produktionsbilen skulle vara 4-sitsig?

Bolt har 5 säten:

http://insideevs.com/chevrolet-bolt-fir ... ft-in-mind

Dvs Mirai och Bolt är inte ens jämförbara! :D
Ahh, shieeet. Prototypen var ju 4-sittsig. Misstänker att BEV får mer utrymme än fossilare om bilen byggs som batteribil från början och batterierna placeras i golvplattan. En bränslecellsbil får istället mindre utrymme än en fossilare. Räckvidden på en bränslecellsbil är ju inte heller något att skryta. Den ligger visserligen i paritet med de bästa elbilarna men man får så ofta höra räckvidden som ett argument för bränslecellsbilar. Batterier utvecklas på flera fronter men volymen av vätgas i 70 MPa tryck är så pass stor att 5 kg är på gränsen vad som är praktiskt i personbilar.

Det finns endast ett argument egentligen för bränslecell och det är att det går att få full räckvidd på mindre än 10 minuter, dock så får man inte räkna med tiden det tar att åka till tankstation. Att batteribilar alltid är tankade på morgonen och att det går att tanka dem i princip överallt där det finns el måste man också bortse från.

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 11 jan 2016 21:45
av LarsL
Svenssons skrev:
Det finns endast ett argument egentligen för bränslecell och det är att det går att få full räckvidd på mindre än 10 minuter, dock så får man inte räkna med tiden det tar att åka till tankstation. Att batteribilar alltid är tankade på morgonen och att det går att tanka dem i princip överallt där det finns el måste man också bortse från.
Och håller den fördelen? Hur mycket vätgas kan verkligen pumpas in i bilen på 10 minuter?

Sedan har ju Tesla redan testat det här med snabbtankning genom batteribyten. Men ingen var intresserad av att betala för det, ingen kommer heller vara redo att betala för den här snabbtankningen. Dead at arrival...

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 12 jan 2016 14:07
av apkungen
En till länk:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 955588.ece

Bara det inte blir en stadsbil i folks ögon för ingen vill lägga 400k på en stadsbil.

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 15 jan 2016 18:49
av apkungen
LG Electronics has invested over $250 million in Incheon, Korea to support component development and manufacturing for the Bolt’s components.

Components it’s supplying include the motor, power inverter, on-board charger, electric climate control compressor, battery cells and pack, high power distribution module, battery heater, accessory power module, power line communication module, instrument cluster and infotainment system.

Är det en lg eller Chevrolet bil egentligen?

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 15 jan 2016 18:53
av bylund
Det är väl samma fråga som om en iPad är en Apple eller en Foxconn?

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 16 jan 2016 08:19
av danni
bylund skrev:
Det är väl samma fråga som om en iPad är en Apple eller en Foxconn?
Eller om en BMW är en BMW eller en Bosch. De flesta delar i en bil kommer från olika underleverantörer, och det är inte ovanligt med enskilda leverantörer som levererar rätt stora delar av det mesta.

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 16 jan 2016 14:36
av LarsL
Det enda som ligger inne hos bilbolagen fortfarande är förbränningsmotorn och design detaljer resten är underleverantörer. Det är orsaken till att det var så "lätt" för Tesla att ta fram en bil. Det är också anledningen till att det är så svårt för andra att ta fram elbilar. Det finns nämligen ett enormt stort motstånd internt att släppa det enda de egentligen kan. Det är också orsaken till att dessa gamla bolag kommer försvinna och nya märken, främst från Kina, kommer ersätta dem. Så det så :mrgreen:

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 16 jan 2016 15:18
av apkungen
Ja det är nog så men d borde börja skaffa ny kunskap inom företaget. Anställa folk och satsa på el, borde de ha gjort redan 2008

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 16 jan 2016 15:20
av apkungen
Jag skrev det i en annan tråd men jag tror på 80kW ccs stöd i Bolt ungefär. Ccs kan leverera max 200A o bolt kör nog på 400V så då blir det 80kW. Räcker nog rätt långt.

Men det verkar som att ccs inte ens ska bli standard på bolt...

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 16 jan 2016 15:24
av LarsL
apkungen skrev:
Ja det är nog så men d borde börja skaffa ny kunskap inom företaget. Anställa folk och satsa på el, borde de ha gjort redan 2008
Jo visst borde de... Men de som anställer, chefer och personalansvariga kan bara kollegor kan bara förbränningsmotorer, ska de avskeda sig själva? Nä, det går säkert bra att sälja fossilbilar ett tag till osv.
Testa gärna att gå in i ett fikarum på Volvo och säga att elbilar är framtiden... Tror att du kommer få vist mothugg ;)

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 16 jan 2016 15:37
av Svenssons
apkungen skrev:
Jag skrev det i en annan tråd men jag tror på 80kW ccs stöd i Bolt ungefär. Ccs kan leverera max 200A o bolt kör nog på 400V så då blir det 80kW. Räcker nog rätt långt.

Men det verkar som att ccs inte ens ska bli standard på bolt...
Som jag skrev i den tråden så kommer basversionen av Bolt inte ha stöd för CCS alls vilket är mycket dåligt.


http://www.greencarreports.com/news/110 ... vy-bolt-ev

Tesla hade liknande där basversioner inte stödde supercharger (fri laddning vid supercharger) utan var tvunget att köpas till. När Chademoadaptern kom så var de som hade Model S 60 tvugna att köpa till möjlighet att ladda vid Supercharger har jag för mig.

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 16 jan 2016 15:41
av LarsL
apkungen skrev:
Jag skrev det i en annan tråd men jag tror på 80kW ccs stöd i Bolt ungefär. Ccs kan leverera max 200A o bolt kör nog på 400V så då blir det 80kW. Räcker nog rätt långt.

Men det verkar som att ccs inte ens ska bli standard på bolt...
Jag ser helst många laddare än få extremt snabba. Tror också att de flesta människor känner sig säkrare med sitt köp om de kan titta på en karta som är smockfull med Chademos än de känner när de tittar kartan över Superchargers. Om du vet att du kan ladda var som helst var du än känner för att stanna så spelar det nog mindre roll om stoppet tar 10,20 eller 40 minuter.
Personligen klarar jag aldrig av att göra stopp kortare än 1h efter 25-30 mils åkande. Med tre barn vill jag iofs aldrig åka så mycket som 20 mil i sträck... :|

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 16 jan 2016 16:50
av apkungen
Det är sant att många laddare är det viktigaste men på kanske 20 strategiska platser i Sverige skulle d va riktigt najs med minst 80kW laddning.

Att åka till Åre t.ex. Drar kanske 150kWh. Då måste man ladda minst två gånger och till minst 90 % båda gångerna, det innebär 2h extra restid till Åre. Det är lite väl mycket för många.

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Postat: 16 jan 2016 16:56
av Toja
Det är inte många som kör hela vägen utan rast även om man har en ICE bil. Men det vore optimalt om det räckte med 1 laddstopp


Skickat från min iPhone med Tapatalk