Re: Uppdateringar på Model X/S i augusti
Postat: 06 sep 2017 21:37
Eller nej, det är nog samma. Det är ljusstrimmorna som förvirrade mig.
Dock så har jag inte sett ljusa mattor.
Dock så har jag inte sett ljusa mattor.
Meen... här det inte en S med höj och sänkbara nackstöd i framsätet!?helix skrev:Nu börjar folk i USA ta leverans av bilar med nya baksätet. Även här i den nya Creme-färgen.
Alla premiumstolar har det sen de började levereras.pegs skrev:Meen... här det inte en S med höj och sänkbara nackstöd i framsätet!?helix skrev:Nu börjar folk i USA ta leverans av bilar med nya baksätet. Även här i den nya Creme-färgen.
När kom det?
Nice!HelectriC skrev:Alla premiumstolar har det sen de började levereras.
Dags att dra upp en gammal tråd. Är det någon som fått en bil tillverkad efter augusti. Finns det några kända nyheter?helix skrev:Alla bilar som gick i produktion efter 21:e augusti verkar få en hel del intressanta uppdateringar. Inte minst så är det ny hårdvara för AP.
Det som jag sett på olika forum m.m. kan sammanfattas med följande
- Bilar som produceras nu i augusti har fått ändrad optionskod för AP - från APH2 till APH3, vilket enligt uppgift innebär en hel rad med ny hårdvara för AP utöver att processorkraften blir uppdaterad. Bland annat ny front-radar från Continental istf. den från Bosch som sitter i tidigare AP2-bilar. Radarn från Continental ska tydligen ha en avancerad "Pedestrian detection" som ska kunna identifiera fotgängare, djur m.m. på 170m avstånd. Verkar också vara uppdaterad "long range radar" med i paketet. Detta är tydligen sådant som Bosch-radarn inte klarar av. Det ska också vara primär och sekundär CAN-signalling to ECU (vad nu det innebär)
- Nytt kopplingsschema och ny kabeldragning både fram och bak på bilen (kanske för radar även bak?). Det ska också vara automatsäkringar och uppdateringar i den elektriska styrningen m.m. Även kameran bak har fått uppdateringar och är kopplad på annat sätt än tidigare. För tekniskt för mig att förstå allt det här, men det ska ha med redundans att göra, vilket kan krävas för Level 5 ska kunna bli godkänt.
Utöver APH3 så ryktas det om att följande ändringar också är gjorda 21:e augusti:
- Ny hårdvara för MCU (17"-skärmen). Detta kan innebära att den gamla Tegra processorn som hängt med sedan 2013 nu blir uppdaterad och får snabbare hårdvara. Borde exempelvis göra att pinch/zoom på kartan osv processas betydligt snabbare och laggar mindre.
- Nya strålkastare fram. Det har fått ett nytt serienummer och detta kan vara ett tecken på att Tesla byter till nya bättre LED-lampor. Som många känner till så är de som finns i bilarna nu ingen höjdare och Tesla har fått dåliga betyg i flera tester just för lamporna inte levererat. Det verkar som Tesla nu gör något åt detta.
Kommer säkert att dyka upp mkt mer detaljer längre fram när bilar levereras ut till kunder. Dock verkar det som ganska stora ändringar i AP-hårdvaran och det ska minst sagt bli spännande att se hur Tesla hanterar detta för alla som har "gamla" AP2-hårdvaran och beställt full självkörningsförmåga.
Min är tillverkad efter "nya" specen. Jag har inte mycket att jämföra med då det är min första MS, men många av de saker som ofta listas som negativa av andra ägare så som: Dåligt hel/halv ljus, seg skärm, ryckig/vinglig AP2, Upplever jag inte.EnTraktor skrev:Dags att dra upp en gammal tråd. Är det någon som fått en bil tillverkad efter augusti. Finns det några kända nyheter?helix skrev:Alla bilar som gick i produktion efter 21:e augusti verkar få en hel del intressanta uppdateringar. Inte minst så är det ny hårdvara för AP.
Det som jag sett på olika forum m.m. kan sammanfattas med följande
- Bilar som produceras nu i augusti har fått ändrad optionskod för AP - från APH2 till APH3, vilket enligt uppgift innebär en hel rad med ny hårdvara för AP utöver att processorkraften blir uppdaterad. Bland annat ny front-radar från Continental istf. den från Bosch som sitter i tidigare AP2-bilar. Radarn från Continental ska tydligen ha en avancerad "Pedestrian detection" som ska kunna identifiera fotgängare, djur m.m. på 170m avstånd. Verkar också vara uppdaterad "long range radar" med i paketet. Detta är tydligen sådant som Bosch-radarn inte klarar av. Det ska också vara primär och sekundär CAN-signalling to ECU (vad nu det innebär)
- Nytt kopplingsschema och ny kabeldragning både fram och bak på bilen (kanske för radar även bak?). Det ska också vara automatsäkringar och uppdateringar i den elektriska styrningen m.m. Även kameran bak har fått uppdateringar och är kopplad på annat sätt än tidigare. För tekniskt för mig att förstå allt det här, men det ska ha med redundans att göra, vilket kan krävas för Level 5 ska kunna bli godkänt.
Utöver APH3 så ryktas det om att följande ändringar också är gjorda 21:e augusti:
- Ny hårdvara för MCU (17"-skärmen). Detta kan innebära att den gamla Tegra processorn som hängt med sedan 2013 nu blir uppdaterad och får snabbare hårdvara. Borde exempelvis göra att pinch/zoom på kartan osv processas betydligt snabbare och laggar mindre.
- Nya strålkastare fram. Det har fått ett nytt serienummer och detta kan vara ett tecken på att Tesla byter till nya bättre LED-lampor. Som många känner till så är de som finns i bilarna nu ingen höjdare och Tesla har fått dåliga betyg i flera tester just för lamporna inte levererat. Det verkar som Tesla nu gör något åt detta.
Kommer säkert att dyka upp mkt mer detaljer längre fram när bilar levereras ut till kunder. Dock verkar det som ganska stora ändringar i AP-hårdvaran och det ska minst sagt bli spännande att se hur Tesla hanterar detta för alla som har "gamla" AP2-hårdvaran och beställt full självkörningsförmåga.
AP2.5?
Snabbare skärm?
Nya strålkastare?
Andra nyheter?