Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Postat: 15 aug 2017 13:24
Spelar ingen roll hur effektiv din produktion är om du producerar fel produkt.
Varför skulle nån som köpte en betydligt billigare bil vara mindre förstående?improwise skrev:Fast effektiv produktion är nog lika viktigt idag som tidigare. Om jag inte missminner mig så går Toyota, BMW osv med vinst vilket väl inte Tesla gör vilket inte är oviktigt i sammanhanget. Sen är det lite skillnad att ha några miljoner fordon i trafik som ska kunna servas, få reservdelar osv under lång tid. Om typ 100 000 svenskar köper Model 3 och sen får vänta 8 månader på att få en tid på verkstaden så blir det nog genast rätt livat. Därmed inte sagt att det behöver gå så, men det är en del utmaningar med att hantera en massproduktion förutom själva tillverkningen. Speciellt om kommande köpare kanske inte är lika "förstående" som nuvarande
Tror detta är fel ställe för just den diskussionenSmutt skrev:Varför skulle nån som köpte en betydligt billigare bil vara mindre förstående?improwise skrev:Fast effektiv produktion är nog lika viktigt idag som tidigare. Om jag inte missminner mig så går Toyota, BMW osv med vinst vilket väl inte Tesla gör vilket inte är oviktigt i sammanhanget. Sen är det lite skillnad att ha några miljoner fordon i trafik som ska kunna servas, få reservdelar osv under lång tid. Om typ 100 000 svenskar köper Model 3 och sen får vänta 8 månader på att få en tid på verkstaden så blir det nog genast rätt livat. Därmed inte sagt att det behöver gå så, men det är en del utmaningar med att hantera en massproduktion förutom själva tillverkningen. Speciellt om kommande köpare kanske inte är lika "förstående" som nuvarande
Tja, det beror väl på hur många som anser att den är "fel". Helt klart finns det rätt många som av olika anledningar fortfarande köper bilar som helt eller delvis drivs av fossilt bränsle.LarsL skrev:Spelar ingen roll hur effektiv din produktion är om du producerar fel produkt.
Även inkluderat fasta avskrivningar, kapitalkostnader och annat? Trodde att produktionen än så länge var för liten i förhållande till kostnaderna men har gärna fel.Bjelke skrev:Tesla går oxo med vinst men väljer att investera stort så att det totalt sett ser ut som att dom inte går med vinst, men
på själva biltillverkningen gör dom vinst
Bokföring är nu inte min starka sida, men enligt envisa uppgifter räknar Tesla med "bruttomarginal" (vad nu det är) 25%+ på bilarna före M3. Sen går det åt stålar till fabriker, karosspressar, robotar, målerilinor, markanskaffning, utbyggnad av SuC, SeC och butiker, visnings- och lånebilar, utveckling och en massa annat som kan betraktas som investeringar, förutom formella avsättningar för garantier och leasing m m. Redan vintern 2013 var faktiskt biltillverkningen "cash flow positive", uppgavs det. Snart rusade aktien från ~35 till ~185 dollar. Nu görs väl 10-20 gånger fler bilar men TSLA står kring 350 och redovisar fortfarande förluster. Gör inte Amazon också det, investerar varenda cent?improwise skrev:Även inkluderat fasta avskrivningar, kapitalkostnader och annat? Trodde att produktionen än så länge var för liten i förhållande till kostnaderna men har gärna fel.Bjelke skrev:Tesla går oxo med vinst men väljer att investera stort så att det totalt sett ser ut som att dom inte går med vinst, men
på själva biltillverkningen gör dom vinst